Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:Het motief is onzin, want paarden rollen dagelijks ook zonder dat ze afgespoten zijn.
Art_Ificious schreef:Allereerst, had je toestemming van de eigenaar om het dier te wassen?
Dat detail mis ik in je verhaal.
Anderzijds, bij warm weer lijkt dat leuk. Maar is het kraanwater of grondwater? Bij kraanwater snap ik de stalbaas ook wel, wassen is veel waterverbruik en dus ook een hoge waterkost.
In geval van grondwater (waterput) snap ik her ook, als die leeg is kan niemand misschien nog water nemen. Misschien dat de drinkbakken ook daaraan verbonden zijn?
Bij koeien kan de maag draaien, bij paarden weet ik niet.
Akiam_ano schreef:Ja en ik heb inmiddels geaccepteerd dat er duizend verschillende meningen zijn in de paardenwereld, dus prima als hij mij wilt waarschuwen. Maar om op basis van eigen ervaringen (dus niet veterinaire kennis) deze drastische regel op te stellen vind ik wat overdreven, maar ik ben de eigenaar niet dus ik kan er niks tegen in brengen verder, maar als mijn paard daar stond had ik dat denk ik niet zo fijn gevonden! Hij heeft niks gezegd over kosten voor waterverbruik verder.
Wintu schreef:Akiam_ano schreef:Ja en ik heb inmiddels geaccepteerd dat er duizend verschillende meningen zijn in de paardenwereld, dus prima als hij mij wilt waarschuwen. Maar om op basis van eigen ervaringen (dus niet veterinaire kennis) deze drastische regel op te stellen vind ik wat overdreven, maar ik ben de eigenaar niet dus ik kan er niks tegen in brengen verder, maar als mijn paard daar stond had ik dat denk ik niet zo fijn gevonden! Hij heeft niks gezegd over kosten voor waterverbruik verder.
Misschien dat hij eerst met de eigenaar dit wil afstemmen? Want als diegene het er niet mee eens is wat jij doet, zal diegene misschien de staleigenaar aanspreken.
Wil je kunnen doen wat je wilt, dan moet je zelf een paard aanschaffen.
Dees schreef:Een paard is beter bestand tegen hitte zonder natgespoten te zijn dan met. Dat water op zijn huid warmt snel op en hij kan dan even een tijdje slechter van zijn eigen warmte af.
Dus je helpt een paard niet met een fijne wasbeurt.
Het argument van je stalbaas rammelt wat, maar dat hij hier paarden aan verloren is, is zeker wel mogelijk.
Dat hij dit dus niet wil toestaan op zijn erf, moet je gewoon begrip voor hebben.
DuoPenotti schreef:Ook dat een paard zijn warmte dan juist niet goed kwijt kan is toch ook al een hele poos naar het rijk der fabelen verbannen?
In dit geval.
Vraag wat de eigenaresse graag wil.
Zegt deze afspuiten kan die fijn met de stal baas in gesprek
Shadow0 schreef:Dees schreef:Een paard is beter bestand tegen hitte zonder natgespoten te zijn dan met. Dat water op zijn huid warmt snel op en hij kan dan even een tijdje slechter van zijn eigen warmte af.
Nee, ook dat is al ruimschoots ontkracht.
Shadow0 schreef:@Ayasha: Er is natuurlijk een prima argument: een paard afspuiten en laten rollen is gewone verzorging. Dat de staleigenaar het wil verbieden en op grond van een raar excuus is raar. Mogelijk beslist de eigenaar dat het de moeite niet waard is om hier een conflict van te maken, want dan moet je andere stalling zoeken, maar tegelijkertijd is het een raar verhaal van de stalhouder.
Dees schreef:Shadow0 schreef:
Nee, ook dat is al ruimschoots ontkracht.
Niet gericht op jou persoonlijk.
Waar kan ik die wetenschappelijk aangetoonde ontkrachten vinden?
@San87, ik denk dat het juist andersom zit. Water sluit juist af. De reden ook om na het afspuiten altijd met een zweetmes overtollig vocht van je paard af te halen.