Zomers matten , winters waldbodem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Zomers matten , winters waldbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 18:59

Hoi hoi
Ik wil van de vlas af en minder mesthoop
Dus ik zat te denken om zomers de paarden ( staan tot avonds buiten en alleen de avond/nacht binnen dus wel voor t donker ) op rubber matten te zetten en winters ( overdag buiten maar rond 5 uur op stal ) over de rubber matten iets qua strooisel bijv oppotten bio waldboden of iets wat erop lijkt ; dat ik alleen mest eruit hoef te halen maar verder geen strooisel en in voorjaar hele stal leeg halen. Kan dat ? Of hebben jullie andere adviezen ? Gaat mij erom dat winters de oudere paardjes warm kunnen liggen maar ik wel minder mestafval wil. De mest kan ik wel kwijt bij moestuin maar vlas niet vandaar :) alle tips welkom

Cioccolato

Re: Zomers matten , winters waldbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:06

Ik zou altijd iets van bodembedekking aanbieden. Een rubberen mat alleen is te karig. Prima voor de poep en plas plek maar niet als enkel dat......

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:33

Het idee van matten is juist om minder strooisel te gebruiken.

Maar persoonlijk vind ik het een vieze stal, de matten worden nat, als je paard gaat liggen heeft hij onmiddellijk mest/urineplekken. Dat is toch wel een pak minder als je een lekkere laag strooisel erin hebt liggen.
Plus als je geen goede afvoer hebt blijft de urine onder de matten staan met stank als gevolg.

Ipv vlas zou je gehakseld stro kunnen gebruiken? Dit kan wel in een moestuin lijkt me?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 20:36

Art_Ificious schreef:

Maar persoonlijk vind ik het een vieze stal, de matten worden nat, als je paard gaat liggen heeft hij onmiddellijk mest/urineplekken. Dat is toch wel een pak minder als je een lekkere laag strooisel erin hebt liggen.
Plus als je geen goede afvoer hebt blijft de urine onder de matten staan met stank als gevolg.

Ook als je die 2 x per week uitspuit met water ?

Welk strooisel zou je dan aanraden ? Ik zit op moment op anderhalf pak vlas per week en qua afvoer / mesthoop grootte is dat lastig vooral omdat ik het zomers niet kwijt kan op t land en de moestuin alleen pure mest zonder vlas wil hebben

Edit 1 1/2 pak vlas per stal p week

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:09

Art_Ificious schreef:

Ideaal als je het op de vieze plek gebruikt dus.
Maar daarnaast nog zorgen voor een lekkere(!) ligplek.

Mest gewoon afvoeren dus.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:12

Opsluiten in een stal met enkel matten is toch al gauw een vieze bende, al na 1 nacht. Het is nat, dus niet fatsoenlijk uit te vegen, mest word door de hele stal gelopen en in de matten getrapt.
Leuk voor eronder, echt niet geschikt om enkel en alleen als bodembedekking te gebruiken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:14

Wat doe je nu met het vlas? Oppotten of alle natte zooi er meteen uit?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 21:17

prugelpiet schreef:
Opsluiten in een stal met enkel matten is toch al gauw een vieze bende, al na 1 nacht. Het is nat, dus niet fatsoenlijk uit te vegen, mest word door de hele stal gelopen en in de matten getrapt.
Leuk voor eronder, echt niet geschikt om enkel en alleen als bodembedekking te gebruiken.

Plas loopt toch gewoon weg in de putjes dus hoe blijft het dan nat ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 21:18

Celebi schreef:
Wat doe je nu met het vlas? Oppotten of alle natte zooi er meteen uit?

Alle natte zooi eruit
Vind het oppotten met vlas echt onhandig
Daarom dacht ik aan de bio wald bodem ( zag ik Horse event )

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:21

Juist als je het oppot kun je het weken laten liggen en wat eruit gaat is dan nagenoeg alleen mest. Eens in de zoveel tijd moet de onderlaag er (deels) uit maar dat is dan al zover vergaan dat het op de mesthoop ook vrij snel vergaat. Zal een hele hoop volume schelen al en het dagelijks mesten gaat stukken sneller en je kunt het deel alleen mest en alleen vlas beter scheiden.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 08-03-25 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:21

Hier op stal meerdere stallen met matten en maar een heel klein beetje strooisel. Maar geloof me, die matten blijven nat. Ik had het overwogen tot ik bij hun zag hoe vies het eigenlijk is.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 21:25

Celebi schreef:
Juist als je het oppot kun je het weken laten liggen en wat eruit gaat is dan nagenoeg alleen mest. Eens in de zoveel tijd moet de onderlaag er (deels) uit maar dat is dan al zover vergaan dat het op de mesthoop ook vrij snel vergaat. Zal een hele hoop volume schelen al en het dagelijks mesten gaat stukken sneller en je kunt het deel alleen mest en alleen vlas beter scheiden.

Ik heb dat met vlas wel eens geprobeerd maar vond het dan zo “ soppig “ worden en stinken .. zijn er ook alternatieven waarbij het oppotten makkelijker gaat als met vlas?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 21:28

Cioccolato schreef:
Art_Ificious schreef:

Ideaal als je het op de vieze plek gebruikt dus.
Maar daarnaast nog zorgen voor een lekkere(!) ligplek.

Mest gewoon afvoeren dus.

Mest is geen probleem om af te voeren , word zelfs gratis opgehaald ..
Vlas is wel een probleem qua volume maar ook om kwijt te raken vandaar op zoek naar een alternatief zoals bijv de bio waldboden die wel in de moestuin mag .. maar lees nog weinig erover dus benieuwd naar ervaringen of tips voor andere strooisel voor op te potten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:29

Sassy4barrel schreef:
prugelpiet schreef:

Plas loopt toch gewoon weg in de putjes dus hoe blijft het dan nat ?

