Ideeen voor vastzetten paard tussen stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jadeb

Ideeen voor vastzetten paard tussen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:06

Hi !
Ik ben op zoek naar ideeen om mijn paarden tussen de stallen vast te zetten. Dit is natuurlijk vrij gebruikelijk, behalve dat de ruimte tussen onze stallen nogal ruim is; 4 meter. Halstertouwen of andere lijnen voor poetsplaatsen zijn daar te kort voor.

Ik heb gezocht naar diverse soorten lijnen en zelfs iets gevonden met een veer er in, maar ook die strekt maar tot 1.5 meter ( dus 2x = 3 ) en zou dan op volle spanning staan en aan het paardenhoofd trekken.

Te lange lijnen van ca 2 meter zouden daarnaast bij het losmaken op de grond liggen ipv tegen de staldeuren aan hangen, wat weer gevaarlijke situaties creeert.

Ik zit te denken aan een soort lijnen met een intrek systeem, als het ware zoals een waterslang met haspel, maar dan met lijnen om de paarden mee vast te zetten ( die blokkeren of gemaximeerd zijn in lengte op het moment dat ze aan het paard vast zitten?)

Heeft iemand ideeen hierover?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:28

Hang links en rechts een touw van een meter met een ring aan het uiteinde aan beide stallen waartussen je je paard wilt vastzetten. Pak je paard met 2 halstertouwen mee, en zet 'm links en rechts aan de ringen die aan de touwen zitten vast. Probleem opgelost.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:25

Ibbel schreef:
Hang links en rechts een touw van een meter met een ring aan het uiteinde aan beide stallen waartussen je je paard wilt vastzetten. Pak je paard met 2 halstertouwen mee, en zet 'm links en rechts aan de ringen die aan de touwen zitten vast. Probleem opgelost.

+:)+ goed bedacht

Dee_Es

Re: Ideeen voor vastzetten paard tussen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:14

Als je de mogelijkheid hebt om aan beide kanten hoog een ring te bevestigen zou je hier ook een touw door kunnen doen met een klosje eraan. Zodra je het touw los maakt zakt de klos omlaag en hangt het touw weer netjes langs de stalwand.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:18

Elastiek of veer zou ik nooit doen. Als ze gaan hangen en het knapt..
Dat wil je paard of jezelf niet voelen...

Vind beide Bokkers hierboven al mooie ideeen hebben. :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:20

Wil je de hele ruimte overspannen en mag jouw paard niet gewoon met 1 touw aan de muur staan aan 1 kant van de gang?

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:31

Op een vorige stal hadden we 5 meter breed, wij hadden daar lpngeerlijnen met panieksluitingen. Lijn hing je na gebruik weg over een haak. Bungelde dan mooi omlaag, en de longeerlijnen waren afgeknipt op de juist lengte.

Afbeelding

Beviel iedereen prima, zou het zelf nu weer doen en dan met deze touwen bijvoorbeeld.
https://www.ej.nl/leadrope-free-horse-4 ... nMQAvD_BwE

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 08:46

Hi iedereen, bedankt, hier heb ik echt iets aan! Alle opties zijn goed mogelijk, ga even bedanken welke ik kies :)
Paard kan ook alleen aan een kant vast staan maar er staan langs de stallen allemaal spullen en zadelkasten dus het is niet ideaal, vandaar dat ik ze tussen de stallen zou willen zetten.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 08:59

Dee_Es schreef:
Als je de mogelijkheid hebt om aan beide kanten hoog een ring te bevestigen zou je hier ook een touw door kunnen doen met een klosje eraan. Zodra je het touw los maakt zakt de klos omlaag en hangt het touw weer netjes langs de stalwand.

