Bodembedekking stal voor extreeeem vieze paarden???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Bodembedekking stal voor extreeeem vieze paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 19:54

Hallo,

Mijn paard is echt een zwijn op stal, en dan bedoel ik ook echt een zwijn tot de max… Ik ga momenteel door ongeveer 5 tot 6 pakken gehakseld stro/vlas PER WEEK, ik vind dat vrij veel werk en ook vrij prijzig als ik eerlijk ben :')

Ik heb al geprobeerd er een soort oppot lagen in te krijgen, maar hij loopt alles door elkaar. Plast en poept veel (groot groeiend paard met onbeperkt ruwvoer). Ook iedere week alles twee keer nieuw strooien! Dus helemaal leeg en twee nieuwe pakken erin met een derde pak in bij strooien.

Ze staan van 20h tot 8h binnen en dan de andere twaalf uur buiten (zomer altijd buiten), dus korter binnen staan is lastig te realiseren. Eerder heeft hij op matten gestaan met een dun laagje vlas, ook hier was hij mega vies op en plast ook gewoon overal inclusief op de matten. In zijn huidige stal kan hij niet op matten omdat er geen afvoer voor de urine is onder de stal.

Wie heeft de tip voor bodembedekking wat veel opneemt en waar je makkelijk poep tussen uit vist? En wat nog redelijk betaalbaar is als je er veel van moet gebruiken….

Bedankt!

Olikea

Re: Bodembedekking stal voor extreeeem vieze paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:56

Ik lees even mee. Julius is ook echt een varken. Hij staat op gewoon stro

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:57

Ik denk dat je met een te dunne laag begint. Als hij leeg is, meteen 4-5 balen erin gooien, dan heb je een betere startlaag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:59

Groot paard waar veel ingaat en dus uitkomt zal veel meer start massa bodembedekking nodig hebben dan 2-3 baaltjes. Hoe groot is de box?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:59

Strokorrel gecombineerd met een absorberend hygienepoeder (ms schippers of equus vitalis heeft het.)

Heb momenteel ook een vreselijk vuile merrie op stal en hoewel ik normaal heel erg fan ben van gehakseld stro ben ik heel snel op korrel over gegaan met haar. :=

Het fijnste werkt het vind ik als ik het mix met gehakseld stro eens de korrel een mooie laag heeft gevormd.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:01

Ik gebruik gehakseld tarwestro, ben begonnen met 4 pakken, haal elke dag de mest eruit, 1 (of als ze langer op stal staan 2) keer in de week de natte plek eruit en dan gaat er 1 nieuw pak bij in. De bodem moet dik genoeg zijn om goed vocht op te kunnen nemen is mijn ervaring, ik gebruikte eerst ook veel meer omdat m'n basislaag te dun was.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:02

Maar even, hoe dan? 4 of 5 balen per week is echt enorm veel. Ik heb echt een heel vies paard. Heel nat, plast enorm veel (PPID), mest overal en loopt het overal doorheen, loopt het midden open etc. Had van stro altijd een hele grote kruiwagen per dag eruit aan mest en vies nat stro. Maar met gehakseld stro deed ik toch echt 1 baaltje gehakseld stro per week en hij stond daarmee toch wel 12-13 uur op stal per nacht.

Je moet echt een goed dik bed maken en wekenlang geen urine eruit halen alleen de mest en een paar keer per week een beetje nieuw erop of 1x per week een hele baal. Die onderlaag moet vormen en dan gaat het enorm veel urine opnemen en wordt het ook een stevige laag die ze niet zo snel meer open kunnen trekken. Dan is het een kwestie van mest eruit vissen (wat ik wel eens paaseieren zoeken noemde vanwege zijn verstopkunsten van het door elkaar lopen) en de toplaag weer recht trekken en klaar.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:03

Muronia schreef:
Ik denk dat je met een te dunne laag begint. Als hij leeg is, meteen 4-5 balen erin gooien, dan heb je een betere startlaag.

Ja de keren dat ik het oppotten heb geprobeerd deed ik 5 pakken in een keer erin…. :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:04

Maar hoe lang heb je dat laten liggen? Want niet oppotten is sowieso zonde met gehakseld spul.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:11

Celebi schreef:
Maar hoe lang heb je dat laten liggen? Want niet oppotten is sowieso zonde met gehakseld spul.

Ik heb het alle keren maximaal twee weken kunnen laten liggen met bijstrooien tussendoor, na twee weken was alles volledig verzadigd (zwart/rood en soppig) en vies met poep vermengd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:11

Hoe groot is je stal?

