Lokii schreef:Er is wel een schuilstal idd! Onbeperkt ruwvoer is het idee met hooinetten. Ik heb een 200 grams deken van de Epplejeck. Ik weet niet of dit goed genoeg gaat zijn dus zal even zoeken naar eentje die misschien beter is. Dus de tips zijn zeker welkom! Die van epplejeck vallen perfect maat 205. Iets gelijks zoek ik dus met misschien een betere kwaliteit (als deze niet goed genoeg is).
Kuddes.. je kan pech hebben met slopende paarden haha. Wij hebben er nu Bucas Smartex (medium) op liggen.. hiervoor de irish gehad, die overleefde de kudde ook.. Ik heb een aniversary gehad die gesneuveld is.. Is toch even beetje aankijken hoe of wat. Met regen/guur weer nekstuk er op.. beetje aanvoelen/ kijken wat stalgenootjes doen. Ik heb een koukleum met weinig wintervacht, dus pak hem vaak wel goed in. Anderen doen dat wat minder, beetje voelen onder de deken hoe of wat. Blijft lastig hoor, snap je dilemma's, wij zitten ook altijd te struggelen met dekens en die van mij staat vak als eerste ingepakt. het is toch even kijken hoe de kudde is, of ze je dekens heel laten, of met pech dat ze wat slopen... en of je beestje zich ook rustig houd, die van mij is zo'n idioot die in volle galop de weide op gaat - die nu nog open is en nat/glad. Zou niet de eerste keer zijn dat we daar kosten van krijgen zeg maar. Sommige anderen uit de kudde stoppen bij de overgang zand- gras, die zijn wat slimmer
Merk dat die van mij, die soms echt gelongeerd moest worden voor rijden omdat hij anders aan de kletter ging, nu veel rustiger is. In het begin even wennen, kunnen ze wat drammeriger zijn omdat ze moe zijn. Misschien wat bijtplekken, rangorde moeten ze bepalen.. maar ik heb echt een heeel ander paard. Ze zoeken wel de paarden op die ze wel/niet mogen. Ik merk wat meer wondjes, soms wat bijtplekken enzo, sinds we op 24/7 staan. Maar voor mijn paard is dit goed. Rond de ruif zie je soms wel dat de een oren plat doet, de ander wijkt, in het begin ging dat met happen en bloederige wondjes.. tja.. hoort er ook bij.. ze zoeken hun weg wel. Kost even tijd - dat is overal.
Je mag altijd om advies vragen als je iets wil weten. Goed naar je paard kijken, vraag de kuddegenootjes of ze ook oogje in zeil houden, we zijn als het goed is allemaal paardenliefhebbers dus dat komt wel goed ga ik vanuit.
En qua dekens, gewoon aankijken. De Smartex hier heb ik (nog) niet kapot, wij staan nu een jaar op 24/7. En met wat guurder weer nekstuk er aan, gewoon naar je paard kijken wat hij nodig heeft. Kan je ook voelen onder de deken. Blijft lastig hoor, snap je helemaal , wij hebben ook die struggles gehad.
Wat hier boven staat herken ik wel, die van ons is heel actief, verbruikt echt wel meer energie dan op stal. Dus moet ook wat meer (bij)voer in. Gewoon aankijken, paard heeft dacht ik halfjaar nodig om te wennen op een nieuwe plek