Ik begrijp zeker wat je bedoelt :) Wat zou je als klosje gebruiken ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:04

Staan de spullen aan de kant van de stallen dan?
Ik snap het niet helemaal denk ik.
Op de vorige stal had ik mijn paarden altijd gewoon zo staan:

Afbeelding

Voor de stallen was een ring waar je ze aan kon zetten en anders kon er ook wel even een touw door de tralies.
En in je eigen stal poetsen is geen optie?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:16

jadeb schreef:
Dee_Es schreef:

Goede vraag. Ik zat met een houten klosje in mijn hoofd maar dat maakt natuurlijk herrie als het langs de stal beweegt. Rubber lijkt me dus fijner. Voor een paar euro heb je een massief rubber bal met touw eraan (honden speeltje) of een Kong.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:26

Euro horse heeft :Brute Rope Complete Set of Overhead Cross Tie.
Geweldig systeem om je paard vast te zetten, google daar maar eens op,

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:44

jadeb schreef:
Hi iedereen, bedankt, hier heb ik echt iets aan! Alle opties zijn goed mogelijk, ga even bedanken welke ik kies :)
Paard kan ook alleen aan een kant vast staan maar er staan langs de stallen allemaal spullen en zadelkasten dus het is niet ideaal, vandaar dat ik ze tussen de stallen zou willen zetten.

Is er ook nog een heel andere plaats om te gaan staan? Jij staat met jouw paard net opgesteld en er moet iemand langs ............... of zijn er deuren aan beide kanten van de stallen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:12

ElCamino schreef:

Mooi systeem, maar ik denk dat je voor een heel stuk minder ook iets zelf kan maken.
Jee wat een prijs voor een stukje touw en wat haken :$

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:05

ElCamino schreef:

Inderdaad mooi, super handig ook omdat je het ook kan laten hangen. We hebben alleen geen stallen met tralies maar open lage stallen, ik heb niks om het zo hoog in de lucht te hangen (naast dat het inderdaad wat prijzig is).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:11

ellepel schreef:

[ Afbeelding ]

Voor de stallen was een ring waar je ze aan kon zetten en anders kon er ook wel even een touw door de tralies.

Ik heb paarden altijd liever tussen 2 touwen staan, dus ik snap TS wel. En in de box poetsen doe ik niet aan, dat is de 'rustplaats' en mijn paarden die gek zijn op poetsen willen daar in de box toch minder van weten. Naast dat ik het nog irritant vind ook, want benen en voeten kan je al niet doen :')
Op bijna alle stallen waar ik gestaan heb stond je gewoon in het gangpad voor de eigen box te poetsen. Want of er waren geen poetsplaatsen of te weinig.
Bij de bredere gangpaden had je of langere touwen, of er hing een lus aan waar je de touwen weer aan vast kon maken.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:11

Dee_Es schreef:

Goede vraag. Ik zat met een houten klosje in mijn hoofd maar dat maakt natuurlijk herrie als het langs de stal beweegt. Rubber lijkt me dus fijner. Voor een paar euro heb je een massief rubber bal met touw eraan (honden speeltje) of een Kong.

Ja slim ! Dan kan je dat ook gemakkelijk bevestigen aan de rest van de lijn, kon niks bedenken hoe je aan een rubber bal iets vast maakt. Is dat bestand tegen een goeie ruk van een paard ? Zijn die ballen een beetje zwaar, ik zou namelijk graag aan de kant van de schrikhaak van die kentucky ballen willen hangen zodat je ook die kant van de lijnen tegen de staldeur aan kan laten vallen maar dat vergt wel wat extra tegengewicht.

Deze bedoel ik:
https://hypostore.nl/kentucky-beschermi ... _cQAvD_BwE

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:16

MyWishMax schreef:
ellepel schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb paarden altijd liever tussen 2 touwen staan, dus ik snap TS wel. En in de box poetsen doe ik niet aan, dat is de 'rustplaats' en mijn paarden die gek zijn op poetsen willen daar in de box toch minder van weten. Naast dat ik het nog irritant vind ook, want benen en voeten kan je al niet doen :')
Op bijna alle stallen waar ik gestaan heb stond je gewoon in het gangpad voor de eigen box te poetsen. Want of er waren geen poetsplaatsen of te weinig.
Bij de bredere gangpaden had je of langere touwen, of er hing een lus aan waar je de touwen weer aan vast kon maken.

