JKK verdelgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Notch

JKK verdelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:06

Hoi,

Heeft iemand een goede tip om JKK te verdelgen?

Door ernstige ziekte binnen ons gezin zijn we vorig jaar te laat geweest met handmatig uitsteken, en hadden we op een zeker moment 1/3e van ons weiland bezaaid staan met die vreselijke planten. Volgens de loonwerker was frezen geen optie omdat ik het dan alleen maar meer verspreid, en is uitsteken de enige optie..... Kennis opperde om het betreffende perceel 2x per week kort te maaien en extra veel te kalken en dan volgend jaar frezen en opnieuw inzaaien, maar ik heb weinig zin in experimenten en hoop dat er misschien nog een andere beproefde methode is.

Suggesties en bronnen zijn welkom!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:14

Naar wat ik begrijp heeft JKK oliehoudende zaden die jarenlang in de grond kunnen overleven. Frezen en doorzaaien zou dan waarschijnlijk niet direct het gewenste resultaat geven. Blijven maaien zou uiteindelijk de plant uit moeten putten, maar ik zou er dan geen paarden op laten lopen want gemaaide JKK herkennen ze niet meer en eten het vervolgens wel op, wat evengoed flink giftig is. En dat zou dan jaren kunnen duren.

Ik zou, hoe intensief het dan ook is, toch een poging doen om met de hand te gaan uitsteken. Al is het maar een deeltje per keer. In het overgebleven gat een handje paarden-of kunstmest heb ik ook weleens gehoord dat het zou helpen. Maar geen idee hoe groot de weide is! En de rest, waar je nog niet aan toe komt om uit te steken, iig de bloemen blijven verwijderen zodat ze niet verder uitzaaien tot je ze hebt kunnen uitsteken.

Sintara

Re: JKK verdelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:19

Kunnen loonwerkers ook niet meer spuiten tegen jkk?

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:22

Ik vrees dat het toch uitsteken met de hand wordt, of nog ergens echte roundup vandaan toveren. Of afsnijden en dan wat terpentine op het stengelrestje gooien. Maar ja, dat vervuilt weer en zou ik ook niet doen. Maar dat werd vroeger gebruikt om van bereklauw af te komen.
Mijn vader gebruikte vroeger formaline als onkruidverdelger, het doodde echt alles, maar oh wat was die lucht benauwd zeg. Dus ook geen aanrader. Maar dan hoef je het niet af te snijden of er uit te steken, het gaat echt wel dood.

Het veiligst is alles uitsteken. Dan vervuil je de grond ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:55

Sintara schreef:
Kunnen loonwerkers ook niet meer spuiten tegen jkk?

Jawel maar wel liefst op de jonge plant.
Hebben wij laten doen en tot op heden weg gebleven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:23

Ik zou het advies van een handje kunstmest naast je neerleggen hoor. Ik heb dat ooit gedaan op een paar lastig uit te steken planten en gevolg was dat niet alleen de JKK dood ging maar er jaren een kaal rondje is gebleven op die plek. Dat ziet er ook niet uit in je grasmat :=

En het eerste dat er jaren later weer op kwam was een nieuwe JKK :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:28

Hebben loonwerkers niet meer de “echte” roundup ?
Mij hebben ze gezegd dat bij uitsteken je echt erg diep moet gaan, de hele wortel loet meehebben. Voor een grote wei met veel JKK lijkt me dat haast niet te doen.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:41

Of een paar jaar geduld. JKK is een migrerende plant. Hij maakt de grond waarop hij leeft ongeschikt voor zichzelf. Hierdoor vertrekt de plant weer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:57

Ach hier stond in 2008 de hele wei geel van de JKK toen we er kwamen. Ik ben toen gewoon aan het ene uiteinde van de wei begonnen en met verstand op 0 steeds een stukje weggetrokken in een paar maanden tijd. Zo moeilijk zijn ze niet uit te trekken hier in de klei als de grond enigszins okee is. Zandgrond lijkt me nog een stuk makkelijker.

Op een gegeven moment wordt je er ook handig in om het hele plukje wortels er uit te krijgen door op de juiste manier met 2 handen te trekken / beetje schudden tijdens het trekken zodat het plantje niet afbreekt. Er zullen ongetwijfeld wat stukjes blijven zitten maar het volgende jaar kwam er echt nog geen 20% (misschien zelfs nog maar 10%) terug.

