Wat voer jij aan je oudje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Wat voer jij aan je oudje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 23:01

Mijn friese merrie van 22 jaar begint oud te worden. Na een pittig jaar voor haar (veel dierenartsbezoeken) heb ik deze winter voor het eerst moeite om haar op gewicht te houden.

Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. 's Zomers dagelijks weidegang, maar dat is nu niet/beperkt wmogelijk.

Daarnaast worden ze 1x per dag gevoerd. Op dit moment krijgt ze ca. 500 gram speedibeet, 1 kg Agrobs alpengrun musli en ca. 400 gram Ricebran.

Ik ben eigenlijk opzoek naar ander voer, dus ik ben benieuwd:

Wat voer jij je oudje?

Beauty26

Re: Wat voer jij aan je oudje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 23:08

Mijn kieskeurige oudje krijgt van vitastyle senior en balance halve schep, halve schep senior crumbs en senior slobber brok van Masters. Dit krijgt hij overigens niet allemaal op 1 dag.. ik wissel per dag anders eet hij t weer niet.. wel krijgt hij dagelijks luzerne dat wissel ik niet af :Y)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 00:17

Mijn 26 jarige krijgt hooi aangevuld met seniores priores, soja schroot en flinke scheut olie.

De andere van 32 heeft hele slechte tanden en kan geen hooi meer weg krijgen. Deze staat volledig op seniores priores met soja schroot en olie.

Sintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 00:41

Ons oudje van 30 kreeg toen hij erg schraal was bodyboost van vente bijgevoerd

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 01:01

2x per dag een volle emmer met 1 schep seniors priors en 2 scheppen zemelen. Met de koud of als ze in valt, wordt dit 1,5-2 scheppen sp per emmer.

's Zomers Voer ik ook senior crumbs ipv seniors priors.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 06:49

Mijn 34 jarige (fjordenmerrie) krijgt iedere avond een voerschep merriebrok, wat vitamine brok, paar handen senior ruwvoervervanger van hartog. Verder een halve schep grasbrok met wat slobber er over geweekt. Naast 4-5x p dag hooi.
Haar tanden zijn nog goed en ze ziet er volgens paardentandarts, eigen dierenarts en smid absoluut niet uit als 34.

Als merriebrok niet werkt, kun je ook eens aan de pavo weightlift denken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:50

Mijn 21-jarige kwam dit jaar voor het eerst schraler de winter uit. Nu is dat op zich niet erg, maar wel iets om in de gaten te houden. Ze krijgen hier 1x per dag hooi in netten (+ stro, onbeperkt ruwvoer dus). Daarnaast een vitaminebrokje voor senioren, luzernebrok en Marstall bergwiesenmash. Met wat grasmix voor het kauwen. Zowel de luzerne als de mash kunnen opgehoogd worden, maar gaan er af zodra ze de wei op gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:08

Ik zou kijken of twee keer per dag voeren helpt, en anders drie keer?
Als ze afvallen moet er meer in.

Mijn merrie van nu 33 kan geen hooi meer eten, maakt proppen.
Die krijgt daarnaast vijf emmers geweekt voer per dag met daar in:
1,5 schep wiesencobs van Marstall( of soms fibernuggets van Pavo)
3/4 schep Masters senioren slobberbrok.
En eenmaal daags komt daar wat lijnzaadolie bij, en een halve schep muesli met kruiden van Subli omdat ze dat erg lekker vind.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:22

Bij Coen van +/- 35 lukt hooi eten ook niet meer (proppen). Hij krijgt Seniores Priores, geweekte Heucobs (grasbrok/pre alpin), Pavo Vital, Sojaschroot, Foenegriek, Lijnzaadbrokjes en af en toe scheut maïsolie.

Wel altijd beschikking over hooi zowel hooinet als wat los.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:32

Mijn 26-jarige krijgt;
- vitalstyle Weight & Condition ('smorgens & 'savonds ongeveer 0,7 schep)
- Hartog Senior (handje)
- Oerbalans (dagelijks ongeveer 0,6 bakje)
- Onbeperkt hooi
& als extraatje als ik er ben en wat gedaan heb krijgt hij Vitalstyle Active & Protein (1 schep) + hartog senior (1 schep)

Hij is niet heel vol, maar vind hem hier op mooi in balans. Hij is 'schraal' over de rug/billen, maar dat is door gebrek aan spieren nu hij minder doet. We doen ongeveer 2/3 keer in de week longeren/grondwerk en verder is het lekker wandelen & pensionada zijn.

Edit: aanvullend raad ik ook een lechermeting & voeradvies van Paard & Voeding aan. https://paardvoeding.nl/
Zij kan dan je paard uitmeten & advies geven op passend voer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:07

Hier op stal haal ik voor de 32 jarige maisvlokken of gewoon gebroken mais. Mais zet aan. Verder eet beestje mee met wat de rest ook krijgt.
Mijn 22-jarige krijgt gewoon 1kg biks per dag zoals altijd al, of slobber. Maar die valt ook nog niet af. Anders kan het wat meer basisbrok worden. Ik geloof niet zo in duur seniorenvoer. Dan doet een beetje extra voer het ook en is dan nog goedkoper ook voor dezelfde voedingswaarde.
Wiesencobs zijn duur, gewoon grasbrok voor koeien werkt ook is mijn ervaring bijvoorbeeld. Kun je evt. weken. En lucernebrok kan ook als extraatje.
Moet alleen op zoek naar een andere drogerij, want ik haalde het altijd rechtstreeks bij de drogerij en de drogerij is gestopt helaas.
Haver, mais en slobber haal ik uit Duitsland, scheel echt zo enorm veel. Voor mais betaal ik 11 euro voor 25kg, mais ook. In Nederland betaal je iets van 17 euro voor 20kg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:42

Mijn 27,5 jarige krijgt 3-4x per dag seniores priores met hartog senior en daarnaast 24/7 beschikking over hooi. Ik voer hem de seniores priores na een opname in de kliniek vanwege dunne darm koliek (april 2024) op advies van de kliniek en omdat hij een vernauwde slokdarm heeft seniores priores gaan voeren. Hij was destijds flink afgevallen en woog nog maar rond de 380 KG (vanwege de koliek) terwijl hij rond de 500 KG moet zitten, met de seniores priores is hij destijds flink aangekomen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:48

Kan hij nog goed hooi kauwen?
Want als ze dat niet goed weg krijgen zul je heel eind over moeten stappen op vervangers.