Mijn paard wordt inderdaad niet graag gepoetst in zijn stal, en we hebben lage stalmuren dus zijn buurmannen lopen dan de hele tijd te klieren. Daarnaast vind ik het niet prettig om met stro als ondergrond bijv mok en rotstraal te behandelen en dat is helaas wel de orde van de dag..

Wij hebben stalkasten en nog tonnen etc voor de stallen staan, dus de foto die je stuurt is voor ons niet handig / gevaarlijk met een paard dat graag dribbelt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:30

Dat is maar net wat je ze aanwent. Op zich gaat op stal poetsen prima en mocht het voor rit of wedstrijd zijn dan kunnen ze gelijk ook nog even eten zodat je niet op een lege maag gaat rijden. Tenzij je stal heel vies is kun je prima hoeven uitkrabben of wat dan ook. Wassen zul je echt een wasplaats voor moeten hebben maar de rest kan prima in stal. Zou het vervelend vinden als ik er langs zou willen met met mijn paard en er moeten eerst tig paarden los en aan de kant. Maar zo zie maar weer, ieder op zijne wijs en gewoontes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:53

Heeft niks met aanwennen te maken, hoor. Maar echt voorkeur van paard zelf en dan zie ik het nut niet van iets aan moeten wennen, terwijl er een oplossing is die zij veel fijner vindt en ik ook makkelijker. Ik doe het soms wel, maar waarom zou ik dat doorzetten en elke keer doen als je duidelijk merkt dat paard het op stal minder fijn vindt. Eten kan ook op poetsplaats of op het midden, maar ik houd daar gewoon altijd rekening mee. Op stal heeft ze sowieso al eten, dus als ze binnen staat hoeft ze niet nog extra. En als dat wel een keer moet dan mag ze eerst eten voordat ik iets ga doen, want ik laat ze weer liever in alle rust eten. Plus ik heb liever niet al het zand en haar in de box, laat staan de eventuele stenen.
Als er goede hoeveelheid bodembedekking is kan ik de benen niet poetsen volledig of bescherming omdoen in stal tenzij ik eerst de bodembedekking aan de kant haal. Misschien is dat anders met andere bodembedekking, maar de mijne staat in een goed strobed

Ik heb nooit moeite gehad met langs andere paarden moeten. We zijn nooit allemaal tegelijk bezig, meestal hoefde je nergens langs, of langs 1.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 13:01

Precies wat MyWishMax aangeeft ! Er staan overigens maar 6 paarden 'achter' mij vanaf het punt waar ik hem vast wil maken wat bijna allemaal mensen zijn die op een ander tijdstip komen dan ik. Die ene keer dat het wel gebeurt zet ik hem graag op zij hoor.

Heb overigens ideetje voor het tegen gewicht: 2 rubberen halterschijven van 0.5kg! Door de ring in het midden kan je dan het touw vast maken en het rubber voorkomt geluid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:04

Klinkt in ieder geval als iets om uit te proberen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:29

Twee stukken cv-pijp of tuinslang zodat het touw altijd vlak afhangt en er ook niet goed iets achter kan blijven haken? (Als dat niet niet te zwaar is natuurlijk.)

Of twee stukken plat biothaan (per kant) die verbonden zijn met zo'n rechthoekige ring, ook weer zodat het vlak afhangt en geen lus vormt.

Beide zijden met een panieksluiting bevestigen en op 1.10 bevestigen en dan kun je het dubbel laten hangen zonder dat het veel risico geeft.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:22

Goed idee, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ik zit al na te denken of ik ook zo iets kan fabriceren op stal ik zet m nu aan een enkel touw vast (wanneer de poetsplaats bezet is) maar dan kan hij bij de voerbakjes die klaar staan :')

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:34

Ik ben ook afwijkend en poets paard altijd op stal.. ook benen en hoeven... en tijdens het poetsen in zin eigen stal staat ze ook nog eens" kort" vast geknoopt ze kan dus niet eten oid.. max 40cm touw denk ik

Zielig paard,als ik het zo lees :oo