Onbeperkt gras voldoende in winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jbrouwer1

Onbeperkt gras voldoende in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 20:30

Wij hebben al een paar jaar onze koudbloed van bijna 30 jaar in een pensionstal staan. Hij is daar vooralsnog gelukkig. Hij staat in een kudde en heeft 24/7 weidegang op percelen van hectaren groot. Geen schuilstal wel bomen. Zijn gebit is slecht. Tot nu toe ging het goed. Hij is goed op gewicht. Ze worden nooit bijgevoerd. Nu met deze kou en sneeuw maak ik mij wel zorgen. Pensioneigenaar voert niet bij en vindt dat onnodig. Ze zouden genoeg binnenkrijgen. Ik hou het in de gaten komende weken maar hou mijn hart vast...kan dat goed gaan?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:35

Ik ben zeker met deze kou en oudjes wel van het bijvoeren.

Maar daarin tegen stond mijn 26 jarige vorig jaar ook alleen op gras en werd dan behoorlijk dik , zeker als ik haar met nu vergelijk. Maar met dit koude weer een sneeuw kregen ze wel een pak hooi.

Ze blijven ook beter warm met voldoende voeding. In het gras zit nu geen tot weinig voedingstoffen.

Met een oudje zou ik het met alleen gras niet aandurven. Zeker omdat ze slechter herstellen en weer aankomen.

Ibbel

Re: Onbeperkt gras voldoende in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:40

Nee, zelfs onbeperkt gras is in de winter niet voldoende. Voor geen enkel paard, laat staan een oudje met een slecht gebit.
Er zitten onvoldoende vitamines en mineralen in, in de winter, en er zit minder voeding in, in de winter. Daarom vreten wilde paarden zich 's zomers vol, om in de winter flink af te vallen dan wel dood te gaan (in het geval van oudere dieren met slechte gebitten).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:43

Je kan toch zelf op zn minst een vitaminebrok bij geven in alleen gras zit nu niet veel

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:52

Als het echt een groot terrein is met niet teveel paarden erop, goed onderhouden kruidenrijk grasland én je paard blijft netjes op gewicht dan zou het prima kunnen.

Maar vaak missen toch 1 of meer van deze factoren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:54

Hoe lang is het gras? Vaak geen lang stengel gras maar korter en dan is natter zonder vezels. En dat warmt niet op.

En als het wel harder lang gras is, kan hij dat nog eten?

En een ouder paard zou ik minstens vitamine korrel bij geven.

jbrouwer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 20:59

Ja he. Dat vreesde ik ook. Wij wonen op een uurtje rijden afstand dat maakt het lastig om zelf iets te voeren. Ze mogen ook de kudde niet uit. Het is een ervaren pensionstal. Dat maakt het vreemd om zo nonchalant hiermee om te gaan. Ik zal hem daar weg moeten halen als hij gaat vermageren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:02

Ik zou ook minimaal een vitaminebrok bijvoeren.
Heeft je oudje een deken op? Dat scheelt ook al veel, maar eigenlijk zou ik daarnaast ook altijd wat grover ruwvoer beschikbaar willen hebben, ook al is er voldoende gras. Dat lijkt me toch ook belangrijk voor een goede darmwerking.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:08

Heel eerlijk zou ik niet wachten tot hij vermagerd, je hebt niet zo weer een plek gevonden en een verhuizing is voor sommige paarden ook echt een aanslag. Voor je het weet zit je midden in de winter met een mager oudje die dan met heel veel bijvoeren weer recht moet trekken, dat is ook niet gratis .

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:13

Paarden met een slecht gebit doen het echter beter op kort gras dan op hooi, en ook slechter op langer hooi dan op kort hooi. Mijn oudje zonder onderste kiezen krijgt geen hooi meer weggewerkt, maar ik ben dankbaar voor het gras dat nog in de wei staat en waar hij wel nog aan kan knabbelen. Ik zou het dus niet helemaal negatief afdoen. Hou het in de gaten, als hij ietsje vermagert kan je nog maatregelen treffen.

jbrouwer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 21:32

Dank jullie voor het meedenken! Ik hou het in de gaten!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:07

Gras is nu alleen water, dus bijvoeren zou ik zeker doen.
Vitaminebrok en wat droge maagvulling met structuur (hooi, grasmix) op zijn minst. Ik zou ook niet wachten met afvallen/vermageren maar het voor zijn en nu beginnen.

jbrouwer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 22:19

Ik kan zelf direct niks. Ik kan hem uit de kudde laten halen en een andere stallingsvorm kiezen. Ze voeren niet bij in de kudde. Hij zou dat verschrikkelijk vinden. Is enorm gehecht. Daarom de twijfel. Laten verhongeren is uiteraard geen optie.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:20