Want bij een 9m2 stal is 5 pakken (minimaal 10kg per m2) het minimum om mee te starten met een potstal. Hoe lang heb je het laten liggen, minimaal 4 weken? Gewoon iedere 2 dagen een pak erbij zonder het strooisel of de natte plekken eruit te halen, en ook niet tot de bodem uitzoeken, alleen de bovenste 5-10cm poepvrij maken.

Die potstal kan je ook simpelweg opstarten door aan te vullen naar 5 pakken en vanaf dit moment om de dag een pak erin te doen, vooral niet schoon starten met een paard als het jouwe. Waarschijnlijk is een plank van 20cm achter de deur wel handig, om het strooisel zoveel mogelijk in de stal te houden. En ja, het strooisel komt nog wel wat hoger dan dat te liggen na een tijdje. Je moet echt geduld hebben.

Mij bevalt houtvezel veel beter dan vlas omdat het minder glibberig is en daardoor gemakkelijker een stabiele bodem vormt, maar dan gaat niet het grootste verschil maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:22

Celebi schreef:

Ik pot nooit op. Niet met korrel en ook niet met gehakseld. Een echte vuile staat dan continu in z’n eigen zeik. Het natte gaat er elke keer geheel uit.

Korrel gemixt met gehakseld koolzaadstro maakt bij mij dat ik niet steeds alles er uit moet halen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:30

Ik pot ook niet op.. De dag dat ik de natte plek eruit haal verdeel ik het strooisel wat "nog een weekje kan" over de bodem als onderlaag en strooi daaroverheen een nieuw pak zodat het weer netjes oogt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:14

Celebi schreef:

Niet als je een proper paard hebt

Mijn zeer propere ruin geef ik 1 pak gehakseld stro per 2 weken. Hij mest altijd achterin de stal en plast ook daar, dus voorin leg ik het pak stro en dat houdt hij ook proper.
Waar hij mest en plast gooi ik een dun laagje die ik om de dag schoonmaak.

Heb een draver gehad die ook alles doorheen smeert, ook met 5 pakken gestart, onbegonnen werk om dan alle mest eruit te zoeken, hij verspreidde gewoon alles onder elkaar.

Ik heb ook eens zeer fijn "zaagmeel" gebruikt, vond ik fijn uitmesten omdat het meel tussen de tandjes van de vlasvork blijft vallen en je dus echt alleen de mestballen op je vork hebt liggen.
Maar het neemt mijn inziens niet zoveel vocht op als gehakseld stro.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:48

Pas wel op met oppotten met vlas als een soort potstal, de urinedampen zijn behoorlijk waar te nemen en kunnen ook mok geven. Ook met een dikke laag vlas, dagelijks mest ruimen en weer een laag erover ruik je het behoorlijk. Ik zou dan liever bio-waldboden proberen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:34

Staan er meerdere paarden? Gooi een poep van ander paard in 1 hoek.. en dat paar dagen lang gewoon 1 bultje wel even denken
waar is voer water en wat te zien...

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 22:40

Ayasha schreef:
Celebi schreef:

Ik pot nooit op. Niet met korrel en ook niet met gehakseld. Een echte vuile staat dan continu in z’n eigen zeik. Het natte gaat er elke keer geheel uit.

Korrel gemixt met gehakseld koolzaadstro maakt bij mij dat ik niet steeds alles er uit moet halen.

Welke korrel gebruik je? Daar zat ik nu ook aan te denken, gehakselde stro mengen met een korrel.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 22:42

Lindsey_99 schreef:
Pas wel op met oppotten met vlas als een soort potstal, de urinedampen zijn behoorlijk waar te nemen en kunnen ook mok geven. Ook met een dikke laag vlas, dagelijks mest ruimen en weer een laag erover ruik je het behoorlijk. Ik zou dan liever bio-waldboden proberen.

Ja de bio-waldboden zat ik ook naar te kijken, maar is wel erg duur om even te proberen. Plus, ergens in 2025 gaan we samen verhuizen naar een andere plek, dan komt hij waarschijnlijk aan huis en dan is het makkelijker om dat dan te proberen dan nu voor een paar maanden of max een jaar.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 22:43

snorkel1986 schreef:
Staan er meerdere paarden? Gooi een poep van ander paard in 1 hoek.. en dat paar dagen lang gewoon 1 bultje wel even denken

Oh dat kan ik nog wel proberen! Van een die niet bij hem in de paddock staat het beste denk ik dan? Verder heb ik het hooinet al zo verplaats dat hij al zo min mogelijk draait met opkijken/drinken/ eten, helpt heel ietsie pietsie.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:48

Dino_xhi schreef:
snorkel1986 schreef:

Oh dat kan ik nog wel proberen! Van een die niet bij hem in de paddock staat het beste denk ik dan? Verder heb ik het hooinet al zo verplaats dat hij al zo min mogelijk draait met opkijken/drinken/ eten, helpt heel ietsie pietsie.

