De stap op van stal te verhuizen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

De stap op van stal te verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 20:47

is na 22 jaar best groot.
Al een tijdje loop ik rond met de gedachte om mijn paard te verhuizen. Ik voel me niet meer helemaal op mijn plek en merk dat ik ontevreden ben over het stalmanagement. Voorheen deed ik heel veel zelf en had ik er minder problemen mee maar sinds februari kan dit niet meer en ben ik grotendeels afhankelijk van de service op stal. Dit geeft helaas best vaak gedoe en ik begin me steeds meer te ergeren aan de gang van zaken. (Voerbeleid niet naar wens, stal ligt er vaak niet goed bij en weinig naar buiten). Ik ben nu dus aan het rondkijken en neig steeds meer naar verhuizen maar een groot deel van mijn sociale leven ligt ook op stal en dit is het punt wat ik heel moeilijk vind. Kies ik voor mijn sociale leven of kies ik voor het leefgeluk van mijn paard?

dierenfan

Re: De stap op van stal te verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:53

Leefgeluk van mijn paard gaat boven mijn sociaal leven maarrrr makkelijk gezegd als enkel onze eigen paarden op een locatie staan en zeer goede band met de bijrijdsters. Verhuizen zal veranderde manier zijn van contact onderhouden maar indien contacten onderling goed zijn zou het deze verandering moeten kunnen overleven. Zo heb ik na jaren nog contact met bepaalde ex collega's bijvoorbeeld

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:42

Als het leefgeluk van je paard minder wordt heeft dat vast een negatieve invloed op jouw leefgeluk en dus ook op jouw sociale leven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:12

Ik heb van 1 stal best veel goede vrienden over gehouden. En dat is ook echt al een hele poos geleden, heb daarna nog op 3 andere stallen gestaan en nu paard aan huis.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:21

Fabienne_Z schreef:
is na 22 jaar best groot.
Al een tijdje loop ik rond met de gedachte om mijn paard te verhuizen. Ik voel me niet meer helemaal op mijn plek en merk dat ik ontevreden ben over het stalmanagement. Voorheen deed ik heel veel zelf en had ik er minder problemen mee maar sinds februari kan dit niet meer en ben ik grotendeels afhankelijk van de service op stal. Dit geeft helaas best vaak gedoe en ik begin me steeds meer te ergeren aan de gang van zaken. (Voerbeleid niet naar wens, stal ligt er vaak niet goed bij en weinig naar buiten). Ik ben nu dus aan het rondkijken en neig steeds meer naar verhuizen maar een groot deel van mijn sociale leven ligt ook op stal en dit is het punt wat ik heel moeilijk vind. Kies ik voor mijn sociale leven of kies ik voor het leefgeluk van mijn paard?

Het is niet echt een keuze tussen het een of het ander en ik zou alvorens een besluit te nemen eerst in overleg gaan met de stalhouder. Het kan zijn dat ze best willen horen wat je vindt en misschien kom je dan samen tot nieuwe afspraken die voor iedereen goed werken. Je leest hier op bokt zoveel klachten over stallen en iedereen weet ook wel dat perfectie niet bestaat. Het is altijd een kwestie van concessies doen, maar dan moet je wel in gesprek met elkaar.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:27

Het is een grote stap.
Als je het doet, controleer dan heel goed of de nieuwe stal echt beter is.
Heel veel stallen klinken prachtig, maar is de realiteit toch anders.
Zou jammer zijn als je het achteraf nog niet zo slecht blijkt te hebben gehad.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:40

Dat is inderdaad een grote stap.

Heb je wel een goed gesprek kunnen voeren ? Misschien komt het tot verbetering in elk geval tot het voerbeleid en stal bedekking

Meer uren naar buiten weet natuurlijk niet wat de afspraken op je stal is.

Geen overhaaste beslissing nemen
Maar als je paardje niet gelukkig is dat voor de eigenaar net zo rot.

Je kan altijd natuurlijk rondkijken bij pensionstalling die je geschikt lijkt.

