Mestwater en blijft schraal, wat is de oorzaak hoe kom ik eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Mestwater en blijft schraal, wat is de oorzaak hoe kom ik eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 17:29

Hallo allemaal,

Mijn lieve 3.5 jarige heeft al een hele tijd af en aan last van mestwater, een veel voorkomend probleem lees ik regelmatig.

Hij heeft de afgelopen twee jaar wat huidklachten gehad waardoor hij vorige winter kort aan de antibiotica en prednison heeft gezeten voor mok/vasculitis en afgelopen weken heeft hij een hele slechte weerstand gehad met een schimmelinfectie en griep. Hier heeft hij ook metaxx voor gehad. Verder heeft hij afgelopen zomer veel last gehad (voor het eerst) van zomereczeem. Alles bij elkaar een gevoelige huid en na veel lezen over alles denk ik dat het meeste van binnenuit/slechte darmflora komt.

Qua voer krijgt hij al zeker 1.5 jaar de grasmix van hartog en nu ook de soft & fiber van vitalstyle, daarnaast de metazoa fitright esparcette of timothee (wissel ik af, hij kan helaas niet tegen luzerne) als vitamine korrel. Op zijn vorige stal is hij erg schraal gebleven, daar kregen ze verpakt voordroog en niet onbeperkt. Ik gaf hem krachtvoer bij, omdat meer ruwvoer bijgeven helaas niet mogelijk was... Als bijvoer gaf ik hem de florian vimi-protein samen met nog meer van de ruwvoermixen en vitalstyle sluesli, puur voor meer calorieën.

Hij is ongeveer 6 weken terug verhuist naar een nieuwe plek, hier krijgt hij eindelijk onbeperkt ruwvoer. Onverpakt weidehooi met dezelfde ruwvoermix en balancer als 'krachtvoer'. Soms geef ik hem nog wat extra sluesli bij, niet dagelijks. Ik heb ook de Metazoa digest fit esparcette besteld om te proberen als 'extra' dikmaker voor een paar keer in de week. Dit komt deze week binnen.

Ik doe iedere 6 weken mestonderzoek en daarbij jaarlijks met de pramox ontwormt, dus wormen lijken mij onwaarschijnlijk in het zorgen voor schraal blijven en het mestwater. Zandkuurtje is hij wel weer aan toe maar doe ik ook regelmatig, iedere 2/3 maanden. Dus ook dit lijkt me niet hoofdoorzaak.

Nu dus de vraag, hoe krijg ik hem wat voller en vooral hoe kom ik van het mestwater af?

Dino_xhi

Re: Mestwater en blijft schraal, wat is de oorzaak hoe kom ik eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 17:36

Van het zomer (toen ook mestwater):
Afbeelding

Nu (nu ook mestwater):
Afbeelding

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:36

Mijn paard had ook mestwater. Ik geef nu probiotoca van een dierenarts petra van gulik. Duurde wel 2 a 3 maanden
Maar nu al ruim een half jaar weg. Ik voer daarnaast weightlift van pavo en merriebrok bij.

Mijn paard was na een reeks van 3x pech echt mager en nu bijna op gewicht.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:14

Ik heb via laarakker een mestbal ( nou ja was geen bal)laten analyseren. Paard zit nu al tijd aan aantal supplementen zoals pro biotica. En mest is goed nu.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:22

raket schreef:
Mijn paard had ook mestwater. Ik geef nu probiotoca van een dierenarts petra van gulik. Duurde wel 2 a 3 maanden
Maar nu al ruim een half jaar weg. Ik voer daarnaast weightlift van pavo en merriebrok bij.

Ik ook heel goede ervaringen met Iris van Gulik. Pony is nu mestwatervrij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:31

Bij dit beeld zou ik dus idd meteen denken aan wormen of zand.
Mestonderzoeken zijn helaas niet betrouwbaar genoeg en 1 x ontwormen met pramox is echt niet voldoende.

