Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:16

Ik blijf mij verbazen over advertenties van stallen die 2x per dag zeggen ruwvoer te voeren. Paarden mogen maximaal 3 uur zonder eten, anders krijgen ze maagzweren omdat de maag continue zuur aanmaakt.
Mijn ervaring met stallen die zelfs 4x per dag - minimaal - voeren, is vroeg of laat maagzweren en fikse omeprazole kosten.

Paarden welzijn wordt steeds belangrijker. Hoe kan het dan, dat er nog zo veel stallen zijn die zo minimaal voeren waarna de paarden de hele nacht of zeker uur of 4-8 zonder eten staan? Dit is bewezen schadelijk.

Mijn ervaring is met meerdere stallen, dat ze zo weinig voeren dat ze uren zonder staan. Elke keer fikse kosten gehad.
Hoe kan het, dat er tegenwoordig aandacht is voor paarden die niet alleen mogen staan, maar niet voor zoiets essentieels als continue eten - zo werkt het verteringsstelsel van een paard immers. Die maag maakt zuur aan, dat stopt niet, idealiter mogen ze dus niet zonder eten.
Als je de stalhouder er op aanspreekt, krijg je enkel een grote mond. Onzin, ze hebben nog nooit maagzweren gezien. Nee mensen laten dat niet uitzoeken, of paarden geven weinig klachten of klachten die niet te relateren zijn.

Waarom is hier zo weinig aandacht voor. Op minstens 2 plekken gestaan waar ze beweerden "genoeg" te voeren, 2x of 4x daags,beiden plekken resulteerden in maagzweren. Veel te weinig eten, uren zonder.

Zelfs een stal waar ze uren zonder eten stonden, als je vroeg wat de paarden dan deden, zei de stalhouder letterlijk "vervelen". Ik krijg daar echt errors van. Hoe is het mogelijk dat dit kan.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Ligt meer aan de hoeveelheid. Bij ons worden ze ook maar 2 x per dag gevoerd, staan nooit zonder eten :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Als je per paard een jumbo net van 10kg voert en dat 2x dan is er geen probleem.

Zoeken naar stalling die onbeperkt voeren, waar paarden jaarrond 24/7 in groepen buitenkomen. Is niet goedkoop

Hilary

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Op een vorige plek voerden we 1x per dag, in de winter was dat 70-80 kg. Maar ze stonden nooit zonder. Dus ik zie het probleem niet per se.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Wat ik zie is dat veel pensionstallen bezuinigen op het ruwvoer.

Maar denk dat een eigenaar hier ook wel een rol in kan spelen, door bijv. hooinetten op te hangen voor de nacht zodat ze langer met hun hooi doen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Het ligt vooral aan de hoeveelheid idd en of er slowfeeders gebruikt worden.
Ik denk zeker wel dat er aandacht voor is, maar dat kostenbesparing en gemak vaak voor een niet-ideale situatie zorgen.

Maar ‘ Paarden mogen maximaal 3 uur zonder eten, anders krijgen ze maagzweren’ is wel heel overtrokken en stellig.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Ik ben het helemaal met je eens en het is net alsof je een stalling bij mij in de buurt omschrijft. Zoveel mensen die daar weg gaan vanwege het voerbeleid, maar op de een of andere manier komen er ook altijd weer pensionklanten voor in de plaats.

Op mijn huidige stalling wordt ook twee keer per dag gevoerd, maar het zijn grote plukken die in slowfeeders komen, daar heeft ze echt voldoende aan en is nog nooit voorgekomen dat ze zonder zat. Misschien dat andere stallingen dit ook zo doen, dus het is lastig beoordelen tenzij je hiernaar vraagt.
Onbeperkt ruwvoer betekend niet dat ze maar grote hoeveelheden krijgen, maar dat ze wel onbeperkt toegang hebben tot ruwvoer door middel van slowfeeders bijvoorbeeld.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Ja ligt zeker aan de hoeveelheid. Bij mijn laatste 2 stallen gingen er 3 balen tegelijk in het hooi station en daar deden ze wel een paar dagen over. Stonden nooit zonder want zodra er 1 leeg was van de 3 werd die alweer gevuld. Probleem is dat wij stallen blijven subsidiëren door er ons paard meer te zetten en stalgeld te betalen voor waardeloos voer beleid. En dat we graag een paard willen houden tegen minimale kosten. Ik heb hier ooit eens berekend om een eigen stal te beginnen met een goed beleid voor het paard. Dus echt gericht op basis behoeften. Voldoende ruimte, voldoende weide met goed gras en bodem, goed hooi, soortgenootjes enz. Maar ik kwam ver boven de reguliere stal prijzen uit. Ik heb het plan moeten afblazen want voor die prijs zou ik geen klanten hebben.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Eens met de voorgangers. Het gaat niet om hoevaak, maar om hoeveel. Ik heb op een stal gestaan waar ze 24/7 buiten stonden en per keer en grote baal kregen. Op een stal waar ze 2x per dag kregen en nooit zonder dingen. Nu in eigen beheer en voer 1x per dag (onbeperkt). Zelf heb ik het gevoel dat stallen die promoten heel vaak te voeren juist weinig geven. Als je ruim voldoende geeft, waarom dan zo vaak?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

