Paard aan huis, afmetingen paddock/cirkel in één?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Paard aan huis, afmetingen paddock/cirkel in één?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 23:59

Hoi allemaal,

Ergens dit najaar of begin volgend jaar komt mijn paard waarschijnlijk aan huis te staan, ik ga bij mijn vriend wonen op de boerderij.

We hebben het er al even kort over gehad, hij weet dat ik het erg belangrijk vind dat mijn paard veel buiten staat dus we willen graag een paddock maken voor overdag. We weten op dit moment nog niet waar de plek voor de paddock komt en hoeveel ruimte mijn vriend over heeft om ‘op te offeren’. Dus ik ben opzoek naar ideeën om zo min mogelijk ruimte zo efficiënt mogelijk in te delen! (Als er dan meer ruimte blijkt te zijn is het een meevaller).

Als het even kan zou ik een rechthoek van 15x20m willen afzetten, een strook van 5x15m betegelen met twee voerpunten erin (op 5 en 10 meter) en een stuk van 15x15m zand met drainagebuizen eronder (laag gelegen veen grond). Langs de zijkanten wil ik dan de afscheiding open maken aan beide kanten met flexi gates zodat ze zowel zand als verhard hebben. Waterbak tussen de voerpunten in. De flexi gates kunnen dan dicht om te longeren of grondwerk te doen, ik wil wel iets kunnen doen met mijn paard thuis in de winter. Een bak hoeft niet, maar een stukje voor grondwerk is wel heel fijn.

Hoe denken jullie hierover? Klinkt het geschikt voor twee paarden? Kan het ook met minder oppervlakte? Hoe deel ik het dan in? Of moet het juist groter?

Nyaleti

Re: Paard aan huis, afmetingen paddock/cirkel in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:02

Staan ze daar dan heel de dag in? Die 15x20? Of hele dag op de wei?
Want 15x20 is echt enorm klein.

Ik heb +/- 20 x 40 en vind dat al klein en saai voor de paarden. En dan staan ze overdag nog op de wei.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:04

Ik ben altijd voor een paddock/track met vrije toegang tot een stal. Niet iedereen vind dit fijn maar ik krijg er wel een prettig gevoel bij dat ze altijd zelf kunnen kiezen.
Mijn paarden hebben 24/7 21*17m paddock en een zeer ruime stal beschikbaar met zn tweeen. Dit is echt ruim voldoende voor op slechte dagen en in de nachten. Overdag gaat de track open en soms de snackweides.

Ik vind paarden die in de avond/nacht in een stal staan en dan overdag naar een postzegel paddockje gaan zonder schuilmogelijkheden en/of hooi geen paard vriendelijke optie

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:07

Met veen grond moet je heel de bodem echt heel goed aanpakken wil je paarden er jaarrond op hebben. Voornamelijk de winter dan dus.
Daarom zou ik een groot stuk betegelen en een grote paddock maken en daar echt geld in investeren. Meer ruimte dus. Of een kleinere paddock met stalling en daarnaast werken (rijden of noem het maar op)

Veen is bagger. Letterlijk.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 00:08

Nyaleti schreef:
Staan ze daar dan heel de dag in? Die 15x20? Of hele dag op de wei?
Want 15x20 is echt enorm klein.

Ik heb +/- 20 x 40 en vind dat al klein en saai voor de paarden. En dan staan ze overdag nog op de wei.

Ja in het droge seizoen (april/mei tot oktober) gaan ze dan op de wei, in de winter kan dat helemaal niet door de grondsoort. Mijn paard staat nu op pension denk ik ook op een vergelijkbaar stuk paddock de hele dag, kan hij alleen wel even in de bak rennen als ik er zelf ben. Bij mijn vriend hebben de buren een bak, misschien dat ik hem daar dan 2/3 per week kan laten rennen en rijden etc.
Laatst bijgewerkt door Dino_xhi op 17-01-25 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 00:11

Hutcherson schreef:
Ik ben altijd voor een paddock/track met vrije toegang tot een stal. Niet iedereen vind dit fijn maar ik krijg er wel een prettig gevoel bij dat ze altijd zelf kunnen kiezen.
Mijn paarden hebben 24/7 21*17m paddock en een zeer ruime stal beschikbaar met zn tweeen. Dit is echt ruim voldoende voor op slechte dagen en in de nachten. Overdag gaat de track open en soms de snackweides.

