Hoe het meest uit de mestvaalt halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Hoe het meest uit de mestvaalt halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 17:06

Ik heb een mestvaalt in een U vorm, maar dan hoekig, 3 kanten afgesloten. Met mijn 3 paarden kan ik daarmee 2 maanden vooruit. Toch heb ik het idee dat ik mijn mestvaalt niet optimaal benut en ben benieuwd naar handige tips hoe ik het best de mest kan opbouwen.

Nu start ik altijd in een hoek en ga ik van daaruit omhoog werken en gooi de mest dus op. Niet handig, want op een gegeven moment valt alles natuurlijk naar beneden. Ik heb helaas niet het ruimtelijke inzicht hoe dit het beste aan te pakken.

Tips meer dan welkom :o

Ibbel

Re: Hoe het meest uit de mestvaalt halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:04

Je hebt een vierkante/rechthoekige mestplaat, met aan 3 kanten een muur oid?
Je kunt met zo'n opstelling alleen maar tegen de achterwand op werken, en dan heb je vanzelf dat je een helling krijgt langs de zijwanden. Of je in een hoek begint of over de hele breedte maakt niet uit. Wil je meer mest kunnen opslaan, dan zul je de voorkant ook deels dicht moeten maken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:17

Kun je aan de achterkant of langs één zijkant er goed bij en heb je daar ruimte? Dan zou je met aarde en wat tegels een helling kunnen maken; met de kruiwagen omhoog en over de rand leegkiepen.

Op een vorige stal hadden we ook een opstelling zoals die van jou. Veel oprijplaten gebruiken, ophogen met de shovel en goed aanstampen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 20:25

Ibbel schreef:
Je hebt een vierkante/rechthoekige mestplaat, met aan 3 kanten een muur oid?
Je kunt met zo'n opstelling alleen maar tegen de achterwand op werken, en dan heb je vanzelf dat je een helling krijgt langs de zijwanden. Of je in een hoek begint of over de hele breedte maakt niet uit. Wil je meer mest kunnen opslaan, dan zul je de voorkant ook deels dicht moeten maken.

Ja 3 wanden inderdaad, ik was er al bang voor. Dacht misschien zie ik iets over het hoofd waardoor ik er toch meer meer in kwijt kan.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 20:26

Hilary schreef:
Kun je aan de achterkant of langs één zijkant er goed bij en heb je daar ruimte? Dan zou je met aarde en wat tegels een helling kunnen maken; met de kruiwagen omhoog en over de rand leegkiepen.

Op een vorige stal hadden we ook een opstelling zoals die van jou. Veel oprijplaten gebruiken, ophogen met de shovel en goed aanstampen.

Ik kan helaas niet aan de zijkanten omhoog, anders was dat inderdaad een mooie oplossing geweest, waar ik zelf niet op was gekomen haha. Dank voor je meedenken.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:29

Ik heb een paar grastegels, daarmee krijg ik mijn mesthoop echt tot op de rand gevuld

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 20:39

danamuts schreef:
Ik heb een paar grastegels, daarmee krijg ik mijn mesthoop echt tot op de rand gevuld

Hoe dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:07

Bij ons op stal wordt dagelijks de mest met een trekker omhoog en naar achteren gewerkt, zodat wij aan de voorkant gewoon altijd "laag" kunnen kiepen en geen oprijplaat nodig hebben en dus ook niet gaan wiebelen.
De trekker moet ook dagelijks een nieuw pak voordroog neerzetten onder het afdak schuin tegenover de mestvaalt.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:17

Als je mestvaalt groot genoeg is, dan kun je deze omzetten, waardoor de mest goed composteert. Dit gaat in mijn beleving een stuk beter met stro(korrels) dan met vlas of zaagsel. Composteren scheelt uiteindelijk veel ruimte, maar als je hem iedere 2-3 maanden moet legen, dan kom je daar niet aan toe.

