Schuilstal weer ombouwen naar boxen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Schuilstal weer ombouwen naar boxen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 06:17

Sinds ruim 5jr hebben we de paarden aan huis en het was altijd mijn droom om de paarden 24/7 buiten te hebben. Nu blijf ik toch tegen bepaalde issues aanlopen waardoor ik overweeg om weer boxen neer te zetten. Wie heeft dit ook gedaan en hoe is dit bevallen?

Waar ik het meeste tegenaan loop in de huidige situatie:
- Niet individueel kunnen voeren, waardoor 1 te dik, 1 goed en 1 bijgevoerd moet worden.
- De onderdanigste durft niet in de schuilstal te liggen en ligt soms uit ellende in de regen (en het is een pony die echt NIET! van regen houdt)
- Ik voer dmv een voerautomaat maar er blijft onrust en gejaag als de bak open gaat. Onbeperkt voeren is geen optie, ik heb alleen koudbloeden waarvan 1 heel gevoelig voor HB en heb er 1 op onbeperkt hooi verloren aan HB dus dat ga ik nooit meer doen.

Vergunningstechnisch is er qua veranderen/vergroten/verplaatsen van de schuilstal niet veel mogelijk.

Ik zie vanuit de keuken en de woonkamer de paarden de hele dag en ik zie dat ze met slecht weer en in de winter eigenlijk de hele dag rond de hooibak en schuilstal hangen. Er is er maar 1 (de grootste en dominantste) die echt languit in het strooisel gaat liggen, die andere 2 durven niet.

In mijn hoofd lost het hebben van boxen wel het eea op. Ik zou dan in de mini browsing paddock paradise meerdere hooihuisjes plaatsen met een zeer arme ruwvoervariant. De dikste kan dan ‘s nachts op rantsoen en de dunste kan dan snachts met rijker hooi bij-eten.
Daarnaast is er een vaste periode waar alle paarden rustig kunnen liggen en eten zonder gejaag en geklooi. Elk etmaal even een aantal uren ‘verplicht’ rust.

Andere voordelen die ik zie:
- ze met oud & nieuw op stal kunnen zetten
- met vorst en sneeuw de boel s’avonds slepen en vlak laten opvriezen.
- geen vastgevroren mest losbikken of moeten laten liggen tot het gaat dooien
- ze beter individueel in de gaten kunnen houden, soms zie ik wel eens gekke mest oid maar nu heb ik vaak geen idee van wie

Ik probeer veel inspiratie op te doen bij andere paddock paradises maar ik zie vaak veeeel te dikke paarden door onbeperkt voeren en ik zie ook dat bijna nooit alle paarden in droog schoon strooisel kunnen liggen.

De paarden zouden tussen 6-7u ‘s morgens weer uit de box gaan en ‘s avonds tussen 20-22u op stal gezet worden.
In de mooiste zomermaanden zou ik ze evt alsnog 24/7 buiten kunnen laten door de dikste minder/geen weidegang te bieden.

Belangrijk: in de nieuwe situatie blijft een schuilstal ook overdag beschikbaar, die verdwijnt dus niet.

Wie denkt mee of heeft ervaring met iets soortgelijks?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 06:34

_Nelleke_ schreef:
Sinds ruim 5jr hebben we de paarden aan huis en het was altijd mijn droom om de paarden 24/7 buiten te hebben. Nu blijf ik toch tegen bepaalde issues aanlopen waardoor ik overweeg om weer boxen neer te zetten. Wie heeft dit ook gedaan en hoe is dit bevallen?

Waar ik het meeste tegenaan loop in de huidige situatie:
- Niet individueel kunnen voeren, waardoor 1 te dik, 1 goed en 1 bijgevoerd moet worden.
- De onderdanigste durft niet in de schuilstal te liggen en ligt soms uit ellende in de regen (en het is een pony die echt NIET! van regen houdt)
- Ik voer dmv een voerautomaat maar er blijft onrust en gejaag als de bak open gaat. Onbeperkt voeren is geen optie, ik heb alleen koudbloeden waarvan 1 heel gevoelig voor HB en heb er 1 op onbeperkt hooi verloren aan HB dus dat ga ik nooit meer doen.

Vergunningstechnisch is er qua veranderen/vergroten/verplaatsen van de schuilstal niet veel mogelijk.

