Betaalde borg gebruiken als betaling laatste maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skreiandor

Betaalde borg gebruiken als betaling laatste maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 15:48

Ik probeer het kort te houden...

Ik sta sinds half juni op een paddock met nu totaal 4 paarden. Nu kreeg ik 2 weken geleden vanuit het niets te horen dat ik en een stalgenootje weg moeten van de staleigenaresse. En waarom??? Geen idee! Het werd in de groepsapp medegedeeld en dat ze ons op de camera had horen zeuren en klagen. Het enige wat ik zei is dat ik niet wist waar ik moest beginnen omdat er door 95% van de mest was gelopen waarop mijn stalgenootje zei straks met 5 paarden wordt het alleen maar erger. Hiervoor is er NOOIT wat tegen mij gezegd dat ze iets vervelend vonden oid en daarbij is dit ook nog een AVG.
Er wordt geen gesprek met ons aangegaan om te vragen naar de context. In de app stond dat haar besluit vast stond en dat we niet hoefden te komen met ja maar. En de volgende dag dat we tot de 27ste van november hadden om wat anders te vinden.

Ik heb toen een contract getekend (nooit meer bij stilgestaan maar nooit een exemplaar terug gehad) en heb voordat ik daar kwam een borg betaald ter hoogte van het stalgeld.

Ik ben van mening dat ik voor de komende maand geen stalgeld meer hoef te betalen omdat de borg al een extra maand was en dus gezien kan worden als betaling van komende maand.

Normaal zou ik niet zo moeilijk doen maar eerlijk gezegd is mijn vertrouwen weg in deze mensen door de hele situatie en ben ik bang dat als ik nu wel gewoon betaal ik mijn betaalde borg niet terug krijg.

Ik heb de staleigenaresse vanmorgen nog gezien, heeft ze niks gezegd en krijg ik een appje dat ze de maand huur nog niet heeft ontvangen.

Ik wil eigenlijk het volgende terug sturen:

Beste ....

Het klopt dat je de maand huur voor november nog niet hebt ontvangen. Aangezien ik voordat ik hier kwam een borg heb betaald ter hoogte van de huur wordt dit gezien als betaling van de laatste maand.
Op deze manier hoeven jullie ook geen borg meer terug te betalen aan mij.

Groetjes,

Lisette

Skreiandor

Re: Betaalde borg gebruiken als betaling laatste maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 15:50

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:52

Langs rijden em persoonlijk gesprek Face tot Face.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:52

Ik zou dit juist zwart op wit willen hebben, dus áls je face to face doet, dan dit opnemen.

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:00

Eerlijk gezegd ben ik geen gesprek meer aangegaam omdat ik geen energie meer wil steken in dit soort mensen. En wil ik hier al helemaal niet blijven staan.
Maar wat ik vooral wil weten is of ik in mijn recht sta om de betaalde borg te gebruiken als betaling van de laatste maand

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:01

Ik zou inderdaad zoiets sturen. Lijkt me prima.

Je hebt de plicht om je laatste maand te betalen en zij om borg terug te geven. Dan is het logisch dat met elkaar te verrekenen lijkt me.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:02

Ik snap je punt wel heel goed, want ik denk dat het best een gedoe kan worden om je borg terug te krijgen.

Dit gaat niet over stalling, maar blijkbaar mag het niet wat je wil: https://www.nn.nl/Inspiratie/Borg-verre ... t-huur.htm
In een ander artikel staat dat je het wél mag vragen, dus dat zou je nog wel gewoon kunnen doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:04

Dan wordt het toch netjes opgelost.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:12

Zij jaagt je toch weg. Dan is die borg voor de laatste maand en hoef je niet opnieuw te betalen. Trouwens wel een gedoe met die "borgen" hoor. Vaak kun je ervanuitgaan dat je daar niets meer van terugziet. :(

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:14

Saga schreef:
Ik snap je punt wel heel goed, want ik denk dat het best een gedoe kan worden om je borg terug te krijgen.

Dit gaat niet over stalling, maar blijkbaar mag het niet wat je wil: https://www.nn.nl/Inspiratie/Borg-verre ... t-huur.htm
In een ander artikel staat dat je het wél mag vragen, dus dat zou je nog wel gewoon kunnen doen.

Maar bij mij zal er geen achterstand van betaling komen omdat ik er niet langer zal staan dan de 27ste. En ook al ga ik eerder weg dan vind ik t ook prima zo dan ga ik niet nog vragen om bijv de helft terug

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:17

anjali schreef:
Zij jaagt je toch weg. Dan is die borg voor de laatste maand en hoef je niet opnieuw te betalen. Trouwens wel een gedoe met die "borgen" hoor. Vaak kun je ervanuitgaan dat je daar niets meer van terugziet. :(

Normaal heb ik het altijd terug gekregen maar ben ik ook altijd op een normale manier zelf weggegaan.