Een normaal - gebruikelijk - ontwormingsschema voor een paard met weidegang, die samen met andere paarden staan, is:
In maart of april ontwormen met ivermectine (Eraquell) of met moxidectine (Equest) . Vervolgens iedere 2 maanden ontwormen met ivermectine (Eraquell) tot het einde van de zomer. In oktober of november ontwormen met Equest Pramox.
Zelfde geldt voor zand. Dat is alleen uit te sluiten met een echo of foto van de darmen.

Ik zijn er bij jouw paard genoeg redenen om 1. Beter te ontwormen en 2. Een foto of echo van de darmen te maken, om echt uit te sluiten dat dat niet de oorzaken zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:54

Mijn ervaring is ook dat mestonderzoek en zandonderzoek niet altijd een goed beeld geeft.

Ik zou zeggen naar de kliniek, darmen op de foto en een gedegen bloedonderzoek.
Wormen kunnen ingekapseld zitten en bloedonderzoek kan helpen dit te vinden.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:49

Babootje schreef:
Bij dit beeld zou ik dus idd meteen denken aan wormen of zand.
Mestonderzoeken zijn helaas niet betrouwbaar genoeg en 1 x ontwormen met pramox is echt niet voldoende.

Een normaal - gebruikelijk - ontwormingsschema voor een paard met weidegang, die samen met andere paarden staan, is:
In maart of april ontwormen met ivermectine (Eraquell) of met moxidectine (Equest) . Vervolgens iedere 2 maanden ontwormen met ivermectine (Eraquell) tot het einde van de zomer. In oktober of november ontwormen met Equest Pramox.
Zelfde geldt voor zand. Dat is alleen uit te sluiten met een echo of foto van de darmen.

Ik zijn er bij jouw paard genoeg redenen om 1. Beter te ontwormen en 2. Een foto of echo van de darmen te maken, om echt uit te sluiten dat dat niet de oorzaken zijn.

Uiteraard wordt hij ook direct behandeld met ontworming wanneer blijkt dat dit nodig is, zo’n twee maanden terug nog met Ivermectine gedaan en deze week dus met de Pramox. Maar dat hele schema ontwormen wordt mij aan alle kanten afgeraden vanwege de resistentie, van particulieren tot klinieken. Dus ik weet niet zo goed meer wanneer het ‘beter’ is…

Zal de DA nog eens vragen naar de opties voor zandecho. Verder zie ik dat jullie het hebben over zandonderzoek maar ik doe standaard iedere 2 maand gewoon een zandkuur geven, niet het onderzoek want daar komt idd niet snel wat uit.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:53

Coby schreef:
raket schreef:

Ik ook heel goede ervaringen met Iris van Gulik. Pony is nu mestwatervrij.

Ja daar hoor ik ook goede dingen over! Vraag me alleen af of het niet mega prijzig is voor een paard van 650kg? Iemand ervaring mee? Want ja dat weegt hij zelfs zo schraal :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:57

Anne van Eqinful of Laarakker zou mijn keuze zijn.
Dierenartsen kunnen hier meestal niet zoveel mee

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:58

Je kan evt nog optiform overwegen, die van mij had ook altijd mestwater/dunne mest en met optiform is hij er vanaf

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 22:07

nnicolex schreef:
Je kan evt nog optiform overwegen, die van mij had ook altijd mestwater/dunne mest en met optiform is hij er vanaf

Zit luzerne in jammergenoeg

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:10

Kan niet tegen luzerne ? Hij heeft toch geen maagzweer?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 22:18

BigOne schreef:
Kan niet tegen luzerne ? Hij heeft toch geen maagzweer?

Hij krijgt huidklachten van luzerne, mok/vasculitis achtig. Heeft hij vorige winter veel last van gehad, zodra ik daar mee gestopt ben was het weg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:18

Ik denk dat je paard niet voldoende heefr aan enkel hooi (is dit hooi getest en wel voldoende rijk aan voedingsstoffen?) en een balancer.