Ik zie vanuit de keuken en de woonkamer de paarden de hele dag en ik zie dat ze met slecht weer en in de winter eigenlijk de hele dag rond de hooibak en schuilstal hangen. Er is er maar 1 (de grootste en dominantste) die echt languit in het strooisel gaat liggen, die andere 2 durven niet.

In mijn hoofd lost het hebben van boxen wel het eea op. Ik zou dan in de mini browsing paddock paradise meerdere hooihuisjes plaatsen met een zeer arme ruwvoervariant. De dikste kan dan ‘s nachts op rantsoen en de dunste kan dan snachts met rijker hooi bij-eten.
Daarnaast is er een vaste periode waar alle paarden rustig kunnen liggen en eten zonder gejaag en geklooi. Elk etmaal even een aantal uren ‘verplicht’ rust.

Andere voordelen die ik zie:
- ze met oud & nieuw op stal kunnen zetten
- met vorst en sneeuw de boel s’avonds slepen en vlak laten opvriezen.
- geen vastgevroren mest losbikken of moeten laten liggen tot het gaat dooien
- ze beter individueel in de gaten kunnen houden, soms zie ik wel eens gekke mest oid maar nu heb ik vaak geen idee van wie

Ik probeer veel inspiratie op te doen bij andere paddock paradises maar ik zie vaak veeeel te dikke paarden door onbeperkt voeren en ik zie ook dat bijna nooit alle paarden in droog schoon strooisel kunnen liggen.

De paarden zouden tussen 6-7u ‘s morgens weer uit de box gaan en ‘s avonds tussen 20-22u op stal gezet worden.
In de mooiste zomermaanden zou ik ze evt alsnog 24/7 buiten kunnen laten door de dikste minder/geen weidegang te bieden.

Belangrijk: in de nieuwe situatie blijft een schuilstal ook overdag beschikbaar, die verdwijnt dus niet.

Wie denkt mee of heeft ervaring met iets soortgelijks?

Ik zou het doen. Ik heb een kwpn en haflinger. In de winter snachts op stal, in de zomer 24/7 buiten. Merk dat mijn kwpner in de winter makkelijker op gewicht blijft dan in de zomer. En het idee dat ze dan snachts ongestoord droog kunnen slapen vind ik ook fijn.
Idealiter zou ik ze snachts in een stal met individuele uitloop zetten, maar dat is voor nu niet haalbaar.

Furst

Re: Schuilstal weer ombouwen naar boxen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 07:25

Heb je maar 1 plek waar hooi word gevoerd? Want dit uitbreiden kan al veel betekenen voor hen. Wat betreft dat strooisel ben ik het niet eens dat ze dat per se nodig hebben. Ik heb 4 fjorden en ze liggen hier elke ochtend wel ergens op de track neer. Gelukkig op de droogste plekken. Ze hebben een schuilstal (wel zonder strooisel). Ik denk dat dat een beetje het stukje vermenselijken van paarden is. Want wij liggen in een dik bed, dus zij hebben dat ook nodig.

En mijn fjorden hebben onbeperkt ruwvoer. Niet te zwaar op dit moment. ;)

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 07:46

Gewoon doen, die van ons staan ook 24/7 buiten met schuilstal en met slecht weer/vuurwerk noem het maar op gaan ze snachts op stal. Mijn welshje vind het maar zo zo maar de arabier kan er echt van genieten ligt languit in het stro snachts en die kunnen we dan idd extra bijvoeren. Op een bepaald moment wil hij smorgens echt graag de stal uit en dan mogen ze weer 24/7 buiten vaak is het slechte weer dan 1 a 2 dagen over dus we volgen hem daarin :o Ze staan dan vaak op stal van 20:00 tot 6:00

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:03

Ik heb 2 paarden en 1 stal van 25m2 met 2 deuropeningen naar buiten en deze stal was bedoeld als inloopstal die altijd open zou zijn.

Helaas vindt onze 13 jarige merrie dat die stal helemaal van haar is en moest onze 17 jarige Friese merrie buiten slapen, ook bij regen en kou. De 13 jarige werd dikker, de 17 jarige werd magerder.

Ik heb dus toch wel wat veranderd.

De stal is gesplitst door middel van een ketting met tuinslang eromheen. Er zit een sluiting aan, dus met een minuut is de scheiding weg.

