Paard sloopt draad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissac

Paard sloopt draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 08:43

Hi allemaal,

Ik heb in juni een haflinger jaarling merrie aangeschaft. We hebben een leuke plek gevonden met een kudde van 10 paarden, een aantal jonge en een aantal oude paarden. Lekker gemixt dus.
Ze staan op een land van 5 ha dus meer dan genoeg ruimte.

De eerste maanden ging het goed, pony is 1 keer door de draden gegaan omdat ze werd op gejaagd. Daarna is er niks meer gebeurd.
Tot begin augustus, het begon nadat ze een stukje van de wei hadden afgezet zodat de wei wat rust kreeg. Mevrouw ging onder het draad door. Uiteindelijk een 2e draad gespannen, toen ging ze er maar dwars door heen.
Omdat de stal eigenaar hier geen zin in had (wat natuurlijk logisch is) hebben ze die van mij samen met een ander in een kleiner landje gezet. Daar brak ze niet uit.

Na een week zijn ze weer de groep in gegaan en leek het opgelost. Een aantal dagen later begon ze weer. We hebben de hele wei door gemeten en er staat echt genoeg stroom op.. een koperdraadje in haar manen hebben we ook al geprobeerd maar het doet haar niks.

In de kleine wei werd ze uiteindelijk zo vervelend dat ze het hek er uit probeerde te duwen, dat we vorig weekend toch maar weer besloten hadden haar bij de groep in te laten. Het was meteen weer een ander paard, super vrolijk en rustig. Tot ze gistermiddag toch de buiten omheining heeft gesloopt en op de weg liep..

Zowel de stal eigenaar als ik weten niet meer wat we er nou mee moeten en waarom ze dit gedrag ook vertoond… ze staat nu sinds gistermiddag op stal omdat we niet willen dat ze straks weer op de weg loopt, al is dit natuurlijk geen oplossing..

Heeft iemand de gouden tip?

Adjepatatje8

Re: Paard sloopt draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:55

Staat er een goede tik op de draden? En dan ook op de draden die extra worden gespannen? Sommige ruiken gewoon het feit dat de stroom uit staat/onvoldoende is. }:0 :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:01

Het is een waardeloos probleem, maar sommige paarden zijn gewoon niet 'bang' voor stroom.
Het kan zijn dat er draden te weinig gespannen zijn (er onderdoor kunnen gaan) of dat ze te ver uit elkaar zitten (tussendoor stappen). Soms werkt breed lint beter dan een 6 of 8 mm draad/koord.
En sommige paarden moet je tussen houten/kunststof planken zetten of gaas (met stroomdraadje er voor).

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:14

Hier werkt de ‘element of surprise’ het beste bij de Shetlanders. Die hadden ook lak aan de draden, ik heb een slimme stekker tussen het schrikdraad gezet en ben een paar dagen ze constant aan het observeren geweest met de stroom uit. Wanneer ze dan goed en wel tussen de draden aan het eten waren zette ik de stroom aan, en vervolgens weer uit. Gaf wel even een paniek. Maar nu heb ik bijna nooit meer mijn draad aanstaan en herhaal ik dit zo 4/5 keer per jaar.

Beetje sadistisch misschien maar respect voor draden vind ik ook wel belangrijk :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:22

Wat is genoeg stroom?

En ja met een pak manen voelen ze geen stroom.
Het enige wat hier werkt is 3 draden.
1 op 25 cm
1 op 100 cm
1 op 140

Willen ze er onderdoor dan komt op deze manier eerst de neus er tegenaan, ipv dat ze die dikke pak manen onder de draad duwen.
En willen ze er zo doorheen, dan komt hals en borst tegen de draad.
En dan zijn er maar weinig die doorlopen bij een serieuze klap stroom, dus daarom de vraag, wat is voldoende stroom?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:40

