Van 24/7 buiten naar 20/7 op stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Van 24/7 buiten naar 20/7 op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 11:55

Mijn paarden hebben jarenlang 24/7 buiten gestaan. Ze kennen het op stal staan wel, maar ik wilde ze altijd het beste geven en dat was naar mijn idee 24/7 buiten in een kudde met goede schuilmogelijkheden.

Ik heb lang mijn eigen plekje gehuurd, dat was heel fijn maar heel veel werk. Uiteindelijk kon ik terecht op een kleine pensionstalling met vrije uitloop en heb ik mijn eigen plekje opgegeven.
Helaas loopt het op deze stal niet zoals verwacht. Er wordt slecht uitgemest waardoor ze vaak in de derrie staan wat slecht is voor de hoeven en waardoor ze ook niet goed droog en schoon kunnen liggen. Daarnaast wordt er regelmatig te weinig eten gegeven waardoor ze lang zonder staan. Maar de absolute dealbreaker is dat we naast een onoverzichtelijke 80-weg staan en men steeds maar vergeet de hekken dicht te doen. In een jaar tijd zijn de paarden nu 5 keer ontsnapt. Ik vind dit levensgevaarlijk en heb dus besloten te verhuizen.

Jammer genoeg zijn er de afgelopen tijd veel stallen gesloten en is er weinig per direct beschikbaar. Ik sta wel op de wachtlijst voor een hit actief stal, maar ik wil nu weg en niet wachten tot het fout gaat in de tussentijd.

Daarom heb ik besloten te verhuizen naar een pensionstal waar de paarden voornamelijk op stal staan. Gelukkig is het maar voor 3 maanden, daarna begint het weide seizoen en kunnen ze 24/7 op de wei tot het einde van de zomer. Dat geeft mij meer tijd om iets anders te zoeken.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar ik moest het even van mij afschrijven. Misschien hebben mensen nog tips om de tijd op stal voor mijn paarden wat aangenamer te maken, of positieve woorden over hun paarden die van continue buiten naar een traditionele stalling gegaan zijn en waar dit wel goed uitpakte.

Ik heb gelukkig voor beide paarden een verzorger. Zij zullen 3 dagen per week komen en dan het paard waarmee zij niet bezig zijn in de paddock of stapmolen zetten. Daarnaast krijgt het andere paard dus beweging van hun. Dat is heel afwisselend: rijden, longeren, springen, buitenrijden, wandelen etc.
Zelf zal ik er ook 3 dagen per week zijn en zal hetzelfde doen. Met een paard werken, terwijl de ander buiten staat. En zal ze ook samen even buiten zetten terwijl ik uitmest etc.
Ik hoop nog wat te kunnen regelen met stalgenootjes, dat we elkaars paarden buiten zetten.
Daarnaast zet de stal ze 1,5 uur buiten 5 dagen per week.

Alles bij elkaar zullen ze dus 3 keer per dag uit de stal komen voor ongeveer een uur per keer gemiddeld.
Buiten dat zijn er 6 voer momenten per dag, 3x ruwvoer en 3x krachtvoer. Afhankelijk van hoe lang ze met het hooi doen kan ik het krachtvoer vervangen door een ruwvoer vervanger.

Ze krijgen een buitenbox en kunnen dus ten alle tijden het hoofd naar buiten steken en van de frisse lucht genieten.

Ik heb een noodoplossing , als het echt niet gaat kunnen ze naar m’n ouders. Die hebben een kleine schuilstal met paddock en klein stukje land. Echter kunnen mijn ouders de verzorging niet meer op zich nemen en is het 2 uur van mijn werk af en 5 kwartier van mijn huis. Ook niet ideaal dus.

