Wat als je paard klachten krijgt door slecht management op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SensyTassie

Wat als je paard klachten krijgt door slecht management op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 23:47

Als paardeneigenaar met een paard in pension ben je over het algemeen behoorlijk afhankelijk van de handelswijze van de pensioneigenaar. Helaas hebben wij momenteel te maken met een zeer slecht management op de stal waar ons paard staat, denk aan een zeer slecht voermanagement, veel te weinig of gewoon helemaal niet buitenkomen, stiekem gedrag en van alles verbergen en liegen hierover, tja ga zo maar door. Contractueel zijn de zaken heel anders vastgelegd en komen ze de gemaakte afspraken hierin absoluut niet na. Na herhaaldelijke gesprekken hierover verandert er helaas niks en wordt alles weggelachen en maken ze heel duidelijk dat ze weinig op hebben met de pensionpaarden maar vooral druk zijn met hun eigen paarden waar wij als pensionklanten de financiering voor doen blijkbaar. Pensionstallen hebben een behoorlijke machtspositie en helaas komt het veel te vaak voor dat de paarden de dupe worden van de grillen en grollen van de pensioneigenaren. Hoe goed we ook proberen on speaking terms te blijven en altijd maar vriendelijk en beleefd te blijven en hoe goed we er ook voor zorgen dat wij vanaf onze kant altijd netjes onze afspraken nakomen, andersom schijnt dat niet nodig te zijn en mogen ze ons paard en ons behandelen als oud vuil. Met als gevolg dat wij ons ernstig zorgen maken om ons paard. Heeft iemand ervaring met zaken waarin duidelijk is gebleken dat door nalatigheid van de stal/pensioneigenaren het paard fysieke en lichamelijke klachten heeft gekregen en in hoeverre je de staleigenaar hiervoor aansprakelijk kan stellen? Het kan toch niet zo zijn dat staleigenaren overal maar mee wegkomen, terwijl zij zeer grove nalatigheid vertonen. Stel dat een paard een maagzweer krijgt door slecht voermanagement en dit kan aangetoond worden, zijn er dan wettelijk gezien mogelijkheden dat je dus de staleigenaar hiervoor aansprakelijk stelt?

Kidde

Re: Wat als je paard klachten krijgt door slecht management op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 23:50

Ik zou het persoonlijk niet zo ver laten komen en zo snel mogelijk verhuizen. Je kan best in je recht staan, maar het wordt dan een lange procedure waarbij vooral je paard de dupe gaat zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 23:51

Tja hoe toon je dat aan he? Ik denk dat dit bijna niet te doen is, juridisch gezien dan. Enige optie lijkt me een andere stal zoeken ben ik bang.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 23:54

Waarom wil je de pensionhouder aansprakelijk stellen? Om de kosten van dierenarts te verhalen? Hoe ga je bewijzen dat dat komt door slecht management? Ik denk dat je een wankele casus hebt daar en veel bewijs moet verzamelen. Bovendien blijf jij altijd verantwoordelijk voor de zorg van je paard.

Ik snap niet zo goed waarom mensen eeuwig op zoon stal blijven in de hoop dat het beter wordt. Als je zo wordt behandeld op je werk ben je toch ook op korte termijn weg. Als de stal steeds leegloopt krijgen ze ook een slechte reputatie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 23:59

Niemand die van zijn paard houdt laat het zover komen dat een paard bewust klachten krijgt en dan niet verhuisd.
Een procedure duurt in de praktijk gewoon te lang om te blijven staan en de uitspraak af te wachten.
Daarnaast is het bijna onmogelijk om te bewijzen dat de klachten komen door slecht stalmanagement.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:04

Niet.

Verhuizen.

SensyTassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:10

Was het maar zo simpel om zo maar even naar een andere stal te verhuizen. Uiteraard zijn we hard aan het zoeken, maar er moet wel ergens plek zijn. Als iemand een stal voor ons beschikbaar heeft in de omgeving verhuizen we direct. En helaas is ons paard in de tussentijd de dupe van dit hele verhaal, wij hopen uiteraard ook niet dat dit "eeuwig" duurt. Natuurlijk zijn wij eindverantwoordelijk voor de zorg voor ons paard, echter staat het paard in pension en betaal je voor bepaalde zaken en bepaalde zorg. Je hebt dus een zakelijke overeenkomst in deze. We willen het uiteraard allemaal zelf gaan doen, maar dat gaat deze stal niet accepteren als wij meerdere keren per dag het voeren en buiten en binnen zetten gaan verzorgen plus dat wij ook niet alles zelf kunnen regelen, omdat we banen hebben om ons paard te kunnen onderhouden. Bovendien is deze stal zo snel gefrustreerd dat ze bij het minste of geringste je paard buiten op straat kunnen zetten en er aan alle kanten voor zorgen dat je zo mogelijk nog meer stress krijgt en helemaal geen leven meer hebt op stal. Wij vinden gewoon dat het toch niet mogelijk zou moeten zijn dat een stal zo ver kan gaan en overal maar mee wegkomt, als hun eigen paarden op deze manier behandeld zouden worden zou de wereld te klein zijn, dus waarom behandel je de pensionpaarden dan wel zo vragen we ons af. En dat heeft toch grotendeels te maken met het feit dat ze gewoon in een machtspositie zitten en er veel te weinig fatsoenlijke pensionstallen in de omgeving zijn en je dus veel te afhankelijk bent van zo'n stal. Vandaar dat wij ons afvroegen of er zaken bekend zijn waarin de pensioneigenaar inderdaad aansprakelijk gesteld kan gaan worden voor dierenleed en (afgezien van het feit dat we er ontzettend veel stress en zorgen van hebben) inderdaad de kosten die hier uiteindelijk mee gemoeid gaan worden. Het zou toch niet moeten mogen dat er op deze manier gehandeld wordt, dat is voor ons echt onbegrijpelijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:13

Er is echt wel ergens in nederland een vol pension plek vrij. Of meerdere.

Dus wederom: verhuizen.

SensyTassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:19

Nou vertel...waar... En wat als we ons paard op 2 uur afstand ergens neerzettten en het blijkt weer een stal te zijn die haar afspraken niet nakomt, dan hebben we een nog grotere uitdaging.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:21

Kijk op marktplaats en Facebook en er zijn zat plekken vrij. Je eisen kun je allemaal weg strepen als de gezondheid nu in gevaar komt.
Als het zo dramatisch is zoals beschreven pak je elke kans en is elke kans beter dan de huidige. En vanuit daar kun je rustiger zoeken naar passender en in de buurt.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:25

Helaas ben ik in de zomer in een soortgelijke situatie beland en zit nu zelfs in een lopende rechtszaak.

Eerst zorgen dat je je paard en jezelf ergens anders kan verhuizen, tussentijds goed documenteren wat er gaande is. Ik denk niet dat het waard is om juridische stappen te ondernemen.

Zorg voor je paard en jezelf!

SensyTassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:42

Wauw, hopelijk brengt de rechtszaak je uiteindelijk toch iets. We doen ons best om snel een plek te vinden. We denken aan de ene kant ook niet dat juridische stappen iets opleveren, echter heeft ons gevoel van onrechtvaardigheid zo sterk de overhand momenteel dat we eigenlijk vinden dat ze hier niet mee weg moeten kunnen komen, zo lastig deze situatie.
Hopelijk kun je de rechtszaak winnen, dat zou ook een goed statement geven in de wereld naar pensionstallen hopelijk

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:55

Als het echt zo erg is zal je .medestanders moeten vinden...anders blijf je de ene klant die lastig doet...rechtszaken aanspannen klinkt leuk...maar kost ook een boel...je paard zou ik zo snel mogelijk verhuizen voordat het de grootste verliezer is..

