Keuzestress over stalopties

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Featherlight

Keuzestress over stalopties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 22:30

Hallo Bokkers,

Wij zijn sinds mei de trotse eigenaars van een 12-jarige merrie. De eerste zes jaar van haar leven stond ze 24/7 buiten, daarna zes jaar overdag buiten en 's nachts op stal. Bij aankoop wisten we dat ze soms weeft, vooral bij prikkels rond de stal, zoals voeren of het in- en uitgaan van paarden.

Onze intentie was om haar 24/7 buiten te houden, maar we hebben toch een stal als 'backup' genomen voor slecht weer. Helaas dient de stal bij nader inzien niet alleen als backup, omdat ze meedraait in het vaste stalschema van de pensionstalling en gaat ze in de winter 's nachts en voor de rest bij slecht weer mee naar binnen met de rest. Ze kan dan natuurlijk niet alleen buiten blijven. Ook merken we dat de stalling het vaak eerder en langer nodig vindt om de paarden binnen te zetten / te houden dan ons. We hebben gemerkt dat dit de merrie veel stress geeft.

Op de stalling is er ook een optie om haar met een schuilstal 24/7 buiten te laten met een groep paarden die aangrenzende weilanden hebben. Dit is overduidelijk de beste optie voor haar welzijn en vermindert de stress. Echter, dit gedeelte ligt verder van het hoofdterrein, waardoor er wat minder toezicht is. Er wordt hier wel twee keer per dag gevoerd. Toch maken wij ons, als overbezorgde paardenouders, zorgen over de veiligheid wat betreft de nachten. De weide ligt aan de rand van de woonwijk, grenzend aan het bos. Vanwege de horrorverhalen over diefstal of wolven die je regelmatig hoort vinden we het moeilijk om te weten waar we goed aan doen.

Onze twijfel is dus:

Optie 1: Stressverhogend verblijf op stal - Ze blijft in een stalgroep met in de winter's nachts en bij slecht weer een stal. Dit geeft ons een geruster gevoel vanwege het toezicht, maar is duidelijk niet goed voor haar mentale rust.

Optie 2: 24/7 buitenoplossing - Ze gaat naar de groep met een schuilstal, wat haar stress vermindert en bijdraagt aan haar welzijn. De keerzijde is dat er minder zicht op haar is, en we ons (mogelijk onnodig veel) zorgen maken over haar veiligheid.

Wat is volgens jullie de beste keuze in deze situatie? Hebben jullie tips om het gevoel van veiligheid te vergroten? Alle ervaringen en adviezen zijn welkom.

Ellekebr

Re: Keuzestress over stalopties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:36

Hoe groot is de 24/7 buitengroep? Mijn ervaring is dat er in zo’n groep soms beter op elkaars paarden wordt gelet dan dat de eigenaren op de binnen paarden letten. Heb je met eigenaren van die groep gesproken?

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 22:45

Ellekebr schreef:
Hoe groot is de 24/7 buitengroep? Mijn ervaring is dat er in zo’n groep soms beter op elkaars paarden wordt gelet dan dat de eigenaren op de binnen paarden letten. Heb je met eigenaren van die groep gesproken?

De groep die 24/7 buiten blijft bestaat momenteel uit 7 paarden, waarvan 3 in eigendom van de staleigenaren, en 4 van pensionklanten. Hier zijn wel mensen bij die niet iedere dag naar hun paard komen. Wij gaan zelf elke dag, dus overdag zou er dan op 3 momenten iemand kunnen opmerken als er iets aan de hand is. Hetgeen dat ons zorgen baart zijn eerder de nachten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:49

Ik zou kiezen voor beste voor paard,in mijn ogen optie 2. De avond en nacht op stal duurt lang in de winter, jammer is dat he

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:53

Ach, ook bij een plek dichter bij de staleigenaar of in stal kan er een hoop gebeuren 's nachts. Op elke stal heb je wel dat er de hele nacht geen controle is. Twee keer daags voeren plus jullie eigen controle is al een hele hoop hoor.

Zou denk ik hierin kiezen voor het directe welzijn van je paard en kiezen voor buiten (mits droge slaapplek, voldoende eten en stabiele kudde natuurlijk). Ik denk zeker dat dat opweegt tegen de kans dat er misschien ooit eens wat zal gebeuren midden in de nacht.

Maar ik begrijp de ongerustheid wel hoor. Wie weet is er een andere stal waar jullie je veel fijner bij voelen en waar paard ook enorm fijn kan staan?

