Luizen gaan niet weg!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_miss123

Luizen gaan niet weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 18:32

Ik heb een tinker met een ontzettend dikke wintervacht. Ik rij 1x per week en wil hem daarom ook echt niet scheren! Vind dat gewoon niet eerlijk nu in deze kou, en omdat ik alleen 1x de week bosritjes maak.

Nu heeft hij al een spuitje bij de dierenarts gehad en dat hielp niet. Dus nu moet ik hem gaan wassen met byemite. Ben benieuwd of dit gaat helpen. Iemand ervaring hiermee.

Mijn paard heeft inmiddels al 2/3 maanden luizen en ik weet gewoon niet meer wat ik anders moet doen…

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:34

Ik kreeg bij de DA een druppel die over de rug, bij de schoft gedruppeld werd. wel oppassen dat paard of ander paard er niet aan zitten. Weet niet meer hoe het heet

Cemlys

Re: Luizen gaan niet weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:39

Ik heb vorige winter een vervelende luis gehad bij 2 paarden. Bij een 2 luisjes gevonden, bij de ander zelfs geen. De tinker schuurde ook. Ik heb hem behandeld met advantix grote hond, 4 pippetten, 1 per been, en van elk pipet ook een druppel in de manenkam gedaan. Daarna nooit meer zien schuren

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:45

Butox werkt heel goed maar veel paarden praktijken hebben het niet omdat het officieel voor runderen is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:56

en anders kippenluispoeder. In belgie is dat nog gewoon te koop.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:56

Butox idd, is verspreiden over de rug en 4 weken(dacht ik?) later nog eens en je bent er van af.

Mogen alleen niet in de felle zon de eerste uren, maar nu lijkt me dat geen probleem.

Hier al enkele keren de redding geweest met ingevoerde paarden die luizen bleken te hebben, maat totaal groen waren, dus scheren en wassen enzo waren geen opties, met butox altijd er van af geraakt.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:59

tengeltje11 schreef:
Butox idd, is verspreiden over de rug en 4 weken(dacht ik?) later nog eens en je bent er van af.

Mogen alleen niet in de felle zon de eerste uren, maar nu lijkt me dat geen probleem.

Hier al enkele keren de redding geweest met ingevoerde paarden die luizen bleken te hebben, maat totaal groen waren, dus scheren en wassen enzo waren geen opties, met butox altijd er van af geraakt.

Hmm, misschien had ik die dan ook wel, was blauw spul. Werkte echt perfect en kost geen drol

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:31

Dat blauwe spul was Tectonik.
Werkzame stof is permetrine. Je kunt ook Advantix pipetten voor de grootste hond gebruiken. Goed over de kam en rug verdelen (niet onder het zadel) en in de sokken.
Wel herhalen na 10 dagen, dan komen de eitjes uit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:37

Tectonik is helaas!!! Niet meer verkrijgbaar in Nederland

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:49

Klopt, in Belgie nog wel, maar ze verzenden niet naar NL dus het wordt een retourtje als het echt moet. Maar hier is het idd niet meer te bestellen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:08

Vraag cydectin aan de dierenarts dan hoef je alleen maar te druppelen en niet te wassen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:50

Mijn ruin blijft jaarrond (wisselend in heftigheid) eitjes in zn lok houden. DA gevraagd ook en vanalles al geprobeerd. Antimijtspray wat een silicone laagje om de eitjes geeft zodat ze eruit vallen, byemite, frontline erin, op advies DA wassen met head and shoulders. Het helpt tijdelijk maar toch blijven er altijd een paar eitjes aanwezig (en dus n luis/mijt) we zien nooit iets levends, maar irritant is t wel want paardlief vind dat geleur aan zn koppie niet geinig.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:44

Veerust! Werkt als een tiet. Eerste dag, dan na 3dagen dan na een week. Daarna op 2 weken.
Geen luis meer te zien.
Eerst alles doorkammen. Goed op de wortel sprayen.

Adviseer ik ook scheerklanten. Succes

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:51

noukie12 schreef:
Veerust! Werkt als een tiet. Eerste dag, dan na 3dagen dan na een week. Daarna op 2 weken.
Geen luis meer te zien.

Werkt dat echt? Kan ik dat ook op mn hand doen en dan inmasseren? Paard vind die spray spannend en zeker op zn koppie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:13

Hutcherson schreef:
noukie12 schreef:
Geen luis meer te zien.

