Ik heb een 14 jaar oude Friese Merrie, ze staat sinds 5 maanden op pensioen; elke dag van 9-14 elke dag buiten op de wei en van 14-18 op de paddock met schuilstal, maatje en hooi. Verder krijgt ze elke ochtend en avond slobber en luzerne met olie en supplementen. En elke dag om 8,14,18,21 en 23 hooi in een hooinet.
Sinds 2 maanden is ze ineens begonnen met verharen, hartje winter. En ze blijft maar in de rui, ondanks dat ze echt een heel dun vachtje heeft. Ook is ze ondanks het al meer voeren heel mager geworden. We hebben haar bloed laten prikken vorige maand en dat was prima qua vitamine. Ook is ze ontwormt en en kwam uit het nest en bloedonderzoek geen wormen of andere parasieten.
Mijn vraag is nu of het vaker voorkomt dat paarden zolang verharen ondanks dat ze dun in haar vacht zit en wat we nog kunnen doen om haar erdoor te helpen!
Ze krijg zeker voldoende hooi van eigen land (waar ze nu staat) Is echt van goeie kwaliteit. ze heeft geen kale plekken, maar nu ruit (?) ze vooral korte haren. Ze heeft helemaal geen lange vacht, bijna een zomervakantie zelf en toch laat ze haar korte haren nogsteeds los. Ze staat ook al echt 2 maanden in de rui, dus niet net pas
fleurtjeuh
Wil je eens neerzetten welke slobber en hoeveel. Wat voor olie en hoeveel Wat voor luzerne geef je( brokken of losse) en hoeveel? En welke supplementen je voert?
Wat voor water drinkt je paard, sloot of kraanwater?
Is er twee maanden geleden iets veranderd in de voeding?
senna21
Geplaatst: 16-02-25 19:36
Verharing start meestal na midwinter, als de dagen weer lengen. Eerst de ondervacht, dan het dekhaar. Als ze geen dekhaar heeft, zal ze een dunne vacht hebben. Misschien goed om na de tanden ook haar bloed te laten controleren. Een slechte conditie kan door vanalles komen.
Paardenfann4
Geplaatst: 16-02-25 19:40
Heb je haar allang en is er een medische reden dat ze op pensioen staat met 14 jaar? Eet ze het hooi wel goed op allemaal? Als dat allemaal goed is en de hoeveelheden ook zou je kunnen denken aan tanden, wormen, leverbot (komt vaak voor als er schapen op het land hebben gelopen) of wellicht zand in de darmen of er is medisch iets niet in orde.
Paardenfann4
Geplaatst: 16-02-25 19:44
Heb je enig idee hoeveel kg hooi je paard krijgt op een dag? In eerder topic had je het over 5 kg, maar dat is wel veel te weinig, dat moet minimaal het dubbele zijn.
Celebi
Geplaatst: 16-02-25 19:45
Vanaf eind december kan de verharing al van start gaan dus dit is zeker niet vroeg, maar juist mooi op tijd. Dat je paard geen passende vacht heeft op deze temperaturen is wat anders.
Met een dunne vacht en afvallen zou ik in ieder geval kijken naar de noodzaak van een goede deken en inderdaad goed naar het voer kijken. Misschien ziet het hooi er prachtig uit maar zit er vrij weinig in. Laten testen zegt ook niet alles omdat het per baal kan wisselen maar het geeft wellicht wel een indicatie of het afvallen daarvan kan komen.
Gaat over een ander paard dat topic. Ons friesje in een zorge kindje; met 12 begon ze wat te kreupelen; foto’s niks, kogel ingespoten en toen liep ze weer drie maanden goed. Daarna weer kreupel, echo deze keer laten maken en daar kwam lichte artrose uit, maar sommige paarden kunnen daar heel kreupel op zijn vertelde de D.A. We hebben besloten haar op een paddock paradise te zetten zodat ze zoveel mogelijk kon lopen wat goed is voor artrose. Na 4/5 maanden werd de kreupelheid ondanks artrose gewricht te hebben ingespoten niet beter en misschien wel slechter (we hebben in die maanden alleen stapritjes in het bos gedaan omdat ze daarin wel zuiver was). Andere DA erbij gehaald voor second opinion; lichte artrose met een enorme peesblessure, zo erg dat er al botgroei in haar pees zat, ze had nooit onbeperkt beweging mogen hebben. Dus verkeerde diagnosis DA 1 heeft het leven van one meisje verpest, wij dachten met advies van de DA het beste voor haar te doen maar hebben enorm pech gehad. Ze heeft 8 maanden op volledige boxrust gestaan met laser therapie om die pees zo goed mogelijk te krijgen om pensioen mogelijk te maken, want ze was zo kreupel dat alleen stappen niet meer echt ging. 5 maanden geleden was het zover; eindelijk sterk genoeg om naar buiten te gaan. Nu heeft de een prachtig pensioen, bijna de hele dag buiten met vriendjes; rennen bokken spelen. Zelf mogen we alleen nog met haar stappen en lekker naar het bos, wat voor ons genoeg is. Nu kan ze nog jaren lekker op pensioen hopen we.
Meer informatie over het voer; Ze krijg seniores priores (hoeveel week ik niet precies), Ze krijgt losse luzerne niet in brok vorm. Ze krijgt 4 hele grote hooinetten vol per dag en dan een hele bak buiten maar die delen ze met z’n tweetjes. Tanden zijn recent gecheckt en die waren prima, der hooi etc eten gaat ook goed. Wat is veranderd is dat we de afgelopen 2 maanden wat meer zijn gaan voeren, niet anders. Mest etc is gewoon goed, zandkur heeft ze gehad preventief 3 maanden geleden.
