Ervaringen gevraagd met stalling voor kennis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CD6400

Ervaringen gevraagd met stalling voor kennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 19:56

Hoi allemaal,

Een kennis van mij heeft gevraagd of ze haar paard bij mij mag stallen. Ik heb zelf 4 paarden in eigen beheer thuis staan. Ik heb een 20x40 rijbaan en verder komen de paarden elke dag buiten van 8 tot 5 en in de zomer natuurlijk langer.

Ik vindt het zelf moeilijk om een goede prijs te berekenen. Ik zal zelf de box moeten mesten, buiten en binnen moeten zetten en voor het stro en hooi zorgen. Voor haar zijn dan de ontworming, brok, hoefsmid en dierenarts kosten.

Wat zou een goede en reële prijs zijn? Voor haar en voor mij

Flevolander

Re: Ervaringen gevraagd met stalling voor kennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:01

Mijn eerste vraag die in mij op komt is.. waarom kan zij zelf niet een steentje bijdragen in de verzorging?

En verder niet geheel onbelangrijk.. welke regio spreken wij over?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:03

Wat kost jou 1 paard al als pure basis?
Hooi. Bodembedekking. Water. Mestafvoer.
Moet je vaker de bak gaan slepen?
Maar ook vaker levering kosten van hooi/bodembedekking.

Dat is al dus de minimale prijs.
Dus zonder onderhoud. Zonder tijd.

Daar zet je dus een prijs op wat bij je gevoel past.

Vergeet niet dat het ook privacy kan kosten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:06

Tja, een reële prijs?
Half uur per dag à 15 euro per uur x 30 = 225 euro arbeidsloon (en dan ben je snel, met binnen-buiten zetten plus uitmesten in 30 minuten per dag) plus inkoop hooi/stro à 150 euro per maand. En dan reken je geen afschrijving en onderhoud van je stallen. Regio maakt geen piep uit als het om arbeidsloon gaat en slechts minimaal als het om kosten van inkoop van hooi en stro gaat.

Oh, en hoe erg is het als die kennis na verloop van tijd een vijand wordt?
Niets zo lastig als voor 'vrienden' zoiets doen. Kan je beter vreemden hebben, daar kun je zakelijk bij blijven.

CD6400

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 20:20

Ik woon in regio Friesland. Mijn eigen kosten per paard per maand zijn ongeveer tussen de €200-250. Als ik dan zelf reken dan kom ik gauw op €300-350 voor haar per maand. Alleen dan denk ik het enige wat ik qua luxe heb is een rijbaan. En als ik dan naar stallingen kijk in de omgeving met binnenbak, stapmolen, buitenbak etc vragen €325 per maand. Dan zou mijn prijs geen kant op kunnen

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:23

Joh zij heeft gevraagd bij jou te staan, jij hoeft in deze zeker geen rekening te houden met het stalgeld voor omliggende professionele stallen.

Vooral eerst kijken wat het je kost en wat je voor wil krijgen, dat heb je al gedaan, en dan vervolgens daar aan vasthouden. Om liggende stallen heb je niks mee te maken, zij kan hier altijd nog ja of nee opzeggen. Je bent diegene niks verschuldigd zogezegd. Het gaat ook wrijven bij jou als je in een keer toch € 100 afhaalt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:25

Dan zou je toch makkelijk 300 euro kunnen vragen.
Wil ze toch meer luxe, kan ze naar de duurdere stallingen gaan.
Maar het kost jou ook veel tijd, dat mag ook best verrekend worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:27

CD6400 schreef:
Een kennis van mij heeft gevraagd of ze haar paard bij mij mag stallen.

Wil je dat zelf ook? Anders zou ik niet eens nadenken over prijzen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:34

CD6400 schreef:
Ik woon in regio Friesland. Mijn eigen kosten per paard per maand zijn ongeveer tussen de €200-250. Als ik dan zelf reken dan kom ik gauw op €300-350 voor haar per maand. Alleen dan denk ik het enige wat ik qua luxe heb is een rijbaan. En als ik dan naar stallingen kijk in de omgeving met binnenbak, stapmolen, buitenbak etc vragen €325 per maand. Dan zou mijn prijs geen kant op kunnen

Bij jou heeft ze privacy.
Altijd een zelfde persoon die binnen en buiten zet.
Altijd een zelfde persoon die voert.
Dus het paard héel goed leert kennen en snel in kan spelen bij licht veranderd gedrag.

Ook dat is geld waard.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:36

Ik denk dat je gek bent als je dit voor maar 350 doet. Kleinschalige stalling is zo veel waard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:40

Ik zou het niet doen.

Het wordt hoe dan ook gezeur en gedoe.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:49

Je hoeft niet te concurreren met de stallen om je heen. Of heb je zelf baat/behoefte aan een betalende klant? Je geeft je privacy op, krijgt de verantwoordelijkheid voor een pensionklant (weet waar je aan begint!) en zij krijgt kwaliteitszorg. Weet je zeker dat jouw eigen kostprijs maar 250 euro is? Ik heb zelf paarden aan huis en de kostprijs is voor mij 300 euro exclusief afschrijvingen (onderhoud) en pacht - regio Gelderland/Utrecht. Voor 350 euro heeft zij een goede deal. Maar zoals anderen al aangeven: het is ook afhankelijk waarom jij zelf een pensionklant zou willen.