Ik vind paarden die in de avond/nacht in een stal staan en dan overdag naar een postzegel paddockje gaan zonder schuilmogelijkheden en/of hooi geen paard vriendelijke optie

Het liefst heb ik ze ook op een groter stuk en altijd buiten maar dat laatste is sowieso niet haalbaar in dat gebied met de grondsoort. Ze komen sowieso niet alleen of zonder ruwvoer buiten, dat is een no-go.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:43

Op zich is jaarrond buiten wel haalbaar hoor, maar je moet zorgen voor voldoende bestrating, een goede schuilstal met een laag zachte bodembedekking en een stuk zand met zoveel mogelijk hoogte en drainage zodat het zo droog mogelijk blijft.

Maar 15x20 vind ik niet onwijs veel. Het kan hoor, maar veel ruimte om te spelen en bewegen is er gewoon niet. Zeker als het zand dan ook nog eens nat zou worden dan blijft er maar 5x15 over. Mijn paard staat nu ook niet heel groot op een pensionstal (wel groter trouwens), maar dat is een oudje die niet zoveel meer doet dan eten, slapen en een beetje scharrelen. Dat doet hij bij wijze van spreken op een stuk van 2 hectare en op een postzegel van 10m3 dus voor hem is ruimte niet meer het belangrijkste. Dat zijn voor hem goede schuilplekken, een zachte droge slaapplek en onbeperkt kwalitatief ruwvoer. Maar andere paarden hebben wel echt wat meer ruimte en stimulans nodig om zich te vermaken gedurende de dag.

Soms heb je weinig te kiezen maar wanneer je ervoor kiest om paarden aan huis te houden en je nog dingen moet gaan realiseren zou ik toch kijken op het meest fijne wat je kunt maken. Goed kijken hoe je creatief met ruimte om kunt gaan, misschien nog een extra pad aanleggen ergens omheen wat misschien qua oppervlakte niet veel is maar in lengte wel een leuk stukje biedt voor beweging? En wat verschillende hoekjes en dingetjes om de ruimte die je maakt ook wat uitdagender te maken. Op het moment dat je wil longeren in dat ene stuk zand is dat niet te doen maar veel paarden vinden een heuvel met zand bijvoorbeeld geweldig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 03:31

15 * 20 is 300m2?
Echt neen, dit is geen goede oplossing.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 04:09

Dino_xhi schreef:
Ja in het droge seizoen (april/mei tot oktober) gaan ze dan op de wei, in de winter kan dat helemaal niet door de grondsoort. Mijn paard staat nu op pension denk ik ook op een vergelijkbaar stuk paddock de hele dag, kan hij alleen wel even in de bak rennen als ik er zelf ben. Bij mijn vriend hebben de buren een bak, misschien dat ik hem daar dan 2/3 per week kan laten rennen en rijden etc.

Zullen de buren blij mee zijn… zou daar niet vanuit gaan! Een bak is een fikse investering.

Vind 300m2 wel echt heel klein voor 2 paarden… dat is minder dan een halve 20x40 bak… tenzij je mini’s hebt?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 04:12

Libera schreef:
Dino_xhi schreef:

Zullen de buren blij mee zijn… zou daar niet vanuit gaan! Een bak is een fikse investering.

Vind 300m2 wel echt heel klein voor 2 paarden… dat is minder dan een halve 20x40 bak… tenzij je mini’s hebt?

