Ervaring binnenstal zonder luik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

Ervaring binnenstal zonder luik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 10:25

Laat ik vooropstellen dat ik zeker voor stallen met een luik ben maar aangezien ik mogelijk geen optie heb, ben ik op zoek naar ervaringen van mensen bij wie hun paard in een binnenbox staan zonder luik.
Mijn paard staat nu wel met buitenluik maar zie hem zelden met zijn hoofd naar buiten staan ( ok, ben niet 24/7 op stal). Ik vind het alleen wel spannend om dit misschien te moeten veranderen, ik wil niet dat hij gefrustreerd wordt. De stal is verder wel licht en heeft aan 2 kanten snuffelluikjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:29

Hoe lang is hij buiten de stal, en hoe groot is de box en wat zijn snuffel luikjes?

Ik ben geen voorstander van dergelijke dichte stallen. Tenzij je een bijter hebt. Maar als ze niet met hun hoofd buiten kunnen hangen moet de box voor mijn gevoel groter zijn om te voorkomen dan een neus of billen altijd een wand raken -O-ik zou zelf alleen in uiterste nood voor een dichte box kiezen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:30

Ligt er ook aan hoe ‘fris’ de stal is. Als er verder genoeg daglicht en voldoende ventilatie is, zie ik het probleem niet zo.
De kwaliteit moet er dan wel zijn.

Maar dan wel nog voldoende naar buiten en sociaal contact.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 10:33

karuna schreef:
Hoe lang is hij buiten de stal, en hoe groot is de box en wat zijn snuffel luikjes?

Ik ben geen voorstander van dergelijke dichte stallen. Tenzij je een bijter hebt. Maar als ze niet met hun hoofd buiten kunnen hangen moet de box voor mijn gevoel groter zijn om te voorkomen dan een neus of billen altijd een wand raken -O-ik zou zelf alleen in uiterste nood voor een dichte box kiezen

Afbeelding

Matheno

Re: Ervaring binnenstal zonder luik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:36

Mijn paard was, toen hij nog op pension stond, rustiger in een box zonder buitenluik. Uiteraard konden ze aan de binnenkant richting het gangpad ook met hun hoofd naar buiten.

Mijn idee was dat hij rustiger was omdat hij slechts 1 kant "in de gaten" moest houden. Nu was dit ook best wel een drukke stalling met overdag heel veel schoolkinderen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:42

Mijn paard stond in een rijtje van 3 buitenstallen.
Het waren dichte stallen met alleen tralies zeg maar.
Ik mocht van de stalhouder er zelf een andere deur inzetten, met een halve deur.
Toen zag ik wel echt verschil met de andere 2 paarden.
Met luik kan een paard veel beter contact hebben met de buitenwereld, om zich heen kijken, vrijer voelen.

Als de paarden op stal stonden, en wij liepen op het erf, stond mijn paard geïnteresseerd te kijken wat we deden.
Als we voor de stallen stonden, naar ons toe rekken met het hoofd om aandacht te krijgen en zo.
De 2 paarden zonder luik stonden veel meer passief voor zich uit te staren, omdat ze vanwege de tralies geen contact met de buitenwereld konden maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:52

Mijn pony heeft een tijd in een binnenstal gestaan zonder luik. Van alle stallen hadden er een paar geen luikje en helaas was de mijne daar een van. Achteraf was ik er blij mee want bij onrust met buiten zetten kon hij nog wel eens gaan staan schrapen. Nu kwam zijn voet vooral tegen de deur, maar met een luik zou dat zijn knie zijn. Dat laatste had niet mijn voorkeur.

Voor de rest leek hij het zonder luik geen probleem te vinden. Maar goed het was ook wel een stalletje met aan 3 kanten tralies en overdag stond hij minstens 10 uur buiten in de kudde. Toch weer anders dan dichte muren en weinig buiten met anderen natuurlijk. Geen idee hoe jouw situatie is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:58

Mijn paard is van jongs af aan een buitenbox gewend. Toen hij een poosje in een binnenstal moest zonder luik (wel een raam met tralies er voor) werd hij daar enorm onrustig van, dus wij doen dit niet meer.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:10

Mijn paard kan in paniek raken als hij iets hoort en niet ziet waar het vandaan komt.
Bijvoorbeeld als hij vuurwerk hoort in een dichte box, dan klimt hij bekant over de wanden heen.
Hoort hij vuurwerk in een stal met luik, gaat hij naar de kleurtjes staan kijken.

