Help!! Wie leert mij uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinLog

Help!! Wie leert mij uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 20:29

Ik heb het hele forum al afgezocht, kostte flink wat uurtjes maar ik heb nog steeds grote twijfel.

Ik heb mijn paarden nu op stro staan, maar ik ben er niet tevreden over. Het uitmesten is zwaar, er wordt veel schoon stro verspild en de mesthoop is torenhoog. Ook de prijs voor het stro rijst de pan uit, tenminste wel met de hoeveelheid die ik nu gebruik.

Ik heb onderzoek gedaan en ik wil mogelijk overgaan op gehakseld stro of strokorrels. Geen zaagsel, daar heb ik geen goede ervaringen mee. Geen vlas, mijn paarden zijn Tinkers en hebben sokken. De mogelijkheid van scherpe vezels van de wortels van de vlasplant, die in de sokken kan gaan kruipen en daar irritatie veroorzaken, vind ik zorgwekkend.

Ik heb veel gelezen en vele verschillende ervaringen en meningen gezien.

Ik zou heel graag op een stal komen kijken (en graag ook helpen met uitmesten) om de strokorrels en het gehakselde stro te kunnen ervaren. Ook zou ik graag bij een ander komen kijken die de paarden ook op stro heeft staan. Doe jij het anders dan ik?

Ook zou ik het heel fijn vinden als je me wil vertellen hoeveel je gebruikt en wat jouw kosten ongeveer zijn. Zo kan ik een goed beeld vormen van wat ik zou willen gaan doen.

Met andere woorden: ik zou graag willen leren hoe ik de verschillende strooisels goed moet uitmesten.

Ik woon in Groningen, dus het noorden van het land zou wel erg fijn zijn!! Maar ik ben ook wel bereid een roadtrip te maken hoor.

Alvast ontzettend bedankt als je me wil helpen en je stal voor mij openzet

melanie0906

Re: Help!! Wie leert mij uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:00

Wat ik met stro altijd deed ik gebruikte een mestboy en wipte dan de drollen eraf. Zo had ik altijd heel weinig verspeeld stro!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:03

Kijk eens op de Facebook pagina van paardenwelzijnscentrum Didam. Als je wat terug scrollt in de berichten, zie je een duidelijke uitleg over stalbodemopbouw.

Wij willen dat ook gaan proberen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:15

Ik heb rapsodie als onderlaag met stro als bovenlaag. Nooit veel stro verspilling. Ook maar net hoe je uitmest
Je mag altijd langskomen (nabij Heerenveen)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:21

Ik vind vlas helemaal niet scherp, datzelfde ga je hebben met gehakselt stro. Beide vind ik erg fijn qua mesten en schoonhouden. Vlas is op dit moment flink in prijs gezakt. Nadeel van gehakselt stro is dat ze het eten. Dus je verbruik is daarin hoger dan vlas.

Maar bij beide een veel kleinere mesthoop. Heb je veelvraten dan geen vlas pakken. Dat mogen ze echt niet eten. Gehakselt stro is ook erg fijn. Ik ben met beide erg tevreden. Sommige mensen vinden het overigens glad als je het zo op beton gooit, ik heb rubberen matten eronder dus daar geen last van.

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 21:26

Mijn ene Tinker eet inderdaad haar stal leeg. Vlas is dus helaas geen optie voor mij

Ik denk dat het inderdaad wel wat ligt aan mijn manier van uitmesten. Vandaar de hulpvraag :D

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:32

Ik gebruik bio-waldbodem dat is kwa uitmesten wel gelijk aan aan strokorrels denk ik. Als je het eens wilt bekijken / ervaren ben je welkom (10km onder assen).
Voordeel is dat het een vast matras vormt met daarop een dun laagje strooisel wat redelijk makkelijk uitmest. Geen geurtjes en het blijft lang liggen.
Nadeel is de eerste week is het wel ff ploeteren omdat het dan nog allemaal los is. Een ander nadeel is misschien wel de prijs. Maar als je eenmaal een goede laag hebt kan het wel zo een jaar blijven liggen, wel is dagelijks onderhoud (drollen wippen) nodig.
Ik heb geen inloopstal maar gewoon een box per paard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:36

Dat wil je natuurlijk met gehakseld stro ook niet .. Als je paard het stro nu echt veelvuldig eet zou ik oppassen met overstappen en zeker kijken of je wellicht nog een plakje stro kan bijvoeren.