Sociaal gezien doe je misschien ook weer
Nieuwe contacten leggen.
Stel dat je naar nieuwe stal gaat en ligt in de buurt van je huidige, buitenrit inplannen ofzo

Elke nieuwe begin is spannend

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 22:45

Temeraire schreef:
Het is een grote stap.
Als je het doet, controleer dan heel goed of de nieuwe stal echt beter is.
Heel veel stallen klinken prachtig, maar is de realiteit toch anders.
Zou jammer zijn als je het achteraf nog niet zo slecht blijkt te hebben gehad.

Dat is zeker waar en dat is ook waar ik bang voor ben. Je weet wat je achter laat, zowel goed als slecht, maar niet wat je er voor terug krijgt.

En wat Veronica2 zegt, helaas ben ik, en met mij veel stalgenoten, al vaak het gesprek aan gegaan maar er is weinig mogelijk. Er wordt nog net niet gezegd 'voor jou 10 anderen' en het gaat ook snel over geld ipv welzijn

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:52

Fabienne_Z schreef:
En wat Veronica2 zegt, helaas ben ik, en met mij veel stalgenoten, al vaak het gesprek aan gegaan maar er is weinig mogelijk. Er wordt nog net niet gezegd 'voor jou 10 anderen' en het gaat ook snel over geld ipv welzijn

Dat is jammer en het komt helaas op veel stallen voor, het lijkt wel steeds erger te worden tegenwoordig. Maar let bij andere stallen ook goed op dat ze niet teveel sprookjes vertellen.

AnnaEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:07

Ik ken je gevoel. Ik heb voor dezelfde beslissing gestaan. Jarenlang twijfel gehad over mijn stalling destijds.

Ik heb twee jaar om me heen gekeken naar wat anders. Veel stallen gezien, maar geen enkele plek leek een verbetering. Ook had ik vaak de gedachte… ik weet wat ik nu heb maar niet wat ik ga krijgen.

Tot ik afgelopen zomer mijn huidige plekje tegenkwam en ik de stap genomen heb. Het leek een verbetering voor mijn paard en dat is het gelukkig ook. Ik liet ook sociale contacten achter, maar heb geen seconde spijt gehad.

Misschien kun je ook rustig bij andere plekken gaan kijken, niks overhaast doen. Als je de juiste plek tegenkomt, verdwijnt je twijfel wel.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:14

Je paard staat er 24/7, het welzijn van hem/haar gaat voor op mijn sociale leven vind ik.

En daarnaast kun je toch contact houden met die mensen?

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:20

Ik heb ooit voor dezelfde keuze gestaan. Stal met super fijne sociale contacten maar helaas minder voor mijn paard. Gekozen voor een andere stal. Hier had mijn paard het beter maar helaas voor mij minder sociale contacten. Om de balans goed te houden ben ik wel verhuist maar zie ik mijn oude stal genoten nog regelmatig. Zo gaan we naar leuke evenementen of genieten we van een gezellige buitenrit!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:29

Je staat er voor je paard, niet voor je stalgenoten toch?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:55

Ik ben ook na 14 jaar 2 maanden geleden opgestapt. Heel lastig want ook mijn verleden lag daar, zoveel mooie herinneringen met zoveel lieve mensen. .maar die hou je wel.en bouw je nieuwe op. Ik heb de stap genomen, konden niet meer zijn wie we waren. Pony kon zichzelf ook niet zijn. Echt voor pony de beste stap geweest. Uiteraard heeft elke stal wel wat maar jij weet t beste wanneer t niet meer goed te breien is

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 03:02

Tja...mijn opa zei ooit: als het echt goede vrienden zijn, dan blijven het vrienden ongeacht jouw keuzes.

Je neemt een keuze in het belang van de gesteldheid van jouw paard...wie weet volgen die ontevrede stalgenoten jou wel wanneer jij de stap zet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 03:21

Je wilt rijden en/of trainen met je paard en als je dat vraagt van een dier vind ik dat je de verplichting hebt om zijn leefcomfort zo goed mogelijk voor elkaar te brengen en hierin prioriteit te hanteren op jouw eigen wensen.