Mijn paard is ook het enige paard waarbij het luik met nieuwjaar absoluut niet dicht mag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:11

Hier geen luik naar buiten. Wel een raam.
Daar zouden ze dan toch bijna alleen maar gebruik van kunnen maken in het donker.
Overdag staan ze in de wei.

Tussen de stallen kunnen ze elkaar wel zien, dus ze staan voor het gevoel niet alleen.
Zij zijn niet anders gewend, dus geen problemen hier.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:21

Matheno schreef:
Mijn paard was, toen hij nog op pension stond, rustiger in een box zonder buitenluik. Uiteraard konden ze aan de binnenkant richting het gangpad ook met hun hoofd naar buiten.

Mijn idee was dat hij rustiger was omdat hij slechts 1 kant "in de gaten" moest houden. Nu was dit ook best wel een drukke stalling met overdag heel veel schoolkinderen.

Ik heb dezelfde ervaring. Mijn merrie heeft wel een buitenluik maar ze is veel rustiger als het luik dicht is. Dan ligt ze ook languit in de stal ‘‘s nachts. Met het luik open blijft ze alert.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:23

Ik vind dergelijke stallen not done en niet meer van deze tijd. Natuurlijk ben je afhankelijk van wat er beschikbaar is aan stalling in jouw omgeving, maar kan mij voorstellen dat de meeste paarden hier doodongelukkig van worden. Wat hier boven ook al genoemd wordt, paarden zijn vluchtdieren en sommige kunnen heel onrustig worden als ze niet de omgeving kunnen zien of het 'veilig' is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:40

In veel gebieden moet alles nu toch potdicht vanwege wolven dus echt not done zou ik het niet meer willen noemen. Meer noodzakelijk. :=

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:50

Die van mij heb ik ook een tijdje in een buitenstal met luik, helaas wel met 3 wanden gesloten, gehad omdat mij dat veel fijner leek. Daar werd hij echt enorm onrustig van omdat hij juist meer kon zien en het idee had continu alles in de gaten te moeten houden. Voor zijn gevoel stond hij ook "alleen" omdat hij door de dichte wanden de andere paarden niet kon zien als ze niet ook met hun hoofd uit het luik hingen.

Ook met het werken met hem begon hij overal van te schrikken en hij stond gewoon continu "aan". Hij stond er trouwens alleen 's nachts in, maar ik denk dat hij niet meer sliep omdat hij continu zijn hoofd naar buiten wilde hebben.

Toen ik hem net had heeft hij heel lang in een binnenstal gestaan met luik, die stal was gigantisch dus daar kon hij zich nog wat afzonderen door dieper in de stal te staan achteraf gezien. En die stal was ook een stuk rustiger.

Ik dacht nog dat hij misschien moest wennen, maar zijn onrustige gedrag werd alleen maar erger tot hij dus de halve wand eruit getrapt heeft en niet meer te rijden was.

Toen mocht hij van de staleigenaar eindelijk naar een binnenstal zonder luik, maar die had dus wel met tralies rondom (ik wilde dit al een tijdje om te proberen of hij dan weer rustiger werd) en meteen de eerste dag was de onrust weg en had ik mijn kalme paard weer terug.

Maar zo zie je dat het per paard en per locatie verschilt. Ik denk dat dichte wanden of tralies ook nog een heel verschil maakt. Met tralies kunnen ze nog veel zien en snuffelen met de buren als ze sociaal zijn. Ik wil mijn paard in ieder geval nooit meer in een stal met 3 of meer volledig dichte wanden.

Zijn binnenstal zonder luik is 3.5x4 dus gelukkig ruim genoeg en hij staat tijdens daglicht gewoon buiten op de wei met vriendjes. Als het echt een mini stal zou zijn zou ik het not done vinden, maar ik denk dat het dus heel erg per paard verschilt wat ze fijner vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:11

Ligt er een beetje aan. In pension heb ik ze vaak genoeg in een box gehad zonder buitenluik. Ik vond dan vooral het aantal uren buiten belangrijk, genoeg hooi op stal en mogelijkheid tot contact met de buren.

Normaal stonden ze hier 24/7 op een pp, maar nu ook regelmatig de nacht op stal. We hebben 3 stallen met een buitenluik, maar dat is een dubbele deur en daar komen ze ook de stal in.
Ze hebben aan de binnenkant contact met elkaar.
Voor de shetjes hebben we uit nood het gangpad dicht gemaakt, maar dat bevalt prima, dus laten we tot nieuwbouw zo. Die hebben wel een laag stuk naar voor waar de ingang zit.

Onze hooibakken zitten precies aan de andere kant, dus ze staan veel met hun kont richting de luiken. Of maken over het midden contact met elkaar.
De waterbakken zitten wel aan de buitenmuur, maar in de hoek.