Ben je zelf niet in de mogelijkheid om dagelijks bij te voeren?

jbrouwer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 22:22

Nee zie hierboven. Anders deed ik dat!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:25

Een weidegenoot die af elke dag een paar handjes marstall force kan geven? Of pavo vital.
Die geconcentreerde brokjes waar weinig voor nodig is?

jbrouwer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 22:28

Tx voor de tip

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:59

Die brokjes zijn goed om vitaminen bij te voeren maar doen helemaal niks qua op gewicht houden. Als dat het doel is, dan zijn die brokjes/balancers weggegooid geld.
Dan zou je beter kijken naar hoog geconcentreerde sportvoeding waar ze weinig van nodig hebben maar die wel hoog zitten in kcal, vetten en eiwitten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:05

Met dit weer is het wel nodig om hooi bij te voeren. Ze kunnen toch her en der wat baaltjes hooi neergooien? Zo moeilijk mag dat niet zijn. Ook al is het een ervaren pensionstal, ze gaan niet elke dag voelen of de paarden nog voldoende vet op de ribben hebben.
Wat vinden de andere eigenaren van de kudde ervan?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:42

Houd hem vooral in de gaten.
Check de buikomvang, voel hoeveel vetjes hij nog heeft op de ribben, hals en bovenop de achterhand.

Wat al eerder genoemd werd: met een slecht gebit heeft hooi bijvoeren vaak weinig zin, omdat ze gras veel makkelijker verwerken dan hooi.

Hoe vaak ben je zelf bij je paard?
Als je er regelmatig komt en hij blijft voldoende op gewicht, zegt dat toch dat hij genoeg energie uit het gras haalt.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 00:49

Staat die op een reguliere pensionstal of iets van een rusthuis?

In het tweede geval zou ik het in de gaten houden en vragen of de stalhouder het ook in de gaten houdt. In het eerste geval is mijn vraag toch wel waarom ze de kudde niet uitmogen en zou ik scherper alles in de gaten houden/vast beginnen met rustig wat bijvoeren (ruwvoervervanger en vitaminebrok bijv). Vertrouw ook op je stalhouder als die echt serieuze ervaring heeft met oude paarden. Over het algemeen is alleen gras is de winterperiode niet voldoende, maar ik ken ook een paard die het juist fantastisch doet op gras in de winter.

Edit: En koudbloed, die heeft serieus minder nodig. Hoe is het de vorige winters gegaan? Heb je daaruit reden om je zorgen te maken? En tot slot: Soms gaat het er snel af, maar krijg je met 2 weken het er ook weer gelijk aan, dit zeg ik uit ervaring met mijn oude merrie. Maak jezelf niet helemaal gek met angst dat die eventueel dunner wordt, dat is op te lossen zegmaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 07:36

jbrouwer1 schreef:
Nee zie hierboven. Anders deed ik dat!

Heb je contact met eigenaren van andere paarden daar? Die zouden misschien kunnen helpen met af en toe wat bijvoeren (als ze dat willen).

jbrouwer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 08:38

Het betreft een groot bedrijf. Als hij niet zo'n super paardig leven daar leidde, in kudde, 24/7 buiten, echt met 12 op 6 ha natuurgrond, stond hij daar niet. Daar staat tegenover dat zowel bedrijfsvoering als de communicatie heel zakelijk is. Ik vertrouw het toezicht en de zorg niet 100%. Helaas door ervaring. Je kent de andere eigenaren niet. De socials houden ze niet bij. Hij is echter zo op zn plek. Dat blijft het dilemma. Maar dank ieder nogmaals. Ik probeer vaker te gaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:43

jbrouwer1 schreef:
Het betreft een groot bedrijf. Als hij niet zo'n super paardig leven daar leidde, in kudde, 24/7 buiten, echt met 12 op 6 ha natuurgrond, stond hij daar niet. Daar staat tegenover dat zowel bedrijfsvoering als de communicatie heel zakelijk is. Ik vertrouw het toezicht en de zorg niet 100%. Helaas door ervaring. Je kent de andere eigenaren niet. De socials houden ze niet bij. Hij is echter zo op zn plek. Dat blijft het dilemma. Maar dank ieder nogmaals. Ik probeer vaker te gaan.

Maar is hij echt zo op zijn plek als je kans hebt dat hij gaat vermageren? Misschien is het voor een jong paard een super plek, maar oudere paarden hebben toch echt vaak andere zorg nodig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:49

Ik zou het gewoon goed in de gaten houden.
Nadeel is wel. Valt hij in heb je niet direct een andere plek.