Stalgebouw ontwerpen: jouw do's en dont's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Stalgebouw ontwerpen: jouw do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:47

Bijna een jaar geleden ben ik samen met mijn vriend naar Zweden verhuisd. In oktober hebben we hier een huis gekocht met genoeg grond om (kleinschalig) paarden aan huis te kunnen hebben. Een meisjesdroom die nu echt uit kan komen! *\o/*

Ons perceel heeft momenteel nog geen stalgebouw of gebouw dat daarvoor geschikt zou kunnen zijn. Dat betekent dat we het vanaf 0 willen gaan opbouwen. Uiteraard zitten daar allerlei voorwaarden (bouwvergunning etc.) aan vast, maar we zitten nog in de brainstormende en oriënterende fase :j Het moet in die zin dus wel realistisch zijn (we hebben nou eenmaal niet de ruimte en het budget voor een binnenbak enzo :') ), maar op papier is er natuurlijk ook veel vrijheid!

Zoals ik het nu voor me zie:
Ik zou graag 4 stallen willen, van (ongeveer) 4 x 4 meter. 2 stallen links, een gangpad van (ongeveer) 2 meter breed en dan 2 stallen rechts. Aan de stallen wil ik graag een uitloop/paddock maken, met een overkapping. Het lijkt mij ook een mooi idee om de tussenwand van de stallen zo te maken dat hij 'weg' te draaien/klappen is, zodat het 1 grote inloopstal wordt. Verder wil ik het gangpad als het ware in een T-vorm maken, zodat er aan het einde (of juist aan het begin) nog ruimte is voor opslag van voer/strooisel/zadelkast/etc. Ik zit daarvoor ook te denken aan een breedte van zo'n 2 meter.

Nu heb ik nog nooit paarden aan huis gehad en al helemaal nog nooit een eigen stalgebouw ontworpen. Ik weet dat er genoeg mensen op Bokt zitten die wel paarden aan huis hebben (gehad) en wellicht zijn er ook wel mensen die zelf een stalgebouw hebben ontworpen. Verder zijn er vast heel veel creatieve mensen die het leuk vinden om hierover mee te fantaseren: allemaal welkom :D

Stel dat jij dus je eigen stalgebouw mocht maken (afmetingen ongeveer 10 x 10 meter), wat zou jij dan absoluut wel en/of niet doen? Slimme ideeën qua opslag? Bepaalde handigheidjes qua deuren/ramen/uitloop/voerbakken/slowfeeders/etc.? Alle input is welkom, wie weet doe ik nog wat leuke en handige ideeën op! :)) Mochten er vanuit de Scandinavische/strenge winter landen paardenmensen nog goede tips zijn, dan hoor ik die ook heel graag!

Hutcherson

Re: Stalgebouw ontwerpen: jouw do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:01

Geen muren in de schuur. Heb dit nu wel en vind dat erg onprettig. Geen zadelkamer meer want dat zit nu in mn kelder achter slot en grendel.
Twee fijne poetsplaatsen met kasten met al mn spulletjes. Een grote inloopstal die ik eventueel kan opdelen indien nodig. Genoeg hooiruiven. Voldoende lichtinval. Uitgang naar buiten, liefst twee. Niet op het zuiden ivm wind en regen. Veel (sfeer)verlichting, leuk zitje. Plek voor hooi, voldoende hoog dat ze eventueel kunnen lossen met heftruck oid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:11

Goed over je looproutes/dagindeling nadenken. Poetsplaats naast de zadelkamer bv. En eventueel een sluis om het eruit halen van 1 paard te vergemakkelijken.

