Omgevingsvergunning / paarden aan huis houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Omgevingsvergunning / paarden aan huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 22:40

Waar kan ik hier beter een vraag over stellen dan op paardenforum Bokt? :7

Als eerste; ik wist niet zo goed onder welke categorie mijn vraag moest maar verplaats het maar als het ergens anders beter past.

Onze droom kan misschien binnenkort uitkomen, de paarden aan huis *\o/*

We zijn bij een huis wezen kijken, hebben een bieding gedaan, en na afhaken van de 1e partij, hadden wij het een na hoogste bod, en mogen wij nu het huis kopen! :D

Het gaat om een huis met genoeg grond om paarden te kunnen houden, het zou om hobbymatig houden gaan, niet meer dan 5 paarden. Maar de 1e partij is hier dus op afgehaakt. Dit heeft de makelaar dan ook netjes vermeld waardoor wij ook meer onderzoek zijn gaan doen. Want de stikstofregels is iets nieuws voor ons en wij dachten; agrarische grond, paarden houden zal dan wel mogen. Niet dus. We hebben al contact gehad met de provincie, en zij vertellen ons dat er een omgevingsvergunning nodig is om daar legaal paarden te houden, alleen de kans om deze te krijgen is nihil, ivm ligging van het huis. De grond heeft dus een agrarische bestemming maar het huis staat op een kavel met een woonbestemming.

Máár deze persoon vertelde ons ook dat de kans op handhaving eigenlijk 0 is, pas als iemand een melding maakt komen ze kijken. Meerdere mensen in de straat hebben ook paarden, dus waarschijnlijk (ga ik nu dan even vanuit) ook zonder vergunning. Dus hun zullen waarschijnlijk geen melding maken, want dan komen ze bij hun ook alles controleren. (Dit is wat de persoon van de provincie vertelde)

Maar wat nu? Neem je die gok? Of laten we het huis gaan. Maar word paarden aan huis houden dan ooit wel mogelijk, want deze persoon van de provincie vertelde dat die stikstofregels voor paarden houden landelijk zijn, en er nog veel meer paardenhouders, illegaal, hun paarden houden.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Die het er gewoon op gegokt hebben? Zijn er dingen wat we nog moeten uitzoeken? De makelaar heeft gevraagd om voor morgenavond te laten weten of we door willen gaan met de koop van het huis, maar we vinden het een lastige beslissing.

Het gaat om een huis in de provincie Limburg.

tamary

Re: Omgevingsvergunning / paarden aan huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:53

Je loopt dus het risico dat iemand gaat piepen ivm geen stikstofruimte (projectontwikkelaar oid) of iemand die wil zeuren (kan ook een milieu/groene groep zijn). Je zal dus goed moeten weten hoe belangrijk en zichtbaar jouw stukje en buurt is qua derden, dus buiten je directe buren. Qua buren die paarden houden zou ik niet meteen uitgaan van die hebben dat ook niet, mede ook omdat jij nieuw bent en de anderen oudere rechten hebben. Er zitten ook nog wel eens data vast aan vanaf dan moet dit wel op papier in orde zijn, etc.

En een huis met genoeg grond voor dieren / agrarisch / bedrijfsactiviteiten die stikstofbeperkingen kennen zou wel eens een waardevermindering kunnen geven als je er dus kennelijk alleen een heel grote tuin van mag maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:56

Ik zou met de gemeente gaan praten. De provincie gaat over (agrarische) bedrijven en (natuur-) vergunningen en stikstofvergunningen die nu onder de omgevingswet vallen en dus omgevingsvergunning heten. Dat is gewoon niet het loket waar je moet zijn.
De gemeente gaat over hobbymatig dieren houden en daar is (meestal) helemaal geen omgevingsvergunning voor nodig. Hooguit wil de gemeente dat het omgevingsplan (vroeger bestemmingsplan) op de grond dan van agrarisch naar 'erf' gaat. En daar willen ze meestal best aan meewerken, want dat vermindert de kans op agrarische activiteiten en dus - op papier - de veestapel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 23:00

Oh dit is wel nieuw voor mij. Heb je toevallig als een een zoektochtje gewaagd aan wat de wet hierover zegt?

Ikzelf heb destijds afgehaakt bij een huis met 4 stallen die niet vergund waren. De makelaar zei dat dat geen enkel probleem was, de buren moesten alleen niet gaan klagen dus werden we geadviseerd om koffie met koeken te gaan doen als kennismaking. Ik wil niet een woning komen en met samengeknepen billen rondlopen en maar bidden dat niemand een klacht indient.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 23:01

Tegenwoordig moet iedereen met paarden aan toch ook de paarden registreren op plek van stalling/weide? Inrichting dus?
Ook als je ze aan huis houdt moet dit toch? Dan kunnen ze je toch zo weten te vinden en hoeft er helemaal niemand melding te maken zelfs.

