4 jarige hengst castreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

4 jarige hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 20:16

Hallo,

Ik zit een beetje met een vraagje namelijk ik heb een shetlander hengst van nu bijna 4 en hij gaat steeds meer hengstengedrag vertonen namelijk als je langs een wei met andere paarden loopt gaat hij helemaal Rennen en wild doen omdat hij naar die paarden toe wil maar er niet bij kan en hij was met lopen vaak al bijterig maar nu word dat nog erger. Hij stijgert niet ofzo of valt je aan maar hij bijt gewoon heel hard en soms komt hij wel echt dicht naar je toe en bijt je hard het is vooral als hij druk is. Ik had hem mishcien beter eerder kunnen laten castreren maar toen was ik nog niet zo ervaren met paarden en dacht ik dat het helemaal niet erg was dat hij een beetje bijtte. Maar nu word hij voor andere mensen wel een beetje onveilig. In de paddock is het bijten wel veel minder maar hij kan alsnof af en toe wel een hap geven. Maar mijn vraag is kan je dit nog thuis laten doen dat castreren of is het veiliger in de kliniek en rond welke tijd van het jaar is het handigst. Ik ga dit ook aan de dierenarts vragen hoor maar ik dacht ik vraag het ook even hier wat jullie ervaring is.
Alvast bedankt.
Groetjes Annelies

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:45

PeanutGuapa schreef:
Hallo,

Ik zit een beetje met een vraagje namelijk ik heb een shetlander hengst van nu bijna 4 en hij gaat steeds meer hengstengedrag vertonen namelijk als je langs een wei met andere paarden loopt gaat hij helemaal Rennen en wild doen omdat hij naar die paarden toe wil maar er niet bij kan en hij was met lopen vaak al bijterig maar nu word dat nog erger. Hij stijgert niet ofzo of valt je aan maar hij bijt gewoon heel hard en soms komt hij wel echt dicht naar je toe en bijt je hard het is vooral als hij druk is. Ik had hem mishcien beter eerder kunnen laten castreren maar toen was ik nog niet zo ervaren met paarden en dacht ik dat het helemaal niet erg was dat hij een beetje bijtte. Maar nu word hij voor andere mensen wel een beetje onveilig. In de paddock is het bijten wel veel minder maar hij kan alsnof af en toe wel een hap geven. Maar mijn vraag is kan je dit nog thuis laten doen dat castreren of is het veiliger in de kliniek en rond welke tijd van het jaar is het handigst. Ik ga dit ook aan de dierenarts vragen hoor maar ik dacht ik vraag het ook even hier wat jullie ervaring is.
Alvast bedankt.
Groetjes Annelies

Mijn hengst is ook gecastreerd met 4 jaar. Buiten, rond oktober zodat er geen vliegen zouden zijn.
Hier geen problemen. Ik vond het zo zielig vooraf, hij was 's ochtends nog lekker met zijn waterbak aan het spelen. En na de castratie lag hij heel zielig in de paddock. Voelde me zo schuldig. ;(

Paar uur later zat ie weer lekker met het water te spelen. ;)

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 20:52

pinto_1 schreef:
PeanutGuapa schreef:
Hallo,

Alvast bedankt.
Groetjes Annelies

Mijn hengst is ook gecastreerd met 4 jaar. Buiten, rond oktober zodat er geen vliegen zouden zijn.
Hier geen problemen. Ik vond het zo zielig vooraf, hij was 's ochtends nog lekker met zijn waterbak aan het spelen. En na de castratie lag hij heel zielig in de paddock. Voelde me zo schuldig. ;(

Paar uur later zat ie weer lekker met het water te spelen. ;)

Oke dus dan is het rond deze tijd het beste ja. Ah ja dat snap ik hoor gelukkig is het maar eenmalig nodig en is het voor het bestwil van het paard, dus ze hebben er ook niet heel lang last van meestal?
Laatst bijgewerkt door PeanutGuapa op 08-09-25 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:52

Ja hoor, dat kan nog steeds gewoon gewoon thuis..mits hij twee goed ontwikkelde ballen heeft. Ik zou het er even met de DA over hebben.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 20:54

Elisa2 schreef:
Ja hoor, dat kan nog steeds gewoon gewoon thuis..mits hij twee goed ontwikkelde ballen heeft. Ik zou het er even met de DA over hebben.