Wat ik bij mij echt goud vind is mijn voerwand. Ik zet 2x 500 kg hooi neer en ben voor een maand klaar met voeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:00

Als je standaard wanddelen gebruikt, dan zou ik die maten als uitgangspunt nemen, en dan uitgaan van een rechthoek met 6 vakken (waarvan je er dus 4 tot stal maakt en 2 voor poetsplaats / opslag) met middengang, maar die je dus ook heel makkelijk kunt omvormen naar 5 of 6 stallen, of als dat kan zelfs een gebaseerd op 9 vakken. Dan heb je dus een middenpad zo breed als een box. Niet per se nodig maar dan kun je de indeling wel makkelijk veranderen mocht je dat willen - en als je verplaatsbare tussenwanden neemt weet je dat je ze dus de hele breedte over kunt schuiven en je dus een hele stalbreedte in een keer leeg kunt trekken bijvoorbeeld.

Is wellicht niet per se nodig, maar als het de keuze is tussen de fundering 20 cm kleiner of groter maken, zou ik de standaarddelen als uitgangspunt nemen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:11

Ik heb twee rijen buitenstallen tegenover elkaar, maar de indeling lijkt op wat je wil gaan doen. De stallen zijn 3,5 m x 3,5 m en zo breed is de ruimte tussen de stallen ook. 2 meter gangpad zou ik dan niet adviseren. Dat zou net genoeg zijn als voergang voor uitsluitend personen. Al is het maar dat je hoefsmid of dierenarts even wil zien hoe je paard de stal uit komt en even heen en weer moet lopen. Dan wil je daar normaal kunnen draaien en ook niet meteen de buurman/buurvrouw bij dat paard in de billen hebben hangen. :P Maar goed, dat is hoe wij de boxen gebruiken. Als je iets met een flexibele indeling doet en meestal een grote loopstoel hebt, dan is dat niet zo van toepassing.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:15

Voor water. Een circulatiesysteem. Door de beweging in de leidingen, bevriest het water nog minder snel.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:29

Er was hier iemand die -- in mijn ogen -- een prachtige stal heeft gebouwd en de voortgang op foto's heeft.
Maar weet niet meer wie ;)
Misschien kun je daar inspiratie bij opdoen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:30

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb onze eigen vierkante stal ontworpen, inmiddels staat hij al zo'n 25 jaar. Ik wilde geen tralies en net als jij de mogelijkheid om de ruimtes te koppelen. Ik heb voor steens tussenmuren gekozen, ze zijn 150 cm hoog. De deuren zijn 120 cm breed en heel stevig. De stallen zijn niet heel groot (ik kreeg geen vergunning voor een groter gebouw, en heb dus 3 boxen van 3x3 m. Om extra ruimte te geven, heb ik gedeelde deuren naar het overdekte deel, waarvan de bovendeuren eigenlijk altijd open staan. Boven elke deur zit een luchtspleet onder de dakrand, zodat je wel frisse lucht, maar geen tocht krijgt. Overigens, moet je dat niet doen aan de kant waar de wind meestal vandaan komt. Ik heb gekozen voor lichtplaten in het puntdak (wat veel ruimte en hoogte geeft) en ook elke box heeft een tamelijk laag geplaatst raam van dik plexiglas; er hoeven dus geen tralies voor.
Een van de boxen heeft een extra grote buitendeur aan de achterkant, zodat de stal als inloopstal kan dienen. De 'hoekbox' heeft een gedeelde staldeur ook aan de weikant, kan ook als inloopdeur dienen.

Ik heb de betonvloer hoger gelegd dan de omgeving. De onderdeuren vallen dus ervoor; dat scheelt toch en er kunnen geen hoeven onder bekneld raken. Met uitmesten en uitvegen is dat ook heel handig.

Ik heb naderhand wel veel aluminiumstrips op de houten deuren moeten aanbrengen, want knagen doen alle dieren... :)

PLaats geen niet overdekte open deuren op de meestvoorkomende wind en regenrichtingen.

Onze dieren staan eigenlijk alleen 's nachts op stal, en de wat kleinere boxen zijn daarom niet zo erg.

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:33

Ik lees even mee voor goede tips, wij zijn ook bezig voor een stal van 100m2. Wel maar voor 2 paardenstallen en verder, zadelkamer en opslag voor hooi/stro/ect, en onder een overkapping dan wel plek om te poetsen enz

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:35

Zorg dat je makkelijk bij de voerbakken kan zonder de deur te moeten openen.

