Stalling paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophieLot90

Stalling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 23:35

Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn zorgen delen over mijn huidige stal. Het valt me namelijk op dat de stal van mijn paard, ook die van de andere paarden, regelmatig sterk naar urine (ammoniak) ruikt. Soms merk ik het zelfs aan mijn ogen. Toen ik daar net kwam te staan was het me nog niet opgevallen. De mensen op stal zeggen dat het geen kwaad kan, maar online lees ik juist dat het wel degelijk schadelijk kan zijn.

Er liggen speciale matten in de stal en er wordt voor minder dan de helft vlas gebruikt als bodembedekking. Ik heb al gevraagd of de stallen vaker verschoond of met meer vlas opgestrooid kunnen worden, maar dat is helaas niet mogelijk.

Daarom twijfel ik nu of ik mijn paard moet verhuizen naar een andere stal. Het lastige is is dat hij in het verleden al regelmatig is verhuisd (vorige eigenaar). Meerdere verhuizingen binnen een korte periode is natuurlijk ook niet goed.

Ik zou graag advies willen.
Alvast bedankt

BoktVerlaten

Re: Stalling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:59

Ik denk dat de urine onder de matten loopt. Als dat niet weg kan (en af en toe schoongespoten wordt) gaat het stinken.

SophieLot90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 00:01

Dat is het denk ik. Die worden ook zelden schoongemaakt.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:08

Zou voor mij reden genoeg zijn om te vertrekken hoor

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:38

Oh, dit zou ik ook niet fijn vinden.
Slaat ook op de luchtwegen van de paarden.
Ik snap dat het lastig is om weer te verhuizen met je paard.
Maar goed, als de staleigenaar verder nergens voor open sta, zou ik toch weer een andere stal zoeken.
Het moet wel leuk blijven voor jou en je paar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:18

Misschien kun je voorstellen om met de andere pensionklanten een paar keer per jaar de stallen en de matten te reinigen?
Dat is voor iedereen fijn en je helpt er ook de staleigenaar mee qua werk, en jouw paard staat weer frisser.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:24

Is het mogelijk zelf de matten eruit te halen en te reinigen? Daarmee maak je al een groot verschil.

Mocht dat niet zo zijn, dan is rondkijken naar een andere plek een mogelijkheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:35

En als je zelf extra vlas in koopt?
Dan kost het je wel wat extra,maar je paard staat ook droger :j
Misschien kun je dat met je stalhouder overleggen

SophieLot90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 08:58

Dank jullie wel voor de reacties. Zelf vlas in kopen vindt de eigenaar helaas niet goed. Ik kan inderdaad wel overleggen of ik samen met de andere mensen regelmatig de matten kan verschonen. Mocht de eigenaar hier ook moeilijk over doen, zal ik toch moeten besluiten om te verhuizen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:35

Te weinig vlas gaat altijd stinken.
Maakt niet uit wat voor ondergrond.

Als je met een goed dik pak bent begonnen.
Volstaat bij het gemiddelde paard 1 pak in de week erbij. (bij minimaal 8 uur buiten)

Staan ze te dun er op.
Kun je ook 1 pak in de week gebruiken en staan ze toch altijd smerig.

Geen idee hoeveel de stal gebruikt.
Maar veel stallen 1 in de week.
Maar door te zuinig te starten en zo denken te besparen blijft het vies.

Geen idee of het zo op jou stal ook is. Maar anders kun je voorleggen voor een keer extra bij te betalen. Misschien mag dat wel

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:19

Ik denk dat de matten het probleem zijn, dat daar urine onder loopt en dat gaat stinken. Ik had eerder matten met stro, maar heb op een gegeven moment de matten eruit gegooid nadat het nattig bleef en paarden gingen hoesten (mogelijk door stoffen in de matten) en ze op vlas gezet. Ik gebruik bij een lege stal 2 pakken vlas, en strooi er ongeveer 1 per week bij en daarmee blijft het mooi droog.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:28

als urine onder de matten blijft liggen en dat niet afgevoerd kan worden veroorzaakt dat grote gezondheidsproblemen bij paarden is mijn ervaring.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:52

Ik heb enkel de OP gelezen.
De amoniak(dampen) kunnen wel degelijk kwaad. Mijn pony is er - net zoals andere paarden op die stal - flink ziek van geweest.

Edit: op die stal waren er geen matten dus het kan ook problemen veroorzaken als er geen matten liggen.

Ik ben verhuisd en heb daar nooit spijt van gehad. Pony was dolgelukkig weg te zijn van die stal.

