(discussie) Anoniem opzoek naar pensionstalling.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

(discussie) Anoniem opzoek naar pensionstalling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 23:35

Allereerst wil ik duidelijk maken dat deze topic alleen bedoeld is voor het discussieren over het wel/ niet anoniem plaatsen van oproepen voor pension stalling.

het is niet de bedoel dat dit een topic gaat worden tussen pensionklanten en stalhouders over wat wel of niet goed gaat op stal ( ik weet dat dit vaak waarschijnlijk wel een rol speelt, maar houd dat een beetje in ) :Y)

oke dus het volgende, ik ben een pensionstalhouder, in zekere zin. ik ben lid van diverse faceboek groepen waaronder waarin mensen opzoek zijn naar een stalling van hun paard. Echter valt het mij op dat sinds facebook de optie tot anoniem plaatsen heeft toegevoegd, 80 % minimaal dit ook doet, met als rede dat hun huidige pensionstalhouder dit niet mag zien.

maar waarom? het is toch helemaal niet nodig, ik vraag mij dan oprecht af waar deze mensen bang voor zijn. Bang dat ze direct dan weg moeten ? bang dat het hoog verraad is. of is het omdat je het nog niet zeker weet ? waarom denkt men dat de gemiddelde stal houder hiervan wakker zou liggen ?

Ik heb ook mijn fair share gehad aan discussies met klanten, hetzij over voerbeleid, hetzij over stalregels hetzij over andere dingen. Maar dit is altijd strict zakelijk. als stalhouder heb je vaak keuzes te maken over meerdere paarden, waar de pensionklant slechts keuzes hoeft te maken voor 1 paard.
het kan daarom zeker in grotere schalen, heel goed voortkomen dat na zo'n keuze de huidige stalling niet meer bij jou of bij je paard past. dit kan gebeuren en is ook gewoon heel erg reel. een stalhouder kan niet zijn hele regime aanpassen voor de ene klant of ene paard. ( en als dat wel kan heel mooi meegenomen natuurlijk, ook ik probeer altijd met mijn klanten mee te denken, maar het kan niet altijd, en dan moet ook ik 'nee'verkopen, niet leuk om te horen maar het is niks persoonlijks tegen klant of paard) toch lijken mensen dit wel zo te denken in mijn ervaring. ik heb klanten gehad die de een naar andere dag weg waren, omdat ze het 'ergens niet mee eens waren' of gewoonweg omdat we er samen niet uit konden komen..

maar oh zo veel liever had ik gewild dat ze bij mij kwamen, luister we komen er niet uit, ik denk dat het beter is voor mijn paard om een andere stal te zoeken. helemaal prima, je moet tenslotte doen wat het beste is voor jou paard !.

maargoed nu dus al die anonieme berichtjes uit angst dat de pensionhouder dit zal zien .. terwijl een gesprek lijkt mij zo gevoerd is ? ik lig er niet wakker van als een klant besluit dat mijn stal niet langer bij hun paard past..

even he, ik snap dat er altijd extreme kanten kunnen zijn, vanuit stalhouder en vanuit klant, we weten allen hoe de paarden wereld is. maar als ik die anonieme berichten dan zie ... 80 % plaats anoniem en je kan mij niet wijsmaken dat ook 80 % van die stallen dan zo in het extreme zitten.

ik als houder, als ik plek heb, reageer ik bewust niet op iemand die anoniem plaatst. je komt er bij mij dan al niet in. want ik wantrouw het feit dat het anoniem word en zie het als gebrek van iemands vermogen om te communiceren. misschien een beetje cru, maar wel wat ik uit ervaring heb geleerd dat dit vaak wel waar is...

dus wat vinden jullie van anoniem plaatsen, hebben jullie het wel eens gedaan en met welke reden. waar is men dan bang voor?

laten we dit topic wel beschaafd houden het is geen reden om pensionhouders en klanten tegen elkaar op te zetten. overal gebeurd wel eens wat en we kunnen het ook wel eens niet met elkaar eens zijn!

BoktVerlaten

Re: (discussie) Anoniem opzoek naar pensionstalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:45

Helaas heb ik wel de ervaring dat als de stalhouder wist dat je ergens niet blij mee bent (of erger nog, op zoek bent naar een andere stal), ze heel vervelend gingen doen, dreigen dat je per direct moet vertrekken of je inderdaad wegstuurden. Dat zal niet in 80% van de gevallen zo zijn, maar het gebeurd wel.
In dat geval snap ik de anonieme zoekertjes wel.

Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om een stal op te zeggen……maar anoniem zoeken zou ik niet doen. Maar ik sta heel fijn en ik ben niet van plan om weg te gaan van deze stal dus ik hoop nooit meer op te hoeven zeggen….

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 23:51

BoktVerlaten schreef:
Helaas heb ik wel de ervaring dat als de stalhouder wist dat je ergens niet blij mee bent (of erger nog, op zoek bent naar een andere stal), ze heel vervelend gingen doen, dreigen dat je per direct moet vertrekken of je inderdaad wegstuurden. Dat zal niet in 80% van de gevallen zo zijn, maar het gebeurd wel.
In dat geval snap ik de anonieme zoekertjes wel.

Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om een stal op te zeggen……maar anoniem zoeken zou ik niet doen. Maar ik sta heel fijn en ik ben niet van plan om weg te gaan van deze stal dus ik hoop nooit meer op te hoeven zeggen….

ik snap het in dat geval opzich wel hoor, maar ik heb ook meermaals gehad dat mensen dus denken dat ik dat ook doe als houder. ik merk echt dat klanten naar mij, vrij weinig durven te zeggen, te overleggen etc om achteraf in de wandelgangen te horen dat ze dat niet kunnen doen omdat ik ze anders weg zou sturen, boos zou worden etc. dan is het jammer om dan 'geroddel ' te horen over stalhouder, zonder dat ze bij mij zijn geweest

is het dan niet omdat er extreme gevallen bekend zijn, klanten wellicht zichzelf hebben aangeleerd dat elke houder dan zo zou zijn? als ze dit eerder hebben meegemaakt? ik word soms als een boeman omschreven terwijl ik in realiteit altijd probeer mee te denken met mensen maar het gewoon weg niet altijd kan, in belang van de andere paarden die er wel tevreden bij staan.

communicatie is erg belangrijk als het gaat om welzijn van een dier, maar de angst om te communiceren lijkt op pensionstallen zo hoog te liggen dat daardoor juist heel snel miscommunicaties ontstaan en een situatie escaleert zonder dat dit nodig is...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:53

Vrij eenvoudig, omdat op meerdere stallen jij of je paard dan niet meer goed worden behandeld. Vaak genoeg zien gebeuren helaas

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:56

Sowieso zijn veel mensen er nog helemaal niet over uit of het ergens anders wel beter is. Dan hoeft niet meteen de pensionhouder er met zn neus bovenop te zitten dat je misschien weggaat. Want misschien ga je wel helemaal niet weg.
Zelfde als dat je baas niet hoeft te weten dat vacatures bekijkt. Misschien blijf je er nog wel 100 jaar werken

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:58

Team_Sublime schreef:
ik als houder, als ik plek heb, reageer ik bewust niet op iemand die anoniem plaatst. je komt er bij mij dan al niet in. want ik wantrouw het feit dat het anoniem word en zie het als gebrek van iemands vermogen om te communiceren.

Dit vind ik persoonlijk een behoorlijke aanname en eigenlijk ook niet getuigen van goede communicatie. Ik zie ze ook voorbijkomen, maar in 90% van de gevallen staat er heel duidelijk wat er gezocht wordt. Als iemand geschikt lijkt, is het toch juist heel mooi om op die manier verder kennis te maken? Of hangt het 'geschikt zijn' af van de profielfoto/openheid van iemand?

Ik zie het probleem niet zo. Op marktplaats gebruiken de meeste mensen ook niet hun (volledige) naam. In zekere zin is dat ook een beetje anoniem.

Het verhaal is natuurlijk anders als er in een daaropvolgend gesprek geheimzinnig gedaan blijft worden. Je wil natuurlijk wel weten wie er langskomt. :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:04

Ik heb het ook eens gedaan, zonder succes trouwens. Kwam 0,0 reactie op. Ik was me aan het oriënteren op een andere plek en nadat er flink over iemand geroddeld werd op een vorige stal nadat er zo'n advertentie online kwam en daarna na opzeggen echt weg gekeken werd (en haar stal opeens slecht uitgemest werd..) voelde het toch niet prettig om dat zelf openbaar te doen. Sowieso wist ik nog helemaal niet of ik wilde verhuizen dus daar wilde ik mijn staleigenaar en stalgenoten ook nog helemaal niet in mengen. Soms is het na opzeggen ook gewoon even goede vrienden en je mag altijd terug komen en andere keren wordt er echt een deur voor je dicht gesmeten vanaf het moment dat je netjes aangeeft weg te gaan. En je weet nooit van te voren wat het gaat worden..

