Jong paard blijft schraal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Jong paard blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 13:42

Mijn jonge KWPN ruin van 4 jaar (1,73 groot, een langgelijnde grootramige slungel) blijft wat schraal in de spieren, ondanks voldoende beweging, weidegang, ontworming, onbeperkt ruwvoer en 2 kg brok per dag. Maagzweren dacht de dierenarts niet aan. Soms kan hij uren in zijn stal slapen en soms is hij ineens weer energiek (bijv in de wei). Paard wordt om de dag met matige intensiteit gereden (max 30 minuten) en heeft ertussen altijd een rustdag waarin hij op de wei komt. Als hij een paar dagen niet gereden wordt, is het hetzelfde, dus het lijkt geen verband te houden met het rijden of de hoeveelheid werk.
Hij is 4 weken geleden klinisch onderzocht en daar kwam niks uit, de dierenarts vond zijn conditie goed. Maar dat vinden wij op stal niet, hij is vinden wij echt te tam. Hij lijkt op stal niet nerveus en maakt verder een happy indruk.
Met rijden is hij in het begin voorwaarts en na de galop moe. Hij krijgt 2 kilo Voermeesters Sereen, Luzerne bij en verder bijna onbeperkt hooi (wat hij vaak niet helemaal opeet).

Heeft iemand tips, of ervaring hiermee?

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:49

Is het ruwvoer geanalyseerd? Het zou kunnen zijn dat dat vrij arm is, dan komt hij er niet van aan, krijgt hij er weinig energie van en vaak vinden ze het ook minder lekker en eten ze het dus niet helemaal op. Hij is natuurlijk op een leeftijd dat er nog best wat energie gaat zitten in het groeien. Je zou in ieder geval zijn voer eens door kunnen laten rekenen om te kijken of er ergens tekorten zitten.

truitje

Re: Jong paard blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 13:50

Ruwvoer zou goed moeten zijn, de andere paarden op stal zijn eerder te dik dan te dun..

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:35

Wij voeren de paarden bietenpulp bij en doen er knoflook poeder door voor de vliegen en dat vinden ze vaak lekker. Vooral de jonge paarden hebben soms iets extra nodig als ze een groeistuip krijgen.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 14:38

Goede tip, dankje! Wellicht is dat een oplossing

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:39

truitje schreef:
Goede tip, dankje! Wellicht is dat een oplossing

Graag gedaan +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:46

Mag ik vragen, voer je Voermeesters Sereen als je hem te tam vind,is dat dan wel geschikt?

Ik zou kijken of je die kunt vervangen door de rust en herstel,zit meer eiwit in.
misschien dat dat helpt.

Ik heb even beide voeders naast elkaar gezet,kun je zelf even kijken of het wat is
https://www.voervergelijk.nl/vergelijke ... --herstel/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:46

Knoflook niet gezond voor een paard.

Waarom voer je sereen?
Dat is toch voor onrustige paarden?

Waarom niet een gewone basisbrok of sportbrok?
Hij is nog volop in de groei.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 14:52

Dat krijgen alle paarden bij ons op stal, op zich is het een prima brok hoor, hij staat ook niet erg hoog in het werk

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:57

Maar hij is wel groot en in de groei.

En hij is te schraal, dus die brok is voor nu niet passend.
En het hooi, dat weet je niet, de rest kan vol zijn...wat zijn dat voor paarden?
Dat maakt wel uit :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:59

Mijten bodybuilder heeft hier mijn schrale paard mooi op gewicht geholpen. Zitten ook essentiële aminozuren in die helpen met spieropbouw.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:02

Ik herken dit wel van mijn (nu 5 jarige). Ook groot met zijn 1,75 en wisselend qua energie. Hij krijgt op dit moment 2 kilo Havens draversbrok per dag en als hij gewerkt heeft wat extra slobber met vooral extra eiwit. Voervergelijk is inderdaad een fijne site om wat voer naast elkaar te zetten qua waardes.

Heb je al eens bloed af laten nemen ? Dat zou ik nu een goede start vinden qua onderzoek. Ik vind het fijn om 1x per jaar een algeheel bloed beeld te laten doen om te kijken of er specifieke te korten zijn. Zo heb ik ooit een ander jong paard gehad met flinke bloedarmoede, daar had ik zelf niet snel supplementen voor gaan voeren bijvoorbeeld. Ik voer nu extra eiwit bij omdat deze ook aan de lage kant was bij het laatste onderzoek. Zo kan je heel gericht iets bij voeren en geef je ook niks onnodig wat vooral slecht is voor de portemonnee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:03

Waarom wordt een groot paard, die nog slungelig is, en pas 4, dan nu al gereden?