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 22:58

boedjang schreef:
Ik zou kiezen voor beste voor paard,in mijn ogen optie 2. De avond en nacht op stal duurt lang in de winter, jammer is dat he

Daar neigen wij ook naar. In de winter staan ze dan toch standaard 14 uur aan een stuk binnen, en soms ook overdag als het weer of de grond te slecht is. Wij denken dat ze dat niet gaat trekken en hakken liever nu de knoop door, zodat we nog wat tijd hebben om het weiland winterklaar te maken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:59

Wat bedoel je met aangrenzende weilanden? Staat ze in de groep of alleen naast paarden in aangrenzende weilanden?

Als de schuilstal ruim genoeg is voor alle paarden en ze kan droog liggen dan zou ik kiezen voor 24/7 buiten. Er van uitgaande dat ze in een groep staat

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 23:04

Celebi schreef:
Ach, ook bij een plek dichter bij de staleigenaar of in stal kan er een hoop gebeuren 's nachts. Op elke stal heb je wel dat er de hele nacht geen controle is. Twee keer daags voeren plus jullie eigen controle is al een hele hoop hoor.

Zou denk ik hierin kiezen voor het directe welzijn van je paard en kiezen voor buiten (mits droge slaapplek, voldoende eten en stabiele kudde natuurlijk). Ik denk zeker dat dat opweegt tegen de kans dat er misschien ooit eens wat zal gebeuren midden in de nacht.

Maar ik begrijp de ongerustheid wel hoor. Wie weet is er een andere stal waar jullie je veel fijner bij voelen en waar paard ook enorm fijn kan staan?

Daar heb je volkomen gelijk in, er kan altijd wat gebeuren. Over de stal zijn we in principe super tevreden, dus een wissel is niet echt aan de orde. We zijn gewoon overbezorgde mensen met veel fantasie wat betreft doemscenario's en twijfelen daardoor vaak ontzettend over wat het beste is voor het beestje.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 23:12

Ir111 schreef:
Wat bedoel je met aangrenzende weilanden? Staat ze in de groep of alleen naast paarden in aangrenzende weilanden?

Als de schuilstal ruim genoeg is voor alle paarden en ze kan droog liggen dan zou ik kiezen voor 24/7 buiten. Er van uitgaande dat ze in een groep staat

Het betreft aangrenzende weilanden waar per weiland 1 of 2 paarden in staan. Er vindt wel contact plaats over de omheining, maar het is natuurlijk geen echte kudde. De opties qua kuddeverband met 24/7 weidegang zijn in onze regio helaas beperkt, anders had dat zeker de voorkeur. De hoeveelheid weidegang is op deze plek het hoogst mogelijk in de buurt. De schuilstal heeft ze voor zichzelf met onbeperkt ruwvoer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 23:19

Ik zou haar ook in de 24/7 groep zetten. Ze geeft aan dat ze de huidige manier van stalling niet fijn vindt en hoewel je bang bent voor haar fysieke welzijn buiten is haar mentale welzijn nu ook niet goed

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 23:47

Oh jee. Tja, daar zou ik niet voor kiezen.

Maar goed, als het dit is dan zou ik zorgen voor een maatje waar ze mee kan staan 24/7. Wordt je paard waarschijnlijk heel relaxed van.

Succes met je keuze maken!

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 00:13

Ir111 schreef:
Oh jee. Tja, daar zou ik niet voor kiezen.

Maar goed, als het dit is dan zou ik zorgen voor een maatje waar ze mee kan staan 24/7. Wordt je paard waarschijnlijk heel relaxed van.

Succes met je keuze maken!

Dat respecteer ik. :j Tussen de realistische opties die wij op dit moment hebben is dit het mindere kwaad.

Bedankt voor je input!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 00:26

En een stal met een inloopstal en 24/7 mogelijkheid tot buiten in een fijne kudde?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 01:08

Featherlight schreef:
De groep die 24/7 buiten blijft bestaat momenteel uit 7 paarden, waarvan 3 in eigendom van de staleigenaren, en 4 van pensionklanten. Hier zijn wel mensen bij die niet iedere dag naar hun paard komen. Wij gaan zelf elke dag, dus overdag zou er dan op 3 momenten iemand kunnen opmerken als er iets aan de hand is. Hetgeen dat ons zorgen baart zijn eerder de nachten.