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:35

Wat je typt zijn dingen die minstens weken zo niet maanden aan de gang zijn. Je kan in weken/maanden echt een plekje ergens anders vinden al is het dan tijdelijk als je uitlegt wat er aan de hand is. Als dat betekend dat je even 2 uur verder het paard moet neerzetten om zo een tijdelijke oplossing te zoeken dan doe je dat ipv paard geen eten te laten krijgen of niet naar buiten te laten gaan.
Neem eerst je eigen verantwoordelijkheid en kijk dan wat je eventueel nog mbt de stal wilt.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 04:07

Ik wil niet heel flauw doen, maar als het welzijn zo in gevaar is voer je zelf bij. Niks te vinden in een radius van 2 uur rijden gaat er bij mij echt niet in.

Je lijkt overmand door emoties en eigenlijk gaat het in 99% van dit soort gevallen uiteindelijk om geld en principes.

Uiteindelijk zit vaak het eigen ego in de weg. Paard is wat telt, maar mijn ervaring is echt dat mensen uiteindelijk geld en eigen ego een beetje te belangrijk vinden.

Wil je denk ik niet horen en de enige die er antwoord op kan geven ben je zelf. Ik hoef hier geen antwoord op hoor. Maar advies ben eerlijk naar jezelf en je paard daarmee kom je verder. Scheelt je ook heel veel onnodig gedoe en stress.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 04:09

Tuurlijk is het onrechtvaardig. Maar soms is het leven gewoon niet eerlijk. Je kan heel erg in de slachtofferrol gaan hangen, of je kan voor je paard kiezen. Hij kan niet zelf die keuze maken en is volledig afhankelijk van jou. Dus laat hem niet lijden om jouw gelijk te halen.

Ik zag je andere topic ook. Je zoekt ook wel in een hele kleine straal. Als je paard er al zo lang zo slecht bij staat zou ik toch maar ofwel je zoekgebied vergroten ofwel een deel van je eisen laten vallen. Als je denkt in oplossingen ipv in problemen, is er altijd wel iets te vinden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:38

Je lijkt je erg vast te bijten in de rol en positie van de pensionstal. Maar daar heeft je paard niks aan. Een eventuele rechtszaak duurt maanden (of zelfs jaren), daar ga je toch niet op wachten als je paard nu niet goed staat? Vooral niet omdat de pensionhouder jou in de tussentijd echt niet aardiger gaat vinden en niet beter voor je paard gaat zorgen.
Uiteindelijk ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor je paard. Dus nu alle stallen in de regio bellen, overal op de wachtlijst laten zetten, marktplaats in de gaten houden, desnoods een tijdelijke plek zonder voorzieningen voor dd ruiter regelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:34

Jij bent er een principekwestie van aan het maken over de rug van je paard.
Want jij betaald en zij moeten maar leveren.

Het kan alleen maar maanden duren omdat jij niet verhuisd.

En zeggen er is niets anders is flauwekul.

Dat er niets anders is naar je zin of in je buurt dat kan.
Maar als het zo erg is als dat jij zegt dan verhuis je desnoods vanuit Groningen naar Maastricht.

Zoals je hier schrijft zou ik ook erg graag de kant van de pensionhouder weten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:44

Wij hebben een heerlijke plek vrij voor een paardje. Assendelft ligt wellicht binnen die radius van je woonplek. Vreselijk is dit voor je paard en jou om met je handen in het haar te zitten. Heel veel sterkte

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:46

Als iemand die zich in zulke situatie bevonden heeft, lijkt het mij wel heel sterk dat ze je zelf niet laten bijvoeren/helpen. Ik snap het wel, dat komt dan wellicht met een flinke dosis kritiek, en eerlijk is het dan niet, maar je paard moet gezond blijven. Zoals hierboven beschreven wordt is het misschien moeilijk om te horen, maar het is wel zo.

Wij hebben destijds ook geen cent gezien voor het werk dat we op die pensionstalling verricht hebben, noch voor dierenartskosten toen bleek dat de paarden schandalig weinig hooi kregen. Vechten tegen management is zoveel moeilijker dan iets anders te zoeken. Laat het gaan en verhuis. Nee, het is niet eerlijk. Nee, het is niet leuk. Maar binnen 2 uur vind je wel iets, en anders zet je ze desnoods iets verder all-in tot je iets hebt dat dichterbij is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:46

boedjang schreef:
Wij hebben een heerlijke plek vrij voor een paardje. Assendelft ligt wellicht binnen die radius van je woonplek. Vreselijk is dit voor je paard en jou om met je handen in het haar te zitten. Heel veel sterkte

Wil je graag een pensionklant op stal hebben die rechtzaken gaat aanspannen als het niet haar manier is? Ik niet :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:52

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:54

Mijn ervaring is dat je beter je energie kan stoppen in het zoeken van een nieuwe stal dan iets proberen te veranderen aan je huidige stal. Rechtzaak gaan aanspannen lijkt me onbegonnen werk. En verspilling van een hele hoop energie en geld.

