Paarden houden op +/- 2500m2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Paarden houden op +/- 2500m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 13:01

Hoe houden jullie paarden op een kleinere oppervlakte?
Idealiter heb je natuurlijk een groot stuk land en een goed gevulde portemonnee om al je paardendromen waar te maken.
Maar de realiteit is vaak anders… -O-

Daarom ben ik benieuwd naar tips, adviezen en voorbeelden van mensen die hun paarden of pony’s houden op ongeveer 2500 m².
Alle ideeën zijn welkom:

- Praktische tips voor indeling en onderhoud
- Foto’s en plattegronden van jullie opzet
- Ervaringen met paarden op een plek omringd door huizen, dus buren aan beide kanten maar niet aan de achterkant.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 04-12-25 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:12

Ik neem aan dat je 2500 m2 weiland bedoelt? Dat kan net voor 1 paard of 2 shetjes. Dat is 50 x 50 m ongeveer. Eigenlijk een vierkante rijbak. Tja het gras is zo op en ze lopen het snel kapot. Je zal er altijd wel een bak of paddock naast moeten hebben. Anders lopen ze in de drek. Echt sprintje trekken kan ook niet.
Ikzelf zou het nooit doen, misschien paar schaapjes of 2 shetjes maar daar houdt het mee op. Groot paard kan je in mijn ogen niet paardvriendelijk houden op zo’n klein stuk.

Als je op die 2500 m2 ook nog stallen of een bak moet aanleggen dan is dat echt niet realistisch. Beetje bak is natuurlijk al 800 m2.

Josien_

Re: Paarden houden op +/- 2500m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 13:19

Het is ongeveer een schatting van de grootte van het perceel, maar dit zou voor alles zijn. Dus inclusief paddock/bak, stukje weiland eventueel, schuilstal etc. Het perceel is overigens iets langer dan het breed is.
Ik zie online wel verschillende voorbeelden waarop dit gedaan is, maar het lijkt mij ook aan de krappe kant.
Toch ben ik erg benieuwd of er mensen zijn die dit wel doen :) .

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:19

Voor bijvoorbeeld paarden of pony's die niet op gras mogen, zou zoiets nog wel een uitkomst zijn, in de vorm van een grote paddock.
Hou er wel rekening mee dat mensen heel snel gaan klagen over stankoverlast en/of muggen als het echt ingesloten is tussen huizen.
Ik vind wel dat een paard echt vol moet kunnen rennen zonder direct een bocht om te moeten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 13:23

Saga schreef:
Voor bijvoorbeeld paarden of pony's die niet op gras mogen, zou zoiets nog wel een uitkomst zijn, in de vorm van een grote paddock.
Hou er wel rekening mee dat mensen heel snel gaan klagen over stankoverlast en/of muggen als het echt ingesloten is tussen huizen.
Ik vind wel dat een paard echt vol moet kunnen rennen zonder direct een bocht om te moeten.

Het is niet ingesloten door huizen, maar wel links en rechts buren. Verder landelijk gelegen en meerdere paarden aan huis in de straat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:25

Ik zou het dan houden op 1 grote paddock met schuilstal. En geen paradise met alleen maar paden, vooral ook recht. Heuvel erin, wat aankleding in groen. Zoals bomen, struiken etc.
En dan toch jawel, investeren in droge bodem als ze er 24 7 buiten moeten staan.
Of stallen waar ze droog staan met aanvullend paddock die dan wel eens natter kan liggen..
Net hoe je geld wil investeren.
Heel veel meer opties zijn er denk ik niet.. ook niet om een extra bak in te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:27

Josien_ schreef:
Het is ongeveer een schatting van de grootte van het perceel, maar dit zou voor alles zijn. Dus inclusief paddock/bak, stukje weiland eventueel, schuilstal etc. Het perceel is overigens iets langer dan het breed is.
Ik zie online wel verschillende voorbeelden waarop dit gedaan is, maar het lijkt mij ook aan de krappe kant.
Toch ben ik erg benieuwd of er mensen zijn die dit wel doen :) .

