Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
raket schreef:Mijn paard had ook mestwater. Ik geef nu probiotoca van een dierenarts petra van gulik. Duurde wel 2 a 3 maanden
Maar nu al ruim een half jaar weg. Ik voer daarnaast weightlift van pavo en merriebrok bij.
Mijn paard was na een reeks van 3x pech echt mager en nu bijna op gewicht.
Babootje schreef:Bij dit beeld zou ik dus idd meteen denken aan wormen of zand.
Mestonderzoeken zijn helaas niet betrouwbaar genoeg en 1 x ontwormen met pramox is echt niet voldoende.
Een normaal - gebruikelijk - ontwormingsschema voor een paard met weidegang, die samen met andere paarden staan, is:
In maart of april ontwormen met ivermectine (Eraquell) of met moxidectine (Equest) . Vervolgens iedere 2 maanden ontwormen met ivermectine (Eraquell) tot het einde van de zomer. In oktober of november ontwormen met Equest Pramox.
Zelfde geldt voor zand. Dat is alleen uit te sluiten met een echo of foto van de darmen.
Ik zijn er bij jouw paard genoeg redenen om 1. Beter te ontwormen en 2. Een foto of echo van de darmen te maken, om echt uit te sluiten dat dat niet de oorzaken zijn.
Coby schreef:raket schreef:Mijn paard had ook mestwater. Ik geef nu probiotoca van een dierenarts petra van gulik. Duurde wel 2 a 3 maanden
Maar nu al ruim een half jaar weg. Ik voer daarnaast weightlift van pavo en merriebrok bij.
Ik ook heel goede ervaringen met Iris van Gulik. Pony is nu mestwatervrij.
Dino_xhi schreef:nnicolex schreef:Je kan evt nog optiform overwegen, die van mij had ook altijd mestwater/dunne mest en met optiform is hij er vanaf
Zit luzerne in jammergenoeg
raket schreef:Mijn paard had ook mestwater. Ik geef nu probiotoca van een dierenarts petra van gulik. Duurde wel 2 a 3 maanden
Mizora schreef:Ik zou beginnen met een andere vitaminekorrel. Of dat Marstall Force is of bijvoorbeeld Pure Feed, maakt niet uit. Maar Metazoa doen veel paarden het niet lekker op.
Ivermectine en moxidectine zitten in dezelfde ontwormingsgroep, en leveren dus weinig winst ten opzichte van elkaar op. Als hij spoelwormen blijkt te hebben, is hij daar nu niet tegen behandeld, want die zijn resistent tegen de mectines. Ik zou dus ontwormen met pyrantel, en eigenlijk direct dubbele dosering, dan pak je ook direct nog een keer een specifieke lintwormsoort mee.