Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:@beemsterkaas: hangt een beetje af van het merk natuurlijk.
Cavalor strucomix zit op 600gr brok per 100 kilo paard.
basismengeling van aveve zit ook op 500 gram per 100 kilo paard.
Ik heb ooit een voeding gehad die effectief 600-1000 gram per 100 kilo aanraadde, al weet ik nu niet meer precies welke dat was.
Duhelo schreef:@beemsterkaas: hangt een beetje af van het merk natuurlijk.
Ik heb ooit een voeding gehad die effectief 600-1000 gram per 100 kilo aanraadde, al weet ik nu niet meer precies welke dat was.
Hannanas schreef:Wormenkuur plus meer vetten en eiwitten gaan voeren, dat zou mijn eerste stap zijn.
Wat komt er uit het bloedonderzoek?
Denk aan bloedarmoede, leverbot, wormen, vitamine gebrek.
Beemsterkaas schreef:Duhelo schreef:@beemsterkaas: hangt een beetje af van het merk natuurlijk.
Een halve kilo brok aan een mini shetland, weet je het zeker?
In ieder geval, voor mensen die meelezen: die hoeveelheden kloppen uiteraard niet.
Elisa2 schreef:Hannanas schreef:Wormenkuur plus meer vetten en eiwitten gaan voeren, dat zou mijn eerste stap zijn.
Wat komt er uit het bloedonderzoek?
Denk aan bloedarmoede, leverbot, wormen, vitamine gebrek.
Hier sluit ik mij bij aan, plus bietenpulp en olie..dat is een goede dikmaker en ook prima om te vermengen met het krachtvoer.
Daarnaast is het vaak zo dat zolang ze nog groeien ze niet uitzwaren. Bloedonderzoek is altijd goed om het e.a uit te sluiten maar het zou mij niet verbazen als het voornamelijk met de groei te maken heeft.
Duhelo schreef:Waarom wordt een groot paard, die nog slungelig is, en pas 4, dan nu al gereden?
Het tam zijn heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat die zo groot is en momenteel al zijn energie nodig heeft om te groeien en breder te worden. Ik zou durven gokken dat de hoeveelheid werk dan momenteel nog teveel is. Zeker als die na de galop moe is, dan is dat stukje simpelweg te zwaar nog.
Ik ben sowieso fan van pas later (5-6 te gaan rijden en de jaren ervoor eerder te focussen op grondwerk en buiten gaan stappen.) Dus ik zou starten met het rijden te laten voor wat het is, beginnen met handwerk (zijgangen, begin van verzameling) en buiten rechte lijnen te gaan stappen aan de hand.
Betreft het voer:
Erg veel paarden reageren op luzerne, dus dat zou ik er even gaan uitlaten. Ik zou dan eerder een goede grasmix bijvoeren (alhoewel dat niet veel nut zal hebben als hij voldoende gras en hooi van goede kwaliteit krijgt.)
Een basisbrok voorziet bijna nooit in de hoeveelheid vitamines en mineralen dat een paard nodig heeft (vaak moet je ongeveer een kilo per 100 kilo paard gaan voeren daarvoor, dus dan kom je op 5-6 kilo per dag uit). Dus ik zou starten met de luzerne weg te laten, een goede vitaminebrok bijvoeren (bv lexa vitaminebrok, dat merk met Oer in de naam of een andere goede vitaminebrok of balancer.).
Als hij schraal in de spieren staat kan je wat sojaschroot of erwtenisolaat gaan bijvoeren.