Zou die extra dikmaker dus gewoon elke dag voeren en niet maar een paar keer per week.
Eventueel omega 369 toevoegen aan het voer ook.

Darmbalans van vitalstyle is hier een oplossing geweest tegen mestwater.

Hoeveel gram zandkuur geef je per dag? De hoeveelheid op de doos is vaak niet voldoende om zand mee te nemen namelijk. (niet voor niks geven ze 600gr op de kliniek).

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:24

nnicolex schreef:

Heeft bij die van mij ook wonderen verricht! Terwijl hij normaal op luzerne jeuk en mestwater heeft is dat met de optiform van Mijten/Hipalgo helemaal weg.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:26

Dino_xhi schreef:
nnicolex schreef:

Zit luzerne in jammergenoeg

Mijn pony heeft eerder op luzerne echt een mega allergische reactie gekregen dat zijn achterbenen ineens open lagen maar met de optiform geen last van!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:32

raket schreef:

Ja daar hoor ik ook goede dingen over! Vraag me alleen af of het niet mega prijzig is voor een paard van 650kg? Iemand ervaring mee? Want ja dat weegt hij zelfs zo schraal :')[/quote]

Mijn paard heeft een vergelijkbaar gewicht. Ik doe er 3 maanden mee en voer 1 schep.
Als je dit wil bestellen stuur me even pb.
Ik heb misschien nog een kortingslink opgeslagen, maar dan moet ik even zoeken.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:39

Is van de metazoa af halen een optie? Ondanks dat je zo te lezen net een nieuwe zak hebt besteld. Wellicht dan even wachten met het voeren van de nieuwe zak. Mijn jaarling had ik recent op de Metazoa Esparcette staan. 4 tot 5 weken gevoerd. Mijn jaarling zat na die 4 a 5 weken ineens aan de dunne mest terwijl die normaal mooi op de mest zit. Van de metazoa af gehaald en nergens meer last van gehad. Jaarling heeft weer mooie mest nu.
Heb mijn beide pony's nu ruim een week op de Hartog Essential Balancer staan en tot nu toe tevreden daarover.
Mijn 11 jarige Shetlander had ik ook op de metazoa staan en werd er vooral liever lui dan moe van inclusief jeuk. Eenmaal er af kreeg die weer energie en de jeuk is zo goed als weer weg.

Er loopt hier op bokt ook een topic over metazoa ervaringen.

Qua zand. Uit ervaring weet ik helaas dat zand in de darmen niet altijd in de mest gevonden word. In april had mijn jaarling last van zand in de mest. Mijn Shet was schoon. Toch voor de zekerheid beide pony's opgeladen en naar de kliniek mee genomen voor foto's van de buik. Ja hoor. In beide pony's zat zand. Met een nieuw behandel protocol naar huis gegaan en nu alles onder controle gelukkig.
Wil je zeker zijn dat je paard zand heeft zou ik zeggen: Laad hem op en zet de buik op de foto! Dan ben je 100% zeker hoe het er voor staat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:45

Ik zou beginnen met een andere vitaminekorrel. Of dat Marstall Force is of bijvoorbeeld Pure Feed, maakt niet uit. Maar Metazoa doen veel paarden het niet lekker op.

Ivermectine en moxidectine zitten in dezelfde ontwormingsgroep, en leveren dus weinig winst ten opzichte van elkaar op. Als hij spoelwormen blijkt te hebben, is hij daar nu niet tegen behandeld, want die zijn resistent tegen de mectines. Ik zou dus ontwormen met pyrantel, en eigenlijk direct dubbele dosering, dan pak je ook direct nog een keer een specifieke lintwormsoort mee.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 00:14

Ik moet eigenlijk ook vooral aan wormen of zand denken. Hier bij mijn 3 jarige van het voorjaar nog mestonderzoek laten doen en was ze "schoon", terwijl ze 3 weken later met (zand)koliek stond waarbij ik ook bloedwormen vond.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 00:21

Mizora schreef:
Ik zou beginnen met een andere vitaminekorrel. Of dat Marstall Force is of bijvoorbeeld Pure Feed, maakt niet uit. Maar Metazoa doen veel paarden het niet lekker op.