Sommige paarden hebben inderdaad gewoon een keer een beste klap stroom nodig. Ik had er ook zo eentje, daarbij hebben we ons ook regelmatig afgevraagd of er überhaupt stroom op de draden stond, want als die er niet onderdoor kon duwde hij gewoon met zijn hals/borst het draad omver.
Bij nameten bleek er gewoon 4500 volg op te staan…. Stroomapparaat een keertje op vol vermogen gezet, toen interesseerde het hem wel :+ en was hij pisnijdig. Overigens heeft die het later nog weleens geflikt om over de draden te springen :=
En als het probleem is dat ze het geintje van draad optillen doorhebben is het enige wat werkt een lager draadje zodat ze hem met de neus te pakken hebben.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 09:41

DuoPenotti schreef:
Wat is genoeg stroom?

En ja met een pak manen voelen ze geen stroom.
Het enige wat hier werkt is 3 draden.
1 op 25 cm
1 op 100 cm
1 op 140

Willen ze er onderdoor dan komt op deze manier eerst de neus er tegenaan, ipv dat ze die dikke pak manen onder de draad duwen.
En willen ze er zo doorheen, dan komt hals en borst tegen de draad.
En dan zijn er maar weinig die doorlopen bij een serieuze klap stroom, dus daarom de vraag, wat is voldoende stroom?

We hebben verschillende punten van de wei door gemeten, alle punten zaten op 6000.
De buiten omheining heeft 3 draden, daar is ze gisteren dus ook door heen gegaan..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:51

Jee, je zou zeggen dat dit wel voldoende is ja...

En als je er een draad voorzet, dus een meter voor de andere?
Dat ze die ook al eerst moet nemen en stroom krijgen voordat ze door die ander gaat?

Maar ziet iemand het gebeuren?
Niet dat ze het in paniek doet door een ander, dan zou het ook wel weer sneu zijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:54

Het kan ook liggen aan de kracht en snelheid van de tikken.
Hier staat er 8000 op. Had een shet die altijd op de loer lag met ons oude stroomapparaat.
Maar de nieuwe van ons heeft snelle tikken en die tikken zijn dan heel hard. Gekozen voor apparaat geschikt voor Schotse Hooglanders.
Wellicht is dat een optie?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:00

Mijn buffel vond het gras aan de overkant er lekkerder uitzien en drukte zich zelfs zo door het houten hek.

Ik heb ook een klok voor koeien nu :+ . Het is echt pijnlijk als je een tik krijgt en mijn volbloed vond het heel eng, want die wist altijd precies tot waar ze kon gaan maar als ze nat geregend is springt de stroom nu over. Je moet ook zelf de stroom eraf halen als je door het stroomdraad wil wanneer het regent, anders krijg je nog steeds stroom bij he handvat.

Maar goed, we zijn eraan gewend en Maddy gaat er niet meer door. Die eerste klap op haar neus vergeet ze nooit meer denk ik :')

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:08

DuoPenotti schreef:
Jee, je zou zeggen dat dit wel voldoende is ja...

En als je er een draad voorzet, dus een meter voor de andere?
Dat ze die ook al eerst moet nemen en stroom krijgen voordat ze door die ander gaat?

Maar ziet iemand het gebeuren?
Niet dat ze het in paniek doet door een ander, dan zou het ook wel weer sneu zijn.

Het is begonnen met een stuk afrastering waar bomen stonden, daar hebben we uiteindelijk een draad voor de andere draden gespannen. Ging ze ook door heen..

Ik heb het een aantal keren gezien, ze doet het namelijk ook als we bezig zijn met het repareren. Ze laat de draden op haar manen rusten en stapt daarna met haar voor benen over het onderste draadje heen..

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:09

Sintara schreef:
Mijn buffel vond het gras aan de overkant er lekkerder uitzien en drukte zich zelfs zo door het houten hek.

Ik heb ook een klok voor koeien nu :+ . Het is echt pijnlijk als je een tik krijgt en mijn volbloed vond het heel eng, want die wist altijd precies tot waar ze kon gaan maar als ze nat geregend is springt de stroom nu over. Je moet ook zelf de stroom eraf halen als je door het stroomdraad wil wanneer het regent, anders krijg je nog steeds stroom bij he handvat.

