Van stal paard naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shannak21

Van stal paard naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:09

Hoi allemaal,
Ik loop er al een tijdje tegenaan dat ik vind dat mijn paard te weinig buiten komt/ staat, op de stal waar hij nu staat. In de zomer staan ze van 9 tot 17 op het weiland en s’nachts op stal. In deze situatie gedraagt mijn paard zich voorbeeldig. Maar in de periode (de winter) dat hij 3 uurtjes per dag op de paddock is het echt een bommetje, ongeduldig, stout, met rijden verschrikkelijk. Dus hij kan niet zijn energie kwijt.

Hij stont eerst met een maatje op de paddock, en toen leek het probleem opgelost, want ze speelde lekker samen. Maar helaas is zijn maatje verhuist en heb ik percies hetzelfde gedrag weer terug als voor dat hij met hem op de paddock stond. Mijn ruin is 4,5 jaar en merk gewoon dat hij het echt leuk vind om te spelen met soort genootjes.

Nu heb ik een stal aangeboden gekregen in de buurt waar hij 24/7 buiten kan staan met 4 andere ruinen. Dit is een paddock paradise, met weidegang, onbeperkt ruwvoer en schuilstal. En aan het bos waar ik eigelijk het allerliefste rij en ik nu niet dichtbij sta, niet op loopafstand in iedergeval. nu wil ik hem eigelijk hier heen verhuizen.

Ik denk dat dit de beste keuze is voor mijn paard. Zodat hij echt weer zijn energie kwijt kan. Zijn er mensen die ook de overgang van stal naar 24/7 hebben gemaakt? En wat is jullie ervaringen hiermee? Waar moet ik op letten de eerste periode ? Het zal natuurlijk wel een verandering voor hem zijn. Maar hij heeft wel al de eerste 2 jaar van zijn leven op een natuurgebied gestaan, toen 2 jaar op stal en nu wil ik heb dus weer 24/7 buiten zetten.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Cioccolato

Re: Van stal paard naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:12

Ik zou het in ieder geval met gunstig weer doen dus je zit in de goede tijd; richting de zomer!
Het kan werken, het kan niet werken. Beide scenario's in je hoofd houden en de tijd geven.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:19

Klinkt fantastisch!

Die van mij was happy met de overgang toen ik de stap maakte. Ik heb de overstap in de maand mei gemaakt als ik t me goed herinner. Werd een kreng naar andere paarden in de winter van frustratie als ze niet genoeg buiten kwam. Wel bleek haar wintervacht niet goed waterdicht dus ze moest een deken op in de winter. En op latere leeftijd had ik het idee dat ze 's winters af en toe toch wel behoefte had aan een stal (maar je hebt een schuilstal dus dat zit dan wel goed denk ik).

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:19

Als jouw paard nu al zo blij wordt van een maatje en veel buiten zijn, dan wist ik het wel. Dit is inderdaad een fijne periode om zo’n stap te maken. Ik zou het zeker doen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:30

Hoe oud zijn de andere ruinen in de kudde en hoe goed zal het matchen wat betreft schofthoogte en type paard/ pony? Wel iets om rekening mee te houden denk ik.

Shannak21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:36

SandraWierda schreef:
Hoe oud zijn de andere ruinen in de kudde en hoe goed zal het matchen wat betreft schofthoogte en type paard/ pony? Wel iets om rekening mee te houden denk ik.

Ja had ik ook wel naar gekeken, er zit 1 paard van 5 bij en 2 van een jaar of 15. De schofthoogtes van de paarden zit tussen de 145cm/165cm, mijn paard zelf is 165cm. Het is 1 PRE en 3 koudbloed kruizingen. Mijn eigen paard is ook een koudbloed kruizing.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:04

Doen! Je paard zal je dankbaar zijn. Hij geeft duidelijk aan sociaal te zijn en te willen spelen. Logisch op zijn leeftijd. Je kan het proberen toch? Dat 3 uur in de paddock is sowieso vreselijk in de winter.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:13

Lekker voor m, en voor jou. Een stabiel paard , geen gekkigheid omdat hij maar 3 uur buiten komt,( bizar 3 uur)
En vlakbij het bos. Super fijn.
Denk dat hij zo gewend is. Prima seizoen lijkt mij . Niet eens over nadenken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:16

Je gaat een mooi seizoen in om te wennen.
Ik zeg doen!
Hij geeft zelf al aan dat hij andere paarden nodig heeft en niet even in zijn uppie in een paddock.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:43

Doen! En je gaat nu de goede kant op qua weer, dat is helemaal ideaal.

Hou wel rekening mee in het begin dat je paard moe kan zijn.
Mijne staat al poosje 24/7 buiten, maar als er een nieuw stalpaard in de groep komt. Dan zie je wel dat sommige ( niet elke hoor!), wat moe kunnen zijn in het begin omdat ze én meer bewegen en het gewoon anders is en anders moeten leren slapen (met dus andere paarden om zich heen en niet 'veilig/rustig' tussen 4 stal wanden.

De mijne is enorm verbeterd met in de winter ook 24/7 buiten zijn, voorheen was het in de winter een wildebras :')

Succes! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:49

Klinkt een hele vooruitgang dus zeker doen. Hij zal inderdaad moe zijn en ook moeten wennen, een verhuizing heeft wel impact. Dus geef hem de tijd om te wennen en hou er rekening mee dat hij veel te verwerken heeft. Dat betekent niet dat je helemaal niks met hem kan doen, een routine erin houden is altijd goed.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:15

Absoluut doen! Door de 2 jaar ervaring in een natuurgebied kent hij de paardentaal vast goed. Sterker nog, hij heeft al duidelijk een sterke voorkeur voor (meer) sociaal contact. Ik gok dat hij mentaal veel lekkerder in zijn vel gaat zitten, binnen no time.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat dat eventjes kan duren voor hij helemaal is geaccepteerd door de kudde en tijdelijk bij voerplekken en/of schuilstal wordt weggejaagd. Meestal hebben dit soort plekken wel genoeg voerpunten, zodat er altijd uitgeweken kan worden. Toch kan het alsnog zo zijn dat je paard door alle veranderingen tijdelijk wat afvalt.

Ik heb zelf mijn vorige merrie op een gegeven moment van stal naar paddock paradise verhuisd en die was in de winter ineens superrelaxt en ook haar maagproblemen en voernijd verdwenen als sneeuw voor de zon.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:28

Hier helaas geen positieve ervaring.
Mijn paard bleek ondanks stabiele kudde en voldoende droge zachte ligruimte niet te gaan (REM)slapen en is zelfs nu ze alweer een half jaar 's nachts op stal staat nog niet helemaal terug de oude.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:06

Hier ook alleen een succes verhaal. Een paard wat overdags buiten kwam en s,nachts op stal, in de winter was de buitengang een paddock. Maar ze had regelmatig kolieken. We hebben geluk gehad en een huis met weides kunnen kopen, nu staat ze aan huis is een kudde ,nooit geen koliek meer en een fijn werkbaar paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:41

Ik heb 1,5 jaar geleden de overstap gemaakt van conventionele stalling naar een Paddock Paradise.
Dat vond ik zelf erg spannend, maar mijn paard doet het er prima. Achteraf gezien had ik hier veel eerder voor moeten kiezen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:12

Bijna alle paarden die bij mij komen gaan eerst op de 24/7 buiten wei. Er is er maar eentje geweest die het echt niet prettig vond en heel graag in de avonduren op stal wou.
De meest recente wilt niet eens meer naar stal als ik het haar aanbied. Als ze in een stabiele kudde komen en genoeg schuilmogelijkheden hebben (bomen is al voldoende) dan vinden ze het bijna allemaal echt heel fijn.

Geef ze wel even de tijd om te wennen, soms is dat een paar dagen en soms een paar weken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:18

Vorig jaar heb ik mijn oudje (noodgedwongen) verhuisd naar een paddock met schuilstallen en dus 24/7 buiten. Hij kwam van een stal waar hij 's nachts op stal ging en 's zomers wel 24/7 buiten zonder schuilstal.

Ik heb er geen dag spijt van gehad en had dit achteraf gezien eerder moeten doen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:24

Ja ik heb mijn paard midden in de winter zo'n verhuizing 'aangedaan'. Met een deken heeft dat heel goed uitgepakt en hij staat nu nooit meer op stal. Nu zal zo'n deken niet nodig zijn, we gaan de goede tijd weer in :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:36

Ik heb ook de overstap gemaakt van 24/7 binnen en in de zomer een 3 uurtjes op het land.

Eerder heeft ze ook 24/7 op onbeperkt gras gestaan maar toen werd ze tonnetje rond met hoefbevangen aan toe. Toen ervoor gekozen om maar beperkt op het land te staan en dat deed ze prima. Maar ik was wel constant bezig met ik moet rijden omdat ze anders amper buiten kwam en in de paddock alleen maar stil stond.

Nu, vanwege mijn ziekte, er weer voor gekozen om haar te verhuizen en ik ben zo ontzettend bang geweest dat ze weer hoefbevangen raakt. Maar op mijn huidige stal krijgen ze strookbegrazing. En wonder boven wonder doet ze het daar goed op qua dik worden.

