Animo voor stalling aan huis in mini paddock Paradise in Ter Aar (ZH)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Animo voor stalling aan huis in mini paddock Paradise in Ter Aar (ZH)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 07:54

Hi Bokkers,

Ik speel met de gedachte om in het najaar 2 tot 3 pensionklantjes aan te nemen en ik wil peilen of hier animo voor is omdat er nog wat geïnvesteerd moet worden voordat de boel geschikt is om mensen op het erf te ontvangen. Ik heb nu 5jr de paarden aan huis maar ik mis de gezelligheid van een pensionstal en ook wat dynamiek in de 'kudde'. Helaas hebben we zelf geen grote paarden meer, alleen nog 2 shetlanders. Kleine situatieschets:

Het betreft een kleine paddock Paradise geschikt voor sobere pony's tot 1.60. Zeer geschikt voor paarden die weinig/niet op het gras mogen.

Faciliteiten die nu al aanwezig zijn:
- 16x40 rijbaan met eb-vloed bodem. Super bodem die behalve met strenge vorst altijd te rijden is. Nooit plassen, nooit zwaar.
- Nette schuilstal 3x9 meter (bedaf stallenbouw)
- Hooivoerautomaat die 8x per dag een portie hooi voert
- Gedraineerde zandpaddock aan schuilstal 16x16 die behalve met zeer zware regenval nooit plassen laat zien.
- Door stelconplaten verharde track van 70m.
- 24/7 toegang tot stro om te knabbelen
- Verrijking dmv eetbare beplanting rondom paddock/rijbaan, trekkerband, boomstammetjes etc.
- 2 kleine weides om gras te snacken, geschikt voor ongeveer een uurtje of 2 per dag op de wei.
- Afspuitvoorziening met warm en koud water.
- Paarden/pony's hebben ook onbeperkt toegang tot de rijbak behalve als er wordt gereden.
- Stroomvoorziening en verlichting in schuilstal/paddock.

Ik voer onverpakt getest hooi, lokaal ingekocht of Duits kruidenhooi van Venhorst.

Wat ik nog wil aanleggen voordat er paarden bij komen:
- extra paddock aan het eind v/d track met nog een automatische hooibak (overdek) voor het realiseren van 2 extra hooipunten
- Poetsplaats met kasten
- Toiletvoorziening
- Overdekt zitje met buitenkeukentje voor koffie/thee. Evt met terrasheater. Uitzicht over de rijbaan en paddock.

Minpunten:
- Zoals in bijna de hele randstad: weinig uitrijmogelijkheden
- Geen plek voor het stallen van een trailer
- Geen rijbaanverlichting en door wetgeving (vleermuizenroute) ook geen mogelijkheid die aan te leggen. Wel evt een grote bouwlamp om bijv te kunnen longeren in het donker.

Pluspunten:
- Alles zeer netjes aangelegd. Dus geen houtje touwtje paddock paradise. Deugdelijke omheining en alles goed onderhouden.
- Getest onverpakt hooi

Zou er voor dit plekje animo zijn? Het zou zijn op basis van doe het samen. Dus met mestbeurten waarin je uitmest en de hooibakken vult 2x per week. Ik ben zelf met een kwartiertje per dag klaar maar met 2 pony's erbij zou dat verdubbelen naar een half uur werk per x. Wat zou ik voor een dergelijke plek voor stalling kunnen vragen?

Alja

Re: Animo voor stalling aan huis in mini paddock Paradise in Ter Aar (ZH)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:42

Het is voor mij te ver maar het klinkt wel fantastisch

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:08

Ik denk dat er in deze tijd niet genoeg stalling kan bestaan, dus je zal sowieso wel iemand vinden.

Prijs bepalen doe je als volgt:

- wat zijn de basiskosten voor een pensionklant + wat is een 'kale plek' waard volgens jou

- hoeveel kost stalling in de omgeving, zowel gelijkaardige stalling als een totaal ander concept

- Je eigen werkuren doorrekenen is meestal onbegonnen werk, en klanten zullen ook niet meebetalen aan de investering die je nu doet.

Als laatste tip wil ik meegeven dat, wanneer je pensionplek aanbiedt, je héél kieskeurig mag / moet zijn wie je aanneemt. Ga niet voor de eerste enthousiasteling die zich meldt.

De eerste mensen die zich melden zijn vaak mensen die ontevreden zijn op hun huidige stal en / of andere problemen ervaren. Dit soort mensen zullen overal problemen ervaren, ook bij jou.

Pols goed naar het waarom ze willen verhuizen. Waarom waren ze nú op zoek naar stalling? Zijn ze bereid nog enkele maanden te wachten bij wijze van spreken, of willen ze asap verhuizen?