Hier ervaring met stro, gehakseld stro en vlas. Dat vlas is inderdaad best scherp, dat merk ik enorm als het in mijn schoenen komt. Stro nam bij mijn vieze ruin niet voldoende op. Werd echt een gore natte bende. Dat was met gehakseld stro (en vlas dus ook) over.

Wat je het beste kunt doen is een onderlaag opbouwen. Dat gehakselde stro kleurt van schoon en licht steeds wat donkerder en normaal hoor je altijd dat als het rood is het eruit moet maar na rood kan het ook nog wit worden en dan pas is het verzadigd. Ik deed altijd echt zo'n rode onderlaag, dan kwam een laag viezig spul en dan een toplaag schoon. Was altijd een super schoon bed waar ik elke week gewoon nieuw spul op gooide (of een paar keer per week een beetje, net hoe het me uitkwam) en eens in de zoveel weken haalde ik (een deel van) de onderlaag eruit als het echt begon te soppen. Dat was wel een enorm zware klus altijd, maar ik kon dus gerust wekenlang alleen een beetje mest eruit halen en verder niks.

Wat ik fijn vond werken is een mestboy met bijbehorend harkje voor de grote hopen en de mestboy in combinatie met zo'n flexibele bladhark voor de losse drollen. Nagenoeg geen verspilling op die manier.

Was er in ieder geval erg tevreden over en op de mesthoop gooide ik dus uitsluitend mest of heel vies stro wat binnen no time verging. Zag echt een enorm verschil in verbruik met stalgenoten die op normaal stro bleven staan. :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:40

Plast je paard overmatig veel?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:46

Hier de paarden wel op zaagsel en in mijn ervaring is dat vergelijkbaar met strokorrels of gehakseld stro qua uitmesten. Ik woon in de kop van Drenthe, verbruik per stal zo'n baal per week a 10 euro. Je bent welkom om te komen kijken.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:56

Wij hebben voornamelijk stro en gebruiken zelf een mestvork voor zaagsel. Waardoor je er echt alleen de drollen uit kan halen en niet heel veel stro mee neemt. Helemaal niet als je er wat handig in word.

Wij mesten in de ochtend standaard en doen na zowel het trainen als de bij de laatste ronde afvoeren, nogmaals alle mest eruit scheppen.

Op maandag halen we ook alle natte plekken eruit.
We strooien op, op maandag en op donderdag of vrijdag.

1 merrie staat op krullen en bij haar doen we hetzelfde. Wel krijgt ze toch ook een beetje stro bijgevoerd, zodat ze de gehele dag ook wat stro kan knabbelen, maar niet een hele stal kan leegeten. :+

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 21:59

Mijn paard plast niet te veel. Ze tilt haar voeten niet zo hoog op wanneer ze ronddraait, daardoor ploegt ze haar mest ook om. Ook graaft ze wel graag haar stro naar de zijkanten. En er verdwijnt dus flink wat stro. Ze krijgt voldoende ruwvoer, verdeeld over de dag en in slowfeeders, maar ik zie haar ook geregeld met haar neus in het stro terwijl er nog een half hooinet vol hangt.

@pjer: Ik heb het informatiefilmpje bekeken van de Biowaldboden. Lijkt me heel interessant om eens in het echt te zien. Ik zou graag langskomen!!
Mag ik je een pb sturen?

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 22:04

@celebi: Ik denk dat het inderdaad wel verstandig is een beetje stro te blijven geven, gewoon voor de knabbel.