Of is dat enkel in België zo qua registratie?

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 23:15

Het is best mogelijk dat je een natuurvergunning (omgevingsvergunning voor een Natura 2000 activiteit) nodig hebt. Als er sprake is van stikstofdepositie op een stikstofgevoelig overbelast Natura 2000 gebied ben je vergunningplichtig. Het maakt niet uit of je hobbymatig paarden houdt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 06:48

Als je het huis echt graag wilt zou ik eens gaan praten met de gemeente en de buren.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 08:24

De gemeente hebben we als eerste gebeld en die wezen ons juist door naar de provincie

Little_Gift schreef:
Tegenwoordig moet iedereen met paarden aan toch ook de paarden registreren op plek van stalling/weide? Inrichting dus?
Ook als je ze aan huis houdt moet dit toch? Dan kunnen ze je toch zo weten te vinden en hoeft er helemaal niemand melding te maken zelfs.

Of is dat enkel in België zo qua registratie?

Hier heb je inderdaad gelijk in, in Nederland moet dit ook, hier had ik nog even niet bij stil gestaan
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 12-12-25 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:28

Tegenwoordig moet je 2938384747 vergunningen en toestemmingen hebben en er komen er nog 293937 bij met kosten van 202939338747 euro.

Ik zou het goed uitzoeken en niet op bokt. Vooral ook omdat het strenger wordt in plaats van versoepeld in de huidige tijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:32

Ik lees dat er voor vier paarden geen vergunning nodig is..is dat een optie? Om er 4 ipv 5 te houden? Dan zou er geen probleem moeten zijn qua vergunning. Alleen voor de rijbak kan de gemeente moeilijk doen.

Dit zegt AI, wellicht heb je hier nog wat aan.

Wat moet je doen?
-
Check Ruimtelijkeplannen.nl: Kijk naar het bestemmingsplan en de planregels voor jouw perceel.
-
-Neem contact op met de gemeente: Vraag naar het lokale beleid en de mogelijkheden voor paarden aan huis, ook voor het bouwen van stallen en bakken.

- Dien de aanvraag in: Via het Omgevingsloket.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 08:37

Ja 4 paarden is ook een optie. In principe zelfs maar 3 voorlopig. Mijn kwpner, mijn nrps pony, en een mini zodat de ander niet alleen thuis achter blijft, als ik 1 van de 2 mee op pad neem. Misschien een mini merrie wat nog een veulentje krijgt, of later nog een pony voor ons zoontje als hij besmet raakt met het paardenvirus :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:51

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:57

Dit zou bij een 'normaal' huis met agrarische grond en hobbymatig houden niet snel een probleem moeten zijn.

Ik ken dit probleem alleen bij huizen die ivm nabijheid natura 2000 gebied opgekocht zijn, gestript zijn van hun stikstofrechten en door de provincie weer verkocht zijn. Aan dat soort huizen/ percelen worden wel eens heel specifieke eisen voor gebruik gesteld.

Dus ten eerste: ligt dit huis heel dichtbij natura 2000 gebied? Dat maakt waarschijnlijk uit voor je vraag.

Tenzij het gaat om het bouwen van een nieuwe stal? Dan kom je wel in vergunnings trajecten terecht. En die kunnen wel last hebben van de stikstofregels.

En dit is een interessant artikel:
https://mountadvies.nl/nieuws/gevolgen- ... n-aan-huis

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 09:38

Ja het zit bij een Natura2000 gebied maar zover ik weet niet uitgekocht door de provincie. Gewoon erfgenamen die het willen verkopen. Er zijn al bijgebouwen, oud kippenhok bijvoorbeeld, de makelaar zei dat je dit wel mocht verbouwen zonder extra vergunningen omdat het er al staat?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:42

TS: met dat soort uitspraken zou ik dan weer uitkijken. Ik vermoed dat je een beetje inlezen in die materie wel zinvol is.

Verbouwen? wat is dat? inpandig een muurtje er uit halen en een stalwand er in zetten? Een dak ophogen? Een geheel nieuwe stal bouwen op die plek? Of de hele stal op een nieuwe plek opnieuw bouwen. Dat is een wereld van verschil.

Heb je eerder zoiets gedaan?
Anders gaat het om zo veel geld dat je even echt goed laten informeren, desnoods door een (agrarisch) adviseur wel handig is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:53

Welke agrarische bestemming is het?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:54

Ik zou ook beginnen bij de gemeente.

