Psyllium kuur - meer geven dan op verpakking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Psyllium kuur - meer geven dan op verpakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 12:11

Vooropgesteld: nog nooit zandkoliek of iets gehad. Nog nooit darmen propvol zand.

Mijn dierenarts heeft vaker aangegeven, dat je veel meer psyllium moet geven dan wat er op de verpakking staat. Het zou anders 0 effect hebben.
Voorbeeld: horseflex heeft op de verpakking staan voor een paard 100-300 gram per dag geven. Dit zou volgens mijn dierenarts niets doen voor het doel zand uit de darmen.
Mijn dierenarts geeft aan voor een paard (lees: mijn paard is 600kg 1.71m) 100 gram PER 100KG paard te geven. Dus ik heb afgelopen maand per dag 600 gram psyllium gegeven voor een periode van MINSTENS 7 dagen.
De 100-300 gram per dag zou volgens mijn dierenarts bij een paard weinig effect hebben, veel te weinig - als je het als zandkuur geeft.
In het geval van zand in darmen, controleer je na 7 dagen de mest, zit er nog zand in dan verleng je de kuur. Met dus voor een paard van 600 kilo 600 gram per dag in één keer.

NB: ik geef geen medische adviezen, ik ben geen arts. Maar leek mij wel nuttig om te delen. Ik heb stalgenootjes gehad die een paard met koliek hadden en klaagden dat psyllium niets deed, maar die gaven om de dag 300 gram en/of ze gaven 300 gram per dag 4 dagen (dus te kort, veel te weinig) voor een groot paard. Ik begreep dat ze in de kliniek zelfs nog veel hoger doseren in het geval van zandproblematiek.

Welkom in de paardenwereld, zo veel mensen zoveel meningen, maar wilde dit wel delen. ALS je een kuur geeft - vraag je dierenarts hoe veel je moet geven - vaak veel meer dan wat er op de verpakking staat als je het geeft met het doel ZANDKUUR.
Weggegooid geld als je het als zandkuur geeft en je geeft te weinig.

Marije_jiplover

Re: Psyllium kuur - meer geven dan op verpakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:27

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:11

Miss_Mii21 schreef:
Vooropgesteld: nog nooit zandkoliek of iets gehad. Nog nooit darmen propvol zand.

Mijn dierenarts heeft vaker aangegeven, dat je veel meer psyllium moet geven dan wat er op de verpakking staat. Het zou anders 0 effect hebben.
Voorbeeld: horseflex heeft op de verpakking staan voor een paard 100-300 gram per dag geven. Dit zou volgens mijn dierenarts niets doen voor het doel zand uit de darmen.
Mijn dierenarts geeft aan voor een paard (lees: mijn paard is 600kg 1.71m) 100 gram PER 100KG paard te geven. Dus ik heb afgelopen maand per dag 600 gram psyllium gegeven voor een periode van MINSTENS 7 dagen.
De 100-300 gram per dag zou volgens mijn dierenarts bij een paard weinig effect hebben, veel te weinig - als je het als zandkuur geeft.
In het geval van zand in darmen, controleer je na 7 dagen de mest, zit er nog zand in dan verleng je de kuur. Met dus voor een paard van 600 kilo 600 gram per dag in één keer.

NB: ik geef geen medische adviezen, ik ben geen arts. Maar leek mij wel nuttig om te delen. Ik heb stalgenootjes gehad die een paard met koliek hadden en klaagden dat psyllium niets deed, maar die gaven om de dag 300 gram en/of ze gaven 300 gram per dag 4 dagen (dus te kort, veel te weinig) voor een groot paard. Ik begreep dat ze in de kliniek zelfs nog veel hoger doseren in het geval van zandproblematiek.

Welkom in de paardenwereld, zo veel mensen zoveel meningen, maar wilde dit wel delen. ALS je een kuur geeft - vraag je dierenarts hoe veel je moet geven - vaak veel meer dan wat er op de verpakking staat als je het geeft met het doel ZANDKUUR.
Weggegooid geld als je het als zandkuur geeft en je geeft te weinig.

