Als eerste; ik wist niet zo goed onder welke categorie mijn vraag moest maar verplaats het maar als het ergens anders beter past.
Onze droom kan misschien binnenkort uitkomen, de paarden aan huis
We zijn bij een huis wezen kijken, hebben een bieding gedaan, en na afhaken van de 1e partij, hadden wij het een na hoogste bod, en mogen wij nu het huis kopen!

Het gaat om een huis met genoeg grond om paarden te kunnen houden, het zou om hobbymatig houden gaan, niet meer dan 5 paarden. Maar de 1e partij is hier dus op afgehaakt. Dit heeft de makelaar dan ook netjes vermeld waardoor wij ook meer onderzoek zijn gaan doen. Want de stikstofregels is iets nieuws voor ons en wij dachten; agrarische grond, paarden houden zal dan wel mogen. Niet dus. We hebben al contact gehad met de provincie, en zij vertellen ons dat er een omgevingsvergunning nodig is om daar legaal paarden te houden, alleen de kans om deze te krijgen is nihil, ivm ligging van het huis. De grond heeft dus een agrarische bestemming maar het huis staat op een kavel met een woonbestemming.
Máár deze persoon vertelde ons ook dat de kans op handhaving eigenlijk 0 is, pas als iemand een melding maakt komen ze kijken. Meerdere mensen in de straat hebben ook paarden, dus waarschijnlijk (ga ik nu dan even vanuit) ook zonder vergunning. Dus hun zullen waarschijnlijk geen melding maken, want dan komen ze bij hun ook alles controleren. (Dit is wat de persoon van de provincie vertelde)
Maar wat nu? Neem je die gok? Of laten we het huis gaan. Maar word paarden aan huis houden dan ooit wel mogelijk, want deze persoon van de provincie vertelde dat die stikstofregels voor paarden houden landelijk zijn, en er nog veel meer paardenhouders, illegaal, hun paarden houden.
Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Die het er gewoon op gegokt hebben? Zijn er dingen wat we nog moeten uitzoeken? De makelaar heeft gevraagd om voor morgenavond te laten weten of we door willen gaan met de koop van het huis, maar we vinden het een lastige beslissing.
Het gaat om een huis in de provincie Limburg.