De 17 jarige gaat ‘s nachts op stal en krijgt 1,5x zoveel hooi als de 13 jarige.

De 13 jarige kan in de andere helft nog steeds vrij in/uitlopen. Zij krijgen minder hooi en dat is verspreid over een netje in de stal en 2 voerbakken buiten.

Op deze manier heeft de 17 jarige haar rust en extra voer en moet de dikke 13 jarige verplicht scharrelen, maar kan ook droog en zacht liggen.
Werkt hier ideaal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:09

Het klinkt doordacht met goede redenen die ook niet de minste belangrijke zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:22

Je hoeft ze niet allemaal op te stallen om de problemen te tackelen lijkt mij? Je zou dan kunnen denken aan alleen de dominantste, of juist de onderdanigste. Of degene met de meeste ruwvoerbehoefte (of juist de minste).
Dan kun je ook nog switchen als de een het beter trekt dan de ander om opgestald te staan, om mentale dan wel fysieke redenen.

Voordeel van dit syteem zou kunnen zijn dat de ene stal die je maakt groter kan zijn waardoor het opgestalde paard meer ruimte heeft, ook niet geheel onbelangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:47

Ik zou het direct doen, de situatie nu klinkt niet heel fijn en de meeste paarden vinden het heerlijk om s"nachts tot rust te komen in een eigen stal.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:53

Ik zeg doen!
Jij ziet je paarden dagelijks en ziet wat ze nodig hebben en dat jij met deze gedachten speelt heeft een reden.
De redenen die je aanhaalt zijn echt wel belangrijk voor het welzijn voor je paarden.
Als ik iets geleerd heb in al die jaren paarden houden in eigenbeheer is dat ze allemaal verschillende behoeftes hebben en dat soms 2 samen houden al heel wat uitdagingen geeft maar hoe meer paarden hoe meer uitdagingen zeker in een kudde.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:54

Ik zou ze ook direct ombouwen. Soms werkt iets gewoon niet.
En rust en welzijn is ook belangrijk voor je paarden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:13

Elisa2 schreef:
Ik zou het direct doen, de situatie nu klinkt niet heel fijn en de meeste paarden vinden het heerlijk om s"nachts tot rust te komen in een eigen stal.

Dit. We zijn doorgeslagen in de laatste 10 jaar met altijd buiten. Veel paarden vinden de verplichte rust ‘s nachts in een strobed heerlijk en doen het daar beter op dan 24/7 in de klei.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:14

Het klinkt heel logisch voor mij. Voordeel is ook dat wanneer er eentje niet fit is dat diegene op stal kan blijven Nu enkel nog de uitvoering omdat je aangeeft dat er qua vergunning niet zo veel mag. Misschien dat je het kan splitsen met van die weide hekken op een wiel zodat je het in de ochtend kunt open zetten en er weer een open schuilstal van kan maken. Een beetje hetzelfde idee als in een trailer. En dan eventueel met goeie stalmatten zodat je niet zoveel rommel hebt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:20

ik heb 2 boxen waarvaan de deuren 24/7 open staan tenzij ze even binnen moeten blijven. Ze maken beide graag gebruik van hun eigen box en slapen dus ook zomers lekker binnen.

Ik zou dus zeker in jouw situatie de boxen realiseren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:23

Ik zeg ook doen, maar zou proberen te kijken naar een situatie waarin je van dichte stallen makkelijk weer een grote open ruimte zou kunnen maken, bijv. door wegdraaibare wanden. Dan kun je ook vrij snel als het nodig is voor 1 a 2 paarden een stal maken waarin ze rustig kunnen eten/liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:35

Gewoon doen, in groepen met verschillende dominanties en voerbehoeftes is delen van de dag apart zetten soms de enige optie.
Heb je de optie om de boxen met uitloop te maken? (wegdraaibare panelen en handig geplaatste draadjes waardoor ze elk toegang hebben tot een deeltje van de paddock of track bv?)
Dat zou nog idealer zijn, maar anders is een aantal uur 's nachts op stal echt niet dramatisch en veel paarden hebben graag hun eigen rust inderdaad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:44

Ik heb ze thuis ook snachts in boxen staan. Ze kunnen dan op hun gemak eten en rusten.
Overdag staan sommige samen en dat geeft idd altijd wat gedoe als ze gevoerd worden ookal heb je meerdere voerplaatsen. Ik vind dat ook niet ideaal.
Zomers 24/7 samen op de wei