Ivermectine en moxidectine zitten in dezelfde ontwormingsgroep, en leveren dus weinig winst ten opzichte van elkaar op. Als hij spoelwormen blijkt te hebben, is hij daar nu niet tegen behandeld, want die zijn resistent tegen de mectines. Ik zou dus ontwormen met pyrantel, en eigenlijk direct dubbele dosering, dan pak je ook direct nog een keer een specifieke lintwormsoort mee.

Spoelwormen gok ik ook op, pyrantell wormkuur geven idd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:24

Ik heb 2 pony's die absoluut niet tegen verpakt hooi kunnen. De ene werd weer beter op bonpard colon. Mijn kleine pony heeft het elk jaar bij overgang aar stal of weide. Die krijgt nu de probiotica van iris van gulik.
Verder voer je geen magnesium?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:41

Ik zou wormen ook niet uitsluiten. Jonge paarden kunnen niet alleen met mestonderzoek, maar moeten een schema volgen, omdat ze simpelweg nog te weinig weerstand hebben tegen de wormen. Pas na hun 3e jaar kun je af met een wormonderzoek + najaar de pramox.
Is hij wel eens tegen spoelwormen ontwormd (pyrantel)? Anders zou ik daarmee starten.

Verder zeg je dat hij niet altijd toegang had tot ruwvoer. Heb je wel eens aan maagzweren gedacht? Je zou preventief kunnen starten met een aantal weken omeprazol (uiteraard in overleg met een dierenarts) om te kijken wat dat doet. Dan hoef je niet meteen een onderzoek te doen.

En verder zou ik eens kijken naar een gerichte dikmaker en minder verschillende dingen voeren. Onbeperkt onverpakt ruwvoer is stap 1 (heb je een analyse?). Een goede balancer, en ik zou ook eens overwegen om een andere te nemen. Ik kan het niet verklaren, maar lees vaker dat paarden mestwater hebben en met stoppen van metazoa minder wordt. Agrobs heeft goede luzernevrije balancers (Naturmineral bijvoorbeeld), maar er zijn er nog meer. Ik heb een tijdje geleden een overzicht gemaakt: https://www.equinoji.nl/blogs/1840806_b ... op-een-rij

Qua dikmaker denk ik aan Coolstance Copra, door de geweekte slueslimix. Met daarnaast 1 soort ruwvoermix. De grasmix en soft & fiber zijn beiden ruwvoermixen. Heeft niet zoveel zin om die beiden te geven. Kies er 1 en dan de meest eiwitrijke. En ook lijnzaad is een goede aanvulling. Bevat veel vetten en eiwit, en is ook nog eens heel goed voor de spijsvertering. Je kunt dit zowel in brokvorm als puur geven. Neem in het laatste geval dan gebroken lijnzaad en giet er voor het geven een deel kokend water over en doe het door de slobber. Dan wordt meteen wat slijmerig en helpt het weer zand afvoeren, maar gekookt vinden ze het ook het lekkerst.

Als het mestwater niet direct iets medisch iets (maagzweren, spoelwormen), dan heeft het echt tijd nodig met een goede basis aan gezond voer, zodat het niet de darmen kan prikkelen. En denk dan echt aan minimaal een jaar.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:47

Overweeg transfauneren? Of inderdaad een supplement met levende gisten. Spoelworm komt niet altijd uit mestonderzoek, dus zou ik ook in je achterhoofd houden. Net als zand. Ook al geef je elke zo veel tijd een kuur, kan toch mee spelen in het probleem. Kleine moeite om bv elke week even je mest te controleren op zand en zo krijg je toch een idee..
Heeft hij de beschikking over een zout liksteen?