Contact tussen paarden is fijn, maar een deel gesloten wand geeft ook rust op stal... dat is een beetje afweging om te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:24

Hoe toevallig is dit! een paar weken geleden las ik iets over zweden en ben ik eens toevallig gaan googelen op huizen in zweden. Tot de conclusie gekomen dat je daar voor een prikje huizen kan kopen met Tig hectare land, en nu zit dat in mijn hoofd! (maar op dit moment niet het moment ervoor).

Kom ik dit topic tegen!

Dus: offtopic: hoe ben je tot het idee gekomen om naar Zweden te verhuizen? De huizen zijn daar goedkoper, maar is het leven zelf ook goedkoper? Hebben jullie daar dan werk gezocht?
Hoe is het klimaat/temperatuur daar? Is het in de winter wel doenbaar met paarden?
Hoeveel land hebben jullie erbij?

Als er voldoende land is, waarom een stalgebouw van "maar" 10*10? ivm kosten?

Ontopic:
Wil je de paarden snachts persé apart hebben, of is een 24/7 buiten een optie?
Ik heb zelf twee groepjes, ze hebben twee schuilstallen van 3*6, met de rug naar elkaar geplaatst, en daartussen een middengang van 3*6.
In theorie zou ik hier zes boxen kunnen van maken van 3*3 (of de middengang als noodbox kunnen gebruiken.) maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. De middengang staat vol met de kast met alle spullen, voeders, minitractor en een wastafeltje met koelkastje. het idee was om de de helft als poetsplaats en de andere helft als zadelkamer te gebruiken, maar in de praktijk is dat te klein.

Mijn voordroog ligt buiten en hooi voor de trekpaarden haal ik wekelijks met de aanhanger weg.
Afhankelijk hoe je hooi wil stockeren (ook in de stal of voordroog buiten?) zou ik opteren voor ruim voldoende plaats.
De T op 2 meter is te klein als poetsplaats, is ook te klein voor hooi stockage, wel net ruim genoeg voor zadelkamer en voederplaats. Een middengang van 2 meter is ook te krap.
Ik zou dan eerder opteren voor inloopstallen met een paddock per twee (dan kan je 3*6 aanhouden, en heb je een middengang van 2 meter en achteraan opslag van in totaal 3*10.
In nood kan je die 3*10 omtoveren tot een box.
Of aparte stallen van 3*4, dan is je middengang breder (en geschikt als poetsplaats / grotere box bij stalrust / ....
Als je aan beide kanten een toegangspoort maakt kan je de eerste helft van de stalgang als poetsplaats indelen en in de tweede helft aan beide kanten zadel/voederkasten maken (zodat je daar een Mensen doorgang hebt en in het eerste deel ruimte om je paard te zadelen dichtbij je spullen.)
Dan heb je achteraan 2*10 voor hooi etc (maar hooi in dezelfde ruimte is niet zo brandveilig).

Als je geen poetsgang wil, dan is een hooivoedergang wel ideaal

https://www.google.com/search?q=schuils ... nLHrkAw_64

Dit idee

dan maak je de stallen zo, een voedergang van 2 meter ertussen, kan je per 2 stallen een grote baal hooi inschuiven, geen verspilling, geen netten nodig.
Het overige gedeelte kan je dan indelen als poets/opslagplaats.
Al zou ik wel durven opteren om de stallen 4*3.5 te maken, dan heb je op het einde 3*10 over, dat zal comfortabeler werken van 2*10. als je er aan elke stal een uitloop zou kunnen aanmaken hebben ze qua ruimte wel voldoende.
Hoe staan de paarden nu?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:57

Belangrijkste tip!
Bouw je stal op een "terp"!!!!
Onze fundering was ingegraven ipv er op gelegd en omhoog gebouwd. Daardoor is alles op vergelijkbaar niveau met de o gebing gekomen en die is lager dan de grond er omheen. Ik heb in de paddock last van wateroverlast en moet water weg pompen.