Als je de grond verder niet verstoord waardoor er niet weer nieuwe zaden boven komen, kom je een heel eind met uittrekken :j

jolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:02

ik spuit ieder jaar mijn gazon met echte roundop goed in het hart spuiten en dit bijhouden
de wei met kunstmest strooien of kalken
st jacobskruid houd van arme grond

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:02

Ik heb 3 jaar op een rij alles met de hand uitgetrokken. Dit hielp niks.
Toen was ik er zo klaar mee dat ik alles heb laten spuiten. Een deel van de wei, waar het het ergst was heb ik helemaal opnieuw laten bewerken en inzaaien.
Nu hou ik het bij met de rugspuit en spuit ik pleksgewijs. Ik hooi het land, dus wil er geen JKK inhebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:09

Als het uit de hand gelopen is zou ik een keer goed laten spuiten. En daarna weer bijhouden door plekgewijs te spuiten of eruit trekken.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:30

Apacheshadow schreef:
Of een paar jaar geduld. JKK is een migrerende plant. Hij maakt de grond waarop hij leeft ongeschikt voor zichzelf. Hierdoor vertrekt de plant weer

Nou, dit is echt niet waar hoor. Een stukje wei waar mijn paard staat staat werkelijk vol met 100-en JKK planten. En het is een stukje van 25 bij 25. Wordt niet gemest, wordt niet gemaaid, de paarden mogen er lopen, maar willen er niet lopen om 1 of andere vage reden (het is een stuk wei wat via een pad langs een ven verbonden is met de grote wei, maar ze staan echt nooit op dit stukje wei, lopen er alleen langs als ze naar stal of de paddock moeten). Maar elk jaar komen er meer JKK planten, nooit minder. In het begin werd er wat aan gedaan, nu niet meer. De stalhouder zegt ook, de paarden willen er toch niet staan, dus we gaan er ook niets meer aan doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:03

Omdat wij vorige jaar sowieso opnieuw wouden inzaaien is het weiland 1x plat gespoten(vraag mij niet met welk middel).

Nu staan er een aantal planten op de rand waar niet gespoten is/geploegd.
Die zal ik er binnenkort uittrekken.

Vorige jaar heb ik minimaal 10 grote kruiwagens eruit gehaald(2 wieler kruiwagen).
En dat was echt echt veel -O-

Nu wil ik graag elk jaar het gras een "start" geven met stikstof korrel erop te laten strooien door de buurman(dit jaar ook gedaan).

Zodat het gras een goede sprint maakt in het voorjaar en niet te veel "gaten" over blijven voor onrkuid

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:41

Uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:51

Apacheshadow schreef:

Een jaartje of 10 minimaal dan en ze toonden geen teken van uit zichzelf vertrekken.

germie paarden die er gevoelig aan zijn (mensen ook trouwens) krijgen brandwond-achtige plekken op de huid van te vaak in aanraking komen met de plant. Ooit uitslag op de neuzen of koten gezien die op verbranding van bv de zon leek?

Ik heb twee jaar geleden een hoop uit getrokken en na een kwartier brandde mijn. Handen alsof ik ze in kokend water gestoken had. En ook effectief blaren. Daarna dus maar met handschoenen verder gewerkt. Maar als de plant mijn armen te veel in contact kwamen had ik daar ook uitslag.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:04

De paarden komen er gewoon echt niet mee in contact. Ze lopen door dat stukje wei, maar daar is een olifantenpaadje uitgesleten en daar groeit zelfs geen gras. Verder eten ze er nooit wat, ook al zouden ze dat wel kunnen. Toen er nog geen jkk stond is wel eens geprobeerd dat stukje wei af te zetten zodat de paarden het ook kaal zouden vreten. Maar ze braken steeds weer uit. Er is wat met dat stukje waardoor ze er echt niet willen lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:05

germie schreef:
De paarden komen er gewoon echt niet mee in contact. Ze lopen door dat stukje wei, maar daar is een olifantenpaadje uitgesleten en daar groeit zelfs geen gras. Verder eten ze er nooit wat, ook al zouden ze dat wel kunnen. Toen er nog geen jkk stond is wel eens geprobeerd dat stukje wei af te zetten zodat de paarden het ook kaal zouden vreten. Maar ze braken steeds weer uit. Er is wat met dat stukje waardoor ze er echt niet willen lopen.

Waarschijnlijk de plant die pijn doet.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:09

Ayasha schreef:
germie schreef:

Waarschijnlijk de plant die pijn doet.

