Caravan mover of vergelijkbaars voor verplaatsen van trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Caravan mover of vergelijkbaars voor verplaatsen van trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 08:11

Ik vind het leuk om met mijn paard op pad te gaan met de trailer, maar mijn grootste struikelblok is dat de trailer daarna weer netjes op zijn plek moet komen te staan.

Ik kan alleen vooruit de oprit op rijden met mn combinatie omdat er een aantal fantastisch irritante paaltjes van de gemeente vooraan staan waardoor achteruit inparkeren (voor mij tenminste) onmogelijk is. Achter het huis is het te krap om met de auto en trailer in het rond te kunnen draaien, dus er zit niks anders op dan paard afladen op de oprit, trailer loskoppelen, auto opzij zetten en dan met de hand de trailer naar achteren rollen, omdraaien en op zn plek zetten.

Nou was dat altijd al een zware klus, maar met zn tweeën lukte dat. Nu ben ik sinds een tijd een flinke rugpatiënt (artrose) en het wordt een steeds hogere berg om die trailer weer op zn plek te krijgen en het plezier van weg gaan, gaat er steeds meer af. Ik ben op zoek naar een (zo betaalbaar mogelijke) oplossing om dit niet meer op kracht te moeten doen.

Ik las over een caravan-mover, een elektrisch apparaat om een caravan of aanhanger te verplaatsen, of een elektrisch neuswiel? Ik weet niet of die ook geschikt zijn voor paardentrailers (het gaat om een 2-paards bockmann, geen aluminium) of dat er andere opties zijn die jullie gebruiken hiervoor?

Tips zijn erg welkom.

Nickeltje

Re: Caravan mover of vergelijkbaars voor verplaatsen van trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:20

Overweeg je toevallig ook om jezelf een elektrische kruiwagen cadeau te doen?
Ik heb dat dit jaar voor het mesten van onze track wel gedaan en in mijn uiteindelijke keuze tussen 2 modellen heb ik als 1 van de grote verschillen mee laten wegen dat degene die ik nu gekocht heb, ook aan de voorkant een trekhaak heeft.
En die is daarmee sterk genoeg om mijn tweepaards aluminium die net iets schuin achterover op het terrein staat, te verplaatsen tot de auto er net makkelijk bij kan.
Wel even oefenen, heb in het begin echt staan prutsen en steken met die kruiwagen maar inmiddels kom ik er met de trailer er aan makkelijk het erf mee over.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:21

Ik weet niet of een caravan mover ook werkt op een dubbelasser. Die worden eigenlijk altijd op enkelas voertuigen geplaatst.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:38

_Nelleke_ schreef:
Ik weet niet of een caravan mover ook werkt op een dubbelasser. Die worden eigenlijk altijd op enkelas voertuigen geplaatst.

Juist de tandemasser caravans zijn niet te verplaatsen zonder mover.
Die duw je niet even handmatig op zn plek.

Ik denk in de praktijk dat het moet kunnen. Zou zo geen reden kunnen bedenken waarom niet.
Ik heb er ook wel eens over na zitten denken. Maar het is wel een flinke investering.
Ik moet achteruit de oprit op terwijl mijn oprit 20 cm aan beide kanten breder is dan mijn trailer. Weinig ruimte dus.

Nu ben ik wel zeer handig met achteruit rijden dus dat scheelt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:58

Een echte caravan mover is rete duur.
Zoek op elektro movers.
Tandemassr maakt niet uit, als de kopppeling maar hoog genoeg kan op de mover zodat ie op achterste wielen draait.

Via amazon is er misschien aan een budget optie , rond 1300 te komen. Maar die zijn echt voor incidenteel gebruik.

Merk is me even ontschoten.

Let wel de meeste elektromovers zijn vol verhard terrein.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:04

Lijkt mij best wel handig eigenlijk.
Een 2e hands is dat geen idee? Caravan onbruikbaar, maar mover nog goed?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 09:11

Hmm ik bedoelde meer zoiets, ik weet niet of de link zo werkt, ben daar niet zo'n held in:
https://www.bol.com/nl/nl/p/luxiqo-elek ... androidapp

Elektrische kruiwagen staat nog niet op mijn lijstje, het pad is grotendeels verhard, dat lukt me nog redelijk. Maar die trailer is echt een probleem. Het is een verhard plein (klinkers/stoeptegels) waar ik hem op nodig zou hebben.