Rode vlag: als mensen hun huidige stal helemaal lopen zwart te maken weet je al genoeg.

Het is lastig inschatten, maar o zo belangrijk, want mensen maken of kraken de sfeer en plezier op je stal. Je hebt nu een fijn plekje voor jezelf, je wil dat geluk niet kwijt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 16:00

Dank voor jullie reacties! :) Stiekem had ik op een wat meer reacties gehoopt maar eigenlijk ben ik bang dat de stalling te specifiek is en daardoor niet zo veel paardeneigenaren trekt. Zeker het stukje ontbrekende weidegang, het niet hebben van bakverlichting en niet kunnen stallen van paardentrailer zal daar denk ik aan bijdragen. Dat zal ook zeker terug te zien zijn in de prijs.

Beemsterkaas, dank voor de waardevolle tips. Ik ben zelf zo'n pensionhopper geweest en daar ook een hoop van geleerd. Beter doorvragen, realistische blik hebben op wat een pensionhouder kan bieden etc. Vanuit de pensionhouders miste ik dan wel vaak een stukje verwachtingsmanagement, houden aan afspraken, helder communiceren etc. Dat hoop ik dan beter te doen. Hoe vaak ik wel niet gouden bergen ben beloofd waar in de praktijk niks van terecht kwam.

Ik wil er ook niet wat aan verdienen, maar wil er ook geen geld op toeleggen. Het is puur voor de gezelligheid, mijn plekje kunnen delen met anderen en wat meer reuring in de groep.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:06

Mijn Ijslander zou perfect bij jou passen met geen weidegang en geen verlichting in de winter dus ik denk dat er zeker mensen zijn die heel goed bij jou passen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:11

Ik denk dat er zeker mensen zijn die dit leuk zouden vinden hoor, als mensen zelf flexibel werken of juist een jong of ouder paard hebben. Het zit voor mij net te ver weg en wij rijden het liefst buiten, maar het plekje zelf zou bv voor mijn pony juist goed zijn. Zo zijn er vast nog meer met koudbloeden die juist een plekje zoeken zonder weidegang en jouw hooimanagement.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:18

Denk dat er genoeg animo voor is hoor. Alleen het is soms even een zoektocht naar perfecte match.
300/400
Indicatie

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:22

Nooit vragen wat een ander zou willen betalen voor iets wat jij aanbiedt! Krijg je alleen maar klaplopers op!
Kijk wat jij voor kosten hebt voor het onderhouden van de paarden en wat jij er zelf ook nog aan over wil houden, ook dat mag he!

Op dit moment hebben we een paar haffies staan van vrienden die in de lappenmand ligt, maar wij gaan wellicht in de toekomst weer verhuren, maar het zijn niet alleen halleluja verhalen die wij gehad hebben, hou daar ook rekening mee en in ons geval krijg je achteraf ook nog een trap na! Kijk dus goed wie je binnenhaalt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:30

Ik zou toch wel even kijken of je er naast je 2 shets nog 3 sobere ponies tot 1.60 wil hebben. Als ik je omschrijving lees, is het daarvoor toch wel wat te klein?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:32

Beemsterkaas schreef:
De eerste mensen die zich melden zijn vaak mensen die ontevreden zijn op hun huidige stal en / of andere problemen ervaren. Dit soort mensen zullen overal problemen ervaren, ook bij jou.

Pols goed naar het waarom ze willen verhuizen. Waarom waren ze nú op zoek naar stalling? Zijn ze bereid nog enkele maanden te wachten bij wijze van spreken, of willen ze asap verhuizen?

Rode vlag: als mensen hun huidige stal helemaal lopen zwart te maken weet je al genoeg.

Echt te kort door de bocht dit.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:41

_Nelleke_ schreef:
Dank voor jullie reacties! :) Stiekem had ik op een wat meer reacties gehoopt maar eigenlijk ben ik bang dat de stalling te specifiek is en daardoor niet zo veel paardeneigenaren trekt. Zeker het stukje ontbrekende weidegang, het niet hebben van bakverlichting en niet kunnen stallen van paardentrailer zal daar denk ik aan bijdragen. Dat zal ook zeker terug te zien zijn in de prijs.

Beemsterkaas, dank voor de waardevolle tips. Ik ben zelf zo'n pensionhopper geweest en daar ook een hoop van geleerd. Beter doorvragen, realistische blik hebben op wat een pensionhouder kan bieden etc. Vanuit de pensionhouders miste ik dan wel vaak een stukje verwachtingsmanagement, houden aan afspraken, helder communiceren etc. Dat hoop ik dan beter te doen. Hoe vaak ik wel niet gouden bergen ben beloofd waar in de praktijk niks van terecht kwam.