Zij stuurt ons idd weg zonder gegronde reden en zonder ook maar normaal een gesprek aan te gaan. Zelopen nu een beetje mooi weer te spelen en net te doen alsof het allemaal normaal is....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:46

Ik zou die boodschap zo sturen en kijken of je daar iets (en wat) op hoort.
Ik hoop dat je snel een andere stal vind ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:50

Skreiandor schreef:
Eerlijk gezegd ben ik geen gesprek meer aangegaam omdat ik geen energie meer wil steken in dit soort mensen. En wil ik hier al helemaal niet blijven staan.
Maar wat ik vooral wil weten is of ik in mijn recht sta om de betaalde borg te gebruiken als betaling van de laatste maand

Bel anders even met het juridisch loket.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:55

Ik zou het zo proberen. Is gewoon netjes, dus waarom niet
Als ze het niet vind kunnen omdat ze bang is dat je paard deze maand nog wat sloopt oid, en ze dan met de kosten blijft zitten.
Dan zegt ze het wel.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:56

De borg is ook voor eventuele schade. Dus daar zou ze dan een punt kunnen hebben qua borg aanhouden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:58

Maar als de staleigenaresse ergens schade of iets anders vindt wat onder je borg valt, dan krijg je daar weer gezeur mee.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:58

ikkedus schreef:
De borg is ook voor eventuele schade. Dus daar zou ze dan een punt kunnen hebben qua borg aanhouden.

Dit wilde ik net zeggen.. :j

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:02

Als je zeker weet dat je de boel netjes achterlaat, zeker doen. Wij hebben hetzelfde gedaan bij een huisjesmelker, anders konden we zeker fluiten naar onze borg (dat hadden we van meerdere andere huurders gehoord). Gewoon ter kennisgeving bericht doen inderdaad en niet om toestemming vragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:11

Cayenne schreef:
Maar als de staleigenaresse ergens schade of iets anders vindt wat onder je borg valt, dan krijg je daar weer gezeur mee.

Om dat te voorkomen de laatste dag dat je daar staat met de eigenaresse alles nalopen, geen gebreken dan is dat afgesloten. Is dit wel zo dan simpel een appje van TS naar de eigenaresse dat alle huur is voldaan maar dat er bij de eindcontrole een schade is gevonden en dat dat betaald zal worden adh van een gespecificeerde factuur. Dan hebben beide partijen het zwart op wit staan.

Afgelopen zomer ook zo gedaan bij een vakantiewoning, bij de sleuteloverdracht was het de bedoeling dat we een borg contant zouden afrekenen, door veel files waren we een aantal uren later dan de bedoeling, netjes op tijd gebeld dat we later zouden zijn, was geen probleem, plek voor de sleutel afgesproken, borg zou de volgende dag worden afgegeven. De borg zijn ze niet meer komen halen. Bij het vertrek was de eigenaar van de woning er voor de sleutel, we zijn samen binnen en buiten een controle ronde wezen doen, nog over de borg gesproken, alles was prima in orde dus geen borg hoeven betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:13

Ik zou vanuit jouw kant een berichtje naar haar sturen met het voorstel om je borg indien er geen schade is om te zetten naar de laatste betaling. Een borg is namelijk wat anders dan stalgeld.
Ik zou altijd netjes blijven, je weet immers nooit waar het goed voor is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:18

Ik denk dat je berichtje prima is.

Eigenlijk vraag ik me af. Waar is de borg voor inderdaad ? Is dat schade? Zit dat niet gewoon bij het stallinggeld in?

Ik dacht meer als je niet betaald hebben ze nog een maand overlap voordat ze stoppen of zo

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 17:29

purny schreef:
Ik zou vanuit jouw kant een berichtje naar haar sturen met het voorstel om je borg indien er geen schade is om te zetten naar de laatste betaling. Een borg is namelijk wat anders dan stalgeld.
Ik zou altijd netjes blijven, je weet immers nooit waar het goed voor is.

Ik vind dat ik alles al heel netjes doe itt tot de staleigenaresse. Die handelt totaal NIET netjes en onprofessioneel. Ze had blijkbaar gisteren eerst in de groepsapp mij genoemd en over het stalgeld. Later dit bericht verwijderd. Vind dit echt heel aso net als mensen wegsturen zonder een reden en dit ook in de groepsapp knallen.

Schade zal ik niet maken en verwacht mijn paard ook niet. Daarbij lopen er nog 3 paarden rond. Heb nooit van gaar gehoord dat het voor evt schade zou zijn. Meer als zekerheid dat ik echt zou komen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:33

Borg dient om bij vertrek, als er gecontroleerd wordt of alles netjes en in orde achtergelaten werd, eventuele beschadigingen of niet nagekomen afspraken, te vergoeden.

Borg dient niet om de huur mee te betalen.

Dit mag geenszins met elkaar verrekend worden.
Ook niet met goedkeuring van beide partijen.

Wettelijk gezien toch niet.

Wat jij doet, is niet toegestaan en kan dus door de stalhouder aansprakelijk gesteld worden en inresten gerekend worden op de maand huur.

In feite moet de borg zelfs op een onafhankelijke rekening gestort worden ipv op de stalgeldrekening.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:36

Maar de paardenwereld is maar een klein wereldtje en als jij nu moeilijk doet aan je staleigenaar gaat dat je misschien in de toekomst nog tegen werken.
Ik zou gewoon het missende stalgeld voor deze maand betalen en dan zodra je kan verhuizen/
Dit soort topics komen best vaak daar op uit. Mocht je de borg terug krijgen kun je dat erna toch zien alsof je die laatste maand stalgeld niet betaald hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:38

Bij mijn laatste stal was die borg omdat er vaak mensen bij nacht en ontij met de noorderzon vertrokken terwijl ze het stalgeld niet betaald hadden.