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:27

Zijn er andere stallen in de omgeving waar je paard er beter bij zal staan? Zo ja, dan zou ik zeker verhuizen. Sociale contacten achterlaten is jammer, maar je legt waarschijnlijk ook wel weer nieuwe contacten op een nieuwe stal. Daarnaast kan je natuurlijk altijd nog afspreken op een ander moment of gewoon een keer bij je oude stal langsgaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:13

Het geluk van het paard staat altijd bovenaan. Maar met in het achterhoofd dat een verhuizing voor het paard ook niet het allerleukste is. Zelf zou ik dus een flink gesprek aangaan met de stalhouder. Dat je 22 jaar tevreden klant was, moet toch iets betekenen.

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:02

Het is zeker een moeilijke keuze maar ik zou toch voor het welzijn van mijn paard kiezen.
Ik ben in de loop der jaren ook wel vaker verhuisd, voornamelijk omdat ik zelf verhuisde en mijn beste vriendinnen zijn nog steeds degenen die ik ooit op stal heb leren kennen.
Inmiddels staan we al meer dan 10 jaar niet meer samen op stal maar hebben we nog steeds enorm veel contact.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:06

Maar is je paard er nu zo ongelukkig dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:13

Popstra schreef:
Maar is je paard er nu zo ongelukkig dan?

Als jij als eigenaar dit vindt:
Citaat:
Voerbeleid niet naar wens, stal ligt er vaak niet goed bij en weinig naar buiten

moet het paard dan ook ongelukkig zijn om daar geen genoegen mee te nemen?
Of mag een paard best wel te weinig ruwvoer krijgen en veel binnen staan in een vieze stal als-ie maar vrolijk uit z'n ogen kijkt en hoef je alleen maar aan verhuizen te denken als je paard er als een zombie bij staat?

Want dan zie ik leuke juridische speelruimte bij een evt hoger beroep op die rechtzaak laatst van Dier en Recht :j

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:16

Hier ook ooit verhuisd van de stal waar ik opgegroeid was + vele vrienden die daar waren. Nu 10 jaar later zie ik ze nog steeds, en verbaasd het nieuwe vrienden steeds dat die manege zo’n rode draad is in het leven van als onze gezinsleden en de sociale contacten daarvan. Misschien was Het wel een cult :')

Echte vrienden blijf je contact mee houden :knuffel:

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:47

Ik ben na 20 jaar op de stal waar ik ben opgegroeid, 1 november verhuisd naar een nieuwe stal. Mijn pony’s werden uiteindelijk ziek van het management op de vorige stal en na dik anderhalf jaar dierenartsen over de vloer was het niet meer uit te houden. Voor mijn pony’s was verhuizen een hele grote vooruitgang met veel beter management, voor mij was het een compleet nieuwe stal met nieuwe mensen.

Het was even wennen, maar die sociale contacten komen vanzelf wel weer. Ik heb met nog een klein handje mensen van de vorige stal contact, met de rest is het niet zo goed afgesloten. Niet iedereen was het eens met mijn keuze, maar mijn pony’s staan altijd op nummer 1.. Gelukkig laten die duidelijk zien dat het een goede keus is geweest en dat is het belangrijkste :D

Wat iemand hierboven ook al zei, echte vrienden blijven wel :)

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 13:08

Herkenbaar, ik heb eigenlijk de omgekeerde situatie. Mijn paard staat super maar voor mijzelf is de stal steeds minder leuk. Maar het voelt ook niet goed om mijn paard hier weg te halen. Uiteindelijk is het toch het belangrijkst dat zij gezond en gelukkig is.
Laatst bijgewerkt door Sica op 16-12-24 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 13:39

Ik heb nog niet zo heel veel jaar een eigen paard maar wat ik in die paar jaar geleerd heb is nooit te blijven staan voor je stalgenoten. Die verhuizen namelijk vaak toch ook een keer is mijn ervaring.

Altijd voor je paard kiezen want deze woont er dag in dag uit. En eerlijk is eerlijk, als je paard goed staat geeft dat zoveel rust en genot voor jezelf. Daar weegt bijna niks tegenop.