Als ik de stal 30 tot 50 cm hoger had gebouwd had ik de bestrating en daarachter de paddock met drainage zo aan kunnen leggen (en af kunnen laten lopen dat het water goed weg loopt van de stal af. Nu komt het water bij veel langdurige regen tot de stenen voor de stal en als ik het niet weg pomp stroomt alles over de stal in.

Een fundering en heke stal ophogen is niet te doen. Dus dit was mijn allergrootste mislukking.

Verder is het met vreemde/wisselende paarden/nieuwe paarden fijn om tussenwanden te hebben waar ze niet overheen kunnen ruziemaken.
Ik heb half hoge wanden maar een paard van 1,64 heeft er een achterbeen overheen gekregen met schoppen. Met steigeren kan dat met voorbenen gebeuren. Als ik een vaste indeling zou maken zou ik er onder dichte en boven deels stevige tralieschotten in zetten. In elk geval om de 2 stallen.

Als je paddockboxen wilt maken is tegenover elkaar plaatsen niet handig is i.v.m. tocht en de wind/doorwaaien. Dan kun je beter de boxen naast elkaar maken met aan de achterkant een dichte muur/dichte deuren.

Doe de dichte kant aan de regen/wind kant, en kies voor een zo groot mogelijk overstek van het dak zodat het minder in regent en je paard buiten kan schuilen onder de overstek of het afdak en je overdag eventueel de stallen dicht kunt houden. Dan blijven ze schoner en minder uitloop.

Paarden gebruiken hun stal vaak als toilet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:08

Wat handig is hangt zo ontzettend af van wat jij wilt:
hoeveel paarden komen er
moeten ze op stal of mogen ze 24/7 buiten (makkelijker want je bent flexibeler in de tijden waarop je ze verzorgd)
hoe is de bodem
wisselende paarden of stabiele kudde
alleen eigen paarden of ook van anderen
wat voor ruwvoer geef je (ingepakt in plastic of niet)

Pas dan kun je wat zeggen over hoe je een stal optimaal indeelt.

Voorbeeld: wij hebben er 4 lopen in een paddock paradise. Voor een pp gekozen omdat ze beperkt gras mogen en het in de winter te nat is om ze op t gras te laten. Met de zandpaden hebben ze veel bewegingsoppervlakte zomer en winter en ben ik max flexibel in hoe ik ze voer. Ze hebben een grote inloopstal maar in de inloopstal heb ik 4 boxen van 3x3 met lage wanden (dus veel contact onderling wat in deze kudde ook kan). De boxen gebruik ik dagelijks om brok te voeren en ze allemaal even na te kijken. Ook handig met bv oud en nieuw om ze een nachtje binnen te houden. Hier sluit de bak aan op de track omdat voor mij het rijden van ondergeschikt belang is aan bewegingruimte (maar ik kan me voorstellen dat je dat niet doet als je fanatiek ruiter bent, zonde van je bodem).

Lang verhaal kort: met meer context krijg je betere tips.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:26

joyce B schreef:
Belangrijkste tip!
Bouw je stal op een "terp"!!!!
Onze fundering was ingegraven ipv er op gelegd en omhoog gebouwd. Daardoor is alles op vergelijkbaar niveau met de o gebing gekomen en die is lager dan de grond er omheen. Ik heb in de paddock last van wateroverlast en moet water weg pompen.

Als ik de stal 30 tot 50 cm hoger had gebouwd had ik de bestrating en daarachter de paddock met drainage zo aan kunnen leggen (en af kunnen laten lopen dat het water goed weg loopt van de stal af. Nu komt het water bij veel langdurige regen tot de stenen voor de stal en als ik het niet weg pomp stroomt alles over de stal in.

Een fundering en heke stal ophogen is niet te doen. Dus dit was mijn allergrootste mislukking.

