Hoe met de kruiwagen de mesthoop op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yaffie

Hoe met de kruiwagen de mesthoop op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 21:58

Wellicht herkennen de meesten het wel. Daar ga je weer met je houten plankje de mesthoop op, omdat het toch zo hoog mogelijk op de mesthoop moet.

Wij hebben een tweewiel kruiwagen, dus 1 plankje is niet genoeg. Het werden er dus 2 en inmiddels met een heel frame eraan met de juiste afstand ertussen en extra versteviging (want de kruiwagen is mega zwaar). Gelukkig hebben we een trekkertje om af en toe de mesthoop mee op te duwen, maar je moet met de hand wel wat voorwerk doen. Maarrr... het plankje begeeft het nogal vaak, door de urine en mestsappen gaat het rotten. En het wordt ook nog eens glad, waardoor ik regelmatig bijna zelf in de poep lig.

Nu heb ik wel eens gehoord van aluminium rijplaten, maar daar moet je dan 2 van kopen en op perfecte afstand van elkaar leggen om te gebruiken. Beetje onhandig lijkt me dat. Ook wel eens zo'n bredere gezien, maar die kosten al snel boven de 1000 euro, dat valt me dan ook niet mee eerlijk gezegd.

Dus... Is er iemand met een slimme en ook betaalbare oplossing hiervoor? Ik ben heel benieuwd!

Qimm

Re: Hoe met de kruiwagen de mesthoop op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:00

Gewone kruiwagen nemen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:16

Qimm schreef:
Gewone kruiwagen nemen?

Dit. Desnoods onderaan de mesthoop de grote kruiwagen leegkiepen en dan de mest overscheppen in de kleine kruiwagen en daarmee omhoog.
En anders toch metalen rijplaten…

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:19

Weet niet om hoeveel paarden het gaat maar hier word voor paarden en 1 pony ( alleen snachts op stal) en uit de wei alleen mest) 1x per 2/3 dagen met de hand op geschept en zo een bult gemaakt van meter hoog aan het eind ongeveer ( nu hebben we wel een ruime mestbult ivm boerderij eerder

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:24

Ik gebruikte voorheen pallets in de mestcontainer. Gaat er 1 rotten dan gewoon vervangen..

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:30

Een gewone kruiwagen, en een dikke plank. En nooit zelf op de plank lopen/staan maar ernaast, anders beland je zelf gegarandeerd languit op de mesthoop.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:44

Geen ervaring mee, maar had een ingeving.

Misschien oprijplaten voor scootmobiel/rolstoel.

Zijn vaak van aluminium en hebben een antisliplaag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 07:52

Op onze oude stal kwam het vaak dat de mesthoop vloer al vol lag naar niet omhoog. Maar dat kwam voort dat vele niet direct gingen op scheppen. Plank was altijd een drama. Want die lag veelal al begraven.

Nu hebben we ze in eigen beheer en een grote aanhanger. En met een oprijplaat. Ideaal.
En gelijk beginnen met goed opscheppen.

Nu hebben we stallen die altijd open staan met rubber tegels en enkel met de winter er wat in. Gehakseld koolzaadstro en daardoor voornamelijk mest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:00

Ik maakte altijd een soort trap met etages. Ik stortte het gewoon op de vloer voor de hoop en schepte het dan op. Als de mesthoop hoog was dan dus meerdere etages. Ik schepte het op etage 1 en dan nog een keer van etage 1 naar etage 2. Erg goed voor de lichamelijke conditie. Ik was erg gespierd in die tijd.
Plank heb ik vroeger ook gehad, dan een dikke brede plank en een gewone kruiwagen. Met 2 wielen gaat dat eigenlijk niet.

Appel_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:42

Wij hebben oude matten op de mesthoop, maken een soort schans. Als je dan een aanloop neemt rijden we er zo op. Hebben ook tweewielers. Gewoon niet te vol scheppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:01

Investeer in een mestkuil!
Het kost even wat, maar het scheelt je heel veel jaar ellende :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:32

Ik heb een grote kruiwagen met 1 wiel vooraan, maar ik heb op de steunen 2 steunwielen gemaakt. Ik hoef de kruiwagen dus niet te tillen en kan er gewoon mee rijden. Bij de mesthoop kan ik dan gebruik maken van de enkele plank. Alleen als de kruiwagen heel zwaar is, leeg ik hem eerst voor de helft, rij dan de plank op en wat ik eerder heb geleegd schep ik met de hand op. Werkt prima zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:38

DubbelFun schreef:
Investeer in een mestkuil!
Het kost even wat, maar het scheelt je heel veel jaar ellende :)

Dat dus. Gewoon met je mestput de grond in, en de rest van je leven kan je over een randje kiepen. Ideaal.