Ik wil er ook niet wat aan verdienen, maar wil er ook geen geld op toeleggen. Het is puur voor de gezelligheid, mijn plekje kunnen delen met anderen en wat meer reuring in de groep.

Zeker, doorvragen is altijd goed en moet je zeker doen, zowel als klant als uitbater.
Ik reken altijd een uur voor een bezichtiging, hoe meer info je kan verstrekken, hoe beter.

Er komt bij ons overigens soms weleens een aanvraag langs voor paarden (pony's) die niet op gras mogen en dus enkel paddock. Dus er is zeker vraag naar jouw concept.

Om een voorbeeldje te geven, hier in de buurt staan 3 paarden / pony's op een halve hectare paddock paradise zonder gras. Rijbak(je), schuilstal, mesthoop etc meegerekend in die halve hectare.
Grenzend aan bosgebied. Geen bakverlichting. Prijs zit geloof ik rond de 275 / 300 euro voor een D-pony als ik me niet vergis.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:09

Ik denk dat er vast mensen zijn die dit zoeken want 24 uur per dag buiten vind ik een groot pluspunt. Maar niet voor mensen met een baan die ook willen rijden. Dan is de bak vrij klein en ook nog eens onverlicht in de winter. En als je ook niet naar buiten kunt, zou ik hier niet snel voor kiezen, tenzij het is als een soort van opfok of revalidatieplek.
Je geeft aan dat de paarden de bak ook mogen gebruiken als paddock. Ik denk dat als je 4 of 5 paarden hebt die daar regelmatig gaan liggen rollen, rennen en mesten, de kwaliteit van je mooie bak snel achteruit gaat. Misschien moet je goed bedenken of dat echt kan bij jouw bak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:33

Begrijp ik goed dat ze normaal op een paddock staan van 16x16?
Dat vind ikzelf wel heel klein om meer dan 2 shetjes op te zetten.
Dat is 256m2 en een heel stuk kleiner dan een buitenbak (800m2).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:06

Een paddock van 16 x 16 en een track van 70 meter lijkt mij niet echt geschikt als thuis voor 4 tot 5 pony's/paarden.
Rijbak als paddock gebruiken vind ik zelf ook een minpunt. Je merkt dat toch altijd aan de rijdbaarheid van de bak.
Voor de rest klinkt het wel als een fijne plek, maar die ruimte is wel een belangrijk punt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:47

Ik denk dat dit in de randstad zeldzaam is, dus daar zou zeker wel animo voor zijn.

Verder zou ik je aanraden om te zorgen dat je er wel iets op verdient. Niet tegen kostprijs. Je levert namelijk wel degelijk dingen in (zoals privacy, mogelijke rommel, andere ergernissen) en op de lange termijn gaat het schuren dat anderen gratis gebruik maken van alles waar jij wél voor betaalt. En die anderen gaan wennen aan jouw prijs en dat als normaal beschouwen, waardoor je in een positie van chronische zelfopoffering belandt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:39

Brainless schreef:
Begrijp ik goed dat ze normaal op een paddock staan van 16x16?
Dat vind ikzelf wel heel klein om meer dan 2 shetjes op te zetten.
Dat is 256m2 en een heel stuk kleiner dan een buitenbak (800m2).

Met schuilstal van 3x9 en als er pension klanten komen lees ik een extra paddock
Er staat aparte goed te rijden eb en vloed bak. Geen paddock waar je ook in rijden kan.
Of lees ik dat verkeerd

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:17

Ik zou zo bij je komen hoor! Ik zit nu ook in de randstad en dit klinkt hartstikke goed!

En inderdaad wel een goeie prijs voor jezelf berekenen dat je er wat aan over houdt of iig quite

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:22

Ik zit in die regio en weet zeker dat er animo voor is. Voor mij zou het ook al interessant zijn. Echter staan wij op dit moment gewoon hartstikke prima :)
Ja de weinig weidegang is een minpuntje. Echter hebben ze wel ruimte en heb je dus niet de weidegang nodig voor ruimte te geven.
Klinkt als een fijne plek, bedenk alleen meer zelf of je echt wilt beginnen aan stalgenoten.
Het kan ook echt veeeeeel ergernis brengen of onrust in je kudde / plekje.
Maar weet wel zeker dat je genoeg animo kan krijgen voor bovenstaand.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:42

Ik zit zelf niet in de randstad, maar ik denk zeker dat er animo voor is, vooral voor mensen met wat soberder rassen. 24/7 buiten en verrijkte paddock klinkt super.
Of een rijbak goed blijft als hij door meerdere pony's als paddock wordt gebruikt heb ik twijfels bij, maar onvoldoende ervaring om dit heel stellig te zeggen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 23:04

Ik heb stalling verhuurd in Aarlanderveen dus aardig dezelfde regio. Uiteindelijk zijn er altijd wel pension klanten te vinden, maar soms was het een behoorlijke zoektocht. Ik had soms wel 15 kijkers voor er een plek opgevuld was. En dan van die 15 reageren er 10 nooit meer nadat ze waren komen kijken.