Tegen betaling uiteraard, dat lijkt me logisch. Niets is gratis dat weet iedere paarden eigenaar wel inmiddels haha.

En nee geen mini’s, zal gaan om mijn paard en waarschijnlijk een D-pony. Heb het liefst 25x30m maar weet niet of daar ruimte voor is, vandaar mijn vraag voor de creatievelingen. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt, misschien blijkt er wel veel meer ruimte te zijn. Maar ik ga even uit van het ‘slechtste’ geval en dan zou 15x20m nog haalbaar zijn.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 04:19

Celebi schreef:
Op zich is jaarrond buiten wel haalbaar hoor, maar je moet zorgen voor voldoende bestrating, een goede schuilstal met een laag zachte bodembedekking en een stuk zand met zoveel mogelijk hoogte en drainage zodat het zo droog mogelijk blijft.

Maar 15x20 vind ik niet onwijs veel. Het kan hoor, maar veel ruimte om te spelen en bewegen is er gewoon niet. Zeker als het zand dan ook nog eens nat zou worden dan blijft er maar 5x15 over. Mijn paard staat nu ook niet heel groot op een pensionstal (wel groter trouwens), maar dat is een oudje die niet zoveel meer doet dan eten, slapen en een beetje scharrelen. Dat doet hij bij wijze van spreken op een stuk van 2 hectare en op een postzegel van 10m3 dus voor hem is ruimte niet meer het belangrijkste. Dat zijn voor hem goede schuilplekken, een zachte droge slaapplek en onbeperkt kwalitatief ruwvoer. Maar andere paarden hebben wel echt wat meer ruimte en stimulans nodig om zich te vermaken gedurende de dag.

Soms heb je weinig te kiezen maar wanneer je ervoor kiest om paarden aan huis te houden en je nog dingen moet gaan realiseren zou ik toch kijken op het meest fijne wat je kunt maken. Goed kijken hoe je creatief met ruimte om kunt gaan, misschien nog een extra pad aanleggen ergens omheen wat misschien qua oppervlakte niet veel is maar in lengte wel een leuk stukje biedt voor beweging? En wat verschillende hoekjes en dingetjes om de ruimte die je maakt ook wat uitdagender te maken. Op het moment dat je wil longeren in dat ene stuk zand is dat niet te doen maar veel paarden vinden een heuvel met zand bijvoorbeeld geweldig.

Dat idee van een pad er omheen is wel een goede! Dankje, mocht er dan een beetje extra ruimte zijn is dat mogelijk. Als er meer ruimte is kan ik nog wat anders bedenken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 04:28

Een pad omheen wat? Een stoeptegel?
25 * 30 is nog steeds absurd veel te weinig.
Leef je zelf 24/24 en 7/7 in een kamer van 3,5 op 3,5?
Nee hè... Dan ga je toch zeker geen dier van de wijdse steppen daartoe veroordelen?

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt of je moet inzien dat het niet haalbaar is en het dier gelukkig laten zijn op een andere plek (pensioenstalling bijvoorbeeld) en niet willens nillens je eigen zin opdringen ten koste van het dier.
Jouw te korte riemen zijn immers buiten de wil van het dier zelf en die kan niks doen om dat te veranderen.
Die heeft geen keuze en geen stem.

Aan ons om dan juist te beslissen in hun plaats.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 05:52

Dino_xhi schreef:
Libera schreef:

Tegen betaling uiteraard, dat lijkt me logisch. Niets is gratis dat weet iedere paarden eigenaar wel inmiddels haha.

En nee geen mini’s, zal gaan om mijn paard en waarschijnlijk een D-pony. Heb het liefst 25x30m maar weet niet of daar ruimte voor is, vandaar mijn vraag voor de creatievelingen. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt, misschien blijkt er wel veel meer ruimte te zijn. Maar ik ga even uit van het ‘slechtste’ geval en dan zou 15x20m nog haalbaar zijn.