Zelf heb ik de mestvaalt gedeeltelijk ingegraven, waardoor ik de mest er aan een korte zijde van boven in kan kiepen. Ik hoef dus ook nooit omhoog te kruien, maar kan vlak over de mest heen, met een rijplaat. Daardoor hoef ik niet op te gooien, en lukt het om de mestvaalt helemaal tot muur hoogte te vullen. Alleen helemaal aan het einde (open korte zijde) lukt dat niet.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 21:19

Een trekker heb ik helaas niet, dus ik zoek eigenlijk ideeën die ik zelf over het hoofd zie, maar wel zelf kan realiseren. Het is geen mega grote mestvaalt. Aan 3 zijden dikke betonblokken, voorkant open en ik schat zo’n 180 hoog.
Door het omhoog gooien van de mest krijg ik inderdaad een helling en dat is zo jammer, want als ik het er bovenop had kunnen gooien, had ik er minsten nog een maand langer kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 20-10-25 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 21:22

Varenka schreef:
Als je mestvaalt groot genoeg is, dan kun je deze omzetten, waardoor de mest goed composteert. Dit gaat in mijn beleving een stuk beter met stro(korrels) dan met vlas of zaagsel. Composteren scheelt uiteindelijk veel ruimte, maar als je hem iedere 2-3 maanden moet legen, dan kom je daar niet aan toe.

Zelf heb ik de mestvaalt gedeeltelijk ingegraven, waardoor ik de mest er aan een korte zijde van boven in kan kiepen. Ik hoef dus ook nooit omhoog te kruien, maar kan vlak over de mest heen, met een rijplaat. Daardoor hoef ik niet op te gooien, en lukt het om de mestvaalt helemaal tot muur hoogte te vullen. Alleen helemaal aan het einde (open korte zijde) lukt dat niet.

De mestvaalt lag er al en is echt in hele nette staat, anders had ik het zeker in laten graven. Ideaal lijkt mij.
Het gaat puur om mest, ik gebruik geen vlas of stro.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:25

Dan denk ik niet dat je nog veel andere mogelijkheden hebt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:26

Bij mij op mijn vorige stal hielp het om telkens de bovenkant netjes glad te maken zodat je meer een vierkant blok krijgt dan een bult zegmaar. Als je op de bult wat opgooit rolt het eraf maar op het vierkante blok kun je verder bouwen. Ik deed eens in de paar dagen ff dat gene wat er al een paar dagen lag netjes verdelen/recht maken en een beetje vastkloppen en dan kon ik daarna verder bouwen zonder dat het ging schuiven.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 21:26

Varenka schreef:
Dan denk ik niet dat je nog veel andere mogelijkheden hebt.

Ik ben er ook bang voor, wel bedankt voor je meedenken!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 21:27

pluisje88 schreef:
Bij mij op mijn vorige stal hielp het om telkens de bovenkant netjes glad te maken zodat je meer een vierkant blok krijgt dan een bult zegmaar. Als je op de bult wat opgooit rolt het eraf maar op het vierkante blok kun je verder bouwen. Ik deed eens in de paar dagen ff dat gene wat er al een paar dagen lag netjes verdelen/recht maken en een beetje vastkloppen en dan kon ik daarna verder bouwen zonder dat het ging schuiven.

Dit ga ik zeker meenemen en proberen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:29

Wesseltje schreef:
Door het omhoog gooien van de mest krijg ik inderdaad een helling en dat is zo jammer, want als ik het er bovenop had kunnen gooien, had ik er minsten nog een maand langer kunnen doen.

Nee. Ook als je het er van bovenaf op zou gooien, krijg je precies dezelfde helling. Hoe je ook opbouwt, als niets het aan de voorkant tegenhoudt, gaat het naar beneden schuiven.