NEE, ze wilden er ook niet lopen toen er geen JKK stond. Er is wat met dat stukje grond. Het is een klein vierkant stukje achter een ven, ingesloten tussen een vennetje, een stuk bos en een stukje grasland van de buren. Het ligt geheel uit het zicht (dus daarom ook niet fijn voor de mens om daar dieren te hebben lopen, want je ziet ze niet).
De weides waar de paarden wel grazen probeer ik met de hand jkk vrij te houden. Heb al gezien dat ik weer een stuk of 6 planten moet wegsteken, want zag er al weer wat opkomen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:06

Niet verstandig. Krijgt dus de kans om lekkee te verspreiden.
Weg halen die zooi dus :j

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:36

Is er niemand die zich zorgen maakt over verdelgen en de gevolgen daarvan voor de dieren die daarna weer vrolijk het gras uit de zelfde grond op staan te eten?

Nu is er weinig onderzoek gedaan naar de invloed hiervan op dieren, maar voor mensen weten we ondertussen dat de lange termijn gevolgen van het gebruik van roundup en dergelijke behoorlijk ernstig zijn. Met name combinaties van diverse gifstoffen, en uiteraard op de lange termijn. (voor zowel de mens als voor de grond.)

Eventueel gedaan onderzoek naar bijvoorbeeld melkvee, die niet heel oud worden gemiddeld, is dus ook niet zo relevant voor paarden die we toch graag wel 25+ zien worden.
Net als JKK heb je van verdelgingsmiddelen stapeling in de lever, en zullen de paarden er niet direct ziek van worden.

Het klinkt mij een beetje potato potato om je JKK gewoon 'even te laten verdelgen door een loonwerken die nog wat echte roundup' heeft staan.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:07

Ik heb nog echte roundup, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit op de paardenweide te gebruiken. Sinds dat ik er sta (5 jaar) trekken wij elke lente/zomer zo veel mogelijk JKK uit de grond. Altijd met handschoenen en de uitgetrokken planten gaan dan niet op de mesthoop of compost, maar worden echt ver van de weilanden vernietigd. Helaas: nog steeds elk jaar weer veel planten. We mesten de grond, we trekken de plant met wortel en al (voor zover mogelijk) eruit, maar nóg komen die krengen elk jaar terug. Waarschijnlijk omdat de wei grenst aan een provinciale/gemeentelijke weg, waar JKK volop in de berm staat. Vorig jaar hebben we dit voor het eerst kunnen melden en toen zijn ze komen maaien. Hopelijk helpt dat, want we gaan ook dit jaar weer bellen zodra we de plant daar in de berm zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:11

Ik spuit het weg met mcpp, evenals ridderzuring. Mcpp roeit niet alles uit, zoals de echte round-up maar puur de tweejarige planten zoals jkk, zuring, brandnetels. Een paar jaar geleden had ik nog veel last van bovengenoemde maar tegenwoordig nog maar heel sporadisch meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:13

hoefijzer schreef:
Is er niemand die zich zorgen maakt over verdelgen en de gevolgen daarvan voor de dieren die daarna weer vrolijk het gras uit de zelfde grond op staan te eten?

Nu is er weinig onderzoek gedaan naar de invloed hiervan op dieren, maar voor mensen weten we ondertussen dat de lange termijn gevolgen van het gebruik van roundup en dergelijke behoorlijk ernstig zijn. Met name combinaties van diverse gifstoffen, en uiteraard op de lange termijn. (voor zowel de mens als voor de grond.)

Hier is ook MccP gespoten. Het gras enz bleef gewoon. Brandnetels en JKK zijn weg.
Eventueel gedaan onderzoek naar bijvoorbeeld melkvee, die niet heel oud worden gemiddeld, is dus ook niet zo relevant voor paarden die we toch graag wel 25+ zien worden.
Net als JKK heb je van verdelgingsmiddelen stapeling in de lever, en zullen de paarden er niet direct ziek van worden.

Het klinkt mij een beetje potato potato om je JKK gewoon 'even te laten verdelgen door een loonwerken die nog wat echte roundup' heeft staan.

Heb je recent onderzoek gelezen over wat JKK veroorzaakt? O.a. over de gifstoffen die in honing terug te vinden zijn er van bv.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:25

Jaren er met de hand uitgestoken. Weiland tegenover mij is geel, dus besmetting blijft komen. Nu ook overgegaan op spuiten sinds 2 jaar. Ik vind het een groot succes. Spuit alles, wacht 10 dagen en wat niet dood is spuit ik opnieuw. Controleer 10 dagen later weer ipv het hele jaar aan het uitsteken.