Die anonieme functie vind ik dus echt wel handig om die reden, helaas krijg je dus ook echt minder respons, zoals ook hier bij TS aangegeven wordt en dat is dan wel jammer. Een anonieme post zegt niks over of je niet daarna gewoon netjes je naam wilt delen en eventueel een fotootje van het paard in kwestie. Dat laatste vinden stalhouder vaak wel handig om te zien heb ik gemerkt.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 07-11-24 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 00:08

Ladyson schreef:
Vrij eenvoudig, omdat op meerdere stallen jij of je paard dan niet meer goed worden behandeld. Vaak genoeg zien gebeuren helaas

net wat ik zeg, ik denk zeker dat er extreme gevallen zijn, maar niet 80 % van alle stallen zijn slecht
mischien dat 80 % van de stallen niet bij jou visie passen. dat geloof ik zeker. maar dat maakt ze niet per definitie slecht. de paardenwereld is zo dat overal wel discussie over gevoerd kan worden en visies erg ver uit elkaar liggen.

ik geloof niet dat 80 % van de stallen je zonder pardon wegsturen omdat je opzoek bent naar een stalling...
het doet mij denken dat klanten zo snel mogelijk weg willen zonder dit te communiceren naar de pensionhouder en het makkelijker is om anoniem dan je weg te zoeken zodat jezelf van de een op de andere dag weg kan.. althans zo komt het op mij als pensionhouder over...

ik zie als houder de andere kant .klanten willen veel voor weinig geld en als pensionhouder kom je niet meer rond, maar stalhuur verhogen ? oke anoniem plaatsen en weg. klant wilt onbeperkt hooi, maar dit zit niet in beleid van stal, oke anoniem plaatsen en weg. je pakt zonder te vragen extra brok/ hooi/ iets uit de kast en je stalhouder zegt hier wat van? anoniem plaatsen en weg. ( terwijl als je het even vroeg.. geen probleem was geweest) om vervolgens verhalen over de stal te zeggen dat ze niet genoeg eten kregen.. omdat klant visie van onbeperkt heeft

ook deze kant heb ik vaak genoeg zien gebeuren, dus waar zit het hem dan in dat dit zo leeft onder klanten en houders?

ual_95 schreef:
Team_Sublime schreef:
ik als houder, als ik plek heb, reageer ik bewust niet op iemand die anoniem plaatst. je komt er bij mij dan al niet in. want ik wantrouw het feit dat het anoniem word en zie het als gebrek van iemands vermogen om te communiceren.

Dit vind ik persoonlijk een behoorlijke aanname en eigenlijk ook niet getuigen van goede communicatie. Ik zie ze ook voorbijkomen, maar in 90% van de gevallen staat er heel duidelijk wat er gezocht wordt. Als iemand geschikt lijkt, is het toch juist heel mooi om op die manier verder kennis te maken? Of hangt het 'geschikt zijn' af van de profielfoto/openheid van iemand?

Ik zie het probleem niet zo. Op marktplaats gebruiken de meeste mensen ook niet hun (volledige) naam. In zekere zin is dat ook een beetje anoniem.

Het verhaal is natuurlijk anders als er in een daaropvolgend gesprek geheimzinnig gedaan blijft worden. Je wil natuurlijk wel weten wie er langskomt. :D

ik denk dat dit bij mij dan weer voortkomt uit de ervaringen die ik als houder in het verleden heb gehad. van stalhoppers tot mensen die heel slecht over hun oude stal praten en dit eigenlijk ook in no time over jou stal gaan doen, snap je? ik vraag mij dan af, waarom je het niet communiceert met je stalhouder, het is toch juist goed, als je uit gaat van de belangen van je eigen paard, en als dat niet past iets anders zoekt ? ik houd inderdaad van openheid, maar vaak krijg je dat dan weer gewoon niet terug. en ook vanwege bovenstaande. vaak meegemaakt dat mensen onder hun maand opzeg termijn uit willen komen en daarom anoniem plaatsen om zo ook binnen enkele dagen weg te zijn zonder hier over te communiceren.