Och jeetje dus daar moet nog stallen en paddock en opslag en mestopslag etc vanaf?
Nee ik snap echt niet waarom je dat zou willen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:35

Een tijdje terug stond een woning in het Funda topic die dit had, maar ik vond het toch een beetje sneu. Of je moet op een paar honderd meter stappen weide kunnen bijhuren of kopen of zo.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:37

Je kan eens zoeken op browsing paddock. Ook op youtube veel ideeën.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:37

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:39

Ik wou zeggen, ik heb heel veel bokkers zien schrijven dat ze 2 paarden houden op 2500m2. In de zoekfunctie kan je wel veel terug vinden

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:39

Mooi plekje hierboven! Lijkt ook wel alsof ze daar in de wei echt nog netjes een sprintje kunnen trekken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 13:41

Bedankt voor alle reacties!

_suus19_ schreef:
Je gaat hier een heleboel negatieve reacties krijgen.
Maar eerder heeft een topic gelopen met nuttige informatie en foto's:
[VSW] Paradijsjes op hooguit 2000m2

Ik heb zelf de paarden (4-7) op 3300 m2 gehad. Was echt goed te doen. Er liep hier ooit een volgtopic over:
[VSW] [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Het liefst hebben we allemaal groter natuurlijk! En dat zou zeker beter zijn, maar de vraag is zou het op een leuke manier kunnen?

Het eerste topic heb ik inderdaad gevonden en ik was benieuwd of er nog meer ervaringen waren.
Ik ga kijken naar het andere topic :) !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:51

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:52

De woning die ik bedoelde was Gerald Pearsonlaan 109 in Almere, maar is helaas van Funda af inmiddels.
Misschien kun je het wel via satelliet bekijken op google maps :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:55

Toen wij de paarden aan huis kregen was ons perceel bijna 6000 m2. Voor de paarden hadden we een wei van ongeveer een 3300 m2, aansluitend een paddock van een 500 m2 en daar weer aansluitend de bak van 40 x 20. In de winter of bij heel erg slecht weer hadden ze alleen de bak en paddock in gebruik. Vanaf het weideseizoen kwam de wei erbij, in 2 delen opgesplitst. Het vergt veel onderhoud, veel en goed weidebeheer. Wel moest ik het hele jaar rond hooi bijvoeren omdat ik gewoon niet genoeg weidegang had voor de slechtere periodes. Voor 2 paarden vond ik het krap maar was te doen. Het liefste had ik meer weide gehad. Makkelijker met weidegang en wisselen e.d.
Hoe kleiner het perceel hoe meer ze de boel kapot lopen, des te meer onderhoud je er aan hebt. Zie het hier in de omgeving ook. Zeker nu de winter weer nadert en natter weer. Paarden staan met 2 of meer op een stukje zo groot als de rijbak en het is binnen de kortste keren een zwarte vlakte of een modderpoel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:58

Genoeg bokkers die het doen inderdaad.
Deze zullen vast nog wel reageren :)

En nee hier geen zak geld, wel naar een goedkoper deel van Nederland verhuist want Brabant en Limburg maakt een groot verschil ondanks dat het niet zo ver is.
Mijn minimale eis was toen 7500 m2 en een huis dat er dan wel ideaal opstond, dus niet teveel voortuin en oprit wat van de weide afgaat.

Om mijn paard ook die droom te geven en niet alleen mijzelf.
Want hij stond toen in een grote wei met andere, dus wilde hem dat niet ontnemen.

Maar ik snap als je enige pension optie is, stal met 1 uur paddock van 10x10, dat je er anders tegenaan kijkt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:02

Met die afmetingen kun je geen weiland aanbieden maar wel een afwisselende paddock maken. Denk aan mogelijkheden om aan struiken te eten, een mooie schaduwplek, een fijne ligplek, ergens wat ruimte open houden waar je nog wat kan trainen. Geen doolhof met allerlei smalle paden, maar wel bosjes of bijv een houtwal waar omheen gelopen moet worden, uitzicht wat niet overal hetzelfde is etc. Leuk project!

Mijn paard droomt ook van een grote wei, helaas voor haar trekt haar lijf dat gras niet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 14:05

DuoPenotti schreef:
Genoeg bokkers die het doen inderdaad.
Deze zullen vast nog wel reageren :)

En nee hier geen zak geld, wel naar een goedkoper deel van Nederland verhuist want Brabant en Limburg maakt een groot verschil ondanks dat het niet zo ver is.
Mijn minimale eis was toen 7500 m2 en een huis dat er dan wel ideaal opstond, dus niet teveel voortuin en oprit wat van de weide afgaat.