Het lastige is dat ik jouw dierenarts niet ken, en dus geen idee heb hoe betrouwbaar die is met dit soort adviezen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:16

Het advies klopt wel. Internist van 1 vd grotere klinieken raadde het mij ook aan bij oa mn shetlander, en dan hoeveelheid liefst in 1x dat geeft het grootste effect.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:24

Ik snap niet zo goed waarom de hoeveelheden op verpakkingen niet wordt aangepast, terwijl het idd door veel dierenartsen wordt aangeraden om 1 gram per kilo lichaamsgewicht te voeren.

AlberdinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:26

Bij mij gaven ze inderdaad ook het advies van 100 gram per 100 kg gewicht. Dit was door De Lingehoeve geadviseerd.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:28

Ja die heb ik vaker langs zien komen. Maar een paar jaar geleden was mijn paard op de kliniek in lienden om een andere reden en heb ik gevraagd een foto te maken voor zand en ze bleek volledig schoon. Toen zei ik dat ik elk kwartaal een kuur van 10 dagen 100 gram per dag deed en volgens de dierenarts daar was dat helemaal prima en in de meeste gevallen voldoende. Alleen bij een bewezen zand probleem hielden ze de 1 gram per kg aan daar.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 13:30

Tancreda4 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom de hoeveelheden op verpakkingen niet wordt aangepast, terwijl het idd door veel dierenartsen wordt aangeraden om 1 gram per kilo lichaamsgewicht te voeren.

Daar heb ik ze pas nog voor gemaild. Want dat vraag ik mij ook af.
Het eerste stuk ontkracht mijn dierenarts dus, zij zegt dat je veel meer moet voeren om zand de buik uit te krijgen. Blijkbaar wordt het ook ingezet als - anders dan zandkuur?
Raadpleeg altijd je eigen dierenarts, maar ik lees hier terug dat meerdere dierenartsen een hogere dosering ( in ieder geval voor zand ) adviseren. Wellicht wordt het dus ook nog gebruikt voor anders dan zand?

Bericht van Horseflex:

"Bedankt voor je bericht.
De dosering zoals vermeld op de verpakking en op onze website is opgesteld in overleg met een dierenarts en is voldoende wanneer de kuur elke 4 weken wordt herhaald. De exacte hoeveelheid hangt ook af van de hoeveelheid zand die je paard binnenkrijgt, waardoor het per paard kan verschillen. De dosering mag opgehoogd worden tot 1 gram vlozaad per kilogram lichaamsgewicht bij actuele toepassing. Hierbij is het aan jou als eigenaar om in te schatten hoeveel zand je paard eet en of een hogere dosering nodig is. "
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 26-08-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 13:32

AlberdinaT schreef:
Bij mij gaven ze inderdaad ook het advies van 100 gram per 100 kg gewicht. Dit was door De Lingehoeve geadviseerd.

Mijn dierenarts heeft op de opleiding gezeten met een hele bekende arts uit Utrecht(kliniek). Dus ik heb niet de eerste de beste. Indd, dat zelfde advies heb ik dus ook gehad. Lingehoeve lijkt mij ook erg betrouwbaar.

Ik heb de indruk, dat je maximaal inzet als je paard daadwerkelijk veel zand heeft in z'n buik/eet, en in alle andere 'preventieve' gevallen dat het niet perse noodzakelijk is. Maar het moet wel wat doen - daarom geef ik het ook - om voor te zijn dat die buik vol met zand zit. En blijkbaar helpt dan die 100 gram per 100kg paard. Maar mijn dierenarts zegt dus dat minder geven geen effect heeft, ik geef het ook om te voorkomen dat die buik vol met zand zit omdat meneer weleens grasjes uit de paddock eet en dan zand binnen krijgt. Hier nooit zandkoliek of iets gehad. En echt wel een paard dat zand binnen krijgt.

