Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 12:04

Goedemorgen Bokkers,

Omdat ik toch wel nieuwsgierig ben naar de mening van jullie.
Momenteel heb ik mijn C pony ruin Sunny en E pony merrie Loulou 24/7 buiten lopen in de weide.

Afbeelding

De weide is voorzien van schrikdraad en een rij bomen aan de zijkant van de weide. De weide is heuvelachtig en loopt hier en daar dus schuin af.

Loulou draagt een met fleece gevoerde regen deken en Sunny staat zonder deken. Beide dieren tonen tevreden en trekken regelmatig een sprintje.

Verder hebben ze uiteraard de beschikking tot onbeperkt water en een goede hoeveelheid gras. Daar leven ze nu dan ook van, water en gras. Normaliter is dit mijn hooiweide, maar ivm het anders te lang de winter in gaat lopen ze er momenteel. Nog een circa 4 a 5 weken en dan hebben ze de weide kaal (niet helemaal kaal, maar korter afgegeten)
Gisteren met de hoeveelheid regen hadden ze het niet koud en stonden ze gewoon midden in de weide verder zijn ze beide ook goed op gewicht. Niet te dik of te dun.

Toch voelt het ergens een beetje 'zielig', ze tonen helemaal tevreden maar met de hoeveelheid regen van bijvoorbeeld gisteren krijg ik toch mijn twijfels over de diervriendelijkheid.

De weide is in totaal 2.2 hectare groot, dus geen modder of andere dingen.

Ik was aan het denken voor ze beide een goede winter deken op te leggen en wat hooi bij te voeren. Of 'stel' ik mij nu aan en moet ik ze gewoon laten lopen zoals hoe ze nu lopen. Eind december wilde ik ze sowieso naar huis halen en op de paddock met schuilstal neerzetten.

Ze lopen het jaarrond 24/7 buiten, alleen op deze weide mag geen schuilstal worden neergezet. Ze lopen op deze weide sinds begin oktober.

Wat is jullie mening en ervaring?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:09

Ik vind bij 24/7 buiten een schuilstal wel een minimale vereiste.
Ik zou mijn eigen paarden dan ook niet op de manier willen houden, zoals jij ze nu hebt.

Maar kijk ook vooral naar het paard. Niet elk paard wordt blij van 24/7 buiten ondanks dat dat wel de wens is van de eigenaar, niet elk paard wordt blij van een PP, ondanks dat dat wel de voorkeur van de eigenaar heeft, niet elk paard wordt blij van op stal, terwijl de eigenaar dat liever wel wil.
Of ze een winterdeken nodig hebben hangt ook helemaal van het paard af, dus kijk vooral goed naar je paarden! (Enja als je je prettiger voelt door ze een deken op te doen en een plukkie hooi bij te geven, ben je echt geen aansteller ;) )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:11

Mijn paard en zijn kuddegenoten staan nooit in de schuilstal in de winter. Alleen zomers als er veel vliegen zijn.

In mijn geval is de schuilstal is meer voor het gevoel van het baasje dan noodzaak voor mijn paard

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 12:13

Daar heb je helemaal gelijk in, de C pony is echt van het buiten leven. Kan zeker op stal staan, maar dat is echt een dier dat moet naar buiten. De e pony vind beide wel prima.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:18

troi schreef:
Mijn paard en zijn kuddegenoten staan nooit in de schuilstal in de winter. Alleen zomers als er veel vliegen zijn.

In mijn geval is de schuilstal is meer voor het gevoel van het baasje dan noodzaak voor mijn paard

Hier ga ik in mee.
Mijn ponys staan ook zelden in de schuilstal. Als ik de hooiruif buiten vul en onder de schuilstal dan kiezen ze voor buiten bij de hooiruif ook al regent/sneeuwt/hagelt het..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:20

Hier inderdaad ook alleen in de schuilstal tegen de vliegen, of als ik er eten neer hang. Mijne lopen wel allemaal onder de deken. Het zijn Tinkers, maar ik zie toch wel aanzienlijk verschil in conditie en bespiering eind vd winter of na een “slecht weer” periode. Bij extreem weer ook behoorlijk wat paarden in mijn omgeving (en online) die rillend en koud worden gevonden, dat risico wil ik gewoon niet. Ik weet zeker dat (de ongeschoren) Tinkers best grootste gedeelte van de tijd zonder kunnen, maar waarom zou ik ze het niet wat makkelijker maken als de opties daar ruimschoots in voor handen zijn? Gisteren toevallig een van de twenters een deken moeten wisselen, en positief verrast hoe hij door ontwikkelt tijdens deze weersomslag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:21

Het is natuurlijk ook wel paard afhankelijk..