Heeft ze een deken op? Anders snap ik dat ze vermagert met een dunne vacht in deze koud.
floortjeRein
Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-25 20:57
Simbaa schreef:
Heeft ze een deken op? Anders snap ik dat ze vermagert met een dunne vacht in deze koud.
Ja 200 gram met hals! Ze is vorig jaar trouwens ook geschoren. Toen ze van de paddock paradise terugkwam zat ze mega dik in haar vacht. Om haar toen te helpen hebben we haar geschoren (deden we daarvoor ook elkaar ivm het trainen)
Ze is trouwens verder in de omgang wel mega fit en alert, vrolijk; bokt en rent lekker, maar in haar gedrag niks veranderd. Haar vacht glimt wel mooi
ellepel
Geplaatst: 16-02-25 21:26
Hoe kan het dat je niet precies weet hoeveel seniores het paard eet? En hoeveel luzerne? Geef je dat niet zelf?
Het is echt belangrijk dat je dat verteld anders word helpen wel erg lastig. Want als je een “handje” luzerne geeft dan doet dat gewoon helemaal niks. En als je bijvoorbeeld een halve voerschep seniores geeft per dag dan doet dat ook helemaal niks.
Dus ga wegen wat je geeft En wat voor supplement geef je?
Ze staat bij iemand aan huis 45 minuten rijden van mij vandaag. Ik zie haar dus momenteel maar 2/3 keer in de week. Helaas konden we het perfecte plekje niet dichter bij huis vinden, want beter dan dit gaat ze het niet krijgen. Zij geeft dus ook al het eten elke dag. Volgensmij krijgt ze twee keer per dag een voerschep luzerne, de luzerne is redelijk bij elkaar geperst. Hoeveel slobber ze precies krijgt weet ik momenteel niet, ze heeft haar namelijk wat meer gegeven omdat ze wat ingevallen is dan dat we in eerste instantie hadden afgesproken, dat was twee keer een kilo geloof ik. Ze krijgt qua supplementen oerbalans, glucosamine msm en vitamine brokjes omdat de wei nu wat kaal is. Volgensmij krijgt ze lijnzaadolie van vitalbix dan twee keer per dag maar hoeveel pompjes weet ik ook niet
Je kunt ook een brok bijvoeren. Wellicht komt ze gewoon energie tekort door te weinig voeding. Al die supplementen kunnen prima, maar geven natuurlijk geen energie.
Ik vind het lastig haar brok bij te voeren, ze is namelijk een paard met veel spanning/energie van nature en staat op pensioen en voor haar pees wil ik haar zo rustig mogelijk houden. Ik wil dus dingen geven die meer vet en eiwitten geven, maar niet perce ‘negatieve’ energie waarvan ze gaat springen of nog alerter wordt.
De supplementen zijn natuurlijk ook niet voor energie maar voor haar pees en darmen
ellepel
Geplaatst: 16-02-25 21:47
Kijk dit is duidelijker antwoord,bedankt. Wel vreemd want met dit rantsoen zou je paard echt makkelijk op gewicht moeten kunnen blijven. Misschien de seniores verhogen, aanvullen met fiberbeet, op de wei gaan bijvoeren en kijken of je paard wel echt rustig eten kan?
Wij zaten ook al aan fibre beet te denken inderdaad. Op de wei eet ze prima, ze staat samen met een paardje van 31 samen in de wei waar echt nul concurrentie is, staan altijd samen. Verder staat er paard van 4 waar ze in de zomer wel mee op een hele grote wei van 1,5 hect komt te staan, dus ook ruimte en gras genoeg voor allemaal. Daarom maak ik me ook wat meer zorgen; eten doet ze zeker voldoende daar twijfel ik niet aan en de wei is momenteel wat kaal, maar daarom krijgt ze op de paddock hooi bij. Haar bloeduitslagen waren wel goed en mestonderzoek ook, want daar waren we al mee begonnen. Deze waren 1,5 maand geleden omdat we haar wat mager vonden, de DA dacht toen dat het gewoon door het grote verschil van 24u per dag boxrust naar zoveel buiten komt; het veel meer bewegen, zichzelf weer warm moeten houden en de spanning van alle indrukken. Maar deze mega rui werkt niet mee, helemaal omdat ze gewoon hardstikke dun in haar vachtje zit.
Maar als alle normale factoren lijken te kloppen, en er zelfs medische zaken uitgesloten zijn, dan klinkt het toch sterk als een kwestie ‘onvoldoende voedingstoffen’. Dus ze krijgt of veel minder hooi binnen dan dat het lijkt, dan waar ze behoefte aan heeft, of de voedingswaarde van dat hooi is dusdanig laag dat zelfs veel binnen krijgen onvoldoende helpt haar op gewicht te houden.
Voordat je nog een aanvulling doet in het rantsoen, zou ik wegen hoeveel kg hooi er werkelijk gegeten wordt door haar en dit hooi opsturen voor analyse. Pas dan kan je ook hooi uitsluiten als factor van mogelijk vermagering.
Is het een optie dat ze daar op onbeperkt ruwvoer kunnen staan? Al is het maar een maandje om dat uit te proberen. Met een ander oudje erbij zal dat vast qua voerbehoefte geen probleem zijn?
Ja en toch eens vragen of je het hooi mag laten testen. Kost een paar tientjes en dan weet je wel hoeveel erin zit en of het logisch is dat ze erop afvalt. Bij heel arm ruwvoer is er soms bijna niet tegenop te voeren heb ik gemerkt.