Day zou ik idd wel doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:55

Dino_xhi schreef:
Ayasha schreef:

Welke korrel gebruik je? Daar zat ik nu ook aan te denken, gehakselde stro mengen met een korrel.

Momenteel die van de aveve omdat ik daar nu het makkelijkst aan kom maar ik moet zeggen dat die niet zo fijn werkt. Hiervoor gebruikte ik die van Jowadel maar dat was met een andere merrie. Beide zijn tarwe stro.

In het gehakseld stro vind ik koolzaadstro beter opnemen dus als ik hier in de buurt korrels van koolzaadstro zou vinden zou ik die willen proberen.

Het enige ‘nadeel’ is dat de korrels zelf al wat bruinig zijn dus de ‘verse witte stal’ heb je niet meer. Maar de merrie die ik nu heb staan ging van twee kruiwagens (8 uur op stal) naar een halve. Wel met het hygiëne poeder er bij. 50 gr dat ik op de nattere plekken strooi en wat door de uiteengevallen korrel voor de amoniak.

Op goede dagen heb ik zelfs maar een halve kruiwagen voor de twee die ik nu op stal heb en mijn eigen merrie is ook niet proper. Niet zo’n ramp als die wat bij gekomen is maar mijn ruin bv moest ik soms maanden niet eens bij strooien met gehakseld. Die plaste niet in zijn stal. :+ (nee niet bewust geleerd hij heeft zichzelf dat geleerd)

Dus ik ken wel het verschil tussen proper, niet zo netjes en ‘je af vragen hoe ze het vijfdubbel geproduceerd hebben van wat ze hebben kunnen eten op die uren’. :+

Liet haar ‘s ochtends uit de stal en zei tegen mijn man ‘die gaat op korrel.’ := (manlief is niet zo’n fan van korrel.) Maar ik moet mesten dus ze staat op korrel. _O-

Jowadel viel wat sneller uit elkaar dan die van de aveve vond ik. Dus je had sneller een mooi laagje dat je kon los schudden en weer zacht lag. Merrie gaat sinds de korrel ook liggen op stal trouwens.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-11-24 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:57

Dino_xhi schreef:
Lindsey_99 schreef:

Ja de bio-waldboden zat ik ook naar te kijken, maar is wel erg duur om even te proberen. Plus, ergens in 2025 gaan we samen verhuizen naar een andere plek, dan komt hij waarschijnlijk aan huis en dan is het makkelijker om dat dan te proberen dan nu voor een paar maanden of max een jaar.

Doe jezelf een plezier en doe dat niet tenzij je een echt grote box hebt. Mijn 3.5 bij 4 boxen met altijd vrije uitloop zijn al lastig om goed te houden op bio-wald, mijn dubbele box van 3.5 bij 8 is het top spul in.

Vaak als een paard er zo'n zooi van maakt, is de box toch wat klein of is er iets medisch. Want in 2 weken een vlas box volledig doorweekt rood en bruin, dat hoort ook bij een viezer paard zeker niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:44

Ik ben fan van vlas.
Starten met 5 zakken in een stal van 3.5 bij 3.5. Dan alleen drollen van de bovenste laag afhalen en verder niets.

Dan doe ik er elke week 1 zak bij. Maar verwacht dat jij er wel 2 bij moet doen elke week.

Inderdaad als je met 2 weken al een rode sop laag hebt gebruik je echt te weinig vlas en heb je geen mooie stabiele laag.

Stinken doet het hier ook nooit. Dan gebruik je ook echt te weinig.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 23:44

smurffie schreef:
Doe jezelf een plezier en doe dat niet tenzij je een echt grote box hebt. Mijn 3.5 bij 4 boxen met altijd vrije uitloop zijn al lastig om goed te houden op bio-wald, mijn dubbele box van 3.5 bij 8 is het top spul in.

Vaak als een paard er zo'n zooi van maakt, is de box toch wat klein of is er iets medisch. Want in 2 weken een vlas box volledig doorweekt rood en bruin, dat hoort ook bij een viezer paard zeker niet.

Stal is wel wat klein voor hem aan het worden, een 3x3 en is een groot paard. Maar is op dit moment geen grotere vrij. Dus dat helpt qua viezigheid niet mee. Hij heeft ook wat last van mestwater, al jaren, ga nu de probiotica van iris van gulik proberen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:46

Ik zou in 3 kwart van de stal rubberen matten leggen en achterin een strook met vlas of gehakseld stro, van de matten schep je de poep zo af en die strook is goed bij te houden.