.

Wij hebben bij de bouw van onze stal vorig jaar helaas dezelfde fout gemaakt. Moest ik het herdoen had ik ook zeker 30 cm omhoog gebouwd ... ;(

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:34

Met alle stalbranden die ik de afgelopen tijd heb gelezen/gezien, zou ik bij nieuwbouw vooral willen dat de boxen altijd een uitgang direct naar buiten hebben vanuit de box. Dus niet dat de paarden om te kunnen ontsnappen, eerst door een brandend gangpad of hal oid zouden moeten (wat ze dus vaak niet doen en dan in de box blijven staan), maar direct vanuit de box buiten in de veiligheid staan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:36

Ik zou vooral denken aan hoe je alles gaat doen wat je wil/moet doen. Zeker in de winter in Zweden.

Dus:
Mest afvoer
Stro/bodembedekking aanvoer en opslag
Voer aanvoer
Opslag van voer
Voerplaatsen
Water en hoe je dat ook in de winter ontdooid houdt
Poetsen/zadelen
Medische dingen, hoefsmid
Warm water plaats voor bijv slobber maken, of koud water en een waterkoker
Genoeg stopcontacten
Verlichting, zowel binnen als buiten
Wind en regen richting, dicht houden
Minimaal 2 uitgangen

Welke functies heb je. Maak daar een soort rondjes (een beetje op schaal) van op papier, knip ze uit en leg ze bij/tegen elkaar wat bij elkaar hoort. Heb ik ooit geleerd van een architect om een huis te ontwerpen. Dus van binnen naar buiten ontwerpen, en de vorm of afmeting, indien mogelijk, een klein beetje buiten beschouwing laten. Of juist, als dat al vast staat, binnen dat vlak je rondjes gaan leggen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:40

Het ligt er ook maar net aan hoe je alles wil gaan gebruiken:
- komen de paarden (veel)op stal te staan?
- hoeveel paarden komen er?
- gebruik je graag een binnenpoetsplaats?
- is dat gangpad ook voor de paarden bedoeld of gaan die buitenom eruit?
- moet er hooiopslag binnen komen?

Als het gangpad bedoeld is om ook de paarden uit stal te halen dan zou ik 2m te krap vinden. Dan zou ik kijken naar stallen van 3,5×4m zodat he 3m gangpad kunt creëren. En luiken aan de gangzijde die dichtkunnen, dan kun je het gangpad ook als poetsplaats gebruiken.
Ik heb een stuk van ong 2x3m waar een ronde midibaal hooi, voertonnen en de kruiwagen staat. Hier vul ik ook de hooinetten, daardoor heb ik in die hoek altijd stof en alles zit snel onder het hooi. Je kunt die ruimte dus slecht voor andere opslag gebruiken.

Denk ook goed aan de windrichting met het lokaliseren van het gebouw en de stallen/openingen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:57

Denk ook aan ruimte om je dekens uit te hangen als je die wisselt. Dat is bij ons het grootste obstakel, ruimte om die vieze natte deken te laten drogen.

Als je idd de gang wilt gebruiken als doorgang voor de paarden, vind ik 2 mtr ook te krap. Als je een paard er bij hebt, die iets minder lekker in de groep ligt, krijg je gehap en getrap met zo'n krappe gang.

Verder is een tussenwand die er uit kan en dan 2 deuren naar buiten wel heel fijn. Bij FairtoHorses hebben ze op die manier van 2 stallen, 1 loopstal gemaakt, met buitengedeelte, dat werkt echt heel mooi. Volgens mij is bij hen op de website wel te zien hoe ze dat gedaan hebben.

Waar ga je voeren? Als ze buiten staan, heb je de stallen dan open? Anders zou ik voorzien in een fijn slowfeeder systeem buiten onder je afdak, met voorkeur minimaal 2 plekken, zodat ze elkaar niet de keet uit knokken om het eten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:35

En ruimte voor je gereedschap.

