Van weiland naar werk. Hoe houd ik mezelf presentabel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Van weiland naar werk. Hoe houd ik mezelf presentabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 06:27

Hoe doen jullie dat toch… een kudde paarden én een fatsoenlijk kapsel?

Sinds een maand of drie heb ik mijn mannen volledig in eigen beheer. Ik vind het fantastisch – en volgens mij zij ook wel – maar ik loop tegen iets heel basaals aan:
Mijn spiegelbeeld.
Of beter gezegd: het gebrek aan verzorgde handen, haar en algehele glans.

Mijn toch al wilde bos krullen verandert binnen no-time in een pluizenbol deluxe, mijn nagels zien eruit alsof ik in m’n vrije tijd met dassen vecht, en ondanks fijne handschoenen zijn de eeltplekken niet aan te slepen. En dan moet ik daarna dus net doen alsof ik gewoon fris en fruitig op kantoor verschijn. Liefst zonder spoor van hooi en stro.

Dus:
Hoe doen júllie dat?
Welke handcrème werkt echt tegen barstjes en kloven? Hebben jullie een ‘on the go’-krullentemmer? En zijn er andere trucs om er niet als losgebroken weilandnimf op twee benen bij te lopen?

Alle tips zijn welkom!

Lieser

Re: Van weiland naar werk. Hoe houd ik mezelf presentabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 06:49

Ik lees mee. Geen paarden aan huis, maar ik moet wel regelmatig naar stal voordat ik naar mijn werk ga. Ik kom tot nu toe niet verder dan schone kleren en schoenen mee en omkleden op het toilet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:04

Ik heb geen bos krullen dus daarmee kan ik niet helpen, maar wat voor mij helpt zijn de volgende dingen:

- Uiteraard andere kleding mee.
- Haar in een vlecht op stal, daarna los en een borstel er doorheen.
- Droogshampoo.
- Lekkere parfum.
- Handen wassen met een nagel borsteltje bij veel vuil onder je nagels (maar met handschoenen aan geen last van).
- Make up tasje mee voor een nieuw lijntje oogpotlood en een klein beetje foundation.

En voor handen met kloofjes: smeren met Working Hands van O'Keeffe's. Dat is echt wondermiddel!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:05

Een overall over je kleren en een bonnet op je hoofd waar je krullen in zitten. Qua handen moet ik zeggen dat mijn gellak nagels goed houden ondanks mijn bosavonturen. Dat ziet er meteen een stuk verzorgder uit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:06

Een bijpassende baan kiezen :+
In de tijd dat ik mijn ponys in rijden beheer had was ik motor instructeur, niemand die raar kijkt als je haar niet zit :)*

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:25

Een bonnet over je krullen idd!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:29

Ik doe mijn haar altijd pas als ik op mijn werk ben, en ik kleed me ook altijd om :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:36

Ik ben of niet kritisch genoeg op hoe ik eruit zie, of ik doe onbewust iets heel goed :D Denk wel dat het scheelt dat ik ze aan huis heb staan.

Mijn nagels zijn opgelost sinds ik biab heb (en variant op gel lak) Dat blijft gewoon 4 weken mooi ondanks alle stal en wei werkzaamheden. Ik heb wel wat eelt met name op mijn vingers, maar geen kloofjes en ik doe niet bewust iets hiervoor.
Mijn haar raakt niet in de war/wordt niet vies van voeren of uitmesten. Maar mijn krullen zijn dan wel altijd een beetje een pluizige boel. Even nat maken met een een spray en de boel een beetje in fatsoen knijpen werkt het best als mijn haar meer weg heeft van een vogelnestje. Maar meestal gaat het alsnog in een knot :+

In de ochtend zorg ik dat ik als eerste de paarden doe, en daarna mezelf, dat is het voordeel van paarden aan huis natuurlijk... Ik heb 1 broek die een soort hooi en stro magneet is, als ik die aan wil trek ik die pas aan als ik klaar ben. In de tussentijd trek ik even een broek uit de wasmand. Een overall kan ook een oplossing zijn, maar daar ben ik dan weer te gemakzuchtig voor.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 07:49

VogeltjeM schreef:
Ik doe mijn haar altijd pas als ik op mijn werk ben, en ik kleed me ook altijd om :')

Handig.. maar helaas niet van toepassing.. ik werk in de thuiszorg.. en om dat bij een cliënt te doen is niet handig..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 07:50

Ik ga eens kijken naar een bonnet. Dat is een super goed idee.

