Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_suus19_ schreef:Mijn paarden hebben jarenlang 24/7 buiten gestaan. Ze kennen het op stal staan wel, maar ik wilde ze altijd het beste geven en dat was naar mijn idee 24/7 buiten in een kudde met goede schuilmogelijkheden.
Ik heb lang mijn eigen plekje gehuurd, dat was heel fijn maar heel veel werk. Uiteindelijk kon ik terecht op een kleine pensionstalling met vrije uitloop en heb ik mijn eigen plekje opgegeven.
Helaas loopt het op deze stal niet zoals verwacht. Er wordt slecht uitgemest waardoor ze vaak in de derrie staan wat slecht is voor de hoeven en waardoor ze ook niet goed droog en schoon kunnen liggen. Daarnaast wordt er regelmatig te weinig eten gegeven waardoor ze lang zonder staan. Maar de absolute dealbreaker is dat we naast een onoverzichtelijke 80-weg staan en men steeds maar vergeet de hekken dicht te doen. In een jaar tijd zijn de paarden nu 5 keer ontsnapt. Ik vind dit levensgevaarlijk en heb dus besloten te verhuizen.
Jammer genoeg zijn er de afgelopen tijd veel stallen gesloten en is er weinig per direct beschikbaar. Ik sta wel op de wachtlijst voor een hit actief stal, maar ik wil nu weg en niet wachten tot het fout gaat in de tussentijd.
Daarom heb ik besloten te verhuizen naar een pensionstal waar de paarden voornamelijk op stal staan. Gelukkig is het maar voor 3 maanden, daarna begint het weide seizoen en kunnen ze 24/7 op de wei tot het einde van de zomer. Dat geeft mij meer tijd om iets anders te zoeken.
Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar ik moest het even van mij afschrijven. Misschien hebben mensen nog tips om de tijd op stal voor mijn paarden wat aangenamer te maken, of positieve woorden over hun paarden die van continue buiten naar een traditionele stalling gegaan zijn en waar dit wel goed uitpakte.
Ik heb gelukkig voor beide paarden een verzorger. Zij zullen 3 dagen per week komen en dan het paard waarmee zij niet bezig zijn in de paddock of stapmolen zetten. Daarnaast krijgt het andere paard dus beweging van hun. Dat is heel afwisselend: rijden, longeren, springen, buitenrijden, wandelen etc.
Zelf zal ik er ook 3 dagen per week zijn en zal hetzelfde doen. Met een paard werken, terwijl de ander buiten staat. En zal ze ook samen even buiten zetten terwijl ik uitmest etc.
Ik hoop nog wat te kunnen regelen met stalgenootjes, dat we elkaars paarden buiten zetten.
Daarnaast zet de stal ze 1,5 uur buiten 5 dagen per week.
Alles bij elkaar zullen ze dus 3 keer per dag uit de stal komen voor ongeveer een uur per keer gemiddeld.
Buiten dat zijn er 6 voer momenten per dag, 3x ruwvoer en 3x krachtvoer. Afhankelijk van hoe lang ze met het hooi doen kan ik het krachtvoer vervangen door een ruwvoer vervanger.
Ze krijgen een buitenbox en kunnen dus ten alle tijden het hoofd naar buiten steken en van de frisse lucht genieten.
Ik heb een noodoplossing , als het echt niet gaat kunnen ze naar m’n ouders. Die hebben een kleine schuilstal met paddock en klein stukje land. Echter kunnen mijn ouders de verzorging niet meer op zich nemen en is het 2 uur van mijn werk af en 5 kwartier van mijn huis. Ook niet ideaal dus.
Hoe denkt bokt hierover? Is dit paardwaardig? Wat voor keuze zouden jullie gemaakt hebben in mijn geval?
Citaat:Er wordt slecht uitgemest waardoor ze vaak in de derrie staan wat slecht is voor de hoeven en waardoor ze ook niet goed droog en schoon kunnen liggen. Daarnaast wordt er regelmatig te weinig eten gegeven waardoor ze lang zonder staan.
Gini schreef:beweging geven is ook geen taak voor de stal, dat ze het doen is mooie aanvulling, maar je bent zelf verantwoordelijk voor zijn nodige beweging, heb jij er 1 die aan 1,5uur genoeg heeft, fijn zo, maar is dat niet genoeg moet je toch echt zelf aan de slag. Dat kan je een stalhouder niet verwijten. De tijd die ze daaraan moeten besteden hadden ze beter uitgemest bvEen stal die 5 dagen in de week een paard 1,5 uur per dag vrije beweging geeft, komt op dat vlak ernstig tekort.
speurneusc schreef:Gini schreef:beweging geven is ook geen taak voor de stal, dat ze het doen is mooie aanvulling, maar je bent zelf verantwoordelijk voor zijn nodige beweging, heb jij er 1 die aan 1,5uur genoeg heeft, fijn zo, maar is dat niet genoeg moet je toch echt zelf aan de slag. Dat kan je een stalhouder niet verwijten. De tijd die ze daaraan moeten besteden hadden ze beter uitgemest bvEen stal die 5 dagen in de week een paard 1,5 uur per dag vrije beweging geeft, komt op dat vlak ernstig tekort.
speurneusc schreef:Gini schreef:beweging geven is ook geen taak voor de stal, dat ze het doen is mooie aanvulling, maar je bent zelf verantwoordelijk voor zijn nodige beweging, heb jij er 1 die aan 1,5uur genoeg heeft, fijn zo, maar is dat niet genoeg moet je toch echt zelf aan de slag. Dat kan je een stalhouder niet verwijten. De tijd die ze daaraan moeten besteden hadden ze beter uitgemest bvEen stal die 5 dagen in de week een paard 1,5 uur per dag vrije beweging geeft, komt op dat vlak ernstig tekort.
Gini schreef:Ik vind vrije beweging geen aanvulling, maar basiszorg.
Wiwabalia schreef:Gini schreef:Ik vind vrije beweging geen aanvulling, maar basiszorg.
Nood breekt soms even wet. TS probeert het beste voor haar paarden maar kan nu gewoon even niet anders en niet iedereen kan zijn paarden in zijn eigen achtertuin kwijt.
Cioccolato schreef:Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan
Komt goed!
Cioccolato schreef:Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan
Komt goed!