Paard verhuizen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Paard verhuizen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 14:20

Hoi! Ik heb besloten om van stal te veranderen. Nu heb ik een mooi plekje gevonden waar hij met een maatje 24/7 buiten kan staan. Er is genoeg ruimte en een hele droge ondergrond. Eerst laten we ze natuurlijk wennen.

Mijn paarrd heeft nog nooit 24/7 buiten gestaan. Het is een franse draver ruin van 7 jaar oud. Hij zit echt dik in de vacht en ben afgelopen week pas begonnen met een 0 grams deken omdat ze op de huidige stal om 6:00 in de ochtend al naar buiten gaan en het dan nog best frisjes is :brr: . Waar moet ik bij hem opletten? Hoe kan ik hem helpen met deze overgang? Savonds is op stal geen optie daar en ben wel van plan deze maand of volgende maand te verhuizen. Iemand ervaring met deze overgang in dit seizoen? Hoe ging dat? Ik hoor graag jullie adviezen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:33

Goede deken en genoeg ruwvoer doet al een hoop. Ik zou een warmere deken opdoen als hij verhuist, iets van 200 gram. Dan is het toch aankijken hoe het gaat, valt hij af of niet bijv. Niet te ingewikkeld denken en gewoon op tijd bijsturen met wat je ziet. Voor hetzelfde geld gaat het probleemloos. Dan maak je je druk om 1000 dingen die nooit komen.

Investeren in een echt goede winterdeken is wel een must denk ik. Dus 1 die stevig is, echt goed waterdicht en waar ze niet snel onder zweten. Bijv de bucas turnout medium. Maar goed wie weet heb je dat al liggen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 18-11-25 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:34

Lokii schreef:
Hoi! Ik heb besloten om van stal te veranderen. Nu heb ik een mooi plekje gevonden waar hij met een maatje 24/7 buiten kan staan. Er is genoeg ruimte en een hele droge ondergrond. Eerst laten we ze natuurlijk wennen.

Mijn paarrd heeft nog nooit 24/7 buiten gestaan. Het is een franse draver ruin van 7 jaar oud. Hij zit echt dik in de vacht en ben afgelopen week pas begonnen met een 0 grams deken omdat ze op de huidige stal om 6:00 in de ochtend al naar buiten gaan en het dan nog best frisjes is :brr: . Waar moet ik bij hem opletten? Hoe kan ik hem helpen met deze overgang? Savonds is op stal geen optie daar en ben wel van plan deze maand of volgende maand te verhuizen. Iemand ervaring met deze overgang in dit seizoen? Hoe ging dat? Ik hoor graag jullie adviezen!

Is er daar wel een schuilstal? Kou is voor de meeste paarden niet zo'n probleem maar langdurige regenval wel. Als er geen schuilstal zou zijn dan zou ik wel zorgen voor hele goede regendekens.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:36

Mijn Draver heb ik ook van 's nachts binnen naar 24/7 buiten staan met schuilstal. Nu was dat een maand geleden en waren de temperaturen iets beter. Ze staat nu met een 250 gram deken op en heeft onbeperkt ruwvoer. Ik merk niet aan haar dat ze het koud heeft en mijn trainer vond haar zelfs al iets ronder ogen. Mocht het binnenkort wel echt vriezen dan krijgt ze een 300 grams deken met afneembare hals op, dan kan de pensionhouder overdag het halsstuk eraf halen bij milder weer, kan ze de warmte ook beter kwijt mocht het te warm zijn.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 14:46

Er is wel een schuilstal idd! Onbeperkt ruwvoer is het idee met hooinetten. Ik heb een 200 grams deken van de Epplejeck. Ik weet niet of dit goed genoeg gaat zijn dus zal even zoeken naar eentje die misschien beter is. Dus de tips zijn zeker welkom! Die van epplejeck vallen perfect maat 205. Iets gelijks zoek ik dus met misschien een betere kwaliteit (als deze niet goed genoeg is).

Bloodymary

Re: Paard verhuizen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:48

Denk dat hij er alleen maar blijer van zal worden!

In het begin goed opletten dat hij niet afvalt door energie verbranden. Dat is vooral als het nat en koud is. Maar met een regendeken ben je dat dus al voor. Verder hebben ze het niet zo gauw te koud.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:55

Gewoon in de gaten houden. Het ene paard zal blijer worden en het ander wordt er niet gelukkig.
Dus observeren, eventueel bijvoeren, dikkere deken. Maar ook accepteren als het niet bij hem past.
De timing is niet heel aardig in de winter maar zal vast links of rechtsom goes komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:04

Ze zijn niet van suiker, inderdaad genoeg ruwvoer en een deken en hij redt het wel! :) Inderdaad wel even in de gaten houden of dit bij hem past of dat hij toch een stal mist en buiten bijvoorbeeld niet durft te slapen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:14

Lokii schreef:
Er is wel een schuilstal idd! Onbeperkt ruwvoer is het idee met hooinetten. Ik heb een 200 grams deken van de Epplejeck. Ik weet niet of dit goed genoeg gaat zijn dus zal even zoeken naar eentje die misschien beter is. Dus de tips zijn zeker welkom! Die van epplejeck vallen perfect maat 205. Iets gelijks zoek ik dus met misschien een betere kwaliteit (als deze niet goed genoeg is).