Ik denk dat ze het losgooien bedoelt. Dat is niet perse goed voor je bodem. Ik ken genoeg bakken waar dat verboden is.

Heb je niet de mogelijkheid om een track te maken aan de buitenkant van het weiland? Dan heb je in combinatie met de paddock genoeg ruimte waar ze hun benen kunnen strekken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 06:51

Zou er inderdaad vooral niet vanuit gaan dat je die bak mag gebruiken om paarden te laten rennen. Dan kunnen ze elke keer zelf die bak gaan slepen voordat ze kunnen rijden.

Is er echt niet meer ruimte op het erf dan 15x20? Zelfs 25x30 is niet enorm natuurlijk als dat de enige plek is waar ze kunnen staan en zich kunnen uitleven. Dan is het altijd op een cirkeltje of met jou erop buiten en dat is meestal niet wat je graag wilt.

Zou nog eens heel kritisch kijken of de locatie wel geschikt is voor paarden aan huis als 15x20 echt het maximale is. Wat als dat stuk de hele winter blubber wordt? Kun je niet grondwerken, niet longeren en je paarden staan dan effectief op 5x15 meter met z'n tweeën zonder mogelijkheid om de benen even een keer te strekken, te ravotten samen of gewoon fijn droog te rollen.

Tuurlijk, sommige paarden staan nog veel kleiner of komen helemaal niet buiten een stal. Je kan ze er dus wel op houden, maar de vraag is of je dat moet willen op deze manier die je nu probeert in te richten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 07:48

Ik zou, bij je eigen paard, dan een mini zetten als maatje. die belast de grond iets minder.
Zorgen voor een fijne ruime 24/7 open stal waar droog gelegen en gegeten kan worden is voor mijn pony nu wel erg belangrijk gebleken.
Voorheen stond hij wellicht iets ruimer ( in winter) maar continue op platen want daar werd hij gevoerd en de schuilstal werd door hem niet gebruikt vanwege geen voer en geen bodem bedekking.
Ook het zand was veelal te nat om te liggen.
Daarmee wil ik zeggen, dan kun je mega ruimte hebben, en nog niet lekker staan. Goed idee om te spelen met de ruimte die je wel hebt

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:12

Zou het ook een mogelijkheid zijn dat je paard alleen in de goede maanden aan huis/wei staat en in de winter op een goede pensionstal?
Dat is qua investeringen in de ondergrond misschien zelfs goedkoper, en zo heb je minder werk in de winter en ook faciliteiten om door te rijden.
Dan kan je ook uitproberen wat goed werkt in de goede maanden, en ervaren hoe je paard het daar vindt.
Als ik zie hoe veel paarden de winter doorbrengen lijkt me de beperkte ruimte die je hebt niet onoverkomelijk, zolang hij droge voeten, een maatje, goed ruwvoer en een schuilmogelijlheid heeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:56

Ik zou dan de kleine ruimte gebruiken als paddock met bodem die altijd droog en goed is.
En daarnaast zorgen dat je iets hebt om te werken.

Je mag me een pb sturen anders. Ik zit ook op veen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:29

Ik zou zelf 20x40 drainage leggen.
En daar aanvast een betegeld stuk naar de stal.

Dan heb je je eigen bak en de paarden een fatsoenlijk stuk om te lopen.

Ruimte is er zo te lezen voldoende maar je vriend niet meer opgeven.

En in geen 100 jaar dat ik een ander zijn paard in mijn bak uit zou laten razen omdat ze zelf te beroerd zijn het te maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:34

Het ligt natuurlijk heel erg aan het bedrijf van jouw vriend. Maar vaak is en juist op een (niet hypermodern) boerenbedrijf wel ergens iets creatief om te gaan met ruimte. Zeker als je niet in grote vierkant blokken denkt maar aan stroken van bijvoorbeeld 6 meter. Het idee van een PP.
Dus als je ergens een (open) stal dmv een breed pad kunt verbinden met die paddock van jou, geef je het leven van je paard al een enorme upgrade.

