Weidegang tot wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Weidegang tot wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 12:16

Voor de paarden die weidegang hebben, hebben jullie dit jaarrond of tot een bepaalde tijd in het jaar?

Bij ons staan de paarden vanaf ongeveer eind maart op de weide. Op dit moment is hij ook nog niet dicht, maar volgens mij wel wat gladder. Ik verwacht dat bij ons een deze weken de weide dicht gaat.

Hoe is dat bij jullie?

Celebi

Re: Weidegang tot wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:20

De pensionstal waar ik sta ligt en op kleigrond en in een kuil ver onder waterpeil. Het is hier vreselijk snel nat dus het weide seizoen duurt niet zo gek lang. Ze zijn er al sinds begin september af dit jaar. In het voorjaar gaan ze zodra het weer en de bodem het toelaten. Soms vroeg, soms heel laat pas. En als het de halve zomer regent gaan ze ook gewoon weer terug naar de paddocks.

Dit wist ik trouwens bij voorbaat al hoor, maar met een senior met PPID die sowieso 24/7 in groepshuisvesting leeft was weidegang voor hem zeker niet het belangrijkste.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:20

Ik heb enkel op plaatsen gestaan met jaar rond weidegang. Nu aan huis ook.

Maar dat is simpelweg niet overal mogelijk.
Of het kan door de grondsoort niet, de hoogte van het perceel niet of omdat er teveel paarden opstaan en dan kan geen enkele grondsoort en hoogte het aan.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:22

Hier gaat hij dicht gelang het weer, normaal gezien eind januari.Daarna word hij geblot ,bemest en mag hij groeien tot mei ergens en dan gaat hij weer terug open..In die tijd lopen ze op een hectare die ik weer laat doen door loonwerker als de grote wei open is

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:27

Totdat het gras op is en niet meer bijgroeit. Dan gaan de weides dicht tot juni, want het vroege voorjaarsgras verdragen ze niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:28

Ik heb ze jaarrond op het gras, maar ze moeten op het moment wel een paar meter even ploeteren om erop te komen.

De wei zelf en de schuilstal zijn prima, dus het is niet dat ze in de moeder hoeven blijven staan. Maar dat doen ze soms wel omdat het blijkbaar een leuk uitzicht punt is :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:31

wij hebben hier zware kleigrond, dat is als het nat is niet meer begaanbaar voor de paarden, ze lopen het kapot en er blijft geen gras over. Dus ze staan buiten zolang het weer goed genoeg is. Dit jaar konden ze al vroeg buiten, ergens in april, en ze zijn 2 weken geleden van het gras af gegaan. Dus half/eind oktober. Het gras mag nu bijkomen. Paarden staan hier 8 a 9 uur per dag buiten.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:36

Ze mogen bij mij nog tot einde van de week de wei op, zit op kleigrond.
En dan gaat deze op slot tot ergens het voorjaar.
Maar als het erg nat is/ was gaan ze er zeker niet op.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:39

Hier ook kleigrond helaas. In het voorjaar gaan ze wanneer het kan. Dat kan begin april zijn, maar ook eind april. Ze gaan er weer af als het niet meer dan. Dit jaar zijn ze half oktober er af gegaan, maar vorig jaar was het begin november. Als het tussendoor erg nat is gaan ze ook tijdelijk in de paddock, anders lopen ze alles kapot

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:44

Hier zijn ze er al ruim een maand vanaf, stond weinig meer en het werd te nat. Ik zit echt op een heel nat stuk, als we met een kruiwagen het land over rijden nu trek je er al een spoor in.
In het voorjaar zodra er weer wat op staat en het droog genoeg is mogen ze er weer op.
Als ze het land op mogen staan ze maar max een paar uurtjes, heb shetten dus gevoelig voor te veel, en heb ook weinig land.

Ze staan wel het jaar rond 24/7 buiten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:45

Hier thuis loopt mijn weideseizoen van half mei tot eind oktober/half november (afhankelijk van het weer). We beginnen pas later omdat het voorjaarsgras voor mijn paarden (icm kans op koud nachten) niet ideaal is. Daarnaast zijn de weides dan ook nooit meer te kort gegeten. Ik rouleer tussen 4 weides, waarvan 1 weide vanaf het einde van het weideseizoen wordt gebruikt om een paar keer per week, jaarrond, een uurtje ofzo te grazen. Vanaf het weideseizoen gaan ze elke 3 weken op een andere weide en dat voor +-4-6u/dag. Daarbuiten hebben ze een track van ruim 400x5 meter en een paddock van 42x20 meter die altijd beschikbaar zijn.