Kuddes.. je kan pech hebben met slopende paarden haha. Wij hebben er nu Bucas Smartex (medium) op liggen.. hiervoor de irish gehad, die overleefde de kudde ook.. Ik heb een aniversary gehad die gesneuveld is.. Is toch even beetje aankijken hoe of wat. Met regen/guur weer nekstuk er op.. beetje aanvoelen/ kijken wat stalgenootjes doen. Ik heb een koukleum met weinig wintervacht, dus pak hem vaak wel goed in. Anderen doen dat wat minder, beetje voelen onder de deken hoe of wat. Blijft lastig hoor, snap je dilemma's, wij zitten ook altijd te struggelen met dekens en die van mij staat vak als eerste ingepakt. het is toch even kijken hoe de kudde is, of ze je dekens heel laten, of met pech dat ze wat slopen... en of je beestje zich ook rustig houd, die van mij is zo'n idioot die in volle galop de weide op gaat - die nu nog open is en nat/glad. Zou niet de eerste keer zijn dat we daar kosten van krijgen zeg maar. Sommige anderen uit de kudde stoppen bij de overgang zand- gras, die zijn wat slimmer ;)

Merk dat die van mij, die soms echt gelongeerd moest worden voor rijden omdat hij anders aan de kletter ging, nu veel rustiger is. In het begin even wennen, kunnen ze wat drammeriger zijn omdat ze moe zijn. Misschien wat bijtplekken, rangorde moeten ze bepalen.. maar ik heb echt een heeel ander paard. Ze zoeken wel de paarden op die ze wel/niet mogen. Ik merk wat meer wondjes, soms wat bijtplekken enzo, sinds we op 24/7 staan. Maar voor mijn paard is dit goed. Rond de ruif zie je soms wel dat de een oren plat doet, de ander wijkt, in het begin ging dat met happen en bloederige wondjes.. tja.. hoort er ook bij.. ze zoeken hun weg wel. Kost even tijd - dat is overal.

Je mag altijd om advies vragen als je iets wil weten. Goed naar je paard kijken, vraag de kuddegenootjes of ze ook oogje in zeil houden, we zijn als het goed is allemaal paardenliefhebbers dus dat komt wel goed ga ik vanuit. :) En qua dekens, gewoon aankijken. De Smartex hier heb ik (nog) niet kapot, wij staan nu een jaar op 24/7. En met wat guurder weer nekstuk er aan, gewoon naar je paard kijken wat hij nodig heeft. Kan je ook voelen onder de deken. Blijft lastig hoor, snap je helemaal , wij hebben ook die struggles gehad.

Wat hier boven staat herken ik wel, die van ons is heel actief, verbruikt echt wel meer energie dan op stal. Dus moet ook wat meer (bij)voer in. Gewoon aankijken, paard heeft dacht ik halfjaar nodig om te wennen op een nieuwe plek :)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:18

Ik heb ze in september 24/7 naar buiten gedaan en meteen zonder dekens. Gaat nog steeds prima maar hebben wel een schuilstal en onbeperkt hooi (en een teddy vacht inmiddels)

Het is een beetje laat in het seizoen om nog veel wintervacht te verwachten maar een dekentje ter ondersteuning kan het best. De comfort temperatuur van paarden ligt een stuk lager dan die van ons dus onze kou is niet hun kou!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:18

Mijn dravers vonden het heerlijk.
De ene was het al gewend toen ik haar kreeg
De andere kreeg ik eind januari, was toen stal gewend maar stond daar niet rustig.
Ik heb hier nooit een dikkere deken dan 250 Gr op hoeven doen en na een paar jaar helemaal geen deken meer,werd vanzelf een pluizebol. Wel met schuilmogelijkheden uiteraard, want regen /wind was niet favoriete Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:19

Is er ook een fijne, droge plek om op te liggen. Sommige paarden kunnen slecht hun slaap pakken, dus dat is misschien ook wel een aandachtspuntje?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:23

Als het een passende plek is hoef je zo ongeveer niets te doen en zal je paard gewoon blij zijn.
Ik heb al mijn paarden in de winter verhuisd/ gekocht en allemaal waren ze binnen de kortste keren volleerde buitenpaarden. Ik vond het meestal spannender dan zei.

Dekens vind ik niet essentieel. Je kúnt ze gebruiken maar is zeker geen must. Een goede schuilstal vind ik wel een must.