Werkt dat echt? Kan ik dat ook op mn hand doen en dan inmasseren? Paard vind die spray spannend en zeker op zn koppie.

Zou ik niet zomaar doen; Veerust bevat ook permetrine, alleen in wat lagere concentratie. Je moet wel handschoenen aan doen als je ermee wilt smeren na spuiten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:51

noukie12 schreef:
Geen luis meer te zien.

Dit!

Mijn destijds oude/bejaarde paard is 2x met luis van de zomerwei gekomen. Wassen met byemite enz.
Ik las op Bokt de tip van veerust. De daarop volgende zomers heb ik iedere week zijn staartwortel, manenkam en voorpluk behandeld.
Nooit meer luis gehad.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 02:18

Veerust? Die gele bus spray die in de zomer tegen vliegen gebruikt wordt?

De pinys staan met zulke dikke vachten en ik heb geen stromend water hier. Wassen vind ik nu zoiezo niet de beste optie

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 03:50

Hutcherson schreef:
noukie12 schreef:
Geen luis meer te zien.

Zou dan pipetten voor de hond pakken.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 07:17

Diatomeeën aarde werkt ook. Flink inpoederen. Alles wordt er wel grijs van en zorgen dat het niet in ogen komt of veel wordt ingeademd. Ik deed het buiten uit de wind.

Die van mij had luizen en ermee behandeld en scheelde zoveel jeuk voor de volgende dag! Heb ook just in case later behandeld met sebacil. En preventief elke week even gepoederd. Bij jeuk poeder ik weer just in case, heb toch zat over. :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 07:19

Luizen komen heel vaak door een slechte weerstand. Daar zou ik ook zeker mee aan de slag gaan en wellicht even een bloedonderzoek doen om te zien wat je paard mist

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 07:22

puppy1128 schreef:
Diatomeeën aarde werkt ook. Flink inpoederen. Alles wordt er wel grijs van en zorgen dat het niet in ogen komt of veel wordt ingeademd. Ik deed het buiten uit de wind.

Die van mij had luizen en ermee behandeld en scheelde zoveel jeuk voor de volgende dag! Heb ook just in case later behandeld met sebacil. En preventief elke week even gepoederd. Bij jeuk poeder ik weer just in case, heb toch zat over. :+

Diatomeeenaarde heb ik ook besteld inmiddels ivm mijten waar de paarden last van hebben. Niet voor op de paarden maar om de stallen regelmatig mee in te poederen. Zou wekelijks genoeg zijn om dat effectief te laten zijn? We hebben potstallen dus ik dat nadat poep en ergste viezigheid eruit is dan strooien dan opstrooien en dan eventueel nog een laagje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 07:53

Ja hoor,byemite werkt hartstikke goed :j
Hier ook een Tinker met enorme vacht, twee keer gespoten met dectomax maar toen zaten er nog steeds luizen.
Gewassen met byemite, en je moet er echt goed voor zorgen dat ze goed overal nat zijn met dat spul en dan na tien dagen weer en die van mij was er toen van af.
Sommige tinkers blijven er gevoelig voor als er toch wat luizen blijven zitten.
daarom is het verstandig om ze regelmatig na te kijken, zie je wat dan meteen behandelen :j

Dierenfan: dat spul wel echt schadelijk voor de longen bij inademen, zou echt bedenken of het echt nodig is om dat te gebruiken?

Hutcherson, in jouw geval kun je ook kijken naar anti parasiet van Beaphar.
Dit spul: https://www.medpets.nl/beaphar-anti-ong ... 1842178205 ( kun je ook bij de dieren winkel halen)

Voor in sokken of voorpluk is dit heel handig. Je kunt het op een vochtig sponsje spuiten en zo even de plekken inmasseren,

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:16

Mijn ervaring met Shetlanders met mammoetvachten is dat byemite echt werkt als een trein. Luizen vallen er dood vanaf als je er naar kijkt.

Ik hoor men altijd zeggen: wassen met byemite maar byemite is geen shampoo. Het is een oplossing die je door een emmer water mengt waarmee je je paard moet afsponsen.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:29

Hutcherson schreef:
noukie12 schreef:
Geen luis meer te zien.

Jahoor, even handschoenen aan en gaan :D

Heb te tip al vaker op bokt gezet. Het is inderdaad de vliegenspray van de zomer.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:42

Frontline en dan na 11 dagen nog eens. Wel even inschatten hoe zwaar je paard is zodat je de juiste dosering kan geven. Dan over de toplijn, van voorpluk tot staart wortel insprayen.