Mijn 33 jarige met slechte tanden krijgt 2 keer per dag:

0.5 schep senioren priores subli
0.5 schep speedibeet Pavo
0.5 schep senioren crumbs havens

En hij krijgt 1 keer per dag
0.5 18+ muesli Pavo met wat Daily plus

Als het koud is krijgt hij van alles 3/4 schep ipv 1/2...(En dat 2 keer per dag)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:05

ik heb er eentje van 28 die ook veel vermagerde. Zijn tandjes zitten ondertussen ook los :) Ik geef hem nu elke dag geweekte bietenpulp bij bovenop zijn brok, en makkelijk knabbelend hooi ( dus geen harde stengels) , hij heeft deze winter nog nooit zo vol gestaan

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:07

Misschien ook goed erbij te vermelden hoe groot een paard is, naast de leeftijd. Voor een pony kan een schep veel zijn, voor een paard weinig.

Mijn merrie van 1.63, met ouderwetse bouw, krijgt momenteel anderhalve kg pavo 18+ sensitive en bijna een kg masters omega plus, aangevuld met kruiden en vitaminebrok. Altijd hooi in netten tot haar beschikking, al heb ik laatste jaar wel grotere maas dan eerst.
Van de zomer toen ze op de wei stond kreeg ze een kwart schepje omegaplus om dr kruiden en vitaminebrok in te mengen.

Met de sneeuw had ik de pavo nog wat verhoogd, als ze meer nodig heeft ga ik denk ik sojaschroot en Coolstance copra toevoegen, maar deze winter gaat beter dan de afgelopen 3 jaar.

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:17

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:22

Ik denk dat je niet per se op zoek hoeft naar ander voer, maar vooral meer (en vaker) moet voeren. Onze mini shetlander op leeftijd krijgt al meer bijvoorbeeld als wat je nu geeft

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:29

Staat je merrie al onder een deken? Toen mijn tinker (door zijn slechte gebit) rond die leeftijd begon in te vallen ben ik dekens gaan gebruiken, en dat werkte het jaar erna perfect. Ik hoefde veel minder bij te voeren en hij kwam in het voorjaar zelfs behoorlijk dik onder de deken uit.

Verder ben ik destijds overgestapt van hooi op Hartog grasmix, en later Hartog Senior.
Als hoofdvoer kreeg hij Seniores priores, en dat vulde ik aan met Marstall force vitaminekorrel en Horsefood maïs-lijnzaadbrok.
Toen hij echt veel honger had deed ik daar nog geweekte grasbrok bij, maar sinds ik de deken gebruikte was dat niet meer nodig.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:35

Mijn pony krijgt Nutrimash van Vitalbix met Agrobs Myo Flakes. Hier krijgt hij nog een balancer brok bij en wat supplementen en kruiden om hem beter te ondersteunen.
Hij heeft geen tanden meer (EOTRH) en doet het op deze combinatie perfect. Verder krijgt hij onbeperkt hooi en mag hij binnenkort ook weer op gras.

Wanneer het kouder wordt staat hij onder een dekentje zodat hij zijn energie niet hoeft te steken in warm blijven, maar de energie kan steken in alles waar hij die energie voor nodig heeft.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:37

Mijn engelse volbloed, niet oud maar wel moeilijk op gewicht te houden, gaat heeeel goed met Coolstane Copra. 1/2 schep (geweekt is dat wat meer) + esparcette en luzernebrok van metazoa, geen rib te bekennen. :)

Agrobs en speedibeet/fiberbeet, crumbs, vitalbix dat deed bij ons niets.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 20:26

Bedankt voor alle tips. Om nog e.e.a. te verduidelijken:
- Gebit wordt jaarlijks nagekeken, afgelopen jaar kreeg ik nog de opmerking dat haar gebit er nog heel goed uitziet voor haar leeftijd.
- Ze staat onder een winterdeken.
- Ze is 1.70 en voorheen altijd goed op gewicht te houden.
- Meerdere keren voeren per dag is een uitdaging, omdat ze in eigen beheer staat. Mogelijk lukt 2x per dag wel.
- Helaas krijgt ze enorm jeuk van lucerne, dus dat is helaas geen optie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:03

Geef je ook wel eens een zandkuur? Staat ze op zandgrond of in een paddock met zand? Dat kan ook nog wel eens voor gewichtsverlies zorgen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:36

Onze dames op leeftijd krijgen al 1,5 jaar Florian MultiBeet en daar doen ze het super op. 30 min weken met heet water of 2 uur met koud water

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:41

Ik denk dat je best goed voer geeft.
Ik zou de speedybeet ophogen naar 1 kg. Of 500 gr houden en 500 gr fibrenuggets toevoegen. En de rest zo houden.

En dan zou ik dit 2 keer per dag gaan voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:39

Heb je je hooi al eens analyseren? Rijker hooi kan ook nog wel eens helpen.