Mijn merrie staat niet graag op stal en kijkt wel door het luik, vooral bij geluiden. Haar zoon gaat dan vaak ook even kijken. Broer/oom heeft een grotere stal op het einde en die kijkt bijna nooit naar buiten. Hangt graag naar de buurman of eet.

Normaal hadden we ze dicht, toen er wolven gezien waren, maar nu al even open vanwege een paard met luchtwegproblemen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:18

Ik heb luiken en heb ze juist dicht, het brengt zoveel rust. Ik heb wel ruime stallen en tussen de stallen het grootste deel met tralies. Dus er is wel contact mogelijk.
Ik had achteraf graag een paar stallen gewild die dicht waren aan de zijkant, zelfs zonder snuffel Luik want sommige hebben dat liever.

Dus ik zou t niet erg vinden. Als het paard er tevreden mee is.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:35

Mijn paard doet het juist heel goed op een stal met 3 zijden dicht en aan de voorkant een klein luik om het hoofd door te doen. Zij had erge voernijd en juist door het zo staan is dat bijna niet meer te merken. Ook ligt ze nu lekker in haar stal, wat ze bij 3 traliewanden en 2 buren denk ik veel minder zou doen.

Ik ben dus ook team "elk paard is anders" en je zal moeten proberen wat voor jouw paard prettig is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:54

Voor mijn paard werkte het wel op een pensionstal met een stalgang waar paarden doorheen lopen. Met een open luik worden ze dan steeds terug 'gejaagd' als ze hun hoofd naar buiten steken of paarden die met hun oren in de nek alles wat voorbij loopt weg willen jagen. Nu gelukkig dag en nacht buiten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:10

Het is al gevraagd geloof ik, maar hoe lang staat hij verder buiten? Dat vind ik ook wel een belangrijke factor

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:16

Ik krijg dit weekend 2 paarden thuis, buitenstallen met Luik en voor en tussenwand tralies. Overweeg juist om (een deel van) de tussenwand dicht te maken aangezien 1 van de paarden heel erg op haar eten is, ze staat constant te meppen en te bijten naar het andere paard tijdens het eten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:19

spottedponie schreef:
Ik krijg dit weekend 2 paarden thuis, buitenstallen met Luik en voor en tussenwand tralies. Overweeg juist om (een deel van) de tussenwand dicht te maken aangezien 1 van de paarden heel erg op haar eten is, ze staat constant te meppen en te bijten naar het andere paard tijdens het eten

Dan zou je voor zoiets kunnen kiezen.
https://www.rutjespaardenboxen.nl/produ ... nd-s-vorm/

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:22

Mijn koudbloed ging er prima op, voor zover hij 'prima' ging op op stal staan (staan nu 24/7 in inloopstal met zandpaddock en looptrack met snackweides). Zodra we nu even de stal afsluiten (bv met eten) dan zet ik hem buiten want hij wordt echt onrustig van een dichte stal en dan hebben ze gewoon een voormuurtje van 1.40m hoog waar ze met het hoofd overheen kunnen. Geen tralies.

Mijn warmbloed heeft niet op stal gedaan (ja even voor eten) en staat heel graag in de deuropening met zn koppie naar buiten. Dus die zou onrustiger worden denk ik van geen luik.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:23

DuoPenotti schreef:
Dan zou je voor zoiets kunnen kiezen.
https://www.rutjespaardenboxen.nl/produ ... nd-s-vorm/

Ja die heb ik al eens gezien, ga nu eerst maar voor een stalgordijn, denk niet dat mijn wederhelft er blij van word als ik nu even een andere tussenwand aanschaf :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:24

spottedponie schreef:

Je kan ook kijken naar de plek van je voerbak. Wij hebben flex tubs en zetten die op de grond, dus zien ze elkaar niet.

Als de hooibakken aan de voorkant vol zijn, staat wel de oom bij zijn neef over de wand heen mee te eten en zoonlief vaak bij zijn moeder, maar die zijn allemaal oke. Als bovenste laag eraf is, gaan ze naar hun eigen bak.

Maar bij net voeren doen ze ook wel even lelijk.

Op stallen vind ik eigenlijk de hoofden naar het gangpad een groter probleem. Te vaak gezien dat paarden er ver doorhangen en te makkelijk even een klap tegen hun hoofd krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:25

Je zal ze vast ook wel in het goedkoper hebben, maar vind die altijd wel sjiek

Stalgordijn ken ik dan weer niet. Is dat huferproof?