Ik zou echt een paard niet willen houden op een stuk van 15x20. Als dat nou alleen voor een paar natte dagen of weken zou zijn, oke. Maar jij hebt het over maanden aan een stuk. Persoonlijk vind ik dat niet passend bij een paard. Dan heb je daarnaast ook nog eens geen echte rijgelegenheid. Dus het zal niet zo zijn dat je paard dan lekker 5 keer per week km's kan maken onder het zadel. Dan staat je paard effectief gewoon maanden 'stil'.

Maar wie weet vind je een super mooie oplossing op het erf. Nog even verder puzzelen zou ik zeggen!

Misschien helpt het als je een plattegrond van het terrein er bij pakt. Van google maps bijvoorbeeld.

Over het uitrazen: mijn bak is tevens mijn paddock. En het is bloed irritant als mijn paarden de bak als renbaan gebruikt hebben. Die gaten (en kuilen) moet ik eerst weer wegwerken voor ik normaal kan rijden. Dus het is niet heel waarschijnlijk dat je dat bij je buren mag gaan doen. Tegen die arbeid kan geen betaling op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:37

DuoPenotti schreef:
Ik zou zelf 20x40 drainage leggen.
En daar aanvast een betegeld stuk naar de stal.

Dan heb je je eigen bak en de paarden een fatsoenlijk stuk om te lopen.

Ruimte is er zo te lezen voldoende maar je vriend niet meer opgeven.

En in geen 100 jaar dat ik een ander zijn paard in mijn bak uit zou laten razen omdat ze zelf te beroerd zijn het te maken.

:j

Dit, en 20x 40 voor twee paarden kan net.

15 x 20 is echt veel te klein, leuk met mini's inderdaad.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:56

Hou er ook rekening mee trouwens dat als je er eentje bij neemt en je wil gaan rijden dat die ander dan alleen achter blijft en dat vinden toch een hoop paarden niet zo leuk..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:15

Probeer de zandpaddock 20*20 te maken, dan heb je direct ook een mooi formaat om wat basiswerk te doen (15*30 werkt ook prima als je liever een rechthoekvorm hebt!)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:26

Little_Gift schreef:
Een pad omheen wat? Een stoeptegel?
25 * 30 is nog steeds absurd veel te weinig.
Leef je zelf 24/24 en 7/7 in een kamer van 3,5 op 3,5?
Nee hè... Dan ga je toch zeker geen dier van de wijdse steppen daartoe veroordelen?

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt of je moet inzien dat het niet haalbaar is en het dier gelukkig laten zijn op een andere plek (pensioenstalling bijvoorbeeld) en niet willens nillens je eigen zin opdringen ten koste van het dier.
Jouw te korte riemen zijn immers buiten de wil van het dier zelf en die kan niks doen om dat te veranderen.
Die heeft geen keuze en geen stem.

Aan ons om dan juist te beslissen in hun plaats.

Ik ben het niet vaak met je eens maar in dit geval wel. Ik heb het zelf bij de hand gehad, een paard en een shetlander in de winter op een paddock van 20 x 40. Het werkte niet, ondanks de verharding en schuilstal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:40

Je paard is nog erg jong, en ook redelijk groot. Hoe graag je hem ook aan huis wil, en hoe lief ook van je vriend: ik zou 'm op pension laten staan. Daar heeft hij meer ruimte om zich uit te leven, hopelijk samen met meerdere, jonge paarden.

Mocht je 'm toch persé aan huis willen (waar ik je huidige plan veel te krap voor vind) dan zou ik er een niet al te kleine pony bij zetten. Hoe beter het matcht qua maat, leeftijd, temperament en vaak ook geslacht hoe beter voor de paarden (en ook voor jou, als je dat tweede dier mee wil nemen als handpaard is het echt heel onhandig als je op je Groninger zit en een mini aan de lijn hebt). Maar zo'n jong paard moet je niet met twee neerzetten. Die moet lekker in een koppel. En hij heeft ruimte nodig.