Minder geven zou minder effectief zijn, dus ik volg het ook niet helemaal. De fabrikant verdient meer, waarom zou je minder geven als het toch geen effect heeft. Zonde van je geld zou ik zeggen, ik geef het om te voorkomen dat we zandproblematiek krijgen, dan moet je dus 100gram per 100kilo geven volgens mijn dierenarts.
Ik zou niet weten waarom een ander het geeft - met een ander doel - en dan minder. Het doel lijkt mij toch dat je zandproblematiek voor bent, maar misschien zit ik mis.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:54

Miss_Mii21 schreef:
Tancreda4 schreef:

Daar heb ik ze pas nog voor gemaild. Want dat vraag ik mij ook af.
Het eerste stuk ontkracht mijn dierenarts dus, zij zegt dat je veel meer moet voeren om zand de buik uit te krijgen. Blijkbaar wordt het ook ingezet als - anders dan zandkuur?
Raadpleeg altijd je eigen dierenarts, maar ik lees hier terug dat meerdere dierenartsen een hogere dosering ( in ieder geval voor zand ) adviseren. Wellicht wordt het dus ook nog gebruikt voor anders dan zand?

Bericht van Horseflex:

"Bedankt voor je bericht.
De dosering zoals vermeld op de verpakking en op onze website is opgesteld in overleg met een dierenarts en is voldoende wanneer de kuur elke 4 weken wordt herhaald. De exacte hoeveelheid hangt ook af van de hoeveelheid zand die je paard binnenkrijgt, waardoor het per paard kan verschillen. De dosering mag opgehoogd worden tot 1 gram vlozaad per kilogram lichaamsgewicht bij actuele toepassing. Hierbij is het aan jou als eigenaar om in te schatten hoeveel zand je paard eet en of een hogere dosering nodig is. "

Volgens mij schreef Utrecht eens dat zij pas goede resultaten zien bij 1 gram per kg lichaamsgewicht. Die hebben veel ervaring met koliek, dus vind dat een betrouwbaardere bron dan 'een dierenarts'.

Net zoals dat allerlei tandpasta word aangeraden door tandartsen. Toch commercieel. :+

Hypothese: het zou kunnen zijn dat een partij als Horseflex niet zegt dat er 1 gram per kg lichaamsgewicht gevoerd hoeft te worden omdat denk ik veel paardeneigenaren het te duur gaan vinden voor iets preventiefs. Bezoek van de dierenarts is duurder, ik weet het. Maar zo'n vermoeden heb ik.

Daarnaast pakken ze gewoon giga winst op een zak van 2kg. Marges zijn dan beter dan op een zak van 25kg bijvoorbeeld. Blijkbaar verkopen ze dan liever 12 keer een zak van 2kg.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:18

Miss_Mii21 schreef:
Mijn dierenarts heeft op de opleiding gezeten met een hele bekende arts uit Utrecht(kliniek).

Dus omdat een studiegenoot van jouw dierenarts bekend is, is jouw dierenarts goed?
Die conclusie snap ik niet.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:23

Ik moest mijn pony ook op 1g per 1kg paard zetten, maar voor een veel langere tijd (we trekken nu al op 8 weken, en ik moet mijn pak klaar maken. Ik denk dat er nog 1 a 2 dagen in zit). Ik heb overigens geen verpakking op mijn psyllium, het zijn gewoon van die plastic zakken zonder opschrift.

[EDIT] Ik wil wel even noemen dat ik het hier heb over een probleemgeval, met darm problematiek. Dus "een kuur eens in de zoveel tijd" is hier niet van toepassing. Dit is puur 'voorgeschreven' door de dierenarts vanwege de huidige problematiek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:41

Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid zand in de darmen ook wel uitmaakt. Als je een paard hebt dat nagenoeg schoon is, kan ik me indenken dat een simpele onderhoudskuur van x gram voldoende is om het weinige zand dat er toch is naar buiten te werken. Maar wanneer je paard daadwerkelijk zandkoliek heeft en er zit meer zand dan iets anders in de darmen, dan lijkt het me ook weer logisch dat je daar niet met een miniem schepje psyllium vanaf komt.
Puur beredeneerd vanuit mezelf natuurlijk, ik heb geen medische achtergrond.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:47

Ik heb vorig jaar veel problemen gehad met zandkoliek. Iom de DA idd 1gr/kg lichaamsgewicht bij behandeling van zand en 0,5gr/kg lichaamsgewicht als onderhoud (dus dan klopt 300gr op een paard van 600kg wel). Ik heb echter op advies van de DA zelfs een tijd 2gr/kg lichaamsgewicht gegeven. 500gr s ochtends en 500gr s avonds. Kon volgens mijn DA iig geen kwaad.
Daarnaast kwam mijn DA nog met Epsom Salts voeren samen met de psyllium. Dat zou de werking versterken en er is ergens in een topic op Bokt ook wel een linkje naar wetenschappelijk onderzoek over terug te vinden. Heb de Epsom Salts alleen nooit opgebouwd naar 500 gram, geloof dat ik dat toen opgebouwd heb naar grofweg 150gr per dag, naast inmiddels 600gr psyllium (paard was inmiddels wat zwaarder en weer beter op gewicht).

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn paard altijd de behandeldosering geef als onderhoud. En vaak ook rustig 10 dagen ipv 7. Heb weinig zin in herhaling van vorig jaar :o

Edit; en dan wel idd echt de pure zaadjes zoals van Horseflex. Kocht die zakken dus ook altijd per 25kg want anders is het helemaal niet te betalen := Al die muesli's etc waar het doorheen gemixt zit, zit vaak nog veel minder psyllium in. Hoe laag gedoseerd je die vaak moet geven is pas echt weggegooid geld :o

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:36

Ik zag deze website en ik snapte de vragen die daarin voorkwamen, misschien iets om ook door te lezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:39

deze van iris van Gullick hou ik aan
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:46

Horseflex schrijft gewoon dat voor preventief onderhoud de op de verpakking aangeduide dosering voldoende is. En dat je pas op het moment dat je paard daadwerkelijk te veel zand in de darmen heeft je 1 gram per kilo lichaamsgewicht moet voeren. Aangezien het heel gebruikelijk is om preventief een kuur te doen voor je paard en mensen daar normaal gesproken niet het advies voor hun dierenarts voor inwinnen is dat dus wat op de verpakking staat. Zo weet je wat je moet doen.
Pas wanneer blijkt dat je paard te veel zand heeft komt de dierenarts aan bod, dan wel in (telefonisch) overleg danwel ter plekke als het paard koliek heeft. Aangezien de dierenarts er dan bij betrokken is kan die op dat moment aangeven dat in een acute situatie, of "actuele toepassing" zoals Horseflex het zelf omschrijft, een hogere dosering nodig is. Als die hogere dosering op de verpakking zou staan, en mensen dat dus klakkeloos aan hun paard gaan geven, geef je veel meer van dat spul dan nodig is.

Daarom ben ik ook heel verbaasd waarom TS wel die hoge dosering heeft gegeven aan een paard waarvan ze in de OP aangeeft dat het geen zandproblemen heeft?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:01

Lieser schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Mijn dierenarts heeft op de opleiding gezeten met een hele bekende arts uit Utrecht(kliniek).

Dus omdat een studiegenoot van jouw dierenarts bekend is, is jouw dierenarts goed?
Die conclusie snap ik niet.

:D :D :D :D :D , Begrijp je reactie helemaal, jij schrijft het, ik dacht het.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 12:23

Hier wisselen we af.
De ene maand 0,5 gr per kilo lichaamsgewicht, en de maand erna 1 gr.
Beide overigens wel 7 dgn achter elkaar.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 13:36

Koper schreef:
Horseflex schrijft gewoon dat voor preventief onderhoud de op de verpakking aangeduide dosering voldoende is. En dat je pas op het moment dat je paard daadwerkelijk te veel zand in de darmen heeft je 1 gram per kilo lichaamsgewicht moet voeren. Aangezien het heel gebruikelijk is om preventief een kuur te doen voor je paard en mensen daar normaal gesproken niet het advies voor hun dierenarts voor inwinnen is dat dus wat op de verpakking staat. Zo weet je wat je moet doen.
Pas wanneer blijkt dat je paard te veel zand heeft komt de dierenarts aan bod, dan wel in (telefonisch) overleg danwel ter plekke als het paard koliek heeft. Aangezien de dierenarts er dan bij betrokken is kan die op dat moment aangeven dat in een acute situatie, of "actuele toepassing" zoals Horseflex het zelf omschrijft, een hogere dosering nodig is. Als die hogere dosering op de verpakking zou staan, en mensen dat dus klakkeloos aan hun paard gaan geven, geef je veel meer van dat spul dan nodig is.

Daarom ben ik ook heel verbaasd waarom TS wel die hoge dosering heeft gegeven aan een paard waarvan ze in de OP aangeeft dat het geen zandproblemen heeft?

Omdat mijn dierenarts zegt dat het geen zin heeft om minder te geven, dat doet niets.
Dus ik doseer hoger, dat wàt er aan zand in zit - en dat is altijd iets want ze eten grasjes met zand en soms plukken ze nog aan de rand van de zandpaddock wat weg - er dan ook uit komt.

Het heeft dus geen zin om minder te doseren, dan doet het 0,000. Dan kan ik beter niets geven. Het moet immers zand meenemen, daar doe je het voor. Preventief om problemen te voorkomen. Het moet dan wel iets doen.

Dus als je preventief tegen zand (koliek) een kuur geeft, dan moet je hoger doseren. 1 g per kilo lichaamsgewicht. Minder heeft geen zin. Minstens 7 dagen. Zoals jullie al nutteloos commentaar geven, dit is het advies van een kliniek en dierenarts. Dus dan geef ik liever genoeg dan te weinig, letterlijk weggegooid geld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:16

Maar heeft de dierenarts echt gezegd dat het 0% werking heeft? Een zaad verliest toch niet opeens zijn volledige werking? Als ik een ijzertekort heb zal 1 broccoliroosje het niet verhelpen, maar stellen dat broccoli dan 0,0 werking heeft en je het zelfs beter niet eet, dat idee gaat er bij mij zo moeilijk in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:31

Ik denk dat die da het basseerd op wat hij ziet bij zandkoliek. Dan is idd die 1gr per kilo lichaamsgewicht echt wel het minimum

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:32

Misschien kan de DA het wel even navragen bij de studiegenoot.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:44

Genoeg ruwvoer geven neemt ook zand mee uit de darmen. Ook advies van dierenartsen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:49

Koper schreef:
Misschien kan de DA het wel even navragen bij de studiegenoot.

Beetje flauw wel als je leest dat er in meerdere reacties gesproken wordt over verschillende dierenartsen die allemaal hetzelfde advies geven.

Alleen voldoende ruwvoer lost het probleem niet altijd op. Dat had hier zeker verschil gemaakt, maar dat kwam vooral omdat ze veel te weinig kreeg en dus op de track ging scharrelen en de plukjes vol modder op at en dus zo veel zand binnenkreeg. Maar er staat ook ergens een topic op Bokt waarbij ze bij een paard meerdere kg's zand uit de darmen hebben gehaald tijdens een koliekoperatie. Gezien de stal waar het paard stond kennende kan ik me niet voorstellen dat ze daar te weinig ruwvoer hebben gehad. Dus die gok alleen zou ik niet durven nemen.