ik zeg niet dat het perse een goed iets is vanuit mij. maar dit is hoe ik ben gaan denken naar alle ervaringen die ik gehad heb. Maar wellicht is dit ook wat bij klanten gebeurd ? slechte ervaringen met pension houders, dus dan is dit 'veiliger' wellicht ? gaat beide kanten op natuurlijk ;) aan niemand een verwijt ik ben gewoon nu echt oprecht nieuwsgierig waarom men dit doet, en wellicht dat dit mijn visie ook weer kan veranderen...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 00:15

Celebi schreef:
Ik heb het ook eens gedaan, zonder succes trouwens. Kwam 0,0 reactie op. Ik was me aan het oriënteren op een andere plek en nadat er flink over iemand geroddeld werd op een vorige stal nadat er zo'n advertentie online kwam en daarna na opzeggen echt weg gekeken werd (en haar stal opeens slecht uitgemest werd..) voelde het toch niet prettig om dat zelf openbaar te doen. Sowieso wist ik nog helemaal niet of ik wilde verhuizen dus daar wilde ik mijn staleigenaar en stalgenoten ook nog helemaal niet in mengen. Soms is het na opzeggen ook gewoon even goede vrienden en je mag altijd terug komen en andere keren wordt er echt een deur voor je dicht gesmeten vanaf het moment dat je netjes aangeeft weg te gaan. En je weet nooit van te voren wat het gaat worden..

Die anonieme functie vind ik dus echt wel handig om die reden, helaas krijg je dus ook echt minder respons, zoals ook hier bij TS aangegeven wordt en dat is dan wel jammer. Een anonieme post zegt niks over of je niet daarna gewoon netjes je naam wilt delen en eventueel een fotootje van het paard in kwestie. Dat laatste vinden stalhouder vaak wel handig om te zien heb ik gemerkt.

wbt die anonieme functie en weinig respons, ik heb inmiddels redelijk wat stalhouders gesproken die vaak net als ik denken ( ook niet allemaal hoor) maar vaak omdat het gek genoeg gewoon wat wantrouwend overkomt. maar ik ben heel eerlijk, tot dat ik dit topic opende heb ik hierover niet echt gepraat met mensen vanuit het perspectief van klant. dus daar ben ik heel benieuwd na :) ook ik als stalhouder wil altijd blijven groeien en goed met klanten omgaan. dat betekent ook veel leren van elkaar en elkaar leren begrijpen vooral

ik heb vorig jaar een klant gehad, die had gewoon onder haar eigen naam advertentie gemaakt en een foto erbij geplaatst van paard op toen nog mijn stalling. het was een nette advertentie met duidelijk wat zei zocht. ik heb haar niet anders behandeld, en sterker nog ik heb haar geeneens erop aangesproken. toen ze een stal had gevonden heeft ze netjes aangegeven, opzegtermijn betaald en is naar een stal vertrokken die beter bij haar en haar paardje paste. Prima ! geen probleem. dat vond ik zo ontzettend fijn !! dat er geen scheve gezichten hoeven te zijn naar elkaar.
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 07-11-24 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:16

Die kant snap ik ook, maar ik denk wel dat die ervaringen in jouw geval bijdragen aan een soort 'generalisatie' van anonieme berichtjes. Een beetje alsof anoniem direct betekent dat er sprake is van een vervelende situatie.

Ik denk dat veel anonieme berichtjes ook wel te maken hebben met het idee dat het altijd beter kan. Gewoon eens kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn, zonder direct het idee te geven weg te gaan. Daarbij zie je nu ook veel tariefverhogingen. Misschien dat mensen het toch ook lastig vinden om dit bespreekbaar te maken.

Ik kan me jouw gevoel overigens wel goed voorstellen hoor.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 00:21

ual_95 schreef:
Die kant snap ik ook, maar ik denk wel dat die ervaringen in jouw geval bijdragen aan een soort 'generalisatie' van anonieme berichtjes. Een beetje alsof anoniem direct betekent dat er sprake is van een vervelende situatie.