Enige oplossing is de voorkant deels dichtmaken. Je zou dat met een halfhoge muur kunnen doen, waar een grijper van de ophaaldienst of een kraan of shovel wel mee uit de voeten kan, en waar jij dan met een oprijplank/-plaat tegenop kunt kruien. Kun je het eerste deel van de bak iig naar beneden gooien en vanaf daar verder naar achteren werken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 21:33

Ik had al wel zitten denken om eventueel een gedeelte dicht te maken. De mest wordt altijd opgehaald door een trekker met grijper, dus ik kan het niet helemaal dichtzetten, maar nog wel een gedeelte. Allermooiste zou zijn om het dicht te zetten met iets wat ook open kan, maar dan moet het ook stevig genoeg zijn om mest tegen te kunnen houden. Daar moet ik mij echt even in gaan verdiepen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:29

Vergeet niet dat ergens tegenop kruien ook echt heel zwaar is. Voor mij werkte vierkant opscheppen veel lichter dan naar beneden sporten of met een plank naar boven kruien

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 23:04

pluisje88 schreef:
Vergeet niet dat ergens tegenop kruien ook echt heel zwaar is. Voor mij werkte vierkant opscheppen veel lichter dan naar beneden sporten of met een plank naar boven kruien

Ik ga hier zeker mee beginnen, eens kijken of dat voor mij werkt. Bedankt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:11

Bij composthopen zie je wel dat ze een frame maken met een vertikaal geplaatst U profiel of een sleuf door extra paal of balk te plaatsen vanaf de rand van de mestplaat,
waar je heel dikke planken of balken in kunt schuiven van bovenaf zodat er een muurtje ontstaat. Dat scheelt wellicht toch wat ruimte bij de opening doordat de mest echt tot de rand recht omhoog geschept kan worden ipv dst het schuin wegzakt. Als je daar dan je rijplaten tegenop kunt leggen kun je ook nog wat hoger dan dat verwijderbare muurtje opbouwen. Bij het legen haal je de planken of balken er weer uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:22

Wat nog beter is, is de ingang deels permanent dicht maken (bv links en rechts voor een kwart) en dan in het midden zo'n opening die je met balken dichtstapelt. Je hebt anders erg lange balken nodig, en daarmee ook hele dikke, anders buigen ze door. Die zijn ten eerste hartstikke duur en ten tweede ook nog eens zwaar en dus lastig te verwijderen.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:23

Zonder tractor of oprijplank kun je het beste plat en in lagen werken.

Stel je een lasagneschaal voor:

Je begint met een dunne bodemlaag saus (= mest).

Daarna weer een laag lasagnevellen (jij = volgende kruiwagens).

Bouw zo gelijkmatig op over de hele schaal, niet alleen in één hoek.

Dan kun je veel meer kwijt dan wanneer je alles in het midden hoopt en het naar beneden zakt

Gebruik je de vaalt ook om te composteren? Want dan kun je werken met compartimenten dmv pallets. Dan heb je drie stukken: 1 is compost, 2 is mest in compost progress en 3 is nieuwe mest.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 09:10

Ja ik ga dat zeker proberen, hopelijk lukt de uitwerking daarvan ook :o

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:00

Ik heb een mestcontainer, maar idee zal vast niet veel verschillen. Ik bouw ook zo horizontaal mogelijk op en loop ook dagelijks aan. Voornamelijk het aanlopen maakt een mega verschil bij ons. Ik zie onze buren dat niet doen, die krijgen er echt veel minder in.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:05

Wesseltje schreef:
Ik had al wel zitten denken om eventueel een gedeelte dicht te maken. De mest wordt altijd opgehaald door een trekker met grijper, dus ik kan het niet helemaal dichtzetten, maar nog wel een gedeelte. Allermooiste zou zijn om het dicht te zetten met iets wat ook open kan, maar dan moet het ook stevig genoeg zijn om mest tegen te kunnen houden. Daar moet ik mij echt even in gaan verdiepen.

Mag ik vragen wat dat kost, het ophalen van de mest en wie dat doet?