Ik draai hem inderdaad altijd op totdat ie op zn achterwielen staat, anders is hij helemaal niet te draaien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:21

Muronia schreef:
Hmm ik bedoelde meer zoiets, ik weet niet of de link zo werkt, ben daar niet zo'n held in:

Elektrische kruiwagen staat nog niet op mijn lijstje, het pad is grotendeels verhard, dat lukt me nog redelijk. Maar die trailer is echt een probleem. Het is een verhard plein (klinkers/stoeptegels) waar ik hem op nodig zou hebben.

Ik draai hem inderdaad altijd op totdat ie op zn achterwielen staat, anders is hij helemaal niet te draaien.

De kruiwagen is mss wel een goede 2 in 1, als je dan toch wat geld uitgeeft, waarom niet iets dat je direct dubbel kan gebruiken?

Ik ben benieuwd naar de link van de kruiwagen!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:26

Jokonootje schreef:
_Nelleke_ schreef:

Juist de tandemasser caravans zijn niet te verplaatsen zonder mover.
Die duw je niet even handmatig op zn plek.

Ik denk in de praktijk dat het moet kunnen. Zou zo geen reden kunnen bedenken waarom niet.
Ik heb er ook wel eens over na zitten denken. Maar het is wel een flinke investering.
Ik moet achteruit de oprit op terwijl mijn oprit 20 cm aan beide kanten breder is dan mijn trailer. Weinig ruimte dus.

Nu ben ik wel zeer handig met achteruit rijden dus dat scheelt.

De enige reden die ik kan bedenken is dat een mover op een accu werkt. Die zit over het algemeen in de caravan zodra mensen op pad gaan, maar bij een trailer zal je die ook moeten installeren.
Zou zo even niet weten waar, bij caravans zitten ze vaak rond de assen om niet te veel invloed op de kogeldruk te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:34

Als je een zadelkamer hebt, zou de accu voor een mover daar zonder problemen in kunnen. Die paar kilo gaan echt geen effect op de kogeldruk hebben.
Bij caravans zit de accu overigens ook gewoon ergens binnen, als de mover niet al gewoon op de 'huisaccu' is aangesloten waar ook de koelkast etc op draait als er geen 240V stekker ingeplugd kan worden.

Ik zie trailerboeren vaak manouvreren met zo'n rangeerhulp - zoiets en dan elektrisch zou misschien een oplossing zijn. Zo'n elektrisch neuswiel zit permanent onder je trailer, dat lijkt me diefstalgevoelig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:39

Duhelo schreef:
Muronia schreef:

De kruiwagen is mss wel een goede 2 in 1, als je dan toch wat geld uitgeeft, waarom niet iets dat je direct dubbel kan gebruiken?

Ik ben benieuwd naar de link van de kruiwagen!

https://www.dlworkx.nl/pro-22/mini-dump ... ie%20groep

Deze heb ik in een aanbieding gekocht.
Er is nu iets stuk aan en ben ook direct erg tevreden over de klantenservice en hoe ik geholpen ben.
Hier op Bokt loopt een topic waarin verschillende merken met elkaar vergeleken worden.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:46

Ik kan je ook die electrische kruiwagen aanraden, zo te horen vrijwel net zo duur als een caravan mover (als ik de berichten hierboven mag geloven) en ook handig met mesten. En ik verplaats de 2 paards aluminium mentrailer er zonder problemen mee. Ook over grind (ok in diep grind moet je al een klein beetje vaart hebben, of er moet extra gewicht op de voorwielen van de kruiwagen). Maar wij vinden het een uitkomst. En pluspunt is niet meer met zware kruiwagens met mest slepen, wat ook fijn is voor je rug. Als je eens wilt kijken / ervaren hoe of wat ben je welkom hoor, volgens mij woon je niet ver bij ons vandaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:56

Heb je al eens contact opgenomen met de gemeente over die paaltjes? Misschien hebben ze begrip voor je situatie.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:54

Ik kan alleen voor vooruit de oprit op omdat ik niet achteruit kan rijden maar doe je de trailer wel ver genoeg omhoog draaien?
Ik vond het eerst ook heel zwaar maar nu ik hem hoger opdraai is het niet zwaar en eigenlijk heel makkelijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:05

Is het 1-richtingsverkeer? Want anders zou je misschien van de andere kant kunnen aanrijden?