Ik denk dat veel anonieme berichtjes ook wel te maken hebben met het idee dat het altijd beter kan. Gewoon eens kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn, zonder direct het idee te geven weg te gaan. Daarbij zie je nu ook veel tariefverhogingen. Misschien dat mensen het toch ook lastig vinden om dit bespreekbaar te maken.

Ik kan me jouw gevoel overigens wel goed voorstellen hoor.

maar is dat dan ook niet andersom :Y) ? dat slechte ervaringen vanuit klanten ervoor zorgen ook dat klanten sneller wantrouwend zijn naar stalhouders ?

het is een eeuwige strijd ik weet het, maar toen ik 11 jaar geleden begon leek het allemaal zo veel simpeler :')

hebben we niet met zijn alle een soort van enorme miscommunicatie geschapen tussen stalhouders en klanten vanwege enkele slechte gevallen die beide kanten hebben gehad? dit zijn even hersenspinsels hoor. :')

en mischien he , als ik er zo over nadenk, zit er bij mij ook wel stiekem de reden achter dat ik niet op anoniem reageer, omdat ik ook bang ben dat het een bericht is geplaatst door een van mijn eigen klanten. en noem mij maar dan een beetje onzeker, maar ik probeer altijd mijn uitsterste best te doen voor klant en paard, iedereen te helpen waar nodig. en als het dan een pensionklant vanmij zelf zou zijn, dan voelt dat wel als falen als pensionhouder, Wat heb ik gedaan dat ze niet bij mij durfden te komen ? dat ze mij niet in vertrouwen konden nemen? waarom is er dan niet gecommuniceert en is het iets wat wij hadden kunnen oplossen.. :+ ik ben pensionstal begonnen toen ik 18 was, erg jong maar daarmee wel altijd over bepaalde vlakken wat onzeker geweest jegens klanten, hoewel ik niet meer die 18 jarige ben is daar wel wat van blijven hangen
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 07-11-24 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:24

Anonieme berichten zijn lastig maar ik snap het wel. Om veel redenen wordt het gebruikt denk ik.
Als ik twijfel of het gras ergens anders groener is, of misschien iets dichterbij huis zoek maar alleen voor "de perfecte match", dan hoeft mijn stalhouder dat echt niet te weten. Juist dan kan er mot ontstaan.

Iemand moet daarna toch contact opnemen via PB dus je ziet heel snel alsnog wie die persoon is. Je weet het alleen 2 zinnen later.
Zo stellig als jij zegt dat die persoon iets mist in communicatie, vind ik wat ver gezocht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:26

Jammer dat het zo wantrouwend overkomt en je bij voorbaat al een grote groep mensen uitsluit. Want volgens mij is het vaak echt niet vanuit iets moeten verbergen, maar meer een stukje zelfbescherming. Ik denk als de tekst je aanspreekt en het lijkt te passen bij je stal dat je in een prive berichtje gewoon meteen te horen krijgt wie er achter het bericht zit een dat zijn vast ook veel fijne pensionklanten.

Fijn dat jij jouw klanten in ieder geval in hun waarde laat, maar helaas is dat echt niet overal zo fijn. En stalhouders weten hier in deze regio sowieso vaak wel welke stallen prettiger ervaren worden dan anderen. Als je aangeeft van stal X te komen hoor je juist vanuit de stalhouder al iets van 'ah vandaar'. Denk dat het aan beide kanten een lastig verhaal kan zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:31

Vaak zijn die discussies er al geweest en wil stalhouder de wens niet inwilligen. Of je voelt je gewoon echt niet meer welkom of op je gemak op de stal door de stalhouder en merkt dat je geen ruimte voelt om gesprek aan te gaan.
Niet iedereen is openminded en kan kritiek tot zich nemen en het zien als feedback.

En heel eerlijk, ik heb ook de ervaring dat je dier minder goed verzorgt wordt als de stalhouder weet dat jij weg wilt. Minder naar buiten, minder voer.. Etc.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:32

Ik ken iemand die had een advertentie gezet van stalling gezocht. Foto van paardenhoofd erbij, maar ipv zwart/wit paard helemaal zwart gekleurd. Haha geniaal.