Maar goed, we zijn eraan gewend en Maddy gaat er niet meer door. Die eerste klap op haar neus vergeet ze nooit meer denk ik :')

Welk apparaat heb je er nu aan hangen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:15

melissac schreef:
Het is begonnen met een stuk afrastering waar bomen stonden, daar hebben we uiteindelijk een draad voor de andere draden gespannen. Ging ze ook door heen..

Ik heb het een aantal keren gezien, ze doet het namelijk ook als we bezig zijn met het repareren. Ze laat de draden op haar manen rusten en stapt daarna met haar voor benen over het onderste draadje heen..

Maar dan zitten voor haar de draden te ver uit elkaar zou je denken.
Wat gebeurt er als je er 6 spant?

Mijn kwibus doet dat als er 2 zitten, dan heeft hij teveel ruimte er tussen.
Met 3 niet meer.
En de onderste te hoog dan gaat hij daar onderdoor.

Jou slimmerik heeft dan blijkbaar uitgevonden dat het nog steeds kan bij 3.
Dan zou ik tussen alle draden er nog 1 spannen.

Pff wat een gedoetje hè...

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:20

DuoPenotti schreef:
melissac schreef:

Maar dan zitten voor haar de draden te ver uit elkaar zou je denken.
Wat gebeurt er als je er 6 spant?

Mijn kwibus doet dat als er 2 zitten, dan heeft hij teveel ruimte er tussen.
Met 3 niet meer.
En de onderste te hoog dan gaat hij daar onderdoor.

Jou slimmerik heeft dan blijkbaar uitgevonden dat het nog steeds kan bij 3.
Dan zou ik tussen alle draden er nog 1 spannen.

Pff wat een gedoetje hè...

Een gedoe is het zeker.. hoofdpijn krijg je er van..

Ik heb m’n moeder net gesproken, die heeft de persoon gesproken die het gisteren heeft zien gebeuren.

Ze is gisteren eerst met haar voorbeen over het draad heen gestapt, toen kreeg ze een opdonder en schoot ze door het draad heen. Ze hebben haar daarna weer in de wei gezet, toen heeft ze een aanloop genomen en heeft ze het draad kapot getrokken. Daarna hebben ze haar op stal gezet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:28

Jeetje, daar is niks tegen bestand dan. Ja een houten of ijzeren omheining met stroom, maar niets van lint of draad.
Wat zit daar toch aan de andere kant waar ze zo graag heen wil zou je zeggen.

De gouden tip.... ik geef toe dat ik ook wel mee uit bedacht ben.

Wat erg.

Hoe stond ze bij de vorige eigenaar, of hebben die haar ook van ellende verkocht?

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:32

DuoPenotti schreef:
Jeetje, daar is niks tegen bestand dan. Ja een houten of ijzeren omheining met stroom, maar niets van lint of draad.
Wat zit daar toch aan de andere kant waar ze zo graag heen wil zou je zeggen.

De gouden tip.... ik geef toe dat ik ook wel mee uit bedacht ben.

Wat erg.

Hoe stond ze bij de vorige eigenaar, of hebben die haar ook van ellende verkocht?

We gaan haar vandaag verhuizen naar een plekje met houten omheining idd, alleen de plek waar ze nu staat wou ik liever niet weg.. Maar dit is natuurlijk ook geen doen meer en het paard op stal laten staan al helemaal niet..

Bij de fokker stonden ze achter prikkeldraad, toen we haar op haalde lag dat ook op de grond en zeiden ze dat het vaak werd door geknipt door mensen die daar wouden vissen. Betwijfel dat verhaal alleen nu sterk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:49

Maar zou ze dan geen wonden moeten hebben?
Maar geloofwaardig is het zeker niet.