Alja schreef:
Ik kan alleen voor vooruit de oprit op omdat ik niet achteruit kan rijden [knip]

Dat lijkt me echt heel onhandig en eigenlijk vind ik het onverantwoord. Je kan altijd in een onverwachte situatie terecht komen. Een paar rijlessen en je bent voor de rest van je leven klaar.

Wiebsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:43

Afbeelding
Wij zijn op dit moment zoiets als dit na aan het maken voor het verplaatsen van de trailer

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 11:48

Ik kan wel achteruit rijden / draaien maar door die paaltjes is het te krap. Ze zijn van een wegversmalling, er zijn al eerder pogingen gedaan bij de gemeente maar daar willen ze niks van weten (snap ik ook wel). Eenrichtingsverkeer is het niet, maar ik woon aan de landskant van een kanaal en vanaf de kant waarvan ik kom is het een klein stukje vanaf de brug naar de overkant. Als ik via de andere brug zou gaan, moet ik een paar km over een smal hobbel/klinkerweggetje met tig drempels en wegversmallingen. Dat is niet echt een fijne optie.

In principe staat de trailer achter het huis of achter de auto als we op locatie zijn. Lang onbeheerd ergens geparkeerd staan zou niet echt aan de orde zijn. Ik denk niet dat ik echt bang zou zijn voor diefstal met zo'n neuswiel, het is verder een oude (maar goede) trailer. We hebben hem al 23 jaar :) .

Heeft er iemand ervaring met zo'n neuswiel als uit het linkje dat ik stuurde? Als die het zou kunnen, dan zou dat de meest betaalbare optie zijn denk ik.

Wiebsie dat ziet er goed uit! Maar zoiets kan ik niet maken -O-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:56

Nickeltje schreef:
Overweeg je toevallig ook om jezelf een elektrische kruiwagen cadeau te doen?
Ik heb dat dit jaar voor het mesten van onze track wel gedaan en in mijn uiteindelijke keuze tussen 2 modellen heb ik als 1 van de grote verschillen mee laten wegen dat degene die ik nu gekocht heb, ook aan de voorkant een trekhaak heeft.
En die is daarmee sterk genoeg om mijn tweepaards aluminium die net iets schuin achterover op het terrein staat, te verplaatsen tot de auto er net makkelijk bij kan.
Wel even oefenen, heb in het begin echt staan prutsen en steken met die kruiwagen maar inmiddels kom ik er met de trailer er aan makkelijk het erf mee over.

Dit moet hilaaaaarisch zijn om te aanschouwen _/-\o_ ik ben visueel ingesteld en ik zie het zo voor me _O-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:00

Alja schreef:
Ik kan alleen voor vooruit de oprit op omdat ik niet achteruit kan rijden maar doe je de trailer wel ver genoeg omhoog draaien?
Ik vond het eerst ook heel zwaar maar nu ik hem hoger opdraai is het niet zwaar en eigenlijk heel makkelijk.

Vind je dat niet riskant? Als je veilig met paard en trailer op pad wil, moet je toch minstens de basisvaardigheden vlot beheersen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:02

Muronia schreef:
Ik kan wel achteruit rijden / draaien maar door die paaltjes is het te krap. Ze zijn van een wegversmalling, er zijn al eerder pogingen gedaan bij de gemeente maar daar willen ze niks van weten (snap ik ook wel). Eenrichtingsverkeer is het niet, maar ik woon aan de landskant van een kanaal en vanaf de kant waarvan ik kom is het een klein stukje vanaf de brug naar de overkant. Als ik via de andere brug zou gaan, moet ik een paar km over een smal hobbel/klinkerweggetje met tig drempels en wegversmallingen. Dat is niet echt een fijne optie.