Mijn man vraagt mij wel eens: wil je je gelijk halen of wil je gelukkig zijn?
Nu is het natuurlijk niet zo zwart wit, want het niet gelijk krijgen blijft knagen… maar als er al zoveel pogingen gedaan zijn, geloof ik niets van dat een pensionhouder gaat bijdraaien en ineens alles gaat doen zoals besproken is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:11

Ik heb ooit iets gehad wat ik zelf betaald heb en dat was niet te voorzien. Ik ben later weggegaan omdat er steeds minder gedaan werd van wat er beloofd was.
In mijn geval had ik gevraagd of ik 1 week op wintersport kon en of de stalhouder dan mijn merrie met veulen (veulen was niet gepland, ik heb een kerstveulen gehad wegens een stalhouder van de stal er voor die ongeoorloofd zijn 16 maanden oude hengst bij mijn merrie gezet heeft voor de lol. Ik ben hier overigens met spoed weggegaan toen ik ontdekt heb wat er gebeurd was. Anderen zeiden dat overdag de hengst bij mijn merrie liep, en als ik uit m'n werk kwam stonden merrie en hengst weer netjes gescheiden, dus ik kon hier ook echt niets aan doen. Dus waar mijn merrie drachtig geworden was was ik weg. En waar mijn veulen geboren werd ging ik dus op wintersport).
Ik zou dan in maart de sneeuw opzoeken en de stalhouder zou 's morgens merrie en veulen 1.5 uur buiten zetten om de benen te strekken. Hele dagen naar buiten ging niet en bovendien een veulen gaat nog veel liggen en dat moet wel warm kunnen, iets wat in de winter niet gaat. Ook zou de stalhouder die ene week de stal schoonhouden.
Kom ik terug hebben andere pensionklanten de stal schoongemaakt voordat ik kwam omdat ze wisten dat ik altijd netjes was. Er was volgens hen de hele week niet uitgemest. Ik kon dat natuurlijk niet meer zien. Maar mijn merrie had 2 piephakken. Was dus de hele week (ging om 8 dagen) niet buiten geweest. De stalhouder zo: ja, zijn we vergeten, kan gebeuren he. Dus ik heb die piephakken laten behandelen op eigen kosten. Ben daar nog wel een 1.5 jaar gebleven, want in het voorjaar was het met binnen en buitenzetten in de wei eerst goed. Maar opeens werd van de 1 op de andere dag medegedeeld dat men daar mee zou stoppen. En dat was net op het moment dat de paarden voor het eerst weer in het land mochten. Ik heb toen de gok maar genomen om mijn paarden van stal naar 7*24 in de wei te zetten, want ik was 13 uur per dag van huis wegens m'n werk. Dus had geen keuze. Gelukkig geen koliek gehad, toen op zoek gegaan naar andere plek en maand later was ik weg.

Waar ik toen naartoe g ing was het ook niet. En ben dus nog 1 keer verhuisd en daar sta ik nu al 15 jaar.
Ook daar is wel eens wat, maar je moet niet vergeten dat een paard in pension altijd anders verzorgd wordt dan dat je zelf thuis zou doen. Maar hier is het dus overall prima en kan goed met die mensen opschieten, dus tja, dan kan het zijn dat je er ook echt jaren loopt. :D
Het kan dus echt wel goed gaan hoor.

Dat veulen heb ik ook geen kosten voor verhaald. Gelukkig is alles goed gegaan. Maar was wel een week later daar weg van die plek.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:15

Wegwezen, dat is het enige wat je kunt doen.