Voor je het weet heb je een (mini) tractor en spullen voor daar achter en moet je dat ook weer ergens neer zetten.
Maar zelf zonder tractor trekken paarden best wat (klus) gereedschap aan.

En denk ook vooral goed aan je routing in maar vooral ook om je gebouw heen. De paarden altijd/ veel buiten willen hebben met een uitloop stelt daar weer heel andere eisen aan dan wanneer je paarden maar een paar uurtjes naar buiten gaan en aan de hand heen en weer gebracht worden.
En om het dan extra ingewikkeld te maken: probeer ook alvast na te denken hoe je ze dan (in noodgevallen) ook weer gescheiden van elkaar, buiten kunt blijven houden.

Voor mij klinkt overigens de stallen aan weerszijden van een gangpad eigenlijk juist heel onlogisch. Als je het allemaal aan dezelfde kant doet kun je aan één kant vn het stalgebouw voorzieningen voor de paarden maken en aan de andere kant de voorzieningen voor jezelf/ de logistieke zaken zoals voer, mest en ander materiaal. Vooral ook juist aan de buitenkant eromheen.

Daarbij is een gang zo'n loze ruimte. Je moet hem vrij houden voor doorgang maar kunt er verder niets neerzetten.
Maar misschien zie ik het niet goed voor me.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-01-25 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:41

Bedenk wat je looproutes worden naar de mesthoop, voer, hooiopslag etc.

Korte wegen met weinig hekjes zijn fijn, wij rollen zelf de ronde foliebalen met de hand naar binnen, dat is niet fijn als je die door blubber of een vieze paddock moet rollen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:00

Nog een tip: zorg voor voldoende veilige stopcontacten (hoog) in en bij de stal. Ik heb in de stal een wifi camera hangen en ook eentje bij de inloopdeur, maar dan buiten. Heel fijn als je 's nachts even wilt kijken, of als je weg bent.

En ook een hittemelder is handig om op te hangen, die gaat af wanneer de temperatuur snel stijgt en hoog wordt. Een rookmelder in een stal gaat steeds af door het stof.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 15-01-25 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:07

Je wilt een deur groot genoeg om makkelijk grote balen machinaal binnen te kunnen zetten. Zorg voor bestrating richting die deur.

Je wil een mestplaats dicht bij de stallen en makkelijk bereikbaar om te legen maximaal. Goed bestraat. Met 4 stallen heb je al een behoorlijke nestplaatst nodig. Bedenk hoe je dit wil afvoeren. Zelf op eigen land of op laten halen. Een mestplaats leeg trekken met de trekker. Dan heb je al best een plein nodig om met die trekker te rijden. Hoe is je ondergrond in de periode dat je mag uitrijden. Als dat nat is wil je dat deel ook bestraat hebben zodat je bult leeg kan. Moet er een vrachtwagen komen om hem leeg te trekken, die moet er ook in de natte periode kunnen komen.

Je gaat een flink stuk bestrating willen. Daarop wil je in de natte periode kunnen voeren zonder door de blubber te ploeteren met hooi en kruiwagens vol mest.
Als je bedenk dat een paard voor een hooiruif ongeveer 4 meter lang is en dito breed. Als je dat rondom een ruif wil heb je al 64m2 bestrating die je nodig hebt. Dit lijkt veel maar in de praktijk is het echt niks.

Je wilt inderdaad grote ruime stallen. Heel fijn, blijven vaak ook schoner. Dat scheelt in verbruik. Zeker met gehakselde bedekking.

Als je denk dat je een mooi plan hebt voeg dan alvast een extra deel toe met wat dan nog loze ruimte is. Denk aan het formaat van 2 extra stallen. Je bedenkt achteraf nog dingen die toch heel makkelijk zijn om binnen te hebben waar je vooraf niet aan hebt gedacht.