Het tam zijn heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat die zo groot is en momenteel al zijn energie nodig heeft om te groeien en breder te worden. Ik zou durven gokken dat de hoeveelheid werk dan momenteel nog teveel is. Zeker als die na de galop moe is, dan is dat stukje simpelweg te zwaar nog.

Ik ben sowieso fan van pas later (5-6 te gaan rijden en de jaren ervoor eerder te focussen op grondwerk en buiten gaan stappen.) Dus ik zou starten met het rijden te laten voor wat het is, beginnen met handwerk (zijgangen, begin van verzameling) en buiten rechte lijnen te gaan stappen aan de hand.

Betreft het voer:
Erg veel paarden reageren op luzerne, dus dat zou ik er even gaan uitlaten. Ik zou dan eerder een goede grasmix bijvoeren (alhoewel dat niet veel nut zal hebben als hij voldoende gras en hooi van goede kwaliteit krijgt.)

Een basisbrok voorziet bijna nooit in de hoeveelheid vitamines en mineralen dat een paard nodig heeft (vaak moet je ongeveer een kilo per 100 kilo paard gaan voeren daarvoor, dus dan kom je op 5-6 kilo per dag uit). Dus ik zou starten met de luzerne weg te laten, een goede vitaminebrok bijvoeren (bv lexa vitaminebrok, dat merk met Oer in de naam of een andere goede vitaminebrok of balancer.).

Als hij schraal in de spieren staat kan je wat sojaschroot of erwtenisolaat gaan bijvoeren.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 15:04

Oké bedankt allemaal!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:46

@Duhelo, waar haal je die info vandaan? 1 kg brok per 100 kg gewicht? Nog nooit van gehoord.

Natuurlijk voorziet een brok wel gewoon in de nodige vitamines en mineralen!

TS, heb je ooit op leverbot laten onderzoeken?

Verder kan 2 kg ook gewoon te weinig zijn voor 1m73 in de groei hoor, 3 à 4 kg kan ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:54

@beemsterkaas: hangt een beetje af van het merk natuurlijk.
Cavalor strucomix zit op 600gr brok per 100 kilo paard.

basismengeling van aveve zit ook op 500 gram per 100 kilo paard.
Ik heb ooit een voeding gehad die effectief 600-1000 gram per 100 kilo aanraadde, al weet ik nu niet meer precies welke dat was.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:00

Wormenkuur plus meer vetten en eiwitten gaan voeren, dat zou mijn eerste stap zijn.

Wat komt er uit het bloedonderzoek?
Denk aan bloedarmoede, leverbot, wormen, vitamine gebrek.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:17

Wat voor werk onder het zadel doe je met hem?
Als het mogelijk is zou ik hem van de 3x in de week 1 a 2 x buiten rijden.
Dan kun je lange stukken rechtuit draven en eventueel een galop.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:36

Duhelo schreef:

Ik heb ooit een voeding gehad die effectief 600-1000 gram per 100 kilo aanraadde, al weet ik nu niet meer precies welke dat was.

Een halve kilo brok aan een mini shetland, weet je het zeker?

In ieder geval, voor mensen die meelezen: die hoeveelheden kloppen uiteraard niet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:38

Duhelo schreef:

Equifirst stelde 600-1000 gram per 100 kilo :j.

Na de fusie zijn ze naar 300-800 gram gegaan al weet ik niet of dat door de samenstelling komt of iets anders.

Ik schrok er redelijk van :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:48

Hannanas schreef:
Wormenkuur plus meer vetten en eiwitten gaan voeren, dat zou mijn eerste stap zijn.

Hier sluit ik mij bij aan, plus bietenpulp en olie..dat is een goede dikmaker en ook prima om te vermengen met het krachtvoer.

Daarnaast is het vaak zo dat zolang ze nog groeien ze niet uitzwaren. Bloedonderzoek is altijd goed om het e.a uit te sluiten maar het zou mij niet verbazen als het voornamelijk met de groei te maken heeft.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:52

Beemsterkaas schreef:
Duhelo schreef:

Een halve kilo brok aan een mini shetland, weet je het zeker?

In ieder geval, voor mensen die meelezen: die hoeveelheden kloppen uiteraard niet.

De meeste adviezen gaan uit van een standaard warmbloedpaard. Niet van een Shetlander.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:23

Elisa2 schreef:
Hannanas schreef:

Hier sluit ik mij bij aan, plus bietenpulp en olie..dat is een goede dikmaker en ook prima om te vermengen met het krachtvoer.