Overleg is belangrijk ben het met je eens. Vaak is er echter al overleg geweest en is dit niet naar tevredenheid opgelost. Ja, dan kijk je eens rond.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 00:35

Celebi schreef:
Jammer dat het zo wantrouwend overkomt en je bij voorbaat al een grote groep mensen uitsluit. Want volgens mij is het vaak echt niet vanuit iets moeten verbergen, maar meer een stukje zelfbescherming. Ik denk als de tekst je aanspreekt en het lijkt te passen bij je stal dat je in een prive berichtje gewoon meteen te horen krijgt wie er achter het bericht zit een dat zijn vast ook veel fijne pensionklanten.

Fijn dat jij jouw klanten in ieder geval in hun waarde laat, maar helaas is dat echt niet overal zo fijn. En stalhouders weten hier in deze regio sowieso vaak wel welke stallen prettiger ervaren worden dan anderen. Als je aangeeft van stal X te komen hoor je juist vanuit de stalhouder al iets van 'ah vandaar'. Denk dat het aan beide kanten een lastig verhaal kan zijn.

dat zou heel goed kunnen. nu heb ik de luxe dat ik zelden een plekje heb en inmiddels met wachtlijsten moet gaan werken. waardoor ik ook niet 'opzoek' moet.
maar gewoon het zien van die anonieme berichten het maakte gewoon even wat los in mij de laatste tijd dat ik gewoon met zoveel vragen bleef hangen. juist omdat ik transpirant in alles probeer te zijn en ik merk dat klanten best vaak moeite hebben om iets bij de stalhouder aan te kaarten. en dat is jammer want vaak ( iedergeval bij mij) niet nodig, je kan en mag alles zeggen, kunnen we het oplossen dan kunnen we het oplossen, kan ik iets voor je betekenen dan doe ik het. maar als ik van niks afweet, kan ik ook niks veranderen

imaudy schreef:
Ik ken iemand die had een advertentie gezet van stalling gezocht. Foto van paardenhoofd erbij, maar ipv zwart/wit paard helemaal zwart gekleurd. Haha geniaal.

Overleg is belangrijk ben het met je eens. Vaak is er echter al overleg geweest en is dit niet naar tevredenheid opgelost. Ja, dan kijk je eens rond.

ik heb ook wel eens gehad dat we er niet uit konden komen, ja het gebeurt nou eenmaal soms liggen je visies niet op een lijn, maar om er dan wakker van te liggen dat je een keuze maakt in belang van je paard.. nee dat vind ik bewonderingswaardig. ik heb liever dat je weggaat dan dat je met een hoop onnodige frustratie blijft zitten.

maar als ik dit zo lees van jullie, denken maar weinig stalhouders zoals ik _/-\o_ :') :')

edit : maar paard slechter verzorgen omdat een klant weggaat. het gaat er bij mij niet in, ik ben wellicht wat naief want kan mij gewoon niet voorstellen dat een beestje de dupe moet zijn, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en ik vind het echt bijzonder dat dit dan toch gebeurd. en vooral heel erg jammer als dit dan bijdraagt in klanten die minder durven te zeggen uit angst voor dit ;( ( en daarmee eigenlijk dus ook dat wantrouwen van stalhouders richting klanten groeit, vanwege de rotte appels)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:47

Vergeet niet dat sommige paarden het op sommige stallen niet goed doen en dat niet aan de verzorging hoeft te liggen. Misschien willen mensen tegen jou niet teveel te zeggen (geen kritiek zeg maar) omdat je het je erg aantrekt? ;)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 01:00

imaudy schreef:
Vergeet niet dat sommige paarden het op sommige stallen niet goed doen en dat niet aan de verzorging hoeft te liggen. Misschien willen mensen tegen jou niet teveel te zeggen (geen kritiek zeg maar) omdat je het je erg aantrekt? ;)

Ik zou niet zeggen dat ik in dat opzicht gevoelig ben voor kritiek of feedback. Ik hoor het juist graag. Dat geef ik ook altijd aan.

Maar ik ben wel eerlijk ik kan niet alle verzoeken maar inwilligen. En als ik dan naar de zoveelste keer moet uitleggen waarom iets niet kan. Dan kan dat uitdraaien opfrustratie, vanuit mij maar ook vanuit klant. En ik denk dan wees dan eerlijk en zoek een andere plek maar daarvoor is het niet nodig om te roddelen en elkaar 'zwart' te maken, ook anonimiteit is dan niet nodig.
Nu praat ik over ervaringen van al heel wat jaren geleden betreft roddelen en zwart maken, we hebben nu een hele leuke steady groep klanten)

Wat ik wel vooral gewoon veel zie gebeuren nog is dat klanten veelal ook gewoon niet bij mij durven te komen,(al dan niet door slechte ervaringen met andere stalhouder) en dan deze frustratie waarmee ze lopen gaan opkroppen Terwijl als ze bij mij komen we hier over kunnen praten met een duidelijke oplossing (of niet en dan moet je eerlijk zijn naar jezelf en paard en dus een stal zoeken die dit verzoek wel kan inwilligen.