Op zich kan het wel werken, maar alleen wanneer de stal daaraan aangepast is. Dat wil zeggen dat er een lichte helling is en de urine weg kan lopen ipv in de stal blijft. Blijft de urine staan, dan kan dit leiden tot ernstige longklachten en ademhalingsproblemen om maar een voorbeeld te geven.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:31

Mijn paard heeft ook op een soortgelijke manier gestaan, half op vlas half op van die rubberen matten die ze amper schoonmaakten. Ik vond het drie keer niks, heb het er krap 3 weken uitgehouden, paard had in die drie weken meteen rotstraal te pakken en begon uiteindelijk ook te hoesten, dat was voor mij de druppel en ben toen weg gegaan.

Heb ook stage gelopen ooit eens op een bedrijf die een soortgelijke constructie had maar dan met half stro en dat was ook drama, stonk er altijd en die matten waren slecht schoon te krijgen, stonden ook zat paarden die rotstraal hadden en ammoniak is toch echt schadelijk voor je longen ook als je een paard bent.

SophieLot90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 08:29

Ze halen zo ver als kan de mest en een deel van de natte plekken er uit. Ik denk nu dat de rubberen matten het probleem zijn, alsof de urine daaronder blijft liggen in combinatie met een veel te dunne laag vlas.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:43

Een deel van de natte plekken weghalen... dat is niet genoeg hé.
Hoe vaak worden de stallen uitgemest? Staan de paarden overdag buiten of staan ze ganse dagen op stal? Hoe zit het met de ventilatie op stal?
De rubbermatten zullen er geen deugd aan doen en zullen maken dat de urine niet weg kan en niet kan opdrogen. Maar ook zonder die matten kan dat een aardig probleem worden.

SophieLot90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 11:07

Ze halen de natte plekken weg en vullen het aan met nieuw vlas. De paarden gaan in de ochtend naar buiten en begin van de avond naar binnen. De ventilatie vind ik ook niet echt top.

SophieLot90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 11:11

Met een deel bedoelde ik dat het soms lijkt alsof er nog natte plekken zitten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:14

Klinkt niet alsof de eigenaar meedenkend is en het probleem in ziet. Dat een stal naar urine ruikt is opzich niet gek maar na het uitmesten moet dat toch wel weg zijn. Je kan inderdaad de tip oppakken van het afspoelen van de matten maar meestal krijg je ze heel moeilijk weer te plek en dan moet de stal volledig leeg zijn (nog minder vlas). Stro is dus ook geen optie?

Ik zou dan denk ik toch verhuizen… echte ammoniak lucht stinkt erg en is ook niet zo gezond. Jammer dat de staleigenaar je idee van tegemoetkoming in stalbedekking afwijst. Had een mooie oplossing kunnen zijn

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:20

MS overleggen of de matten eruit kunnen en dan meer vlas erin. Dan gaan de stalkosten uiteraard wel omhoog.
Ms probeert de eigenaar de kosten lager te houden voor iedereen door matten te gebruiken en dan minder vlas.
Maar als dat niet werkt zou je met de mede-pensionklanten kunnen opperen de matten eruit en dan meer vlas tegen een hogere stalprijs.

Let wel: in een box van 3x3 ( zijn er nog maar en paar en rest is groter maar rekent voor mij wat handiger) gaan hier 5 pakken vlas om te beginnen en dan elke woensdag een pak erbij.
En óm de zaterdag een pak. In de winter ( paddockperiode) gaan er op woe en za een pak in.
Pak vlas is hier 7.50.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:22

Heel herkenbaar dit soort problemen, ook stalhouders die het beter denken te weten en niet meedenken in mogelijkheden. Was voor mij destijds ook aanleiding om te vertrekken, die geur lijkt mij voor niemand gezond, voor jou niet en voor je paard ook niet.

SophieLot90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 11:47

Ja en stalhouders willen vaak ook besparen.. Zelfs als ik er voor zou willen betalen mag het niet.. ook geen stro. Waarschijnlijk teveel moeite ofzo. Ik ben inmiddels al aan het zoeken naar een andere stal.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:32

ElCamino 5 pakken vlas in een 3x3 stal?! Wow dan staat het tot een meter hoog bij mij denk ik. Ik heb grote pakken vlas en doe er 2 in een lege stal!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:25

LaDonna75 schreef:
ElCamino 5 pakken vlas in een 3x3 stal?! Wow dan staat het tot een meter hoog bij mij denk ik. Ik heb grote pakken vlas en doe er 2 in een lege stal!

toch beginnen wij zo ook in een lege stal. En nee dan staan ze geen meter hoog.
Maar kan het wel goed veradigen zonder dat het zooi word.

en dan elke week er 1 bij.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:39

Wij begonnen altijd met 4 pakken per box.
Met 2 pakken liggen ze gewoon op het beton of stal matten Dat zou ik zelf echt niet willen.
En dan elke week er eentje bij en ik denk na een maand een keer de natte plekken eruit.

Als het naar ammoniak stinkt dan zit er gewoon te weinig vlas in de box.