Mijn paard leefde al zijn hele leven in Frankrijk 24/7 buiten in de bossen en weilanden. Hij was dus wel wat gewend. Toch heeft hij hier in Nederland vorig jaar een zomer 24/7 op het land gestaan zonder beschutting. Het was zowel te nat als te koud als te warm. Er waren geen bomen om tegen de zon te schuilen, maar ze stonden dus ook vol in de wind en regen. Heb toen de hele zomer dekens moeten gebruiken omdat hij anders stond te rillen als een rietje. En ook jongere paarden en zelfs koudbloeden uit de kudde hadden het koud zonder dekens. Het grootste probleem was uiteindelijk de aanhoudende regen en de natte grond. Er was geen droge ligplek meer dus mijn pony sliep gewoon dagenlang niet meer.

Hij staat nu jaarrond weer 24/7 buiten maar wel met een schuilstal met vlas, een goed overdekte ruif en nog een overkapping. Opeens heeft hij het niet meer koud en kan hij weer tegen wat regen.

Ik reed de afgelopen zomer nog dagelijks langs zijn oude weiland en zag daar de paarden al vrij snel weer met regendekens 24/7 op het natte land staan terwijl mijn senior opeens dekenloos kon staan en droog kon slapen. Ben echt blij dat ik hem verhuisd heb.

Hoewel 24/7 land hier best normaal is vind ik zelf echt niet heilig en zeker niet als er geen schuilstal en bomen aanwezig zijn. In goede periodes gaat het prima, maar ik vind het eigenlijk de basis dat een paard kan schuilen voor regen én zon en dat ze de mogelijkheid hebben om droog en zacht te liggen. Helaas in deze regio mag je eigenlijk nergens iets bouwen op je land dus veel paarden staan gewoon zonder beschutting buiten. Ik begrijp waarom, maar ik zou het zelf niet gauw meer doen voor mijn huidige of eventueel volgende paarden. Zeker mijn oudje geef ik liever wat beperkter de ruimte met goede schuilmogelijkheden dan een gigantisch land met niks.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:22

Kunnen de paarden droog liggen ? En dan echt op droge ondergrond? . Een paar dagen niet liggen is vervelend maar langer kan in mijn ogen niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:23

Als de paarden gezond zijn en een goede (winter)vacht hebben is een schuilstal hebben geen noodzaak.

Het is belangrijk dat ze zichzelf warm kunnen houden door middel van voldoende (ruw)voer en dat de huid niet nat wordt en blijft. Dit lijkt bij jou allebei in orde.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:25

Maflinger_S schreef:
Als de paarden gezond zijn en een goede (winter)vacht hebben is een schuilstal hebben geen noodzaak.

Het is belangrijk dat ze zichzelf warm kunnen houden door middel van voldoende (ruw)voer en dat de huid niet nat wordt en blijft. Dit lijkt bij jou allebei in orde.

Ik vind dat je hier voorbij gaat aan het droog kunnen liggen, dat is net zo belangrijk als voldoende ruwvoer en een droge huid.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 20-11-24 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Ik heb die van mij 3 jaar lang 24/7 op een plek gehad zonder schuilstal maar ik zou daar echt nooit meer voor kiezen. Zeker met de hoeveelheden regen tegenwoordig maar ook met sommige zomerdagen waar het echt heet werd. Als ik zie dat hij nu regelmatig lekker binnen staan wil ik dat niet meer afnemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Toen mijn paarden nog 24/7 buiten stonden stonden ze niet vaak op stal, maar wel soms.
En zag toch wel af en toe lig plekken, maar zag ze overdag ook in de wei liggen.
Ik vond het fijn dat de keuze er wel was.

Bomen is leuk, maar een stam houd geen gure wind tegen.
Een dikke haag struiken aan de goede windkant natuurlijk wel weer meer.

In de zomer staan ze er veel tegen de insecten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:26

Hier lopen ze ook 24/7 buiten op +/- 5-6 ha grasland in de winterperiode. Het zijn dan wel shetlanders.