Fijn dat je wel zo snel een andere plek hebt kunnen vinden.
Maar jee, stom paard, staat ze zo mooi, doet ze zo... als je het toch eens uit kon leggen hè.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:08

Heel vervelend, die van mij heeft het ook een periode gedaan had het heel goed door als er geen stroom op stond :/
Wij gebruiken deze af en toe (niet op paardlief zelf natuurlijk :=). Kun je op de draad zetten als ze aanstalten maken om eraan te zitten en knettert flink, die van mij was er wel van onder de indruk en probeert het (bijna) nooit meer

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:24

2 draden biedt veel kansen, minstens 3 zou ik zeggen. Voltage zegt niets over de klap stroom in joules die het paard krjigt...
Kijk eerst eens op het apparaat wat max aantal joules is wat hji kan geven en vervolgens heb je overal verlies op je draad door weerstand en eventuele lekstroom ergens heen.

Heb hier expres apparaat gekocht dat redelijk wat joules per tik geeft, ook al zelf aan den lijve ondervonden :') .

Hier ook paard dat detectie systeem heeft voor stroomdraden :+ :+ }> , dus indien onvoldoende poef weg paard elders eten. ( vooral ook omdat op vorige stallen er dan ook maar 1 of 2 draadjes stonden :z , paarden regelmatig door draden heen, hier heb ik er 4 :Y) en genoeg klap erop, geen problemen terwijl groen lonkt naast zand...
Afbeelding
)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:33

Meer draden maken, eventueel lint. Zeker 4 banen. En een flinke klap stroom erop, wij hadden ook Schotse Hooglanders lopen dus er stond heel wat stroom op. Pas nadat ik laag nog een extra draad erbij deed, ging de shet er niet meer doorheen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:44

En is er veel vacht en manen? Dt werkt ook averechts want dan voelen ze minder, hoeveel stroom er ook op staat. Pets op de neus is anders dan in de manen..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:43

Wat is het moment dat ze er doorheen gaat? Stress, paniek, onrust. Ze weet nu dat ze er doorheen kan. Denk dat de oplossing niet ligt in meer stroom maar in zoeken wat ze nodig heeft. Past zij wel in de kudde, kan ze rustig eten, heeft ze een ander om mee te klieren, etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:52

melissac schreef:
Ze is gisteren eerst met haar voorbeen over het draad heen gestapt, toen kreeg ze een opdonder en schoot ze door het draad heen. Ze hebben haar daarna weer in de wei gezet, toen heeft ze een aanloop genomen en heeft ze het draad kapot getrokken. Daarna hebben ze haar op stal gezet.

Ik weet dat het heel irritant en gevaarlijk is. Maar ik moet toch ook wel erg lachen om zo'n eigenwijze Haf die besluit om het draad wel even een lesje te leren :')

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 15:08

belle_boef schreef:
Wat is het moment dat ze er doorheen gaat? Stress, paniek, onrust. Ze weet nu dat ze er doorheen kan. Denk dat de oplossing niet ligt in meer stroom maar in zoeken wat ze nodig heeft. Past zij wel in de kudde, kan ze rustig eten, heeft ze een ander om mee te klieren, etc.

Er is voor zover wij zagen geen aanleiding om er doorheen te gaan. Ze stond vaak lekker te eten of te kroelen met 1 van de paarden. Er was afgelopen weekend wel een paard die zich aan het opdringen was bij haar, dat is de enige aanleiding die ik me zo kan bedenken. We hebben haar in ieder geval net verhuisd, werd wel een aantal keer goed gepakt door een ander en werd ook wat opgejaagd. We gaan zo nog even terug om te kijken hoe ze staan.

Cioccolato: ze heeft inderdaad een volle bos manen, dikkere vacht begint nu te komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:45

Werd ze op de nieuwe stal dan zo bij alle andere paarden in de groep gedaan ??
Hiernaast gaan ze eerst bij een rustig paard samen achter een draadje en mag de rest snuffelen, daarna een 2e en dan een 3e erbij. Dan zijn er zelden nog vecht/schop/bijt-aanvallen.