Zo snap ik het bij een manege die ik ken ook niet. Alleen in de ochtend ruwvoer ( en dat is zeker na een paar uur op ) en verder niet. Ook mag je als pension paard maar 3 uur naar buiten als je dit zelf regelt met beperkte openingstijden..Zo wil je toch geen paard houden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

Hier aan huis kregen ze zelfs maar 1x in de week :=

Maar ze hadden dan wel altijd hooi beschikbaar in de slowfeeder hooinetten, konden 24/7/365 hooi eten en meestal ook nog wel wat grazen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Ik geef ook twee keer per dag hooi, maar dan wel zodanig veel dat er de hele dag gegeten kan worden :)

Blacky94Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Die "3u zonder eten" valt, als ik iig mijn DA mag geloven, wel mee. Toevallig laatst een keer een informatie-avond over maagzweren bijgewoond. En wat ik daar begreep, gaat die 3u pas in op het moment dat ze een lege maag hebben. Oftewel, een paard krijgt eten; als hij dit in 1u opeet heb je nog grofweg 1-1,5u dat er ruwvoer in de maag zit. Voor je dan dus aan de "3u zonder voer" zit, ben je al zo'n 5u verder vanaf het voeren.

Maar verder ga ik met de rest mee. De hoeveelheid die ze krijgen is ook belangrijk. En hoeveel ze buiten staan. Als die van mij in de zomer straks van 8-19u in de wei staat krijgt ze wrs ook maar 1 of 2x hooi. Is dan imo ook prima want ze heeft overdag al de hele dag eten beschikbaar.

Sluimererwt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

Ook hier de ervaring dat het niet gaat over hoevaak maar hoeveel. Ik heb nog op een stal gestaan die rustig 2/3 dagen deden met een 500 kilo baal voor 40+ paarden. De ene na de andere had koliek door het vele stro eten. Daar was de oplossing dan om maar over te schakelen op houtkrullen. 8)7 Die voerden 2 tot 3 keer per dag.

De huidige stal waar ik sta voert 2 keer. In de ochtend in de paddocks of weilanden, ‘s avonds in de stal. Zowel buiten als binnen is er altijd hooi als ik langs ga. Ik heb ze nog nooit zonder geweten. Ook al kom je bijna tegen voertijd of ‘s ochtend voor de voerbeurt.

Wij zelf geven ook maar 1 tot 2 keer per dag ruwvoer thuis. ‘S avonds het grootste deel. Dan gaan de ruiven flink vol. In de ochtend vullen wij eventjes bij. Gaat ook prima.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

De hoeveelheid hooi is zeker van belang, maar ik vermoed dat TS doelt op te weinig hooi om 12 uur, of tot de volgende voerbeurt door te komen zonder te lang zonder ruwvoer te staan.

Ik herken het wel, het pension waar ik heel in het begin een half jaar heb gestaan voerde ook maar 2 x per dag. In de zomer stonden de paarden op de wei, en was het prima, maar na 1 oktober ging de wei dicht en gingen ze een paar uurtjes naar een paddock zonder hooi. En het aantal voerbeurten bleef 2. Dan moest je bijkopen zodat ze rond lunchtijd op stal nog een portie kregen. Mijn paard klapwiekte van de honger. Ik kocht zelf hooi bij (ze voerden voordroog) maar ben kort erna naar een DIY plek gegaan. Hoe het nu is weet ik niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Heb DIY gestaan en gooide 1x per dag een hooinet stampvol. Dan had hij de volgende dag nog een klein laagje over. Ging prima. Precies wat hierboven al staat: het valt en staat met de hoeveelheid. Heb liever dat stallen 1x per dag (of 1x per week een baal in de kudde) veel voeren dan meerdere keren een plukje. Voor paarden die niet stoppen met eten is gedurende de dag meerdere beetjes weer fijner.

Heb ook ergens gestaan waar ze 3x per dag voerden in de kudde. Zou onbeperkt zijn op papier, maar de middelste voerbeurt verviel al en ze stonden dan af en toe een paar uurtjes zonder. Geen ramp nog. Maar ze voerden op een gegeven moment zo weinig dat ik 's avonds om 22.00 weg ging en er nog maar een beetje over was. Daar hadden ze echt maximaal tot middernacht eten van en ze kregen dan pas om 9.00 weer de nieuwe lading. Dat vond ik wel heel heftig. Ben toen ook weg gegaan want ik vond hele nachten op een kale paddock zonder eten (ook geen stro of takken etc) echt niet oke.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Ik voer 1x/dag.
(En de netten zijn nooit leeg als ik opnieuw voer)

Het aantal keer voeren zegt toch helemaal niets?

Van mij sta ik liever waar ze 1x voldoende voeren dan 10 keer een portie voor 7 hamsters.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:07

Blacky94 schreef:
Die "3u zonder eten" valt, als ik iig mijn DA mag geloven, wel mee. Toevallig laatst een keer een informatie-avond over maagzweren bijgewoond. En wat ik daar begreep, gaat die 3u pas in op het moment dat ze een lege maag hebben. Oftewel, een paard krijgt eten; als hij dit in 1u opeet heb je nog grofweg 1-1,5u dat er ruwvoer in de maag zit. Voor je dan dus aan de "3u zonder voer" zit, ben je al zo'n 5u verder vanaf het voeren.