Mijn merrie heeft de grootste overgang meegemaakt. Die ging van behoorlijk beperkt buiten op sportstallen naar alle vrijheid. Die heeft in de wen fase vol ongeloof als een koekoek klok binnen en buiten gelopen. Die kon gewoon niet geloven dat ze die vrijheid kreeg. Maar dat duurde 3 dagen ofzo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:37

Is de schuilstal ook groot genoeg zodat ze beide comfortabel kunnen liggen? Is er voor de schuilstal een verharding? De kou kunnen de meeste paarden prima aan, maar het natte weer is een ander verhaal. Die van mij maken met regenachtig weer veel gebruik van de luifel en de schuilstal. Als de bodem droog is slapen ze het liefst buiten. Maar met het huidige weer slapen ze toch wel liever in hun stallen.

Persoonlijk vind ik het belangrijkste dat ze droog kunnen liggen. Dus het is belangrijk dat de schuilstal groot genoeg is voor beide dieren. Verder voldoende ruwvoer bijvoeren en dan moet het de meeste gezonde paarden prima lukken om 24/7 buiten te kunnen staan.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 15:39

Er zijn genoeg droge plekken waar hij kan liggen (in tegenstelling tot nu). Ook heeft hij echt wel een dikke vacht. Ik ben begonnen met een 0 gram regendeken toen het onder de 5 graden kwam. Dus hij heeft erg lang zonder gestaan. Hij komt te staan met 1 ander paard. De vraag is natuurlijk of dit goed klikt en of het 24/7 buiten staat gaat. Maar als je het nooit probeert weet je het natuurlijk ook niet. Dus het is een gok maar als het goed uitpakt is dit zeker perfect!

In de schuilstal is een verharding. Ze kunnen er beiden prima onderstaan. Liggen denk ik niet omdat er dus geen bedekking in ligt. Dit kan natuurlijk altijd nog als het langdurig echt vies weer is.

Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen! Ik vond de keuze enorm lastig.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:47

Mijn ervaring is dat de overgang van stal naar 24/7 weide in de winter eenvoudiger is ivm minder/geen gras.
Als ze onbeperkt ruwvoer hebben en een schuilplek komt het vast goed!

Mijn paard is een stuk rustiger geworden sinds ze 24/7 buiten staat en ik zou haar niet meer zomaar op stal zetten, maar dit verschilt natuurlijk per paard.

Veel succes en plezier op je nieuwe plek! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:48

Ik zou in de winter zeker wel bedekking in de stal doen. In de zomer doe ik dat niet, dan gebruiken ze het enkel als toilet en slapen ze toch buiten. Maar zodra het regenachtig wordt zo rond oktober dan zorg ik altijd dat er een lekkere laag in de stallen ligt. Ondanks dat er dan nog best droge plekken buiten zijn, wil ik wel dat ze ook droog kunnen liggen als het eens de hele dag regent. Want dan is er uiteraard buiten niks meer droog.

Je komt er idd alleen achter door te proberen. En zo te lezen doe je erg je best om de voorwaarden zo gunstig mogelijk te maken om de overgang soepel te laten verlopen. Ik ben benieuwd of het je paard gaat bevallen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:49

Goed opletten of ze gaan liggen om te slapen en of ze niet te hard afvallen (beide was een probleem bij de mijne). Verder moet het wel goed komen! :)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 15:52

Bedankt voor de tips! Ik zal het onthouden. Helaas heeft hij op de huidige stal geen plek om te liggen. In de wei is het ene en al modder, en de stallen hebben een te dunne laag om lekker op te liggen. Ik hoop zeker dat hij dit nu weer gaat doen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:49

Ook opletten of de paarden elkaar wel in de schuilstal laten en bij de voerplekken. Heb je ook aan de drinkwatervoorziening gedacht?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 19:40

anjali schreef:
Ook opletten of de paarden elkaar wel in de schuilstal laten en bij de voerplekken. Heb je ook aan de drinkwatervoorziening gedacht?

Zeker! ze krijgen twee verschillende drinkplekken waaronder 1 in de schuilstal

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 20:17

Meestal passen ze zich snel aan hoor, er zijn jaren dat het weer snel omslaat en dan passen ze zich ook aan. Paarden met een goede vacht vinden temperaturen zo rond de 5 graden prima. Met de deken zou je deze winter ermee door kunnen komen zodra je merkt dat het echt koud en nat wordt. Langdurig regen is veel vervelender. Maar met een schuilstal kiezen ze wel wat ze willen.
Grote paarden hebben veel massa en met voldoende ruwvoer hebben ze het niet zo snel koud. Volgende winter kan hij zonder deken. Veel plezier op de nieuwe plek.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 21:44

Zou sowieso ook zorgen dat je een reserve deken hebt. Met voldoende ruwvoer in bij voorkeur slow feeder gaat hij zich zeker redden. Fijn dat je zo’n mooi plekje hebt gevonden. Kent hij het maatje al?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 06:53

Bedankt voor de positieve reacties! Hij kent het maatje nog niet. Hij zelf is erg makkelijk in omgang dus het zal afhankelijk zijn van het andere paard of het goed gaat (denk ik). Laten we hopen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 07:09

Eén ander paard is niet zoveel, wat als die een paar uur weggaat? Kan jouw paard dan alleen blijven? En andersom?