Die ervaringen zorgen ervoor dat er juist miscommunicatie onstaat, maar ook dat er uberhaupt steeds meer wantrouwen tussen stalhouder en klanten komt (van beiden dus)

Ja ik ben wantrouwend naar anonieme berichten door mijn ervaringen. Maar dus waarschijnlijk net zo dat mensen anoniem willen doen vanwege hun ervaring.

En als je het doet omdat je slechts wilt rondkijken zonder paniek te zaaien op je stal. Dat begrijp ik heel goed hoor !! Maar het viel mij op dat het aantal anonieme plaatsingen gewoon zo explosief gegroeid is in de afgelopen tijd toen er nog maar enkele van ware keek ik er niet van op of om.

Maar ik leer graag dus jullie berichten geven dat. Betreft ool weer wat nieuwe perspectieven! Die ik wellicht met andere stalhouders kan delen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 01:55

Ik snap de anonieme zoekertjes wel. Ik sta nu op een stal die echt fijn is en waar ik rustig kan zeggen als iets me dwars zit en dat daar dan een open gesprek over komt. Maar ik heb een paar stallen gehad, daar kon je dat niet zeggen, want dan kreeg je als antwoord dat je dan maar verder moest zoeken. Een stalhouder duldde helemaal geen tegenspraak, dan werd ie ronduit kwaad. Een andere pension had enorm veel verloop in de paddock en mijn paard ging zienderogen achteruit, heb toen een andere stalling gezocht, maar eenmaal aangegeven dat ik ging verhuizen, waren paard en ik persona non grata en kreeg ik een narekening van 10 euro, omdat paard op de eerste van de maand, van middernacht tot 7 uur nog daar had gestaan. En dan had ik nog een stalhouder die drie liter wijn per dag dronk en me stalkte tot half vier in de nacht en maar bleef schelden. Tot op het punt dat ze in de nacht mn paard aan de weg wilde zetten, er is nog politie en al bij geweest, drama...
Dus ik snap die zoekertjes wel, want eerlijkheid naar je stalhouder pakt vaak ook niet ok uit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 06:35

Eigenlijk als antwoord op je vraag. Je kunt best op anonieme berichten reageren. Ik heb niet het idee dat die minder serieus zijn dan iemand die met naam en toenaam een bericht schrijft. En als het dan je eigen klant is, daar kun je het beste overheen stappen. Als je alles zo goed mogelijk doet dan is het goed toch?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:33

Veel stalgenoten zaten ook in die groepen en ik had gewoon niet zoveel zin in geroddel op stal. Er ging al genoeg niet lekker, en ik wist dat het een flinke lange zoektocht zou worden (hengst) dus doe ik dat liever anoniem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:46

Team_Sublime schreef:
het is een eeuwige strijd ik weet het, maar toen ik 11 jaar geleden begon leek het allemaal zo veel simpeler :')

Ik pik deze er even uit. Ik biedt zelf af en toe een plek aan, voornamelijk aan bekenden die al dan niet tijdelijk omhoog zitten, dus zit min of meer aan de kant van de stalhouder, maar ben geen pensionhouder.

Ik denk dat er nog wat anders speelt in vergelijking met 11 jaar (of langer) geleden.
'We' zijn niet meer gewend om fac-to-face te praten. Zelfs bellen doen we niet meer, we sturen een appje, als we dat al doen, als we wensen hebben.

Ik denk dat iemand in persoon aanspreken om wat te bespreken, zeker als dat iets is dat je anders zou willen als klant, een steeds grotere drempel wordt als je hele dagelijkse communicatie uit WA begint te bestaan.
'De jeugd van tegenwoordig' heeft weer dezelfde bel-angst als mijn oma uit 1898. Ik vermoed dat daar ook gewoon, in ieder geval een deel, van het 'waarom vragen ze het gewoon niet/waarom komen ze niet bij mij als ze iets willen' vandaan komt.