Ja, dat pot principe spreekt me heel erg aan. Ik zet ze tot de knieën in het stro en de volgende dag kom ik op stal en dan is alles smerig en staan ze in het midden weer op het beton. Dit doen mijn beide Tinkers. Mijn warmbloed pony doet dit niet trouwens. Zij tilt haar benen misschien wat meer op (?) Met een stevige onderlaag, staan ze dan in ieder geval niet meer op het beton.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:06

Plaats anders hier een filmpje van hoe jij mest. Dan kunnen we ook meekijken en tips geven.
Ik heb gehakseld stro. Je mag hier best komen kijken. Ik zit in zuidoost Drenthe

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 22:09

@wildgirl: Dat valt enorm mee in de kosten. Ik gebruik grote balen stro, die kosten tussen de 150 en 180 euro. Bij mijn tinkers moet er eigenlijk elke dag zowat een plak in. Ik denk dat ik voor 3 stallen 2 balen gebruik per maand. Dat is flink prijzig.

Ik denk dat wat ik dan ook aan bodem ga gebruiken, ik goedkoper uit ben dan met stro op deze manier.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:09

Mijn veelvraat tinker blijft juist van het vlas af, stro gehakseld en strokorrels niet. Vlas in sokken nooit problemen mee, staat hier al jaren op.

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 22:10

@belle_boef: Ik zal eens kijken of het me lukt een filmpje te maken. Ik denk dat ik wel van je aanbod gebruik wil maken. Mag ik je een pb sturen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:13

KarinLog schreef:
@celebi: Ik denk dat het inderdaad wel verstandig is een beetje stro te blijven geven, gewoon voor de knabbel.

Ja, dat pot principe spreekt me heel erg aan. Ik zet ze tot de knieën in het stro en de volgende dag kom ik op stal en dan is alles smerig en staan ze in het midden weer op het beton. Dit doen mijn beide Tinkers. Mijn warmbloed pony doet dit niet trouwens. Zij tilt haar benen misschien wat meer op (?) Met een stevige onderlaag, staan ze dan in ieder geval niet meer op het beton.

Dat deed mijn ruin inderdaad ook. Draaide met normaal stro alles weg uit het midden en lag dan op het beton (later rubber mat) maar dus ook gewoon in de nattigheid waardoor zijn buik, benen en deken allemaal naar urine stonken. En ik mestte iedere dag grondig (maar wel spaarzaam) uit en zorgde altijd voor een hele mooie dikke laag waar je met je knieën in kon vallen zonder pijn. Maar toch deed dat niks.

Met dat gehakselde stro bleef eigenlijk de laag bijna altijd wel in takt. Alleen nadat ik de onderlaag ververst had schoof het wat meer maar juist door de constructie hele vieze laag, dan beetje viezige laag en dan schone laag komen ze maar moeilijk diep genoeg om de vieze laag te treffen of in ieder geval niet op beton te komen.

Het was wel altijd een soort paaseieren zoeken met een draaier trouwens. De hopen die uit elkaar gelopen waren lagen dan verspreid en deels onder het gehakselde stro. Die zoektocht moet je een beetje handig in worden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:14

Het valt of staat ook veel met hoe veel uur je paard buiten staat....

Sta op een pension stal en wij mesten zelf.
In de winter staan ze van 9 tot 16.3 0 buiten, het en dan is de stal aanzienlijk viezer dan in de zomer als het warm is, dan staan ze van 19.00-10.00 ongeveer buiten ( dus snachts), dat scheelt heel veel.

Ook hangt het er van af of je een groot paard in een kleine stal hebt, of een grote stal in verhouding met je paard.

En dan hangt het ook nog af van de bewegelijkheid van je paard, merrie of ruin ( ivm plasplek) en of ze op 1 plek/ hoek/ kant mesten of door de hele stal en daar dan ook doorheen lopen.

En dan werkt voor ieder paard weer iets anders.