Oke, ja dat ga ik doen

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:04

Wat Elisa zegt. Ik heb ook twee (shetlander) klophengstjes gehad, en dat is een ander verhaal. Dat was een operatie op de kliniek, met alle risico's daarbij.

Mijn BP hengst werd op de wei gecastreerd, en was binnen een dag weer op de been.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 21:09

pinto_1 schreef:
Wat Elisa zegt. Ik heb ook twee (shetlander) klophengstjes gehad, en dat is een ander verhaal. Dat was een operatie op de kliniek, met alle risico's daarbij.

Mijn BP hengst werd op de wei gecastreerd, en was binnen een dag weer op de been.

Bedankt voor je reactie
Oke dan moet daar eerst naar gekekem worden

roekes

Re: 4 jarige hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:15

Ik had een 8 jarige a Welsh hengst die had gedekt.
Hij is gewoon staand gecastreerd en liep na de castratie weer met zn vrienden in de wei.
Wel erom denken dat je castreerde als er weinig tot geen vliegen zijn
.
Ik heb vaker kleine pony's laten castreren allemaal rond een jaar of 3. Allemaal staand in de wei.
Nooit problemen gehad met zwelling of ontstekingen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 21:16

roekes schreef:
Hij is gewoon staand gecastreerd en liep na de castratie weer met zn vrienden in de wei.
.
Ik heb vaker kleine pony's laten castreren allemaal rond een jaar of 3. Allemaal staand in de wei.

Fijn om te horen dat het vaak goed gaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:17

Een door mij gefokte Fries is gecastreerd op 1 jarige leeftijd (niet meer van mij dus niet mijn keuze). Die is op de kliniek gecastreerd, had wel 2 ballen dus geen klophengst oid. Maar die had een heftige nabloeding en was kantje boord. Als die thuis was gecastreerd had hij het niet overleefd. Had een lange weg te gaan maar is er eindelijk bovenop. Ik zou het met je dierenarts overleggen wat wijsheid is

Onze 3,5 jarige NRPS is dan thuis gecastreerd en die was zo weer op de been. Niks aan de hand behalve wat zwelling

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 21:19

Kabayo schreef:
Een door mij gefokte Fries is gecastreerd op 1 jarige leeftijd (niet meer van mij dus niet mijn keuze). Die is op de kliniek gecastreerd, had wel 2 ballen dus geen klophengst oid. Maar die had een heftige nabloeding en was kantje boord. Als die thuis was gecastreerd had hij het niet overleefd. Had een lange weg te gaan maar is er eindelijk bovenop. Ik zou het met je dierenarts overleggen wat wijsheid is

Onze 3,5 jarige NRPS is dan thuis gecastreerd en die was zo weer op de been. Niks aan de hand behalve wat zwelling

Oke dus gaat niet altijd goed natuurlijk. Ik ga het goed overlegen met de da!

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 21:20

Gaat het bijten van mijn paard over of word het minder? Of hoeft dat niet perse, ik ga hem sowiezo laten castreren hoor maar het zou helemaal fijn zijn als het bijten minder word/stopt

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 21:21

Of kunnen jullie dat ook niet zeggen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:27

Onze ruin bijt nogsteeds, maar wel uit speelsheid. Niet gemeen

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:24

PeanutGuapa schreef:
Gaat het bijten van mijn paard over of word het minder? Of hoeft dat niet perse, ik ga hem sowiezo laten castreren hoor maar het zou helemaal fijn zijn als het bijten minder word/stopt

Wij hadden een die laat als 3-jarige is geruind en dat bleef een draak. Kon echt niet met alle paarden buiten. Een ruin is in het voorjaar vlak voor ze het land opgingen geruind, omdat het dan mooi droog is. De ander hier van’t winter op stal. Wel liggend en die vond zichzelf even heel zielig. Tot hij weer naar buiten mocht een paar uur laten en was toen alles vergeten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:47

PeanutGuapa schreef:

Het hormonale stukje rondom merries en bijten uit frustratie zal vast wat minder worden.
Maar sommige ruinen kunnen ook happerig zijn, er zit ook een groot stuk opvoeding in.
Ook hengsten zijn namelijk prima op te voeden. Maar aangezien het missen van een stukje ervaring hier in denk ik dat castreren al een hele goede eerste stap is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 23:09

Even met de dierenarts overleggen, en over het algemeen wordt het gedrag na castratie een stuk rustiger.
Hoe hij gecastreerd wordt zal de DA wel aangeven. Goed vragen waar je op moet letten wat nazorg betreft zodat je een mogelijke ontsteking herkent. Meestal gaat het gewoon goed.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 07:08

Bedankt voor iedereen zn reactie.
Oke dan moetem we het gewoon afwachren of het minder word.
Ik heb natuurlijk nog niet veel ervaring met paarden maar na 4 jaar paarden hebben kom je er door ervaring wel steeds beter achter welke manieren wel em niet werken bij bijvoorveeld ook peanut, maar zosls jullie zeggen ben ik nog niet heel ervaren. Maar zosls ik zei ga ik het goed overleggen met de da

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:11

Kan prima, maar overleg wel even met een dierenarts. Die van mij was 7 en toen was het ook nog een optie om het thuis te laten doen.

Oh en die van mij probeerde altijd als spelletje in m'n schouder te bijten maar dat is totaal verdwenen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 07:15

Captain schreef:
Kan prima, maar overleg wel even met een dierenarts. Die van mij was 7 en toen was het ook nog een optie om het thuis te laten doen.

Oh en die van mij probeerde altijd als spelletje in m'n schouder te bijten maar dat is totaal verdwenen.

Het ligt er gewoon heel erg aan het paard of het wel of niet thuis kan denk ik?, oh dat is wel fijn!

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:06

Het ligt aan het paard maar vooral aan de dierenarts.
Ik wilde het graag thuis op de wei met mijn 3,5 jarige hengst. De derde dierenarts wilde dat pas doen. Het is liggend op de wei gebeurd in februari en dat is goed gegaan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:28

Ik laat niets meer thuis castreren.
Het kost me op de kliniek minder dan hier thuis.

's Avonds brengen, dag erna 's avonds oppikken zonder ballen voor €330 alles in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:31

roekes schreef:
.

staand doen heel veel dierenartsen niet meer.

Voor eigen veiligheid maar ook voor dat van de paarden.

Ik laat er geen staand castreren.
2 keer fout zien gaan, met dodelijke afloop wat niet was gebeurt bij liggend.

c_alsemgeest schreef:
PeanutGuapa schreef:

Het hormonale stukje rondom merries en bijten uit frustratie zal vast wat minder worden.
Maar sommige ruinen kunnen ook happerig zijn, er zit ook een groot stuk opvoeding in.
Ook hengsten zijn namelijk prima op te voeden. Maar aangezien het missen van een stukje ervaring hier in denk ik dat castreren al een hele goede eerste stap is.

Sluit ik mij bij aan.
Niet meer vechten tegen de hormonen scheelt altijd.
Maar opvoeden moet ook nog altijd.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 17:26

s0173957 schreef:
Ik laat niets meer thuis castreren.
Het kost me op de kliniek minder dan hier thuis.

's Avonds brengen, dag erna 's avonds oppikken zonder ballen voor €330 alles in.

Ik snap het ik doe het het liefste thuis want anders moet mijn andere paard een dag alleen staan en ik denk niet dat hij dat leuk vind maar als de da zegt dat dat nodig is doen we het natuurlijk wel

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 17:31

[/quote]
staand doen heel veel dierenartsen niet meer.

Voor eigen veiligheid maar ook voor dat van de paarden.

Ik laat er geen staand castreren.
2 keer fout zien gaan, met dodelijke afloop wat niet was gebeurt bij liggend.

c_alsemgeest schreef:
PeanutGuapa schreef:

Sluit ik mij bij aan.
Niet meer vechten tegen de hormonen scheelt altijd.
Maar opvoeden moet ook nog altijd.[/quote]
Oei das wel heftig snap dat je het dan niet meer staand laat doen.
Maar het is niet dat ik hem niey opvoed hoor maar jullie zouden het wel beter doen maar ik doe m'n best.