Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nyaleti schreef:Staan ze daar dan heel de dag in? Die 15x20? Of hele dag op de wei?
Want 15x20 is echt enorm klein.
Ik heb +/- 20 x 40 en vind dat al klein en saai voor de paarden. En dan staan ze overdag nog op de wei.
Hutcherson schreef:Ik ben altijd voor een paddock/track met vrije toegang tot een stal. Niet iedereen vind dit fijn maar ik krijg er wel een prettig gevoel bij dat ze altijd zelf kunnen kiezen.
Mijn paarden hebben 24/7 21*17m paddock en een zeer ruime stal beschikbaar met zn tweeen. Dit is echt ruim voldoende voor op slechte dagen en in de nachten. Overdag gaat de track open en soms de snackweides.
Ik vind paarden die in de avond/nacht in een stal staan en dan overdag naar een postzegel paddockje gaan zonder schuilmogelijkheden en/of hooi geen paard vriendelijke optie
Dino_xhi schreef:Ja in het droge seizoen (april/mei tot oktober) gaan ze dan op de wei, in de winter kan dat helemaal niet door de grondsoort. Mijn paard staat nu op pension denk ik ook op een vergelijkbaar stuk paddock de hele dag, kan hij alleen wel even in de bak rennen als ik er zelf ben. Bij mijn vriend hebben de buren een bak, misschien dat ik hem daar dan 2/3 per week kan laten rennen en rijden etc.
Libera schreef:Dino_xhi schreef:Ja in het droge seizoen (april/mei tot oktober) gaan ze dan op de wei, in de winter kan dat helemaal niet door de grondsoort. Mijn paard staat nu op pension denk ik ook op een vergelijkbaar stuk paddock de hele dag, kan hij alleen wel even in de bak rennen als ik er zelf ben. Bij mijn vriend hebben de buren een bak, misschien dat ik hem daar dan 2/3 per week kan laten rennen en rijden etc.
Zullen de buren blij mee zijn… zou daar niet vanuit gaan! Een bak is een fikse investering.
Vind 300m2 wel echt heel klein voor 2 paarden… dat is minder dan een halve 20x40 bak… tenzij je mini’s hebt?
Celebi schreef:Op zich is jaarrond buiten wel haalbaar hoor, maar je moet zorgen voor voldoende bestrating, een goede schuilstal met een laag zachte bodembedekking en een stuk zand met zoveel mogelijk hoogte en drainage zodat het zo droog mogelijk blijft.
Maar 15x20 vind ik niet onwijs veel. Het kan hoor, maar veel ruimte om te spelen en bewegen is er gewoon niet. Zeker als het zand dan ook nog eens nat zou worden dan blijft er maar 5x15 over. Mijn paard staat nu ook niet heel groot op een pensionstal (wel groter trouwens), maar dat is een oudje die niet zoveel meer doet dan eten, slapen en een beetje scharrelen. Dat doet hij bij wijze van spreken op een stuk van 2 hectare en op een postzegel van 10m3 dus voor hem is ruimte niet meer het belangrijkste. Dat zijn voor hem goede schuilplekken, een zachte droge slaapplek en onbeperkt kwalitatief ruwvoer. Maar andere paarden hebben wel echt wat meer ruimte en stimulans nodig om zich te vermaken gedurende de dag.
Soms heb je weinig te kiezen maar wanneer je ervoor kiest om paarden aan huis te houden en je nog dingen moet gaan realiseren zou ik toch kijken op het meest fijne wat je kunt maken. Goed kijken hoe je creatief met ruimte om kunt gaan, misschien nog een extra pad aanleggen ergens omheen wat misschien qua oppervlakte niet veel is maar in lengte wel een leuk stukje biedt voor beweging? En wat verschillende hoekjes en dingetjes om de ruimte die je maakt ook wat uitdagender te maken. Op het moment dat je wil longeren in dat ene stuk zand is dat niet te doen maar veel paarden vinden een heuvel met zand bijvoorbeeld geweldig.
Dino_xhi schreef:Libera schreef:
Zullen de buren blij mee zijn… zou daar niet vanuit gaan! Een bak is een fikse investering.
Vind 300m2 wel echt heel klein voor 2 paarden… dat is minder dan een halve 20x40 bak… tenzij je mini’s hebt?
Tegen betaling uiteraard, dat lijkt me logisch. Niets is gratis dat weet iedere paarden eigenaar wel inmiddels haha.
En nee geen mini’s, zal gaan om mijn paard en waarschijnlijk een D-pony. Heb het liefst 25x30m maar weet niet of daar ruimte voor is, vandaar mijn vraag voor de creatievelingen. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt, misschien blijkt er wel veel meer ruimte te zijn. Maar ik ga even uit van het ‘slechtste’ geval en dan zou 15x20m nog haalbaar zijn.
DuoPenotti schreef:Ik zou zelf 20x40 drainage leggen.
En daar aanvast een betegeld stuk naar de stal.
Dan heb je je eigen bak en de paarden een fatsoenlijk stuk om te lopen.
Ruimte is er zo te lezen voldoende maar je vriend niet meer opgeven.
En in geen 100 jaar dat ik een ander zijn paard in mijn bak uit zou laten razen omdat ze zelf te beroerd zijn het te maken.
Little_Gift schreef:Een pad omheen wat? Een stoeptegel?
25 * 30 is nog steeds absurd veel te weinig.
Leef je zelf 24/24 en 7/7 in een kamer van 3,5 op 3,5?
Nee hè... Dan ga je toch zeker geen dier van de wijdse steppen daartoe veroordelen?
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt of je moet inzien dat het niet haalbaar is en het dier gelukkig laten zijn op een andere plek (pensioenstalling bijvoorbeeld) en niet willens nillens je eigen zin opdringen ten koste van het dier.
Jouw te korte riemen zijn immers buiten de wil van het dier zelf en die kan niks doen om dat te veranderen.
Die heeft geen keuze en geen stem.
Aan ons om dan juist te beslissen in hun plaats.
Koper schreef:Je paard is nog erg jong, en ook redelijk groot. Hoe graag je hem ook aan huis wil, en hoe lief ook van je vriend: ik zou 'm op pension laten staan. Daar heeft hij meer ruimte om zich uit te leven, hopelijk samen met meerdere, jonge paarden.
Mocht je 'm toch persé aan huis willen (waar ik je huidige plan veel te krap voor vind) dan zou ik er een niet al te kleine pony bij zetten. Hoe beter het matcht qua maat, leeftijd, temperament en vaak ook geslacht hoe beter voor de paarden (en ook voor jou, als je dat tweede dier mee wil nemen als handpaard is het echt heel onhandig als je op je Groninger zit en een mini aan de lijn hebt). Maar zo'n jong paard moet je niet met twee neerzetten. Die moet lekker in een koppel. En hij heeft ruimte nodig.
Vergis je ook niet in de kosten voor twee paarden. Ja, nu ben je kosten kwijt voor pensionstalling. Maar als je er twee hebt heb je er ook twee die hooi vreten, naar de hoefsmid moeten, waar je de mest van moet afvoeren, eventueel dekens voor nodig enz enz. Plus dat het met paarden in eigen beheer nooit ophoudt. Meerdere keren per dag ben je bezig met voeren, uitmesten, afrastering nalopen enz enz enz. Dat is heel leuk, maar het is ook behoorlijk intensief en het móét elke dag. Het kost veel meer tijd dan je nu denkt, zeker als je je paardenbestand verdubbelt.
Een pensionstal heeft echt veel voordelen.