En die genoemde handcrème ga ik ook proberen. Helaas zijn gelnagels geen optie. Mag niet van de baas.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:12

Over die krullen geen tips. Wel heb ik een trainingsbroek een maatje groter. Zo kan ik mij sochtends eerst helemaal klaar maken. Dan trek ik die trainingsbroek over mijn goede kleren en een vest of jas om de paarden te doen. Meestal ook werkhandschoenen aan tegen de gore randen onder mijn nagels.
Qua handen vetten: lanette is mooi vet, dat zul je ongetwijfeld kennen vanuit de zorg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:16

Wegwerphandschoenen in de morgen en verder goed wassen en soms weken. Altijd een werkoveral klaar hangen zodat je die kunt gebruiken en zoveel mogelijk voorbereiden zodat je in de morgen zo min mogelijk hoeft. Eelt voorkom je niet dat hoort bij werk en rijden. Let ook op paardengeur/mestgeur. Eventueel flink deodorant of een eau de toilette gebruiken om het te overstemmen. Geen lange nagels........

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:17

Ik deed altijd een overall aan als ik in de ochtend moest voeren. En borstel en wat make-up en deo in de auto leggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:25

Blijven smeren met je handen, scheelt in het soepel houden van je huid en daardoor ook meer kloven, de genoemde handcreme werkt bij mijn man erg goed.
Een overal over je werkkleding heen of omkleden op stal als je klaar bent.
Wat ik ook wel doe bij mijn krullen is een waterfles met spray kop vullen met water en een leave-in conditioner mengen, even sprayen en mijn krullen zijn weer netjes.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:32

Als je zonder handschoenen werkt kun je niks tegen eelt doen. Dus of handschoenen aan doen of eelt accepteren. Daar is niks ergs of vies aan?....

Ik draag mijn haar alfijd in een strakke knot. Minst last van stank in je haar. Daarna los doen en even stijlen of je kapsel gewoon in een nieuwe knot, staart of vlecht doen.

Handen wassen werkt voor vieze nagels.

Deo mee, geurtje mee, schone kleren schoenen en jas.

Het mooist is paarden doen en dan terug naar huis om desnoods even te douche.

Oftewel: makkelijker denken, meer tijd voor nemen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:45

Wat ik altijd deed, joggingbroek over mn kleding aan. Grote hoodie of jas erover aan om mijn kleding te beschermen tegen vuil en geur (regelmatig uitwassen anders heeft het geur buitenhouden ook geen zin).

Haar op staart op stal. Handschoenen aan.

In de auto een borstel, deo, parfum en ik heb ook altijd ontstemmingsalcohol om mijn handen nog even goed te kunnen 'wassen'.

We hadden geen toilet op stal, maar ik kleedde mij altijd om in de zadelkamer zodra ik klaar was met alles en dan in de auto de rest even fatsoeneren en dan naar kantoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:47

Zorgen dat je maar een keer per dag heen hoeft voor de klusjes.

Ik heb alles zoveel mogelijk simpel. ik mest een keer per dag (of soms eens per twee dagen) uit. Ik voer een keer per dag krachtvoer en heb grote ruiven en netten waar onbeperkt hooi in kan.
Als ik voor het werk heen moet is dat puur om even een supplementje te voeren of om een stuk weide open te zetten bijvoorbeeld. Uitmesten en klusjes doe ik na het werk.

Jogging of regenbroek over je kleren helpt ook inderdaad. Iets van een muts of pet of bonnet en een haarborstel in de auto voor je haren (die opsteken of opbinden zal ook al schelen.)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:05

Nagels lakken zodat niemand ziet dat er nog een restje modder onder je nagel zit. :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:13

Ik zou een overall over de kleding heen aantrekken en schoenen in de auto omwisselen. Haar vast en eventueel daar ook iets overheen. Nagels kort, zodat je ze schoon kunt houden. Misschien een doekje om ergens een vlek weg te kunnen poetsen en een kledingroller. Een reisborsteltje zal wel weinig zin hebben met krullen, denk ik?