Hoe denkt bokt hierover? Is dit paardwaardig? Wat voor keuze zouden jullie gemaakt hebben in mijn geval?

tamary

Re: Van 24/7 buiten naar 20/7 op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:02

Basis voor landbeestjes houden is droge voeten en vloeibaar water. Droge stal is dan betere optie dan natte bende en veiligheid is ook nog eens een heel essentiele factor, paarden kennen immers geen verkeersregels.
Dus qua basis welzijn als in droog en veilig is dit voor de winter een betere optie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:16

Ik breng al mijn jonge paarden (die thuis 24/7 buiten lopen) naar een inrij-adres om ze te laten beleren.
Dat betekent in de praktijk dat die dus ook van 24/7 buiten naar 20/7 binnen gaan. Bij de meeste trainingstallen gaan de trainingspaarden 'een dagdeel' naar buiten. 4 uur dus, meestal.
Ik heb met geen enkel jong paard ooit gemerkt dat ze daar slechter van werden of het niet konden opvangen.
Het is tenslotte een nieuwe plek, met andere routine. Dat is nog wat anders dan op de eigen stal met bekende routine opeens switchen.
Voor een korte periode (in mijn geval meestal een maand of 3 training, net als bij jou) vind ik dat geen probleem. Voor het mooi is het wat kort, maar zó lekker is het momenteel buiten ook weer niet dat je ze er enorm mee tekort doet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:18

Soms is het gewoon even niet anders. We hebben allemaal een ideaalbeeld maar de werkelijkheid is toch vaak anders. Zeker voor tijdelijk is dit een prima oplossing.

Kunnen ze wel een echt lekker bewegen in de paddock die 4 uur per dag? Is de ruim en droog dat ze echt even de ei kwijt kunnen? Dat zou wel heel fijn zijn natuurlijk, dat ze de uurtjes die ze hebben ook echt even paard kunnen zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:35

_suus19_ schreef:
Mijn paarden hebben jarenlang 24/7 buiten gestaan. Ze kennen het op stal staan wel, maar ik wilde ze altijd het beste geven en dat was naar mijn idee 24/7 buiten in een kudde met goede schuilmogelijkheden.

Ik heb lang mijn eigen plekje gehuurd, dat was heel fijn maar heel veel werk. Uiteindelijk kon ik terecht op een kleine pensionstalling met vrije uitloop en heb ik mijn eigen plekje opgegeven.
Helaas loopt het op deze stal niet zoals verwacht. Er wordt slecht uitgemest waardoor ze vaak in de derrie staan wat slecht is voor de hoeven en waardoor ze ook niet goed droog en schoon kunnen liggen. Daarnaast wordt er regelmatig te weinig eten gegeven waardoor ze lang zonder staan. Maar de absolute dealbreaker is dat we naast een onoverzichtelijke 80-weg staan en men steeds maar vergeet de hekken dicht te doen. In een jaar tijd zijn de paarden nu 5 keer ontsnapt. Ik vind dit levensgevaarlijk en heb dus besloten te verhuizen.

Jammer genoeg zijn er de afgelopen tijd veel stallen gesloten en is er weinig per direct beschikbaar. Ik sta wel op de wachtlijst voor een hit actief stal, maar ik wil nu weg en niet wachten tot het fout gaat in de tussentijd.

Daarom heb ik besloten te verhuizen naar een pensionstal waar de paarden voornamelijk op stal staan. Gelukkig is het maar voor 3 maanden, daarna begint het weide seizoen en kunnen ze 24/7 op de wei tot het einde van de zomer. Dat geeft mij meer tijd om iets anders te zoeken.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar ik moest het even van mij afschrijven. Misschien hebben mensen nog tips om de tijd op stal voor mijn paarden wat aangenamer te maken, of positieve woorden over hun paarden die van continue buiten naar een traditionele stalling gegaan zijn en waar dit wel goed uitpakte.

Ik heb gelukkig voor beide paarden een verzorger. Zij zullen 3 dagen per week komen en dan het paard waarmee zij niet bezig zijn in de paddock of stapmolen zetten. Daarnaast krijgt het andere paard dus beweging van hun. Dat is heel afwisselend: rijden, longeren, springen, buitenrijden, wandelen etc.
Zelf zal ik er ook 3 dagen per week zijn en zal hetzelfde doen. Met een paard werken, terwijl de ander buiten staat. En zal ze ook samen even buiten zetten terwijl ik uitmest etc.
Ik hoop nog wat te kunnen regelen met stalgenootjes, dat we elkaars paarden buiten zetten.
Daarnaast zet de stal ze 1,5 uur buiten 5 dagen per week.