Om mijn paard ook die droom te geven en niet alleen mijzelf.
Want hij stond toen in een grote wei met andere, dus wilde hem dat niet ontnemen.

Maar ik snap als je enige pension optie is, stal met 1 uur paddock van 10x10, dat je er anders tegenaan kijkt.

Het is inderdaad interessant wat de huizenprijzen doen als je het er voor over hebt om een stukje verderop te gaan wonen. Maar dat moet je er zelf ook voor over hebben natuurlijk.

Mijn ene pony heeft nu vergelijkbare ruimte, de andere 3x zo veel...
Dus dat is zeker ook een overweging om mee te nemen..

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:19

Konstantine schreef:
De woning die ik bedoelde was Gerald Pearsonlaan 109 in Almere, maar is helaas van Funda af inmiddels.
Misschien kun je het wel via satelliet bekijken op google maps :D

Op Facebook zijn de foto's nog zichtbaar als je via Google het adres invuld.

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:25

Josien_ schreef:
Hoe houden jullie paarden op een kleinere oppervlakte?
Idealiter heb je natuurlijk een groot stuk land en een goed gevulde portemonnee om al je paardendromen waar te maken.
Maar de realiteit is vaak anders… -O-

Daarom ben ik benieuwd naar tips, adviezen en voorbeelden van mensen die hun paarden of pony’s houden op ongeveer 2500 m².
Alle ideeën zijn welkom:

- Praktische tips voor indeling en onderhoud
- Foto’s en plattegronden van jullie opzet
- Ervaringen met paarden op een plek omringd door huizen, dus buren aan beide kanten maar niet aan de achterkant.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Bij deze een van de eerste mensen in dit topic die twee paarden op een ‘postzegel’ heeft staan van +- 2.000-2.300 m2 (inclusief alle borders en beplanting). Wij hebben ook buren aan beide kanten. Weliswaar ook met paarden, maar toch.

Tot nu toe ben ik, ondanks dat ik eigenlijk groter had gewild, toch heel blij met ons plekje. We zitten vlakbij het bos, hebben alle extra’s die in een browsing paddock ‘horen’, en mijn paard lijkt een stuk kalmer, vrolijker, en nieuwsgieriger dan ze was op de eerdere pensionstallen waar we stonden met grote lappen weiland.

Eén heel belangrijke kanttekening bij dit alles (uitgaande van dat je een browsing paddock aan zou willen leggen), is dat het echt intens veel werk vraagt. Een stuk meer dan je aanvankelijk zou denken met zo’n klein stuk. Dit heb ik al van aardig wat andere mensen met browsing paddocks gehoord en zelf nu ook ondervonden. Verkijk je daar vooral niet op.

Wij zijn op dit moment nog niet helemaal klaar met de aanleg, omdat er nog meer borders komen en we nog zo’n 80 meter aan meidoorn uit moeten planten. We hebben ook ongeveer 900 m2 paddockplaten gelegd en daar zand overheen laten uitrijden. De rest van de paddock moet ook nog, maar de kosten daarvoor zijn zo hoog en het werk is zo zwaar dat we dat voor nu nog even laten.

Zie hieronder een paar snapshots van onze inrichting voor eventuele inspiratie:).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:35

Wij hebben twee E-ponies op 3850 m2. Weide opgedeeld in 4 deelweides en een pad helemaal naar achteren om overal te komen. We hebben altijd strookbegrazing. Vooraan is een kleine paddock waar een stalletje, water en hooi staat. We voeren hooi dat van andere weilanden in de omgeving is gemaaid (zandgrond).

Het is jaren goed gegaan, en dan hadden we de hele zomer alleen het gras om te voeren (en daar hadden we eerder teveel dan te weinig van) en begonnen we eind november met hooi bijvoeren tot april/mei, maar dit jaar hebben we een deel van de wei moeten afgeven en nu zijn we al sinds eind augustus hooi aan het bijvoeren, omdat het gras gewoon op is.