Wat zijn je zorgen in de nacht? Ik ga ervan uit dat er nu ook niemand 'snachts komt kijken bij de paarden op stal. Of ze nu de nacht buiten zonder toezicht staan of op stal, dat maakt eigenlijk niets uit. De andere 7 paarden leven nog, en ik ga er een beetje vanuit dat ook die paardeneigenaren er niet op zitten te wachten dat ze opgegeten worden en dat het qua wolven dus veilig is.
Ik lees een stuk onzekerheid terug. Wat ik snap, want paarden zijn redelijk kwetsbaar als ik eerlijk ben. Het risico dat er iets gebeurt buiten, is misschien ook wel iets groter. Daar staat tegenover dat ze waarschijnlijk meer rust zal ervaren en dat is ook wat waard. In weze is een paard in een groep zetten altijd een risico natuurlijk. Ikzelf neem dit risico bewust, want ik kan ermee leven als mijn paard gewond zou raken in de kudde (natuurlijk wel dat je de kans zo klein mogelijk maakt, maar het is zeker nooit 0). Want ik heb liever een gelukkig paard dan 1 die 24/7 op stal staat met allerlei bescherming om en nooit paard kan zijn. Ik denk dat het jullie ook rust kan geven als je bewust bent ja ik neem een risico, maar welzijn gaat voor.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 06:17

Je kan altijd nog een wild camera ophangen bij je eigen paard. Aangezien ze allemaal apart staan verwacht ik niet dat ieder paard hectares heeft om zelf op te lopen, dus zal die nog redelijk in de buurt van de camera blijven.

Ook paarden op stal worden in de nacht niet ieder uur in de gaten gehouden. Enkel als de stal zeer dicht op het huis staat kan een staleigenaar mogelijk erg harde geluiden horen en dan controleren maar voor de rest staan ze daar ook in de nacht zonder controle.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 06:30

Ik zou voor die 24/7 buiten dan kiezen. Mijn paard staat nu (tot oktober nog) 24/7 buiten op heel veel HA land. Niemand komt daar kijken ‘s nachts…. 1 je ziet niks en 2 zoeken op zoveel HA is lastig in het donker haha. Ook zoals boven vernoemd wordt: op stal is er ‘s nachts ook geen controle

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 06:32

Diddykong schreef:
Featherlight schreef:

Wat zijn je zorgen in de nacht? Ik ga ervan uit dat er nu ook niemand 'snachts komt kijken bij de paarden op stal. Of ze nu de nacht buiten zonder toezicht staan of op stal, dat maakt eigenlijk niets uit. De andere 7 paarden leven nog, en ik ga er een beetje vanuit dat ook die paardeneigenaren er niet op zitten te wachten dat ze opgegeten worden en dat het qua wolven dus veilig is.
Ik lees een stuk onzekerheid terug. Wat ik snap, want paarden zijn redelijk kwetsbaar als ik eerlijk ben. Het risico dat er iets gebeurt buiten, is misschien ook wel iets groter. Daar staat tegenover dat ze waarschijnlijk meer rust zal ervaren en dat is ook wat waard. In weze is een paard in een groep zetten altijd een risico natuurlijk. Ikzelf neem dit risico bewust, want ik kan ermee leven als mijn paard gewond zou raken in de kudde (natuurlijk wel dat je de kans zo klein mogelijk maakt, maar het is zeker nooit 0). Want ik heb liever een gelukkig paard dan 1 die 24/7 op stal staat met allerlei bescherming om en nooit paard kan zijn. Ik denk dat het jullie ook rust kan geven als je bewust bent ja ik neem een risico, maar welzijn gaat voor.

Onzekerheid is zeker het probleem. Dit is ons eerste volledig eigen paard en we maken ons over veel zaken onnodig druk. De angst zit bij mogelijke diefstal en mensen met slechte bedoelingen. Het risico dat dat gebeurd is natuurlijk vrij klein. Wolven komen wel voor, maar er zijn in de directe omgeving geen recente meldingen. We vinden welzijn inderdaad het meest belangrijk, dus dat moet ook de doorslaggevende factor zijn. Dankjewel voor het meedenken!

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 06:35

cobiie schreef:
Je kan altijd nog een wild camera ophangen bij je eigen paard. Aangezien ze allemaal apart staan verwacht ik niet dat ieder paard hectares heeft om zelf op te lopen, dus zal die nog redelijk in de buurt van de camera blijven.

Ook paarden op stal worden in de nacht niet ieder uur in de gaten gehouden. Enkel als de stal zeer dicht op het huis staat kan een staleigenaar mogelijk erg harde geluiden horen en dan controleren maar voor de rest staan ze daar ook in de nacht zonder controle.