Alles bij elkaar zullen ze dus 3 keer per dag uit de stal komen voor ongeveer een uur per keer gemiddeld.
Buiten dat zijn er 6 voer momenten per dag, 3x ruwvoer en 3x krachtvoer. Afhankelijk van hoe lang ze met het hooi doen kan ik het krachtvoer vervangen door een ruwvoer vervanger.

Ze krijgen een buitenbox en kunnen dus ten alle tijden het hoofd naar buiten steken en van de frisse lucht genieten.

Ik heb een noodoplossing , als het echt niet gaat kunnen ze naar m’n ouders. Die hebben een kleine schuilstal met paddock en klein stukje land. Echter kunnen mijn ouders de verzorging niet meer op zich nemen en is het 2 uur van mijn werk af en 5 kwartier van mijn huis. Ook niet ideaal dus.

Hoe denkt bokt hierover? Is dit paardwaardig? Wat voor keuze zouden jullie gemaakt hebben in mijn geval?

voor die 24/7 buiten hype stonden miljoenen paarden al sinds dat we met paarden iets doen op stal, dus dat zal allemaal wel meevallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:03

Ik vind wat je nu krijgt heel best voor de winter hoor. Met het vieze natte weer is buiten niet veel te beleven en dan is er ook de wolvendreiging - maar misschien is die er in jouw omgeving (nog) helemaal niet?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:04

Inderdaad speurneus, en wat Ibbel ook aangeeft heel erg veel paarden gaan van opfok 24/7 buiten over naar een stal rond trainbare leeftijd. Ik mijn ervaring is die overgang meestal wat eenvoudiger dan andersom.

Tips heb ik niet behalve wat je zelf al schrijft. Paarden veel in beweging nemen en uitdaging bieden. Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:09

Dat van die hekken vergeten kan natuurlijk niet maar:

Citaat:
Er wordt slecht uitgemest waardoor ze vaak in de derrie staan wat slecht is voor de hoeven en waardoor ze ook niet goed droog en schoon kunnen liggen. Daarnaast wordt er regelmatig te weinig eten gegeven waardoor ze lang zonder staan.

Kun je zelf niet uitmesten dan en wat eigen hooi geven?
Bedoel je met slecht uitmesten de stal of kun je dat beter uitleggen?
Oh en vergeten: ben je al in gesprek gegaan met de staleigenaar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:12

Dat merk je snel genoeg aan je paarden. Of ze het er goed op doen of niet en of ze het naar hun zin hebben of niet. Als je paarden er meer keren per dag uit komen en voldoende aan hun beweging komen kan dat best.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-12-24 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:12

Voor tijdelijk 20/7 op stal.
Waarom niet?
Als de rest van alle dingen kloppen zou ik het voor 3 maanden wel "aandurven".

24/7 buiten is natuurlijk fijn.
Maar soms moet je kiezen tussen de beste opties die mogelijk zijn op korte termijn.
Zolang op lange termijn het maar beter kan worden.

Bijvoorbeeld, voor de korte termijn hebben dahlia en poppy een doodsimpel afdakje als open stal gekregen. Ca 2.5 bij 4 meter. 2 kanten redelijk dicht 1 kant half dicht 1 kant open.
Maar dahlia kan daar droog liggen en ze kunnen droog hooi eten indien nodig.
Ze hebben tijdelijk een redelijk klein stukje paddock. 20 bij 10-15 vermoed ik.

Ze staan zo sinds 8 oktober.
We willen na oud en nieuw kijken of ze dan samen kunnen met layka en iris.
Dan hebben ze een paddock van 50 bij ca 60 en een stuk van wat dahlia en poppy nu gebruiken komt er dan ook nog bij.
Plus de openstal van 5.5 bij 6.