Ik snap dus helemaal dat je liever boxen hebt. Zou het ook zeker doen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:46

Zeker doen. Er is nu geen rust. Vind het best sneu dat de ene in de regen moet liggen :o

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:00

Je hoeft ze trouwens niet in de nacht op te stallen, overdag kan ook. Je bent overdag meestal thuis begrijp ik, dus dan kun je zelf bepalen hoe lang je een paard opgestald wil hebben en wat het fijnste werkt. Misschien is een uur of 4 per dag wel het optimum tussen rust, bijeten, slapen en aan de andere kant de ruimte hebben. En misschien is dat 8 uur, of toch 10-12 uur in de nacht op stal. Maar het is dus niet meteen ofwel altijd samen, ofwel allemaal 10-12 opstallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:11

Ik had mijn opa een een ander 24/7 buiten.
Daarna 2 veulens gekocht. Maar opa wilde alles nog regelen, wat hij niet meer kon. En kwam duidelijk niet tot rust. Dus die 2 in de nacht weer binnen.

Mijn 2 veulens stonden wel nog 24/7 buiten.
Maar met krachtvoer geven ging dat al niet, eentje was met ruim een half jaar al een heks en joeg de andere weg.
Ook met 4 emmers ophangen bleef ze jagen, op een manier dat ze zelf ook niet normaal at en dikke happen zo door slikte.

Dus 1 keer per dag naar binnen.
Ze hing de eerste dagen in de spijlen, steiger, happen, echt lelijk.
Maar al snel had ze door dat het geen zin had, en aten ze allebei heel rustig.
En dat gaf ook rust in de wei als ik daar eens wat bij had, de voernijd verdween helemaal.

Zij hadden het dan wel niet met hooi of slapen, maar wie weet hoe dat zich verder had ontwikkeld?

Dus ze stonden nog 24/7 buiten.
En vervolgens krijgt 1 van de 2 op 4 jarige leeftijd pollen allergie.
Ik kon ze nog geen 2 uur meer buiten hebben staan, enkel de binnenstal ging het weer beter.
Gelukkig is dat nu zo ver getackeld dat ze weer hele dagen buiten kan. Ik zat zelfs weer aan nachten te denken . In de tijd dat ik daarover aan het denken was dat te proberen kwam hier in de buurt een wolf die zelfs volwassen koeien doodde.

En sindsdien staan ze hier dus avond en nacht binnen.
En ik heb echt het idee dat dat fijn is.
Heb er nog 2 over en de ruin is ook niet de meest sociale.
En die zou mijn merrie ook niet laten slapen.
Nu is er bij beide rust, komen toch lekker veel buiten.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:25

Zsm stallen realiseren, om alle hierboven genoemde redenen. Rust is zo belangrijk.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:43

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Dit. We zijn doorgeslagen in de laatste 10 jaar met altijd buiten. Veel paarden vinden de verplichte rust ‘s nachts in een strobed heerlijk en doen het daar beter op dan 24/7 in de klei.

Helemaal mee eens!
Ik zeg doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:49

Ook eens.
Te vaak word dat grijze gebied overgeslagen.
Paarden die maar een uurtje in een paddock van 10x10 staan, of misschien wel een heel dagdeel in zo'n mini stukje. Nee daar word een paard niet beter van. Dus dan als tegenhanger 24/7.
Maar lekker ruim naar buiten met andere en in de avond/nacht binnen. Dan kunnen ze zowel veel bewegen, samen spelen, maar ook hun rust vinden.

24/7 heel fijn bij paarden die matchen en dan zou ik het zeker ook weer doen.
Maar het is nu eenmaal in de meeste gevallen geen kudde van 30 paarden met zo enorm veel ruimte dat ze hun eigen vriendjes kunnen kiezen en zo bij elkaar de veiligheid vinden maar ook de ander uit de weg kunnen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:54

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik het zeker doen, dan heb je iig een keuze. Ik heb ook een 24/7 buiten plek en mis het hebben van boxen ook regelmatig, het is daardoor soms echt behelpen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:55

Jup, hier ook team doen. Als ik jouw post zo lees, heb je er goed over nagedacht en komt het alleen maar het welzijn van de dieren ten goede.