Ik had een beetje hetzelfde, een wat kleinere bak dan officiële maten ook (niet in de beste staat), maar wel iets weidegang. 24/7 buiten met goede schuilmogelijkheden en droge ondergrond in de winter.
In 2020 ben ik begonnen en vroeg toen 175€ per paard. Ze kregen toen nog voordroog. Uiteindelijk ben ik op verzoek van klanten overgegaan op hooi. Toen vroeg ik 255€ en 3 voer en mestbeurten in de week.

De redenen waarom veel mensen het niet zagen zitten waren de staldiensten en het niet buiten kunnen rijden.
Met de lagere prijs en 2 stalbeurten in de week was ik wel een stuk sneller vol dan later na de prijsverhoging en de verhoging van het aantal staldiensten.
Ik ben er eind 2023 mee gestopt, mede door het lastig vinden van pensionklanten en de hoge onderhoudskosten.

Ik wil je wel als tip meegeven dat je sterk in je schoenen moet blijven staan met wat je wilt. Mijn klanten toentertijd wilden steeds vanalles anders en ik probeerde daarin mee te gaan. Maar daardoor werd het wel steeds meer werk en steeds duurder.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 23:48

Vwb uitrijmogelijkheden.. Waar in ter aar zit je? Ik heb op de paradijsweg gestaan en daar hadden we de keuze uit 2 rondjes.. 1 rondje meer, dat was de ene kant uit en een rondje golfbaan.. Dat was de andere kant uit.. Als je ook een beetje aan die kant harkt, kun je best nog wel wat buitenrijden..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 07:57

Iedereen dank voor de reacties, zal later even uitgebreider reageren.

Over de ruimte die ze hebben: de pony’s hebben 1 paddock, 1 rijbak en 1 track tot hun beschikking en daar zal nog een paddock bij komen. Het doel is 4 pony’s in totaal.

Ik heb eerder 2 rijpaarden en 1 shet op dit stuk gehad en de rijbaan houdt zich bijzonder goed. De bak ligt er nu 5jr en is echt in perfecte staat dus ik durf daar wel weer opnieuw meer pony’s op te zetten.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:59

Dan moet je wel hopen dat je geen paarden treft die alles overhoop graven. Dan is je mooie eb- en vloedbak zo naar de filistijnen. Bij mij mogen ze echt niet los in de bak.
Denk wel dat er animo voor is, er is nu eenmaal ernstig tekort aan stalling hier in de regio. Ik heb een aardige wachtlijst. Wat eerder gezegd werd: probeer er achter te komen waar iemand vandaan komt en waarom hij/zij weggegaan is. En zet niet te laag in qua prijs. Je snijd jezelf al gauw in de vingers qua kosten. Hoe meer paarden, hoe eerder er iets stuk gaat. Hier braken in de eerste week al twee dure Gallagher prikpalen door de midden en twee handgrepen, dat kost je zo weer een kleine 100 euro. Je plekje klinkt fijn, ik hoop dat je fijne klanten vindt!

Edit: zorg ook voor een hoekje waar je shetten zich kunnen terugtrekken waar de "groten" niet kunnen komen. Is fijn voor ze.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:04

karrij schreef:
Nooit vragen wat een ander zou willen betalen voor iets wat jij aanbiedt! Krijg je alleen maar klaplopers op!
Kijk wat jij voor kosten hebt voor het onderhouden van de paarden en wat jij er zelf ook nog aan over wil houden, ook dat mag he!

Op dit moment hebben we een paar haffies staan van vrienden die in de lappenmand ligt, maar wij gaan wellicht in de toekomst weer verhuren, maar het zijn niet alleen halleluja verhalen die wij gehad hebben, hou daar ook rekening mee en in ons geval krijg je achteraf ook nog een trap na! Kijk dus goed wie je binnenhaalt.

Dit dus!!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:31

Snap ik, maar ook ik denk dat je bak dan na 10j niet meer in goeie staat zal zijn…
Die kosten moet je er ook bijtekenen, want met je 2 kleintjes blijft die bak anders jaren langer goed.