In principe staat de trailer achter het huis of achter de auto als we op locatie zijn. Lang onbeheerd ergens geparkeerd staan zou niet echt aan de orde zijn. Ik denk niet dat ik echt bang zou zijn voor diefstal met zo'n neuswiel, het is verder een oude (maar goede) trailer. We hebben hem al 23 jaar :) .

Heeft er iemand ervaring met zo'n neuswiel als uit het linkje dat ik stuurde? Als die het zou kunnen, dan zou dat de meest betaalbare optie zijn denk ik.

Wiebsie dat ziet er goed uit! Maar zoiets kan ik niet maken -O-

Ik vrees dat dat niet sterk genoeg zal zijn en het of helemaal niet zal klaren ofwel na een aantal keren de geest geeft.
Ze zijn niet voor niets zo duur hé...

Wel jammer maar ik zou dan toch effe dat hobbelweggetje nemen, daar krijgt je paard echt niets van hoor en je kan dan wel achteruit oprijden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:04

Little_Gift schreef:
Alja schreef:

Vind je dat niet riskant? Als je veilig met paard en trailer op pad wil, moet je toch minstens de basisvaardigheden vlot beheersen?

Nee hoor
In principe moet je altijd vooruit toch?
Ga nu twee jaar wekelijks op pad met de trailer en nog nooit gehad dat er een probleem was.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:08

Alja schreef:
Little_Gift schreef:

Alja schreef:
Nee hoor
In principe moet je altijd vooruit toch?
Ga nu twee jaar wekelijks op pad met de trailer en nog nooit gehad dat er een probleem was.

Altijd vooruit? Euh... Ok _O-

Ben wel blij voor je dat je nog nooit een obstakel of ander onverwacht euvel tegen kwam.

Zelf zou ik mijn paard nooit overleveren aan louter geluk en vind ik dat als je een levend wezen afhankelijk hebt van jouw kunnen, dat jouw kunnen dan ook optimaal getraind moet zijn en alle basishandelingen moet kunnen uitvoeren.

Edit: effe quote toegevoegd want het bleek onduidelijk dat dit niet over ts ging :=
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 10-12-25 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:11

Ts heeft al extra uitleg gegeven dat ze wel achteruit kan rijden, maar dat er door paaltjes van de gemeente je niet achterwaarts op hun oprit kan rijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:13

Muronia schreef:
Ik vind het leuk om met mijn paard op pad te gaan met de trailer, maar mijn grootste struikelblok is dat de trailer daarna weer netjes op zijn plek moet komen te staan.

Ik kan alleen vooruit de oprit op rijden met mn combinatie omdat er een aantal fantastisch irritante paaltjes van de gemeente vooraan staan waardoor achteruit inparkeren (voor mij tenminste) onmogelijk is. Achter het huis is het te krap om met de auto en trailer in het rond te kunnen draaien, dus er zit niks anders op dan paard afladen op de oprit, trailer loskoppelen, auto opzij zetten en dan met de hand de trailer naar achteren rollen, omdraaien en op zn plek zetten.

Nou was dat altijd al een zware klus, maar met zn tweeën lukte dat. Nu ben ik sinds een tijd een flinke rugpatiënt (artrose) en het wordt een steeds hogere berg om die trailer weer op zn plek te krijgen en het plezier van weg gaan, gaat er steeds meer af. Ik ben op zoek naar een (zo betaalbaar mogelijke) oplossing om dit niet meer op kracht te moeten doen.

Ik las over een caravan-mover, een elektrisch apparaat om een caravan of aanhanger te verplaatsen, of een elektrisch neuswiel? Ik weet niet of die ook geschikt zijn voor paardentrailers (het gaat om een 2-paards bockmann, geen aluminium) of dat er andere opties zijn die jullie gebruiken hiervoor?

Tips zijn erg welkom.

Een betaalbare oplossing is; je neuswiel helemaal opdraaien zodat je trailer maar op 2 wielen staat in plaats van vier. Dan is hij veel makkelijker met de hand te draaien.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:14

Duhelo schreef:
Ts heeft al extra uitleg gegeven dat ze wel achteruit kan rijden, maar dat er door paaltjes van de gemeente je niet achterwaarts op hun oprit kan rijden.

Het ging ook niet over ts, effe beter lezen :=