Vergis je ook niet in de kosten voor twee paarden. Ja, nu ben je kosten kwijt voor pensionstalling. Maar als je er twee hebt heb je er ook twee die hooi vreten, naar de hoefsmid moeten, waar je de mest van moet afvoeren, eventueel dekens voor nodig enz enz. Plus dat het met paarden in eigen beheer nooit ophoudt. Meerdere keren per dag ben je bezig met voeren, uitmesten, afrastering nalopen enz enz enz. Dat is heel leuk, maar het is ook behoorlijk intensief en het móét elke dag. Het kost veel meer tijd dan je nu denkt, zeker als je je paardenbestand verdubbelt.

Een pensionstal heeft echt veel voordelen.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 10:50

Koper schreef:
Je paard is nog erg jong, en ook redelijk groot. Hoe graag je hem ook aan huis wil, en hoe lief ook van je vriend: ik zou 'm op pension laten staan. Daar heeft hij meer ruimte om zich uit te leven, hopelijk samen met meerdere, jonge paarden.

Mocht je 'm toch persé aan huis willen (waar ik je huidige plan veel te krap voor vind) dan zou ik er een niet al te kleine pony bij zetten. Hoe beter het matcht qua maat, leeftijd, temperament en vaak ook geslacht hoe beter voor de paarden (en ook voor jou, als je dat tweede dier mee wil nemen als handpaard is het echt heel onhandig als je op je Groninger zit en een mini aan de lijn hebt). Maar zo'n jong paard moet je niet met twee neerzetten. Die moet lekker in een koppel. En hij heeft ruimte nodig.

Vergis je ook niet in de kosten voor twee paarden. Ja, nu ben je kosten kwijt voor pensionstalling. Maar als je er twee hebt heb je er ook twee die hooi vreten, naar de hoefsmid moeten, waar je de mest van moet afvoeren, eventueel dekens voor nodig enz enz. Plus dat het met paarden in eigen beheer nooit ophoudt. Meerdere keren per dag ben je bezig met voeren, uitmesten, afrastering nalopen enz enz enz. Dat is heel leuk, maar het is ook behoorlijk intensief en het móét elke dag. Het kost veel meer tijd dan je nu denkt, zeker als je je paardenbestand verdubbelt.

Een pensionstal heeft echt veel voordelen.

Hij moet sowieso dan ook van pensionstal verhuizen, want ik woon nu op een uur rijden van mijn vriend. Ik heb in mijn huidige woonplaats ontzettend veel moeite gehad met het vinden van een geschikte pensionstal, met name qua uren buiten met andere paarden EN onbeperkt goed ruwvoer…. Ik sta nu op een pensionstal waar iedereen alles zelf al doet, inclusief hooi/ondergrond bestellen, afrastering maken en nalopen, mestafvoer regelen etc etc. Ben dat nu dus al gewend en moet er ook nog iedere keer een stuk voor rijden. Als dat straks in de ‘tuin’ is scheelt het juist voor mij, dat is een groot deel van de overweging om hem naar huis te halen. Zodat ik niet opnieuw opzoek moet naar een speld in de hooiberg waar de paarden het goed hebben. Dat kan je dan zelf verzorgen, enige waar ik dan (misschien, nog niet zeker) iets op zou moeten inleveren is een paar vierkante meter in de winter (heb het net opgemeten maar hij staat nu met twee andere paarden in 15x25m de hele winter. Alleen kunnen ze dus in de bak rennen als ik er ben).

Het (waarschijnlijk) tweede paard ken ik al, wordt dus een d-pony niet van mij zelf die harstikke speels is en met vervroegd pensioen moet. Geen dubbele kosten dus, alleen wat extra tijd per dag om ook op die te passen.