Was het ideaal het kleine stukje, nope.... tenminste ik vind 15 bij ca 20 klein.
Maar dahlia kon haar ei kwijt, poppy moest nog flink aansterken dus teveel ruimte was ook niet wenselijk.
En op lange termijn krijgen ze meer ruimte

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:29

Een stal die 5 dagen in de week een paard 1,5 uur per dag vrije beweging geeft, komt op dat vlak ernstig tekort. Daar kunnen we hoog of laag bij springen, is gewoon zo.
Maar je staat met de rug tegen de muur. In de eigen uitwerpselen staan, te weinig eten krijgen op een stal met te weinig oog voor de veiligheid van de paarden lijkt me een absolute hel. Dat heeft niets meer te maken met goed of minder goed, dat is verwaarlozing. Dus iedere dag dat ik mijn paard daar eerder zou kunnen weghalen is een win. Niet twijfelen: opladen en verhuizen. Zelfs als zouden je paarden ongelukkig worden van zoveel op stal, het is een tijdelijke oplossing op weg naar beter.

(Sidenote: vraag na hoe de overgang naar weideseizoen verloopt. Van stalpaard naar 24/7 op een volle wei in de lente geeft vaak meer problemen dan andersom.)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 13:47

Bedankt voor al jullie reacties! Fijn te horen dat meerderen deze keuze zouden maken voor tijdelijk en dat ik niet helemaal het slechtste paarden baasje ooit ben..

Uiteraard ben ik in gesprek gegaan met de staleigenaar, meerdere keren. Maar het heeft geen effect. Zelf uitmesten en voeren zou kunnen. Echter staan ze in een kudde van 8, iedereen voert en mest 1 dag in de week. Je bent daar echt wel 3 uur per keer zoet mee.
Ik heb geen zin en geen tijd om het voor iedereen te gaan doen. Er is een grens wat dat betreft. Ik doe op mijn eigen dagen het zo goed mogelijk, en ruim daarbij dus ook alles op van de dagen ervoor zodat ze iig 2 dagen in de week schoon staan.
Iedereen is gewoon super lui, dat is jammer.

Hekken vergeten vind ik niet kunnen. Misschien 1 keer, maar geen 5 keer. Hoe moeilijk is het om gewoon een hek dicht te doen achter je kont zoals je het aantrof toen je het open deed?

Overgang naar gras zal ik opbouwen. Ben bekend met hoefbevangenheid en alle gevolgen van dien, dat wordt wel voorkomen :)
Paddocks verschillen van maat en kwaliteit.. maar even uitleven zal wel kunnen.

Wolven dreiging hebben we hier gelukkig (nog) niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:13

Het ligt ook aan de stal waar ze dan 20 uur op stal staan.

Je hoort veel mensen over nattigheid, maar met 20 uur op stal is de stal echt niet 20 uur droog en schoon. Dan staan ze ook in urine en mest, of de stal moet een stuk groter zijn dan de standaard.

Of paarden wennen is ook niet standaard te zeggen. Mijn merrie vind de overgang naar op stal staan echt heel moeilijk, maar dat ligt ook aan ons ritme. Normaal komen ze 's ochtends en 's avonds binnen om te eten en mogen ze er weer uit. Als ze dan voor de nacht op stal blijven, is dat echt even wennen en dan gaan ze hier maar 7-8 uurtjes op stal met onbeperkt hooi en open wand naar elkaar. Ook daar naar gekeken, wand dicht, buren ruil etc.

Hoe staan ze in die 4 uur buiten? Ik zie paarden op een postzegel paddock staan en die staan ook alleen maar te staan. Ja, dan hebben wij na echt veel regen soms een paar dagen overlast, maar ze blijven wel bewegen en gaan naar hun eetplekken, hebben elkaar en kunnen altijd droog staan of liggen.

Als ik zie hoeveel mest er in de stallen ligt na 7-8uur, kan ik me niet voorstellen dat mensen dat een beter optie vinden om in te staan.