De mijne eet graag stro. Ik haal 1 keer per week de stal geheel leeg en doe er dan flink stro in.... Maar hij krijgt de rest van de week dan ook geen schoon stro meer.
Haal iedere dag de drollen er uit en zo'n 3 keer de natte plekken.
Hij staat dan eigenlijk echt netjes tot de een na laatste dag. Dan mest ik hem vaak niet, dus staat 1 dagje iets viezer ( iets, dus hij staat zeker niet Zwart)....en de volgende dag trek ik weer de hele stal leeg.

Maarrrrr, dit werkt alleen als ze de standaard uren buiten staan. Is het slecht.weer en staan ze langer binnen, moet ik mijn tactiek al weer aanpassen.
Deze techniek werkt ook niet bij een groot paard in een kleine stal.

Bij sommige werkt oppotten weer beter..... Dus wat voor de 1 werkt, kan goed voor jouw paard helemaal niet goed werken.

Handigste dus om te zoeken naar paarden die hetzelfde staan en gehouden worden als jouw paard.

- hoe groot is je paard
- hoe groot is de stal
- hoe veel uur staat hij hier in
- vloer? ( Matten of mestput onder beton of anders)
- drinkt/ plast je paard veel door bijvoorbeeld zoutsteen
- ruin / merrie
- mest / plast op 1 plek of overal
- rustig op stal of draaierig?

Heel verhaal geworden, hihi

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:18

Wildgirl schreef:
Hier de paarden wel op zaagsel en in mijn ervaring is dat vergelijkbaar met strokorrels of gehakseld stro qua uitmesten. Ik woon in de kop van Drenthe, verbruik per stal zo'n baal per week a 10 euro. Je bent welkom om te komen kijken.

:j zaagsel is wellicht nog wat lichter om uit te mesten. Stro korrels zijn bij een erg nat paard best een klus juist omdat ze zoveel absorberen.

Ik ben van België dus woon te ver vrees ik. Kan er niemand een keer naar jou toe komen om te helpen met je stallen? Stro stallen uit mesten is ook de juiste vork weten te gebruiken bv. Eerst het schoon stro apart met de drie tanden mestvork. Het nat stro in de kruiwagen en dan de mestballen er uit met zo’n vork met veel tanden is hoe ik ‘gewoon’ stro doe.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:18

Ik kan iig wel laten zien hoe ik uitmest.
Ze staan op gehakkeld stro, dikke laag (15/20cm) beetje potstal maar niet extreem.

Op vlas hanteer ik hetzelfde principe.

Er staan een Tinker in en de stal is 3/4,5 m

Ik mest savonds bij de laatste ronde uit en dan ‘s ochtends weer. In de ochtend liggen er dan zo’n 5/6 drollen
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 12-02-25 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:22

De mijne heeft na een koliek operatie kort op vlas gestaan, was daar niet zo tevreden over. Misschien lag het ook wel aan het type vlas wat ze hadden. Maar hij had opeens 2x achter elkaar hoefzweren, daarvoor en ook alle jaren daarna toen hij weer terug stond op stro nooit meer gehad.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:24

ja hoor stuur maar een pb

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:29

melanie0906 schreef:
Wat ik met stro altijd deed ik gebruikte een mestboy en wipte dan de drollen eraf. Zo had ik altijd heel weinig verspeeld stro!

Dit doe ik ook. Mestboy en alle mest eruit halen. Dan sorteren en het schone en nog redelijke stro naar 1 kant; natte plek eruit en dan de rest terug verspreiden over de stal. Idealiter zou ik eronder nog een laag zaagsel doen, dat beviel me heel goed voorheen. Daarna een aantal plakken vers over het rechtgetrokken stro heen. En zo is hij altijd schoon eigenlijk. En soms heb ik niet eens veel stro nodig..
Zowel in de winter met enkel met daglicht buiten als in de zomer dus meer uur buiten - maar ook met boxrust bleef hij zo heel schoon.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:35

Ik woon in Noord-Groningen en gebruik gehakseld tarwestro. Heb als basislaag 4 pakken strooisel in de box, mest meerdere keren per dag de stal uit en 1x per week de natte plek waarna er weer 1 schone baal strooisel bij in komt. Ik wil nooit anders meer qua strooisel :)