Rubber stalmatten zou ook nog kunnen werken, goedkoper dan oprijplaten, breed genoeg en stroef.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:47

Suzanne F. schreef:
Ik was erg gespierd in die tijd.

Haha

Herkenbaar topic. Geen paarden meer maar wel nare herinneringen aan deze terugkerende tocht der tochten.
Na het kantelen van de kruiwagen moest ik die vervolgens een beetje naar me toe trekken en schudden om de mest eruit te krijgen. Schoot het een keer mega in mijn rug.

Doe iedereen een heel groot plezier en graaf ‘m idd in. Althans; als dat voor de mestophaler nooit een probleem geeft?
Enige nadeel wat ik daarbij zie is dat iets/iemand erin kan vallen. Die moet er ook weer uit kunnen klimmen…
Laatst bijgewerkt door paars op 10-12-25 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:47

Op mijn huidige stal idd een mestput, ideaal!
Op een van mijn vorige stallen een plastic noppenrooster ter grootte van een pallet, dat werkte met een tweewieler echt meer dan prima. Door de noppen heb je goed grip.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:01

paars schreef:
.... graaf ‘m idd in. Althans; als dat voor de mestophaler nooit een probleem geeft?
Enige nadeel wat ik daarbij zie is dat iets/iemand erin kan vallen. Die moet er ook weer uit kunnen klimmen…

Je hoeft hem ook niet 3 mtr diep te maken :+ , met 1 á 1.5 mtr kun je er weer makkelijk uit evt een hekwerk met een makkelijk te verwijderen buizenstelsen er voor.

Voor mijn mestput heb ik kontakt gehad met een loonwerker om te kijken wat voor hun het makkelijkste werkte qua reikwijdte en bereikbaarheid groot materieel.
Hij komt nu met een 20 m3 tractorbak en een graafmachine, maar er kan ook een vrachtwagen met grijper bij.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:21

Ik heb een benzine dumpertje op rupsbanden gekocht. 250 liter, ideaal..alleen als je te schuin rijd gaat die om, en die is net te zwaar om recht te trekken. Dus goed recht naar boven rijden

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:42

Metalen rooster ?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:45

Yaffie schreef:
Wellicht herkennen de meesten het wel. Daar ga je weer met je houten plankje de mesthoop op, omdat het toch zo hoog mogelijk op de mesthoop moet.

Wij hebben een tweewiel kruiwagen, dus 1 plankje is niet genoeg. Het werden er dus 2 en inmiddels met een heel frame eraan met de juiste afstand ertussen en extra versteviging (want de kruiwagen is mega zwaar). Gelukkig hebben we een trekkertje om af en toe de mesthoop mee op te duwen, maar je moet met de hand wel wat voorwerk doen. Maarrr... het plankje begeeft het nogal vaak, door de urine en mestsappen gaat het rotten. En het wordt ook nog eens glad, waardoor ik regelmatig bijna zelf in de poep lig.

Nu heb ik wel eens gehoord van aluminium rijplaten, maar daar moet je dan 2 van kopen en op perfecte afstand van elkaar leggen om te gebruiken. Beetje onhandig lijkt me dat. Ook wel eens zo'n bredere gezien, maar die kosten al snel boven de 1000 euro, dat valt me dan ook niet mee eerlijk gezegd.

Dus... Is er iemand met een slimme en ook betaalbare oplossing hiervoor? Ik ben heel benieuwd!

Zo duur zijn die niet, we hebben van deze oprijplaten bij de van Cranenbroek gekocht voor nog geen vijf tientjes. Die liggen inmiddels alweer vijf jaar dag en nacht buiten, vooralsnog nog steeds helemaal prima en veilig om overheen te rijden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:01

@DubbelFun :+ *beelddenker ziet echoput*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:54

Die kun je wel lekker lang vullen ;)

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:31

Wij hebben en soort mesthuisje getimmerd waar je de kruiwagen zo in rijd, is heel fijn

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:16

Een oude, gladde deur als rijplank!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:19

Ik denk dat 'glad' juist niet zo handig is :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:56

Kippengaas op de houten planken timmeren werkt ook goed als antislip :) Ik heb zelf eens oude isolatiepanelen gebruikt gehad en daar kippengaas rond gedraaid omdat die panelen zelf superglad waren want was plastic.
Dat mesthuisje is ook een goede tip.