Wij halen ze wel vanaf September overdag een uurtje naar binnen voor een slobbertje. Bij erg slecht weer, laat ik ze dan ook 1-2 uur even staan. Dan kunnen ze ook gaan liggen bijv. Soms laat ik ze dan staan bij extreem weer, maar gaan ze rond 22uur toch nog even de bak in om benen te strekken en mest ik weer uit.

Hele bewerkelijk en voor stallen natuurlijk niet te doen. We hebben wel zo gestaan, dat ze maar 1 dagdeel buiten kwamen, maar daar toen nog extra afspraken gemaakt. Zo gingen die van ons in de ochtend naar buiten. Dan werkte wij en haalde we ze nooit uit hun vrije uren buiten.
Dan mochten we ze nog buiten zetten als w e er waren. Haalde dan ook weer mest uit de stallen.
En we hadden met andere mensen afspraken, dat we elkaars paarden eruit haalden. Maar eerlijk, werkt dat vaak niet en zijn veel mensen gewoon niet heel betrouwbaar.
Maar de vrije beweging dan verdelen over de dag kan al weer verschil maken.

Overigens is 24/7 buiten geen hype van de laatste jaren. Al mn hele leven heb je paarden die altijd buiten staan en paarden die op stal staan. Ik kom uit Amsterdam en onder de rook van Amsterdam kwamen paarden de hele zomer op de wei en stonden ze de gehele winter binnen. Paddocks waren er niet. Je had als het mee zat een bak waar je ze los mocht gooien.

Maar als we het over vroeger gaan hebben, kunnen we een hele waslijst naast elkaar leggen met de voor-en nadelen van toen en nu. Vroeger wisten we minder, konden nog niet alles onderzoeken. Dat heeft dus ook zijn voors en tegens, maar het is niet zo zwart-wit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:42

Ik heb vorig jaar mijn merrie, die al haar hele leven 24/7 buiten gelopen had, een maand op een stal gehad waar ze een dagdeel (in praktijk meestal een uurtje of 3) buiten kwam om haar veulen af te spenen (veulen thuis gehouden in haar vertrouwde groep).

Thuis klimt zo zowat over de deur als ik een stal eens dicht doe (om eens apart te voeren, even te drogen na het rijden voor de deken er weer op kan oid), daar gaf het geen enkel probleem.

Ik probeerde wel te zorgen dat ik kwam als ze binnen stond zodat ik dan ging rijden.
Heb ook nog nooit zo fanatiek getraind als toen :j . Meestal is het 2 a 3x in de week, maar als het rot weer is of ik heb het te druk staat ze ook wel eens een week stil. Daar heb ik echt bijna alle dagen wel wat met haar gedaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:48

Gini schreef:
Een stal die 5 dagen in de week een paard 1,5 uur per dag vrije beweging geeft, komt op dat vlak ernstig tekort.
beweging geven is ook geen taak voor de stal, dat ze het doen is mooie aanvulling, maar je bent zelf verantwoordelijk voor zijn nodige beweging, heb jij er 1 die aan 1,5uur genoeg heeft, fijn zo, maar is dat niet genoeg moet je toch echt zelf aan de slag. Dat kan je een stalhouder niet verwijten. De tijd die ze daaraan moeten besteden hadden ze beter uitgemest bv

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:50

speurneusc schreef:
Gini schreef:
Een stal die 5 dagen in de week een paard 1,5 uur per dag vrije beweging geeft, komt op dat vlak ernstig tekort.
beweging geven is ook geen taak voor de stal, dat ze het doen is mooie aanvulling, maar je bent zelf verantwoordelijk voor zijn nodige beweging, heb jij er 1 die aan 1,5uur genoeg heeft, fijn zo, maar is dat niet genoeg moet je toch echt zelf aan de slag. Dat kan je een stalhouder niet verwijten. De tijd die ze daaraan moeten besteden hadden ze beter uitgemest bv

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Vrije beweging hoort gewoon bij goede stalling. Dat is buiten en binnen zetten en zorgen dat ze veilig staan, te eten en drinken hebben en sociaal contact. Dat zou de standaard moeten zijn van stallen.