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:01

Wij zijn ook bezig met een nieuw stalgebouw, maar dan wel in België.
Het is al in gebruik, maar nog niet echt af.
We missen nog een grote toegangspoort en de buitenaanleg is ook nog niet af.
Wij hebben 2 aparte gebouwen, eentje voor de paarden (7 stallen - waarvan 5 met paddock uitloop) en een gebouw voor opslag (oa stro & hooi).
Als je graag onze plannen of foto's van uitvoering en tussenstappen wil zien, dan stuur ik deze door naar je.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:10

Als je aan beide kanten stallen met uitloop wil heel goed nadenken hoe je 'm neer zet vanwege inwaaien. Ik zou daar dus nooit voor kiezen. Zorg iig dat er ook een goede degelijke deur in zit zodat die dicht kan! Ik zou aan 1 kant stallen met uitloop maken als het perse een must is. Dus aan de niet wind kant.

Paddock/wei dicht bij de schuur.

Heb je een vaste club paarden of wisselend? Als je ze kent kun je kiezen voor volledig tralies/open of deels. Of zelfs helmaal dicht. Ik heb net gebouwd en mis een aantal geheel dichte stallen aan de zijkant.

Verder heb ik bij een deel ingebouwde hooiruiven; ideaal.

Het maakt voor mij weinig uit of ik voer via de deur of een luikje in de stal. Ik wil echter niet onbeperkt voeren dus geen voergaten. Vind ik ook erg rommelig qua aanzicht. Kun je ook over na denken dus.

Ik heb de gang ruim 3,5 meter. Heerlijk. Als je ruimte kan pakken; pak het. Evenals de poetsplaats.

Verder: veel licht en frisse lucht maar dus geen tocht. Denk aan je isolatie. Helemaal in Zweden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:26

Wij hebben onze schuur die er al stond opgeknapt, dus niet echt zelf ontworpen, maar misschien heb je er wat aan.

We hebben 4 stallen van 5x5 met uitloopjes vast aan de stallen waardoor ze altijd binnen of buiten kunnen staan, wat ze zelf willen. Daardoor wel gekozen om alle stallen aan een kant te houden ivm met wind, maar ook omdat alle uitloopjes uitkomen op een gezamelijke paddock. Vanuit die gezamelijke paddock hebben ze dan weer toegang tot de weides via een pad waar ik verschillende weides open kan zetten.

Mijn paarden staan alleen in de winter ‘s nachts op stal waar ze gevoerd worden. In de zomer staan ze dag en nacht buiten en komen ze een uurtje binnen om te eten.

Tegenover de stallen hebben we een ruimte voor wasmachine en dekenrek om dekens te drogen, een wasplaats, zadelkamer en hooi/zaagsel opslag. Onze binnen wasplaats is nog niet helemaal klaar voor gebruik dus ik zet zelf mijn paarden vaak in het gangpad om te poetsen/op te zadelen etc. mijn gangpad is denk ik 2.5m maar had het liever nog iets breder gehad. Denk dat 2m wel heel krap is.

Ik had eerst halfopen stallen maar dat is niet ideaal, vooral met jonge paarden of paarden die voernijd hebben. We hebben nu een dicht stuk bij de voerbak, met de rest tralies en de paarden lijken dat zelf een stuk fijner/rustiger te vinden. Ik heb gekozen voor schuifdeuren aan de voorkant, juist omdat mijn gangpad al niet zo heel breed is. Ik heb verder geen voerluiken oid, open gewoon de deur om te voeren. Dan kan ik de paarden ook gelijk checken en dat is weer een ding minder dat kapot kan gaan.
Ik heb bij elke stal stopcontacten, voor de cameras en straks in de zomer ook voor een ventilator. Verder heb ik per 2 stallen 1 waterleiding aangelegd, waaraan ik straks per stal een automatische drinkbak kan koppelen. We gebruiken nu nog emmers omdat de oude waterleidingen gesprongen waren.

Bij de wasplaats ook een stopcontact voor veearts/hoefsmid/ scheermachine etc.

Als je foto’s wilt zien staan die in het topic in mijn onderschrift :)