Wij hebben momenteel 1 van de 2 ook op ander ruwvoer staan in de nacht, voordeel dat ze inderdaad op stal gaan. Geen gedoe met krachtvoer en geen geruzie en individueel kunnen voeren. Dat weegt naast een fijne droge slaapplek echt bij mij op tegen 24/7 buiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:56

Ik heb hier thuis altijd 24/7 gehad icm (de optie tot) stallen. Dat is omdat de paarden bij de vorige eigenaar traditioneel gehouden werden en wij gewoon die indeling hebben gehouden.

Ik snap wel een aantal van je 'tekortkomingen' van je huidige manier van houden.

Ik sluit mijn paarden nu nooit hele nachten op. Maar kan inderdaad wel apart (krachtvoer) voeren. Daardoor kan ik het merendeel van de voerverschillen opvangen. Zo heb ik 2 paarden (shet en een lui sportpaard) die makkelijk dik worden en 2 paarden (een mega fanatieke en een 30 jarige) die matig tot gigantisch bijgevoerd moeten worden
Ze kunnen de hele dag samen ruwvoer eten maar door ze 3 keer per dag 10 min op te sluiten kan in individueel bijsturen. 2 keer zou voldoende zijn als ik die oude niet zou hebben. Maar die heeft echt een extreme voerbehoefte dus nu 3 keer.
Maar ik red me dus perfect met 3 voermomenten. Daar hoeven ze geen hele nacht voor o stal te staan. .

Wat betreft het liggen: Daar hebben ze hier geen problemen mee. Maar ik heb dus én aparte stallen (zonder stro) én een ruim schuilhok mét stro én 900m2 zand. Dan kun je dus alle kanten op. Maar zoals je al aangeeft kun je nu niet én én. Dus mogelijk is opsluiten (of alleen bij slecht weer) dan een oplossing voor jullie. Mijn ervaring is dat ze zélf bij voorkeur gaan voor buiten slapen. Dus in jouw geval zou ik ze dan alleen bij heel nat of heel koud weer een nacht opsluiten. De andere dagen doe ik ze hier oprecht meer plezier met buiten tukken.
Ze gaan wél in het stro slapen als het echt extreem is. Dus ik weet zeker dat ze het durven. Maar 90% van de tijd kiezen ze dus vrijwillig voor buiten. Ook als ík het koud vind en denk, ga toch lekker in dat knusse schone stro slapen. Zie ik ze er wel staan dutten. Kan ik aan het zand zien dat ze toch buiten zijn gaan slapen. (nou oké, succes daarme dan ha)

met vorst en sneeuw hoef ik ze niet op te sluiten. Maar ik zet voor de nacht wel een kleiner stuk af zodat het grootste deel dan vlak kan laten opvriezen.
Met sneeuw heb je daar overigens zelden tot nooit voordeel van in de praktijk. Dan heb je alles mooi vlak liggen maar lopen ze er 1 dag doorheen en heb je de volgende dag hetzelfde probleem. Dat werkt in de praktijk gewoon niet. Het is mij nog nooit gelukt. Niet met een nog niet bevroren bodem en niet met een wel al bevroren bodem. Ik had er welgeteld 1 keer lol van dat ik het kon afsluiten.
Met vorst overigens wél! Dan ben ik er erg blij mee.

Oud en nieuw gaan ze hier inderdaad inmiddels op stal. En daar ben ik heel blij mee. Dus die snap ik helemaal. Ze zijn echt rustiger nu hier nu ze niet aan de hol gaan.

Bevroren poep die je er niet uit krijgt heb ik niet op een droge zandbodem. Dus kan ik niet ver meepraten. Wel bevroren knikkers maar die rollen er zo vanaf.

Maar voor mij zijn er dus geen voordelen voor de paarden in de nacht op stal te zetten. Maar wel voordelen ven het hebben van (een optie tot) individuele stallen.

Als ik dus ooit van voor af aan mag beginnen zou ik weer voor deze combi optie gaan en niet alléén voor een schuilstal en ook niet alleen voor individuele stallen/ophokken.

Veel te dikke paarden ga je hier niet zien. En juist wel een droge stal en lekker tukkende paarden. Maar ik heb dan weer een enigszins unieke situatie omdat een deel echt sportpaard is en we net een ander 'systeem' hebben opgebouwd rondom deze paarden en gebouwen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 30-01-26 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt