Snelgroeiende haag naast paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Snelgroeiende haag naast paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 19:59

Heeft iemand tips mbt snelgroeiende haag naast een paardenweide?
Pony’s staan achter stroom en kunnen niet bij de haag. Haag staat ongeveer een meter naast de wei en paddock.
Doordat de boomwal van de buur gekapt is zijn wij op zoek naar een dichte heg. Het gaat om een strook van ongeveer 100 meter.
Mijn eerste idee was het deel waar de pony’s incidenteel lopen laurier. Laurier is giftig. Maar pony’s lopen daar eigenlijk niet. Eventuele vallende blaadjes kan ik daar verwijderen. Ideaal is het niet. Het deel naast de paddock waar ze altijd in staan wordt dan hulst zonder besjes. Nadeel van Hulst is volgens mij dat deze niet snel groeit.
Andere optie is conifeer. Ook giftig maar heeft geen vallende takken/bladeren.

Wellicht heeft iemand andere tips? Heg moet wel goed bestand zijn tegen wind.

ruitje

Re: Snelgroeiende haag naast paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:08

Moet het een Haag zijn? Wij hebben vrij veel pampasgras staan, hoef je geen reet aan te doen en groeit als kool.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:13

meidoorn, is alleen id winter kaal. maakt wel snel nieuw blad, wordt in maart al mooi frisgroen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 21:22

Voorkeur is wel echt een haag. Het waait hier altijd stevig. Dan zie ik pampasgras denk ik vallen ben ik bang.
Meidoorn heb ik ook gedacht. Maar vooral dat het in de winter niet dicht is en die stekels.. dat is een dingetje.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:25

Beukenhaag? Die blijft niet groen maar houdt het (dorre) blad wel vast in de winter, dus je hebt wel een soort windbreker. Blad valt er pas af als er nieuwe blaadjes vormen in het voorjaar

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:33

Finesse schreef:
Beukenhaag? Die blijft niet groen maar houdt het (dorre) blad wel vast in de winter, dus je hebt wel een soort windbreker. Blad valt er pas af als er nieuwe blaadjes vormen in het voorjaar

Tip: Niet verwarren met een haagbeuk. Want die verliest wel blad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:54

Ik heb voor Laurier gekozen. Blijft mooi groen en groeit snel dicht. Mijn paarden kunnen er niet bij, dus durfde het wel aan. (de meeste groenblijvers zijn giftig)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:00

De meidoorn breekt de wind in de winter alsnog heel goed hoor.

Bij ons staan rond de afrastering van de paddocks meidoorn en ik heb daar van de winter prima uit de wind in kunnen longeren. En we hebben een mooie brede haag, daar kijk je ook niet dwars doorheen, is wat dat betreft ook in de winter best goed dicht.

En die stekels, ja, mijn kruiwagen is inmiddels voorzien van massieve rubber wielen, omdat ik dicht langs de haag door een paadje naar de schuilstal kan lopen en de jongens van stal na het snoeien niet ál het snoei-afval hadden opgeruimd, maar dat merkte ik pas een paar dagen later :')

Maar verder wel blij met de meidoorn haag.

En hij is ondanks de stekels ook nog eens heel lekker volgens mijn pony :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:43

Misschien is dit ook wel iets, al gaat dat vanaf 200 meter heggen.

https://hoopheggen.nl/bied-een-plek/
daar geven ze volgens mij ook advies qua passende soorten bij je omgeving of terrein en grondsoort enzo.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:48

Ik heb ook meidoorn om de weides heen, als het goed is gegroeid zelfs zonder blad goed dicht..

Voordeel, mensen aaien en voeren mijn paarden niet zomaar door de stekels }:)

Ik Snoei 2x per jaar op de gewenste hoogte

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:12

Olijfwilg blijft ook groen in de winter en kan je haag van snoeien

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:33

Wij hebben een beukenhaag over zo’n 70 meter staan voor inkijk. In de zomer groen en in de herfst behoudt het bruin blad en blijft dus dicht.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:34

Ik heb viertig meter glansmispel (red robin) naast mn bak staan. Blijft groen in de winter, groeit snel en is niet giftig.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:36

Liguster, dan zijn de musjes ook weer blij.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:48

Meidoorn/sleedoorn groeide hier heel snel.

Je kan het combineren in een haag. Ik heb nog nooit last gehad van de doorns. De paarden eten er ook van

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 01:06

Als het geen strakke heg hoeft te zijn dan is een gemengde haag met veelal inheemse soorten misschien iets voor je. Beukhaag (rood en/of groen), liguster, meidoorn, hulst, sporkehout, wilde roos soorten, gelderse roos. Goed te snoeien en goed voor de natuur.
Wil je wel een strakke, groenblijvende heg dan kan portugese laurier een optie zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:41

Kunnen de paarden erbij of niet? Want liguster is top als haag maar hartstikke giftig.
Portugese laurier kan ook maar is ook giftig als ze flink van eten.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:15

Ik dacht in de op te lezen dat de paarden er niet bij kunnen toch? Anders valt vrijwel elke (groenblijvende) haag af.

Ts je zou een op de website van paard en plant kunnen kijken. Volgens mij staat daar ook info op over eetbare hagen voor paarden.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:22

Meidoorn is super, maar kijk wel even of je dat mag planten in jouw buurt. Hier mag dat bijvoorbeeld niet vanwege boom/plant kwekers te dicht bij en het risico dat meidoorn geeft op bacterievuur.
Een beukenhaag is een prima alternatief, houdt rekening met wat uitval maar uiteindelijk heb je dan een hele mooie stevige haag die ook in de winter wat wind tegenhoud doordat het blad vasthoudt.

Paard en Plant kan je hier ook super goed in adviseren of helpen met een gemengde haag met bijvoorbeeld rozenbottels ertussen die je ook nog kan voeren aan de paarden en er leuk uitziet met de bloemetjes. Bamboe of Linde of Wilg groeit ook enorm snel maar het is net afhankelijk van wat voor grondsoort je hebt en hoe het vochtgehalte is wat bij jouw stek het beste past. In principe kan je van vrijwel alle boomsoorten ook een haag maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:42

Als paarden er echt niet bij kunnen dan is liguster top. Groeit snel en hoog, blijft groen. Supermakkelijk te snoeien.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:29

akishino schreef:
Ik dacht in de op te lezen dat de paarden er niet bij kunnen toch? Anders valt vrijwel elke (groenblijvende) haag af.

Ts je zou een op de website van paard en plant kunnen kijken. Volgens mij staat daar ook info op over eetbare hagen voor paarden.

Olijfwilg is niet giftig en blijft groen, groeit alleen niet heel erg snel..dus of wat grotere planten kopen of iets meer geduld

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:54

Ik heb laurier staan (stond er al), maar de ponies blijven er absoluut vanaf. Het groeit als een malle, dus wel regelmatig snoeien.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:27

Hutcherson schreef:
Ik heb viertig meter glansmispel (red robin) naast mn bak staan. Blijft groen in de winter, groeit snel en is niet giftig.

Weet je dat zeker?
Bij mijn weten is een Photinia wel giftig. De bladeren niet, maar de bessen wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:00

Oscar schreef:
Hutcherson schreef:

Weet je dat zeker?
Bij mijn weten is een Photinia wel giftig. De bladeren niet, maar de bessen wel.

Hier hebben mijn glansmispels geen bessen??

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:18

Voordat je bloemetjes ziet, zijn het eerst besjes.
Kijk maar eens op Google, daar zijn deze afbeeldingen te zien.