Ze hebben verschillende stukken met bomen/struiken waar ze kunnen schuilen en droog/uit de wind kunnen liggen, maar ik zie ze dit vrijwel nooit doen.
Wel houd ik ze uiteraard dagelijks goed in de gaten en controleer ik de vacht.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:29

Mijn tinker staat juist graag in de schuilstal. Het is paard afhankelijk. Ik kreeg het niet over m'n hart ze zonder schuilstal te laten terwijl we omringt zijn door bomen. Met windstoten, harde regen en koude temperaturen wil ik gewoon een dak boven hun hoofd en een droge plek. Onze huisdieren hebben ook een dikke vacht en kiezen toch echt voor de verwarming, warmte deken, etc.
En gras is niet droog natuurlijk.
Maargoed, ze kunnen het natuurlijk wel. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:32

Ik vind zelf een schuilstal echt wel een vereiste ook al heb ik er 2 die liever buiten in de regen staan,zelfs nu met die zeik regen!
Buiten hooinet is altijd leeg en binnen gaat als laatste op.
Ik heb gemerkt over de tijd dat ze nu hier staan dan ze er toch met bepaalde omstandigheden gebruik van maken zoals toen 1 vd 2 bevangen was stond hij liever in zn stalletje als op de paddock en toen de ander een kogelontsteking had lag hij ook veel in stal.

Wat ik wel altijd wonderbaarlijk vind is dat paarden die 24/7 jaar rond op de wei staan niet last krijgen van het fructaan dat zou voor mij echt een punt zijn niet op alleen een wei te plaatsen.
Maar goed dit is gebaseerd op mn eigen pony’s er zullen er vast zijn die er geen last van hebben zonder een schuilstal.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 12:43

Ze hebben momenteel alleen de weide ondergrond waar ze op kunnen liggen. Dus helaas geen droog stuk nu. Ben aan het denken voor ze een net met stro en hooi op te hangen en een winter deken op te gooien.

Bedankt voor de reacties trouwens! Altijd fijn de verschillende meningen te kunnen lezen.
Laatst bijgewerkt door othelloster op 20-11-24 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:43

Hier staan de 24/7 buiten en hebben een schuilstal, maar ze staan er niet vaak in en ze liggen er al helemaal niet in.
Een droge ondergrond om te liggen is met dit natte weer buiten een schuilstal erg lastig te realiseren.

Het is lastig als je dingen niet mag bouwen of op pension staat. Dan moet je soms compromissen sluiten, maar persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een plek waar wat meer mogelijk is.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:06

Ik vind droog kunnen liggen wel erg belangrijk, paarden moeten minimaal 30 minuten per 24 uur plat kunnen liggen om voldoende REM-slaap te hebben. En die van mij gaan echt niet in de nattigheid liggen, binnen (op dikke rubbermatten) wel. Sowieso maken ze hier echt veel gebruik van de schuilstal bij nat weer. En in de zomer bij hoge temperaturen ook, om in de schaduw te staan.

Wesseltje

Re: Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:12

Zonder schuilstal is voor mij geen optie. Vooral in de zomer maken ze er veel gebruik van. In de winter slaap ik er vooral zelf beter door ;)

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:35

Hier staan ze alle 4 regelmatig in hun schuilstal. Bij hitte, veel insecten, langdurige regen/sneeuw. Het sneeuwt nu hier en ze hebben hun hooi buiten, ze lopen steeds in en uit om afwisselend te eten en te schuilen (met regendeken). Ik zou niet zonder willen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:44

Hier wordt fanatiek gebruik gemaakt van de schuilstallen, eigenlijk door alle paarden.
Ik denk dat het niet alleen aan je paard ligt, maar ook aan je schuilstal hoe vaak ze hem gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:48

Als ik 2-3 hectare ter beschikking zou hebben met altijd droge plekken (droge voeten!) en enige vorm van beschutting (en dan vooral tegen de wind, dus een bomenrij / hagenrij is prima), dan zou ik geen problemen hebben dat er geen stal is.

Wel zou ik persoonlijk een stuk verharding voorzien die wat hoger ligt met een hooiruif op zodat er altijd toegang is tot hooi en een droge voetenplaats, en eventueel op een hoog stuk een bult zand storten zodat ze een drogere ligplaats hebben.

Zeker met een regendekentje op is dat prima. Mijn PRE en draver staan enkel binnen om te eten, liggen doen ze in de paddock en chillen doen ze naast de stal. Mijn trekpaarden eten aan de ruif en liggen in de paddock / chillen naast de stal. De stallen zijn eigenlijk overbodig als ik het zo bekijk :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:00

Ik denk dat geen enkel dier voor z'n plezier in nat, guur, koud weer zonder beschutting buiten blijft staan.
Helemaal niet als het dagen/weken achtereen is en er ook geen droog plekje meer om te liggen is.

Als antwoord op je vraag, ik vind het dus niet diervriendelijk.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:03

Je kan tegenwoordig voor iets van 300 -600 euro per jaar een schuilstal huren, dan zou ik dat doen. Schuilstal is volgens mij ook verplicht

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:08

Ik vind dat er ten alle tijde een schuilstal aanwezig moet zijn zodat ze in ieder geval droog en uit de wind kunnen staan.