En ook een deel van het anoniem plaatsen op FB. Je kunt je overal achter je toetsenbord verschuilen, en dat doe je dus ook. Vooral jezelf niet bloot geven, want dan moet je écht gaan praten :D

Ik overdrijf (een beetje), dat snap je :+

Wat ik overigens een oplossing zou vinden, is 1x per maand of zo even een 'stalvergadering' houden. Koffie met koek erbij, misschien meteen even gezamlijk de zadelkamer uitspitten/opruimen en gewoon even een rondje: heeft iemand nog wat? Hoeft zeker niet iedereen altijd bij te zijn, maar regelmatig even een groepsgevoel/groepoverlegje lijkt mij de sfeer, zeker op wat grotere stallen, bevorderen. Valt het op dat iemand daar nóóit bij is, dan is dat ook een signaal trouwens.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:49

Ik snap beide kanten.
Als pensionhouder wil je weten met wie je te maken hebt.
Ze staat nu in eigen beheer maar de 2 pensionstalling waar ik gestaan had, deden wel wat onderzoek. Hadden ze twijfels dan werd het bij andere pensionklanten nagevraagd.
Een stal verzuimde dat 1x en hadden we een persoon op stal die je echt niet wilde hebben ( had achteraf een valse naam opgegeven. Maar voor bekende met haar wel duidelijk, penionhouder niet).

Aan de andere kant ook wel klanten benadeeld zien worden omdat ze wat anders wilde voor hun paard. Onder het mom, ach gaat toch weg.
Minder voeren, slechtste pluk van de baal kon daar wel in stal.
Anderzijds waren ze dan weer niet moeilijk met de opzeg termijn. Want hun hadden dan ook weer de ervaring dat de kantjes eraf werden gelopen als ze opgezegd hadden.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:06

Ik reageer puur op de eerste post. (Rest nog niet gelezen).

Ik denk ja, uit angst voor gedoe!

Ik ben stafmedewerker. En heb op verschillende stallen gewerkt. Mijn oude werk was horror. Als die eigenaar te horen kreeg dat je zoekende was. Dan werd je paard minder gestrooid, minder gevoerd. Eigenaar werd weggepest.
Ik heb mensen zien weggaan met heeeel veel gedoe. Met behulp van derden omdat paspoort of spullen niet meegegeven werden.

Waar ik nu werk is een wereld van verschil. Geen opzegtermijn. Wil je weg? Prima! Wij helpen laden, zelfs paard wegbrengen. Wensen je t allerbeste! Heeeel ander volk!
(Zowieso heel andere stal. Ruim gestrooid, voldoende hooi, veel buiten).

Maar ja, ik denk dus idd angst! En dat begrijp ik wel als je 1x zo'n horrorverhalen hoort.

De stal waar ik nu werk hanteerd een wachtlijst. Dus wij reageren zowieso niet op oproepen op stalling gezocht. Dus daar kan ik niet over meepraten.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:12

Team_Sublime schreef:
edit : maar paard slechter verzorgen omdat een klant weggaat. het gaat er bij mij niet in, ik ben wellicht wat naief want kan mij gewoon niet voorstellen dat een beestje de dupe moet zijn, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en ik vind het echt bijzonder dat dit dan toch gebeurd. en vooral heel erg jammer als dit dan bijdraagt in klanten die minder durven te zeggen uit angst voor dit ;( ( en daarmee eigenlijk dus ook dat wantrouwen van stalhouders richting klanten groeit, vanwege de rotte appels)

Dit gebeurt dus wel op stallen.. Zo sneu voor de beesjes..
Heb t meermaals gezien op m'n oude werk.
Er gaat zelfs 1 verhaal dusdanig extreem dat er politie aan te pas kwam.

Oude werk maakte mijn huidige werk altijd zwart tegenover de klanten daar. Altijd zandkoliek. Gaan er veel dood. Accomodatie is kak. Eigenaren zijn boeren.

T leuke is.. Klanten die daar gestaan hebben staan nu waar ik nu werk. En zijn 100% tevreden :Y)

En nee.. bijna nooit koliek. Eigenaren zijn meedenkend in zoverre redelijk is. Boeren, ja enigsinds, maar betere paardenmensen dan de andere stal. _/-\o_