In de winter staan ze op het “wintergedeelte”. Dat zijn 2 grote stukken met zacht zand en een verhard gedeelte met 3 containers waar ruwvoer in ligt. Die kunnen met luiken dicht gezet worden. En 2 schuilstallen verhard. Ze doet het hier prima op. Ik merk alleen als het echt een hele dag of een paar dagen oliebol is met regen regen en nog eens regen dan ze wel moe is omdat ze dan niet lekker kunnen liggen. Maar verder is het super goed geregeld. Rust in de kudde is wel echt een must.

Op de vorige stalling was ze vaak rennerig en sterk omdat ze teveel energie had maar dat is op deze stalling niet meer aan de orde omdat ze de hele dag kan lopen, klieren, spelen, kroelen enz.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:13

Zeker doen. Paard en ik werden er allebei blij van toen wij dat jaren geleden deden. Je wilt gewoon nooit meer terug naar op stal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:11

Een paar geleden ook die stap gemaakt met mijn vorige paard en arabier van dochter. De arabier werd er echt heel gelukkig van. Hij heeft een paar jaar op een paddock met mijn oude merrie gestaan en hij miste de ruimte en ging haar vaak plagen. Nu had hij de ruimte en werd er echt een stuk blijer van. Mijn oude merrie vond het niet echt geweldig, maar zij was toen al 28. Zij heeft echt moeite gehad om te wennen, vooral aan de andere paarden. Maar goed, geen kleine stal meer en genoeg ruimte zorgde er wel voor dat ze niet meer zo stijf werd.
Maar als ik lees dat je naar een mooie plek kan en met vriendjes voor jouw paard en lekker de hele dag buiten en genoeg ruimte zou ik het wel weten. Hij is nog jong en moet zijn energie kwijt. Het enige is dat hij misschien straks in de herfst/winter een deken op moet. Ik weet niet hoe goed hij tegen kou en regen kan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:18

Toen ik Oregon 4,5 jaar geleden kocht, was hij ook een stalpaard... hij stond in de zomer al wel 24/7 buiten met onze paarden (wegens ruimtegebrek op stal), en toen het tegen het einde van het weideseizoen was, werd hij van ons. We hebben hem eigenlijk gewoon gelijk meegenomen in het ritme van onze paarden... die staan in de winter in een paddock met schuilstal, en in het weideseizoen 24/7 op het land.

Voor mijn gevoel vond (en vindt) Oregon het helemaal geweldig... ik heb iig niet gemerkt dat hij moeite had met deze verandering :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:34

Van stal naar 24/7 valt of staat met:

- of je paard terecht komt op een plek waar genoeg voer beschikbaar is

- waar er niet teveel paarden op een te krappe ruimte staan

- je paard nog steeds rust vindt

- de overgang van het huidige voerbeleid naar het nieuwe voerbeleid niet te extreem is (bv: van een stal met krachtvoer, hooi en stro naar een groepsstalling met uitsluitend arm hooi waar het paard nauwelijks tot niet bij kan - om maar even 2 uitersten te noemen).

In jouw geval klinkt het als een verbetering dus ik zou het gewoon proberen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:47

Mijn grote pony kwam uit een loopstal naar mij en op de eerste stal stond hij maar 2 uurtjes per dag tot aan zijn knieën in de modder dus na 5 dagen meteen verhuisd. Het was hartje winter naar een stal met alleen buitenbak direct aan grote natuurgebied. Ik heb daar gekozen om hem overdag op de paddock en nacht op stal . Begin maart werd mij gevraagd of ik geen interesse had om hem toch weer 24-7 buiten te zetten tussen 3 andere ruinen in grote paddock met grote inloopstal omdat de stalhouder wel zag dat mijn pony liever buiten is. Ik heb hier toch ja op gezegd omdat ik ook zag dat hij daar gelukkiger ging worden .
Nu denk ik 6 weken verder heb ik een ander pony terug. Hij was al nuchter en relax maar nu nog zoveel meer heb echt een ontspannen pony . Binnenkort gaat de wei open en gaat hij met deze groep ook de wei gezamenlijk op .
Ik zou het dus meteen doen echt !
Ik ben midden in de winter verhuisd was afzien van de kou maar zou de keuze zo weer maken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:52

Ik heb de overstap 10 jaar geleden gemaakt, mijn paard gaf heel duidelijk aan dat, toen het grasseizoen voorbij was, hij het stalleven vreselijk vond. Hij verveelde zich dood, ging rondjes lopen en zodra ik de deur opendeed wist hij niet hoe snel hij uit de stal moest komen. Ik heb hem na 2 weken verhuisd, eerst naar de hele dag buiten en een half jaar later naar 247 buiten. Ik zou er niet over twijfelen, en hem naar de PP verhuizen.