CD6400

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 20:54

Het werkt wel heel verhelderend dat veel mensen meedenken haha. Ik zie het zelf wel zitten dat ze hier komt staan, we kennen elkaar al +- 15 jaar dus dat zit wel goed. Over de kostprijs; ik heb grond, gebouwen etc niet meegerekend. Echt puur de kosten rondom de paarden. Qua privacy hebben we 2 inritten en wil ik graag vaste dagen met haar afspreken dat ze me niet te pas en ontepas voor de voeten staat. De prijs van €300-350 verdien ik er zelf niet veel op met de hoeveelheid werk. Maar zouden jullie €450 betalen voor kleinschalige stalling met alleen een buitenbak?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:06

Voor 450 zou ik geen beperking willen van vaste dagen
450 is een bedrag all inkl wat in de randstad niet uitzonderlijk is.
Iedereen vind iets anders belangrijk
Ik wil komen en gaan binnen de openingstijden
24/7 buiten met altijd beschikbaar ruwvoer.
Dus dat is heel persoonlijk allemaal

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:11

De beperking van vaste dagen zou ik ook lastig vinden, maar dat is ook omdat ik onregelmatig werk en dus ook onregelmatig op stal ben. Als je graag gaat voor vaste dagen dat zij kan komen, hou dan rekening mee dat jij niet continu dekens wisselt en dat soort ongein.

Nu je dit voorstel hebt, neem ik aan dat je ook op je privacy gesteld bent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:16

CD6400 schreef:

Kleinschalige stallen hebben hogere kosten door kleinere (dus duurdere) inkoop. Dat jij meer wilt vragen is volkomen gerechtvaardigd.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:19

Een stal waar ik niet elke dag mag komen zou ik niet willen staan. Als je privacy bij voorbaat al een issue is zou ik het niet doen.

Een hogere prijs is prima, maar dan wel dagelijks bij mijn paard kunnen zijn binnen redelijke openingstijden (8:00 - 22:00 oid).

Pinacolada

Hangt er ook vanaf waar je zit in Friesland denk ik, maar ik betaalde op soortgelijke kleinschalige stal in Friesland 220.

Jokonootje

En als het paard wat mankeert?
Ga jij die zorg ook over nemen als je zegt dat ze maar op vaste dagen mag/kan komen?

Voor dat geld zou ik niet beperkt willen worden. Maar het is je goed recht om het te vragen aan haar of ze er akkoord mee gaat

CD6400

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 21:22

Nee zo kort door de bocht zal het niet gaan, als er iets met het paard is, is nood breekt wet. En alles natuurlijk in overleg. Alleen het dubio (voor mij) is dat ik niet sta te springen als iemand 7 dgn in de week langs komt op tijden die ze zelf mogen bepalen. Daar zou ik dus afspraken over willen maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:26

Nee. Geen afspraken over dagen. Als iemand betaalt een paard bij jou stalt kan je geen voorwaarden aan dagen stellen. Klant is 7 dagen per week klant, betaalt ook voor 7 dagen in de week. Dat jij niet iemand 7 dagen over de vloer wilt hebben is je goed recht. Het klinkt niet als iets wat je wilt, een pensionklant. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik er niet aan beginnen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:28

Dat zou voor mij de prijs enorm drukken, ik betaal voor soortgelijke stalling 260 in de maand. Maar dan kan ik wel 7 dagen in de week naar mijn paard van 8.00 tot 21.00.

Als die privacy nu al een issue is zou ik er niet aan beginnen. Want er komen ook meer mensen bij dan alleen de eigenaar. Eigen hoefsmid , eventueel lesgevers, dierenarts, osteo en dergelijke. Daar zal je ook rekening mee moeten houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:29

CD6400 schreef:
Nee zo kort door de bocht zal het niet gaan, als er iets met het paard is, is nood breekt wet. En alles natuurlijk in overleg. Alleen het dubio (voor mij) is dat ik niet sta te springen als iemand 7 dgn in de week langs komt op tijden die ze zelf mogen bepalen. Daar zou ik dus afspraken over willen maken.

Dan niet aan beginnen :)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:31

CD6400 schreef:

Je mag natuurlijk dat gewoon bij haar neer leggen en dan is aan haar de keuze of ze akkoord gaat.

Maar ik zou er nog een paar nachtjes over slapen. Want ik krijg niet het idee dat je het echt leuk vind
Je levert ook veel in .. niet alles gaat meer op jou manier. En je levert toch privacy in.

CD6400

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 21:33

Dat is een goed idee, iedereen heel erg bedankt. Ik laat het even bezinken. Uiteindelijk komen er nog veel dingen bij kijken waar ik vooraf nog niet (goed) over nagedacht heb.