Onze wei ligt net in het buitengebied, met wel 2 andere huizen dichtbij, maar de wei is niet omringd met huizen. Er wordt wat gemopperd over stankoverlast, maar dat zijn wel de 'mensen uit de stad' en om heel eerlijk te zijn loopt er een heel arsenaal aan endemische dieren rond in dat gebied.

Ik denk dat je met zo'n klein stuk van 2500 m2 (als je ook gras wil geven), en meerdere ponies hebt, standaard hooi moet bijvoeren.

Ik vind wel dat onze wei aandacht nodig heeft, op z'n tijd bemesten, best snel opletten met het weer (als het heel nat is, lopen ze de wei snel kapot; hoe kleiner de wei, hoe sneller kapot het gras gaat).

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:05

Mijn pony’s staan het hele jaar door op een kleiner stuk, voornamelijk op de paddock. Een deel is verhard (grasbeton tegels) en de ondergrond is glooiend (incl. wadi), waardoor er altijd droge stukken zijn. Er zijn twee schuilstallen, waarvan één met twee ingangen (in het midden gesplitst). Ik voer nooit hooi boven zand: er liggen tegels of worteldoek onder de voerplekken, zodat ik het schoon kan houden en de pony’s niet in de modder hoeven te staan tijdens het eten.

Onze tuin heb ik ingezaaid met een paarden-grasmengsel; daar mogen ze ook regelmatig op. Als de paddock toch te modderig wordt (wat zelden voorkomt), geef ik ze toegang tot de rest van de tuin waar stelconplaten liggen. Ik ben echt anti-modder.

Daarnaast heb ik nog een weide op ongeveer anderhalve minuut lopen. In de zomer mogen ze daar regelmatig op, al is dat voor de kleintjes minder geschikt omdat ze snel te dik worden.

Met alle respect: mijn rijpaard staat elders, op een terrein van één hectare. Maar als je ziet welk deel daarvan in de winter bruikbaar is, en hoeveel er in de zomer door strookbegrazing wordt beperkt, dan denk ik dat mijn kleintjes met hun kleinere maar gevarieerde plek uiteindelijk een beter leven hebben. Het aantal vierkante meters zegt namelijk niet alles over de kwaliteit van leven, het gaat er vooral om hoe je het onderhoudt en beheert.

We wonen in de bebouwde kom, dus we houden ook rekening met de buren. In de zomer dek ik de mestaanhanger af, wat enorm scheelt in de vliegen, en gebruik ik een flybuster-emmer. Ik ruim 2–3 keer per dag mest op en leeg de (kleine) aanhanger twee keer per week. Ik zou meer kunnen opslaan, maar uit respect voor de buren houd ik het bewust beperkt en netjes. De geur bij paarden komt trouwens (in mijn geval) niet van de mest, maar van urine. Dat is wat je op warme dagen kunt merken.

Sidenote: ik heb pony’s, en die zijn licht van gewicht. Ze lopen de bodem daardoor veel minder snel kapot dan grote paarden, dat maakt echt een groot verschil. Daarnaast voer ik het hele jaar door hooi. Ik heb een loods aan huis waarin ik dit kan opslaan; ik moet er niet aan denken om elke maand nieuw hooi te moeten ophalen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:06

Het kan wel, maar dan moet je weidegang loslaten, maar je kunt er echt wel wat leuks mee maken met diverse bomen en struiken, heuvels en vooral even goed nadenken over je mest.

Ikzelf was ook opzoek naar een woning met minimaal 5000m2 maar daarvoor moest je professioneel bankovervaller zijn. Niet te betalen. Dus wij zijn over de grens gaan kijken en hebben nu 1,3 hectare.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:13

Mijn tinker en trekpaard stonden samen op een dikke 3000m2. Dat ging prima. We hadden in het midden een stal met verharde uitloop, met van daaruit drie poorten; twee weides en een paddock/rijbak met zand. De weides deed ik om en om mesten, af en toe rust geven, en daardoor konden ze elke dag op wei staan, ook 's winters.
Toen mijn trekpaard is overleden heb ik de bak ook ingezaaid en had ik dus drie weides. Mijn tinker kon daar in de zomer makkelijk van leven, die kreeg alleen een vitaminebrok bijgevoerd. Het is wel belangrijk dat je blijft mesten twee keer per jaar, goed sproeien bij droogte, en de weides om en om rust geeft.

Afbeelding
Afbeelding