Ik heb ze aan huis en vind het fijn om eerst in paardenkleren de paarden te doen, daarna pas om te kleden naar normale kleding, etc. Alternatief is dat ik een overall/skipak over mijn kleding draag. In de zomer vind ik dat wel te warm. Zweten is ook niet zo aantrekkelijk... Eelthanden zijn niet te voorkomen, daar heb ik me bij neergelegd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:22

Tja wat moet je doen voor je werk aan?
Ik moest voor het werk aan langs stal om de paarden te voeren en buiten te zetten. Ik zorgde ervoor dat alles klaar stond, ik hoefde dus alleen een schep voer in de voerbakken te doen. Terwijl de paarden dat aten liep ik met de kruiwagen met gevulde hooinetten naar buiten om ze daar in de hooibakken te hangen. Daarna de paarden 1 voor 1 naar buiten, handen wassen met zeep en klaar was ik. Kwartiertje werk. Mesten en alles weer klaar leggen voor de volgende dag na het werk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:26

Zorg iig voor een goede nagelborstel en was je handen goed met nagelborstel wanneer je klaar bent.

Eelt heb ik zelf niet zo heel veel last van.

Een bos krullen wordt hier getemd door het op te steken bij de paarden, maar die bonnets die hier genoemd worden (ik kende ze niet, moest ze opzoeken) zouden ook best kunnen werken. Nu heb ik werk waar mijn haren normaal gezien ook vast zitten, dus in een vlecht of klem op mijn hoofd bij de paarden en daar doe ik niks aan als ik ga werken.

Verder ben ik zelf niet zo van extra kleding er overheen trekken, maar van het omkleden nadat ik klaar ben, maar dat heeft er o.a. mee te maken dat ik snel zweet en een extra laag kleding maakt dat erger. Nu ben ik wel vrij makkelijk, ik kleed me rustig in de auto om, of tussen 2 open staande autodeuren ofzo.

Belangrijk is ook echt om schoenen en jas te wisselen, daar zit altijd veel geur in, is mijn ervaring. En in de zomer, wanneer je geen jas draagt, dus echt een ander shirt aan bij de paarden als waarin je gaat werken.

Nu heb ik wel makkelijker werk, want de kans bestaat dat ik na 1 werktaak naar varkens ruik, dus wat maakt dan de geur van een beetje paard nog uit ;-)
Maar ik ga ook wel eens naar kantoor of andere locaties waar geen dieren zitten en als ik dan daarvoor varkens heb bezocht, hanteer ik ook wat ik hierboven beschrijf.

Maar ik heb dus sowieso een paar laarzen in de auto om schoenen bij de paarden te kunnen wisselen.
En er ligt een verzameling jassen (die ene die bij de varkens gedragen wordt, een andere voor niet stinkende werkbezoeken, 1 voor de paarden, etc.)

Een schoon shirt en schoon vest liggen ook bijna standaard in mijn auto.

En verder idd van te voren bedenken wat echt moet voor werk en wat ook na werk kan, kwa verzorging van de dieren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:21

Bij de paarden het zo makkelijk mogelijk maken, waardoor je minder tijd kwijt bent of minder vies wordt. Dus hooi al in netten en dan alleen de netten ophangen - als voorbeeld als zoiets relevant zou zijn. Op een rustiger moment kun je dan een voorraad maken. Je paarden niet te veel aanraken of aaien scheelt ook veel in geur en haar. Handschoenen of een nagelborstel, je haar bij elkaar of met iets erover, nooit met je nette schoenen naar de paarden want dat is echt een geurverspreider. Omkleden inderdaad, of anders iets over je kleding, liefst oversized is makkelijker.
Met handcreme de boel goed bijhouden zodat je handen niet stuk gaan, dan is het lastiger om netjes te houden.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:42

Zelf deed ik in de ochtend voor het werk alleen hooi ophangen / draadje open naar de wei. En de rest was voor na het werk. En dan of omkleden in de auto of een overall over mijn kleren.
Voor de rest handschoenen aan. Haar was vaak met een petje op wel netjes te houden maar ja mijn haar is heel anders als dat van jouw...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:48

Wat voor werkzaamheden doe je voor je werk aan?
En is dat elke keer hetzelfde, of heb je ook dat je een late hebt en dan bv moet uitmesten ed?

Anders in de ochtend zo min mogelijk, dus hooguit voeren (van te voren klaar leggen!) en de wei open doen. Ik ga dus de ochtend niet mesten, poetsen oid. Alleen het noodzakelijke en dan nog met een overall/laarsjes en handschoenen als het bv dekens wisselen is. Haar strak vast met een pet eventueel en daarna los schudden en even met de haarlak bus er omheen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:49

Voor schone nagels zijn hele korte nagels het handigste. Neem een nagelborstel mee om goed mee te wassen. Karweizeep als je het kan vinden helpt - is een oranje zeep. Maar iets anders met dat borsteltje helpt ook