Wij hebben ook kleigrond en ik heb sobere rassen. Door ze niet teveel op gras te hebben staan, blijven ze een stuk fitter en hebben ze minder jeuk. Ik vind het wel heel belangrijk dat ze altijd buiten kunnen en veel kunnen lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:51

Hiergaan ze vanaf april tot wanneer het mogelijk blijft kwa weer op het land. Heb nu nog een kleine groep 24/7 buiten omdat het zulk goed weer is maar wanneer het koud en nat word en de weides vooraan bij het hek prut worden gaan ook die er af en snachts op stal/ overdag paddock.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:50

Hier zandgrond, ongeveer vanaf ergens april starten we, afhankelijk van hoeveel gras er dan al staat. Paarden staan 24/7 op track met onbeperkt hooi, juni/juli/aug hebben we nu wat getest met 24/7 de weide open (wat hier erg goed beviel, de wei heeft namelijk weinig schaduw, dus overdag stonden ze liever in de schaduw hooi te eten, was een beetje zonde, gezien we overvloedig gras hadden) en nu weer enkele uren weidegang. We kijken wat afhankelijk van het weer, bij echte nattigheid is de wei dicht, of 1.5u tijdens mestbeurt open, afgelopen week kon die wel weer wat langer open. We hebben 2 weilanden tot onze beschikking dus kunnen altijd 1 rust geven en 1 ‘opofferen’. Meestal kunnen we wel tot december een uurtje gras aanbieden, tenzij het achterlijk nat is. Daarna blijft die een aantal maanden dicht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:54

Op klei grond hier en Belgische trekpaarden. Weersafhankelijk gaan ze de verharde paddock 24/7 op met inloopstallen. Dat kan in oktober zijn maar kan ook uitzonderlijk zoals nu zijn dat ze nog 24/7 weidegang hebben. Normaal bouwen we in maart op maar dit jaar liepen ze in maart al 24/7 op de weide. In de wintermaanden mocht het stevig vriezen dan mogen ze ook 24/7 de bevroren weide op maar dat gebeurd inmiddels nog zelden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:00

Hier zandgrond, wel dicht aan het veen. Starten in meestal eind april, weide is dan al wel een keer uitgemaaid geweest en beginnen met een half uurtje en bouwen op.

Ze staan er nu nog op, verwachten tot ongeveer eind november, zolang het niet te nat is. Momenteel gaat dat nog prima en met dit weer trekt het gras ook nog prima bij.

Wel het hele jaar strookbegrazing en wisseling tussen twee weides. Dus er is altijd een groot stuk welke rust heeft.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:02

Paarden staan aan huis en het jaar rond op gras. Maar het stuk waarop ze staan is in 4 delen verdeeld en als de groei uit het gras is verplaatsen we ze niet meer. Ze krijgen dan hooi bijgevoerd.
Dit jaar groeide het gras wel vrij lang door waardoor we ze lang op de andere stukken konden zetten. Gras was misschien niet zo heel voedzaam meer, maar wel vullend. Vooral voor mijn oudje erg fijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:04

Hier hebben we zandgrond en staan ze in principe jaarrond in de wei. Gras is nu nog niet eens op.

Ergens in jan/feb gaan ze wel van het 'grote' land af (oud en nieuw vieren ze altijd in de grote wei, dan kunnen ze zonodig een sprintje trekken). Dan mogen ze alleen nog op de track, maar dat is alsnog 3000 m2 gras.

In maart/apr wordt de wei bemest, en zodra de groei er weer in zit start de strookbegrazing en het hooien weer.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:05

Hier staan ze vanaf maart op de wei. De wei is nu nog goed dus ik hoop dat het nog even zo blijft. Jaarrond gaan ze helaas niet redden hier door de grond. Paar maanden overwinteren in de paddock helaas.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:10

Hier ook jaarrond op gras, zandgrond.
In de zomer staan ze op een stuk waar zeer weinig voeding in zit en in de winter, als er een dik pak sneeuw ligt, mogen ze de volledige weide hebben.
De zomerwei is vrij ongelijk, dus ze zijn lekker bezig met klimmen en bewegen.
De winterwei is wel mooi effen en dan kunnen ze gewoon lekker voluit rennen zonder rekening te hoeven houden met de ongelijkheid.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:35

Dat ligt volledig aan de bodem.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:42

Hangt ook wel wat van het weer af. Maar denk normaal van maart tot eind september

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:42

Dat ligt aan het weer. Normaal heb ik ze tot begin december maar nu was nogal nat en de jaarlingen liepen het kapot dus ze staan al een paar weken alleen maar in de paddock nu dus dat betekend weer vaker hooi voeren. Mijn anderen hadden nog wel kunnen blijven staan maar denk dat de hengsten daar niet blij van hadden geworden dus was het allemaal naar de paddock.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:46

Jaarrond op gras, wel met extra hooi in de winter.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:18

Wij normaal begin oktober van het land, nu door het mooie weer tot eind oktober erop gestaan. Wel met onbeperkt voordroog ernaast in een droge zandpaddock.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:44

Wij tot het gras op is, dat zal dit jaar zo in januari zijn gok ik. Gelukkig zijn mijn weides altijd goed natuurlijk gereguleerd en zelden te nat of te droog dus geen problemen hier wat dat betreft. De paarden staan nog mooi met droge benen/hoeven op het land :j dan gaan ze in januari nog steeds 24/7 buiten, verhard met hooiruif en overkapping en een stukje weide en om de dag toegang tot de zandbak als het toch te nat/bevroren is. En dan in mei weer de weide op met tot juli hooi bijgevoerd. Wel uitkijken met suiker in het voorjaarsgras.