Hier zaten we ook aan te denken, het zou ontzettend veel rust geven om af en toe even te kunnen checken hoe ze erbij staat. Ik zou dan even in overleg moeten gaan met de staleigenaren of ze dit zien zitten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 06:48

Waar zou je de camera willen ophangen dan dat je altijd zegt overal hebt
Ik zou dat qua privacy van andere eigenaren niet prettig vinden.
Het is ook wennen vind ik.
Ik heb op een plek gestaan waar de eigenaar woonde maar niks met paarden had. Dus daar was ook geen echt toezicht. Ik heb ook op een wei gestaan zonder toezicht, wel aan een fietspad, ging prima maar was inderdaad echt wennen voor mij.
Als je paard in de wei een schuiver maakt ben je daar ook niet altijd bij.
Ik snap je, maar weet niet of een Camera de oplossing is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:32

Ik zou zelf nooit voor 24 7 buiten kiezen maar zou dan ook dit paard niet gekocht hebben.
Door dit paard te kopen ben je verplicht eigenlijk naar 24 7 buiten te gaan omdat dit paard op stal teveel stress ervaart.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:33

Hoe groot is het 24 buitenstuk en hoe groot de schuilstal? En welke grond is daar? Dit omdat als het stuk wat klein is, modder snel ontstaat. En droog liggen en droog lopen is toch ook wat. Als het vooral zandstaan is met hooi op een te klein stuk is ook niet bepaald fijn voor het welzijn. 24 uur per dag alleen of met 2 (dat maakt eruit halen voor de achterblijver misschien stressvoller?) dat klinkt ook niet als een kudde -O- mijn tinker heeft dat gehad bij gebrek aan beter. Een zelf aangekocht maatje hielp voor zijn welzijn wel toen had ik alles zelf in de hand. Alleen met paarden ernaast maakte hem doodongelukkig :(:)

Beide opties klinken nu niet echt als de oplossing :n

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:06

Optie 2.
Hang een oplaadbare of op zonne energie Tapo camera op die 360° kan ronddraaien met een simkaartje, en je hebt 24/7 toezicht.

Op stal heb je ook een hele nacht geen controle, kan er ook vanalles gebeuren.

Wellicht is er een optie met de buren van de andere schuilstallen dat ze overdag enige tijd kunnen samen lopen?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:14

Die 24/7 buiten oplossing hoe moet ik me dat voorstellen?
Zijn er 8 schuilstallen?
Er staan al 7 paarden en die van jou komt er straks ook nog bij.
Staan ze s nachts alleen in die schuilstal?
Worden ze overdag dan in en uit de wei gehaald? En met een andere samen gezet? Kunnen ze dan ook niet bij de schuilstal komen?
Het klinkt eigenlijk niet veel anders dan de stal optie. Alleen staan ze nu niet in de paddock maar op een stukje wei.

Ze kunnen dus niet zelf beslissen of ze op de wei lopen of in de schuilstal staan? Begrijp ik dat goed zo? Ik begrijp het 24/7 principe nu niet zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:15

Er zijn wellicht nog wel andere opties, bij een wever is het belangrijk om er voor te zorgen dat ze minder prikkels binnen krijgen dus een andere stal op een andere plek kan soms ook heel erg helpen. (een rustigere prikkelarme plek)

24/7 buiten zou ik niet doen als ze alleen staat, paarden zijn kuddedieren..dus dan minimaal met een maatje er bij en alleen als er niet veel wolven activiteit is in de omgeving.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:17

Featherlight schreef:
Ir111 schreef:

Het betreft aangrenzende weilanden waar per weiland 1 of 2 paarden in staan. Er vindt wel contact plaats over de omheining, maar het is natuurlijk geen echte kudde. De opties qua kuddeverband met 24/7 weidegang zijn in onze regio helaas beperkt, anders had dat zeker de voorkeur. De hoeveelheid weidegang is op deze plek het hoogst mogelijk in de buurt. De schuilstal heeft ze voor zichzelf met onbeperkt ruwvoer.

Ik lees dat ze alleen in het land staat of met één ander paard en een eigen schuilstal hebben. Ik noem dat geen kuddeverband. :+

Is er geen mogelijkheid tot het plaatsen van meerdere paarden in een weiland? Om meer een kuddegevoel te krijgen? Of mag dat niet van de pensionstaleigenaar?