Daarnaast is het vaak zo dat zolang ze nog groeien ze niet uitzwaren. Bloedonderzoek is altijd goed om het e.a uit te sluiten maar het zou mij niet verbazen als het voornamelijk met de groei te maken heeft.

Olie + pulp werkt inderdaad fantastisch. Je kunt beginnen met zonnebloemolie, dit kun je langzaam opvoeren tot zo’n 300ml dagelijks voordat er tekorten ontstaan. Bij zulke hoeveelheden -mocht dat nodig zijn- is dat kostentechnisch het meest interessant. Kwalitatief beter is rijstkiemolie, daar zit Gamma oryzanol in wat ook helpt bij eventuele maagproblemen en goed is voor de spieropbouw. Die laatste heeft tegenwoordig daarom mijn voorkeur maar voor louter aanzetten is zonnebloem dus ook prima. Niet de goedkope rijstkiemolie uit de supermarkt halen, die is teveel bewerkt. Ik kocht t altijd bij Makana.de

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:34

Eens met de adviezen: bloed prikken (laat een uitgebreide analyse doen) en goed op wormen letten.

Ook wij hebben grote slungelige paarden - en het werk is snel te veel voor ze. Van alle kanten is ons geadviseerd om niet later te beginnen met aanrijden (meestal zijn ze 4 - 4,5) dus dat doen we niet. Ze moeten ook sterker worden.

Wat ons goed bevalt:
- Niet alleen werk onder het zadel, minstens 1 x in de week longeren (20 minuten)
- regelmatig een week rust
- veel buiten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:47

Duhelo schreef:
Waarom wordt een groot paard, die nog slungelig is, en pas 4, dan nu al gereden?

Het tam zijn heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat die zo groot is en momenteel al zijn energie nodig heeft om te groeien en breder te worden. Ik zou durven gokken dat de hoeveelheid werk dan momenteel nog teveel is. Zeker als die na de galop moe is, dan is dat stukje simpelweg te zwaar nog.

Ik ben sowieso fan van pas later (5-6 te gaan rijden en de jaren ervoor eerder te focussen op grondwerk en buiten gaan stappen.) Dus ik zou starten met het rijden te laten voor wat het is, beginnen met handwerk (zijgangen, begin van verzameling) en buiten rechte lijnen te gaan stappen aan de hand.

Betreft het voer:
Erg veel paarden reageren op luzerne, dus dat zou ik er even gaan uitlaten. Ik zou dan eerder een goede grasmix bijvoeren (alhoewel dat niet veel nut zal hebben als hij voldoende gras en hooi van goede kwaliteit krijgt.)

Een basisbrok voorziet bijna nooit in de hoeveelheid vitamines en mineralen dat een paard nodig heeft (vaak moet je ongeveer een kilo per 100 kilo paard gaan voeren daarvoor, dus dan kom je op 5-6 kilo per dag uit). Dus ik zou starten met de luzerne weg te laten, een goede vitaminebrok bijvoeren (bv lexa vitaminebrok, dat merk met Oer in de naam of een andere goede vitaminebrok of balancer.).

Als hij schraal in de spieren staat kan je wat sojaschroot of erwtenisolaat gaan bijvoeren.

En dat is dus niet gebaseerd op onderzoeken. Het is juist beter om ze wel licht te belasten op jongere leeftijd op de manier waarop ook de lichaamsdelen worden geprikkeld die je later nodig hebt bij het doel. Want juist door lichte belasting kunnen diet botten, spieren en pezen sterk worden. Dat worden ze juist niet door tot 5 of 6 er niet op te gaan.

Je vind verzameling voor een 3 of 4 jarige niet zwaar? Ik vind dat weer niet horen bij een jong paard, ook niet aan de hand.

Verder, ook heel erg veel paarden reageren niet op luzerne en kan je perfect voeren. Ook is jouw opvatting van basisbrok erg ouderwets. Zat basisbrokken die juist helemaal geen 6 kilo meer hoeven voor de vitamines enzovoorts, maar al bij 2 kilo oid genoeg leveren. Ook merken ontwikkelen zich en waar dat vroeger soms een probleem was, ook al heb ik er nooit 1 gehad waarbij je 6 kilo moest voeren, is dat tegenwoordig echt bij heel veel niet meer. Dus dan nu en het krachtvoer weghalen wat hij nodig heeft en vervangen door vitaminebrok waar je alsnog bij moet gaan voeren zie ik het nut niet van in. Dat deze basisbrok niet bedoeld is voor dit type paard klopt, maar er zijn er zat die dat wel zijn waardoor je geen 100 losse dingen hoeft te voeren.