Beweging geven is training en doet de eigenaar. Tenzij er bij de stal service zit zoals longeren, rijden of in een molen gooien.

Maar een eigenaar zou niet zelf hoeven te zorgen voor de vrije beweging. Daar kies je de stal op uit. En de eigenaar staat doorgaans dan te werken om de stalhuur te betalen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:00

Van alles opties die je hebt kies je nu de minst slechte en soms is dat het beste wat je kunt doen. Je bent geen slecht baasje, je wil gewoon niet dat ze verongelukken.

Als je het aandurft kun je misschien als je op buitenrit gaat 1 van de 2 als handpaard meenemen? Dan besteed je je tijd met ze toch weer wat effectiever.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:02

Hoewel je in de ogen van veel mensen direct je paard niet waard bent als je voor een stal kiest, is het soms even niet anders.

En als het je gerust stelt: die van mij kwam van 3 jaar op een paddock paradise naar een pensionstal waar ze veel binnen staan.
Zal niet zeggen dat het ideaal is (en ben ook blij dat mn paarden over een poosje naar 24/7 buiten gaan), maar mn paarden houden zich goed.
Nu in de winter is het ff balen, maar we zorgen er dan zelf voor dat ze zoveel mogelijk uit hun box komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:09

speurneusc schreef:
Gini schreef:

Ik vind vrije beweging geen aanvulling, maar basiszorg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:16

Ik denk dat je paarden beter af zullen zijn!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:24

Gini schreef:

Nood breekt soms even wet. TS probeert het beste voor haar paarden maar kan nu gewoon even niet anders en niet iedereen kan zijn paarden in zijn eigen achtertuin kwijt.

Bij ons in de regio is het ook ellende, en ook ik heb op een stalling gestaan afgelopen jaar wat niet mijn keuze zou zijn maar alles zat vol en anders kon ik mijn oude paard laten inslapen, zo ziek ze werd op de stalling daar (24/7 buiten). Dan heb je soms weinig keuze met alles vol, of stallen die gestopt zijn waardoor het aanbod beperkt is.

TS, als je op de andere stal staat geeft het je wellicht ook rust om rustig verder te kijken op je gemak en eventueel op wat wachtlijsten te komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:38

Wiwabalia schreef:
Gini schreef:

Nood breekt soms even wet. TS probeert het beste voor haar paarden maar kan nu gewoon even niet anders en niet iedereen kan zijn paarden in zijn eigen achtertuin kwijt.

Het loont de moeite om mijn volledige bericht te lezen. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:00

Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan :j

Komt goed!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:14

Cioccolato schreef:
Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan :j

Komt goed!

Dit.

Paarden passen zich vaak prima aan.

En je kunt altijd op je gemak verder kijken vanaf de nieuwe stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:56

Cioccolato schreef:

Komt goed!

Het is niet alsof ze echt keus hebben als je een deur dicht doet. Paarden zijn vaak veel te makkelijk. Ze laten zich tot van alles dwingen door mensen. Zegt bij lange na niet of ze dan ook echt gelukkig zijn. Er zijn maar weinig mensen die dat echt goed kunnen zien.

Als een paard redelijk functioneert en glimt is men snel tevreden. En het verschil in de zomer en winter qua gedrag wijdt men vaak aan de temperatuur......Tja.

De mens houdt dieren. Ze zijn afhankelijk en wij moeten het beste doen wat we kunnen. Dat dingen jaren geaccepteerd waren of simpelweg makkelijker zijn voor de mens, praat echt niet alles goed.

Zelfs mensen die beweren alles voor hun dieren te doen, doen dat doorgaans toch grotendeels voor zichzelf. Het is hun genot, hun goed voelen en plezier dat ze eraan willen beleven. De dieren moeten zich inderdaad vaak maar aanpassen. En dat maken we goed met een hapje eten en een knuffel......