Maar verder ga ik met de rest mee. De hoeveelheid die ze krijgen is ook belangrijk. En hoeveel ze buiten staan. Als die van mij in de zomer straks van 8-19u in de wei staat krijgt ze wrs ook maar 1 of 2x hooi. Is dan imo ook prima want ze heeft overdag al de hele dag eten beschikbaar.
waarbij nachts sws minder maagzuur wordt aangemaakt en maagvulling ook stro kan zijn.

TS heeft zo’n rigide manier van denken dat dit haar al meermaals verteld is, maar niet binnenkomt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:07

Het aantal voerbeurten zegt mij niks. Juist de stallen die vaker voeren, geven maar een plukje per keer in mijn ervaring.
Op veel stallen is het slecht gesteld, maar ik zie toch wel verbetering. Steeds meer mensen beseffen toch wel dat paarden niet te lang zonder moeten staan.

Wat ik wel vaak zie is dat de paarden in de ochtend de kale wei op gaan, en dan bij terugkomst op stal pas weer ruwvoer krijgen. Uit praktische overwegingen snap ik het, want als je eerst in de ochtend hooi op stal gaat geven dan gaan de paarden veel later naar buiten.
Maar zonder ruwvoer naar buiten op kale wei of paddock vind ik niks.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

In mijn ervaring maakt het aantal x voeren niet heel veel uit maar gaat het erom hoe je hooi voert in de stal en buiten de stal.

Zo kon ik op de meeste stallen een groot hooinet ophangen en vullen voor minimaal 24 uur eigenlijk, en paard kreeg buiten ook nog ruwvoer, als ik dan op stal kwam dan hing er zeker nog voor 2 uur ruwvoer in het net.

Ik voer nu 1x per dag, ik heb grote palletboxen in de stal die helemaal volgaan met hooi, en buiten staat een groot hooiruif met een grote baal erin.

Eigenlijk ligt er altijd nog wel een restje hooi in, wat ze alleen opeten als ze echt honger krijgen/hebben.. en anders gooi ik het bij de shetlanders en krijgen ze nieuw hooi (van dezelfde baal vaak).

Dus 2x per dag zegt niet alles.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

Hoe vaak is toch niet het probleem, eerder hoe en hoeveel. Bij ons krijgen ze ook 2 maal daags en we houden onderling nog een voerbeurt, zo hebben ze altijd wat te knabbelen.

Je kan zelf voor een slowfeeder zorgen, een net ophangen, ook met 2 keer voeren kan je zorgen dat ze altijd iets hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Ik voer maar 1x per dag ruwvoer maar mijn paard staat nooit zonder.
Wanneer onbeperkt ook echt onbeperkt is, maakt het niet uit hoe vaak je bijvult.
2x per dag kan dus gewoon ruim voldoende zijn, zeker wanneer de paarden ook nog een (groot) deel van de dag op de wei lopen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:29

Mijn paarden in de wei krijgen zelfs maar 1 keer per 2 dagen hooi... Maar dan wel zo veel dat ze die dagen vooruit kunnen.

Daar zit het dus in.

Wel veel ik met je eens, dat de meeste stallen die adverteren met 2x per dag hooi, vaak veel te weinig geven. Anders zouden ze het wel anders adverteren.

Ik vind de 3 uur zonder ook vaak overtrokken. Ik heb meer te dikke paarden hoefbevangen zien worden dan paarden met een maagzweer, en dan er bij, een maagzweer is vaak makkelijker op te lossen dan hoefbevangenheid...
Mijn rij pony krijgt minder hooi dan hij volgens het boekje misschien zou moeten, maar die groeit anders echt de pan uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:29

Ts heeft een Engels volbloed gekocht, een ras dat bekend staat voor het ontwikkelen van maagzweren en is vervolgens verbaasd dat het paard maagzweren heeft… De Engelse Volbloed is "gebouwd" om maagzweren te krijgen. Ze maken meer maagzuur aan en hebben hogere cortisol waardes. Zelfs op de weide hebben ze een hogere kans op zweren.

Dat TS haar paard maagzweren heeft betekent niet dat het management van alle stallen slecht is. Het betekent ook niet dat alle paarden ieder moment van de dag hooi tot hun beschikking moeten hebben. Sterker nog; voor een sober ras is dat ronduit gevaarlijk. Het betekent ook niet dat een paard met twee keer per dag voeren per definitie te weinig hooi krijgt en/of maagzweren zal ontwikkelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:31

Ja lastig om 2x per dag echt goed te interpreteren, het is net hoeveel je voert en op wat voor manier inderdaad. En ik vind het ook wel schelen of ze op stal op stro staan of niet, met stro hebben ze altijd wat te knabbelen als het hooi op is en met zaagsel of vlas is het echt gewoon klaar als het hooi op is.