Als ik water op de grond gooi en in een put veeg is de grond toch ook niet meteen weer droog? Ze zijn wel water doorlaatbaar vaak, maar het is geen zeef. Ze blijven echt nat.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:00

Ik heb de bio waldbodem bijna een jaar gehad in 2 stallen. In de zomer is het heel fijn spul, de natte plekken moet je aan de zijkanten leggen om te laten drogen en dat gaat in de zomer goed. In de zomer hoefde ik ook bijna niet bij te vullen tot de 25cm. Nu in de winter ben ik er verre van blij mee. Het droogt niet meer, is 1 natte bende en moest bijna iedere week flink bijvullen. Ik heb besloten dat ik weer over ga op vlas.

Weet niet hoe groot je stallen zijn, maar ik zou in de winter periode persoonlijk niet zo snel kiezen voor deze bodem i.v.m het niet meer drogen van de natte plekken. Mest uit halen kan ook drama zijn als ze veel door de stal heen lopen. Dan moet je best wel veel gaan graven om alles eruit te halen. Als ze weinig rondjes lopen en echt heel schoon zijn in stal dan kun je de mest er inderdaad heel makkelijk uithalen :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:06

Sassy4barrel schreef:
Celebi schreef:

Ik heb dat met vlas wel eens geprobeerd maar vond het dan zo “ soppig “ worden en stinken .. zijn er ook alternatieven waarbij het oppotten makkelijker gaat als met vlas?

Vlas schijnt het meeste op te nemen. Eventueel kun je gehakseld stro proberen..

Maar ik denk dat je laag dan niet dik genoeg was als het meteen sopt en stinkt. Wat je wilt is een hele vieze onderlaag, mag echt donkerbruin/rood zijn, die neemt als een soort spons alle urine op tot het volledig verzadigd is (kan zelfs wit worden trouwens). Daarboven ligt dan een viezige laag en daarna pas een schone laag. Door de opbouw van die lagen ruik je niks en blijft de bovenlaag wekenlang goed als je er wekelijks een baaltje bijgooit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:18

Sassy4barrel schreef:
Celebi schreef:

Bij mij was met vlas de truc om echt met een heel dikke laag te starten. Een laag van 25-30 cm zeker wel.
Ik heb een ruin, die plast mooi in het midden.
Ik bleef van het midden af zolang het onzichtbaar bleef. Alleen de mest haalde ik er dagelijks uit en ik trok het bed recht.
En ik gooide er 1x per week een heel pak vlas in bij, in de winter in periodes met veel regen stond hij was langer op stal, dan gingen er 3 pakken vlas in 2 weken door, maar in voorjaar en zomer soms maar 2 pakken in 3-4 weken.

Op een gegeven moment werd de natte plek wel zichtbaar, dan groef ik die eruit, harkte het vlas van de kanten het gat in en vulde dan dus ook aan met een pak vlas.

In de zomer liep die vaak een periode 24/7 buiten, dat was het moment om de stal echt grondig leeg te trekken en schoon te maken en te laten drogen en dan begin ik weer een keer helemaal opnieuw met een dikke schone laag van ca 30 cm.

Ik heb nooit een soppende stal gehad met vlas.

En een halve kruiwagen mest per dag en na verloop van tijd een halve kruiwagen vuil strooisel per week.

Dus echt veel bracht ik niet naar de mesthoop naar mijn idee.

Wat ik gezien heb met alleen matten, wordt een vieze stinkende bende die ik niet fris vond ruiken, zou mijn voorkeur niet hebben.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 22:23

Weten jullie toevallig hoe die korrels heten ? Lijken op vlas brokken maar anders? Een stal waar ik werkte hadden ze die en die waren fijn maar ik weet de Nederlandse naam niet en waar ze die hier verkopen ? Die namen meer op als vlas vond ik

In begin zijn het korrels maar later word het een laagje zoals zaagsel
Lijkt een beetje op een kattenbak houtkorrel :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:26

Stro korrels bedoel je denk ik?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 22:29

Marije_jiplover schreef:
Stro korrels bedoel je denk ik?

Nee dikker en anders , neemt veel vocht op

Sorry ik leg t niet goed uit en heb het al gegoogled en kan het ook niet vinden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:31

Stro korrels heb je in hele fijne en hele grove variant.
De fijne valt zowat tot poeder uit elkaar. De grove lijken zowat wel houtkrullen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 22:36

Dennis schreef:
Stro korrels heb je in hele fijne en hele grove variant.
De fijne valt zowat tot poeder uit elkaar. De grove lijken zowat wel houtkrullen.

En die eten ze niet op? Smaakt niet naar stro ? Die grove bedoel ik . Het was idd vergelijkbaar met houtkrullen als uit elkaar valt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:40

Verschilt per paard.
Ik gebruik ze niet meer omdat ik er 1 had die er van bleef bunkeren.
Gehakseld stro en vlas laat die wel met rust, dus daar weer voor gekozen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:51

Oeps
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 08-03-25 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:51

Sassy4barrel schreef:
Mest is geen probleem om af te voeren , word zelfs gratis opgehaald ..
Vlas is wel een probleem qua volume maar ook om kwijt te raken vandaar op zoek naar een alternatief zoals bijv de bio waldboden die wel in de moestuin mag .. maar lees nog weinig erover dus benieuwd naar ervaringen of tips voor andere strooisel voor op te potten

Mest in z'n geheel bedoel ik. Dus alles. Niet alleen de drollen. Gewoon op laten halen. Alles geeft restafval.
Strokorrels aanzienlijk minder dan stro.