Wij wonen zelf ook in een vergelijkbare situatie. Ik heb bij aankoop ook met de gemeente gebeld. Huis heeft bestemming wonen en grond bestemming agrarisch.
Wat ik te horen kreeg: Juridisch gezien wordt er bij bestemming agrarisch vaak verwezen naar agrarisch bedrijf, en mag je op die grond vaak alleen dingen doen als het ten behoeve van dat bedrijf is. De medewerker die ik sprak gaf ook aan: officieel mag je er niet eens een paard laten lopen, maar dat heeft bij ons geen enkele prioriteit.

Wij hebben de gok genomen. Voor ons woonden er al 24 jaar lang mensen met paarden, en wij nu ook al 8 jaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:01

Vandaar dat ik zei: kijk of je een omgevingsplanwijziging kunt krijgen - van agrarisch naar 'erf' of hoe niet-agrarisch land ook benoemd wordt. Dan zit je niet met stikstof en andere ellende.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:07

Anouk_H schreef:
Ja het zit bij een Natura2000 gebied maar zover ik weet niet uitgekocht door de provincie. Gewoon erfgenamen die het willen verkopen. Er zijn al bijgebouwen, oud kippenhok bijvoorbeeld, de makelaar zei dat je dit wel mocht verbouwen zonder extra vergunningen omdat het er al staat?

Dit klopt opzich wel.

Wij als burger hebben teveel aan m2 bebouwing.
Maar omdat het er al staat hoeft het niet weg.

Bij ons huis daar staat een oude veldschuur.
Deze zouden wij graag vernieuwen.
Maar slopen wij die nu tot de grond toe en zetten er een nieuwe, precies op de centimeter even groot, dan mag het niet.
Want dan was er sloop, het gebouw staat er niet meer, we zitten al aan onze m2, dus mogen geen nieuwe terug zetten.

Knappen wij deze schuur op.
Eerst het dak, maar de wanden blijven staan, dan de achter wand, dan de linker wand, dan heet het renoveren en mag het wel.

Maar inderdaad, de gemeente moet dit jou kunnen vertellen en niks provincie, trek ze bij de gemeente maar van die kerstborrel af

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:18

Anouk_H schreef:

Simpel gezegd :
1. als het niet officieel staat en dus al voorzien is van een vergunning mag je het legaal gezien enkel afbreken.
2. als het er geheel legaal staat zal je het mogen repareren zonder melding, papieren, etc. maar dat is dus niks veranderen aan de buitenkant (dus zelfde kleur, dakbedekking, enz.) of waar het ding staat. Intern ga je gang, wat er in mag kan wel beperkingen hebben weer.
Van je kippenhok dus een paardenbox maken kan problematisch zijn, net als er een caravanstalling van maken (ook iets met hoeveel derden komen dan regelmatig voor bedrijfsactiviteteiten op je erf en dus mogelijk overlast voor de buren).

Dus die makelaar praatjes mag je met een flinke schep zout nemen.

Goed inlezen dus qua wat de bestemmingsplannen, etc. zijn. En dus weten wat de definitie van hobbymatig is voor alles wat je er samen of enkel mag. Tot 5 paarden (en is dat alles van minishet tot trekpaard = 1 paard of telt trekpaard voor 2 en mini voor 1/2 of 1/3 in zo'n som? Hobby kan nl net zo goed berekend worden naar vrijstelling uitstoot qua totale dierlijke mest productie en daar zit een bovengrens aan.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 10:36

Weet niet of ik het hier mag plaatsen maar dit is wat we via de gemeente op de mail hebben
Spoiler:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:49

Anouk_H schreef:

Ik zou een makelaar niet verder vertrouwen dan je hem kan gooien, die zijn vaak nogal makkelijk met hun uitspraken :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:53

Anouk_H schreef:
Weet niet of ik het hier mag plaatsen maar dit is wat we via de gemeente op de mail hebben
Spoiler:
[ Afbeelding ]

En nu is dus nog steeds de vraag wat is hun definitie van hobbymatig qua activiteiten en aantallen dieren.
Hobby is nl een rekbaar begrip en voor veel mensen valt eigenlijk alles er onder wat je doet voor de lol en geen (of niet genoeg) geld oplevert om de kosten te dekken ...
Nu is slapende honden wakker maken ook niet verstandig, maar even rondsnuffelen op de website, etc. om te kijken of er wat duidelijk(er) te vinden is waar je binnen moet blijven is wel zo handig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:04

Ik heb ook vaak de ervaring dat gemeentes het moeilijk vinden om ja of nee te zeggen want dan kunnen ze hun eigen teen stoten..

Zoek het inderdaad goed uit bij twijfel.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:05

nb vergunning (stikstof ),milieuvergunning en omgevingsvergunning zijn alle 3 wat anders.
Laat je aub goed informeren en niet door makelaar of gemeente maar door kundig bedrijf.
Meeste paardenbedrijven /particulieren draaien zonder en dat is een dure gok.