Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Holis18

Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:28

Mijn 2,5 jarige quarter is wat schraal. Ze krijgen gewoon onbeperkt hooi, dus daar kan ik niks aan veranderen.

Ze krijgt dagelijks bijgevoerd:
1 schep lucerne brok
1,5 schep hartog digest (is een ruwvoermix)
1 bekertje balancer
En wat lijnzaadolie

Ik wil haar eigenlijk gewoon een basisbrok bijvoeren waar ze een beetje van aankomt. Maar welke?

Opzich is ze nu heel fijn met trainen, ze is lekker actief maar zeker niet te heet. Dit wil ik ook zo houden, ik wil niet dat ze opeens veelste veel energie heeft.

Ideetjes zijn welkom!

Lindsey_99

Re: Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:35

Op zich is het voldoende wat ze krijgt. Basisbrok is alleen maar veel suiker+zetmeel en dat zou ik mooi laten staan in de winkel. Jong paard van 2,5 jaar hoeft niet 'vol' te zijn, die is nog volop in de groei.
Is het hooi getest? Want dat is de basis en zou op zich voldoende voedingswaarde moeten zijn.
Maar pas 2,5 jaar, en wat train je dan met het paard? Dat is toch niet meer dan 'spelenderwijs' hoop ik.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:38

Lindsey_99 schreef:
Op zich is het voldoende wat ze krijgt. Basisbrok is alleen maar veel suiker+zetmeel en dat zou ik mooi laten staan in de winkel. Jong paard van 2,5 jaar hoeft niet 'vol' te zijn, die is nog volop in de groei.
Is het hooi getest? Want dat is de basis en zou op zich voldoende voedingswaarde moeten zijn.
Maar pas 2,5 jaar, en wat train je dan met het paard? Dat is toch niet meer dan 'spelenderwijs' hoop ik.

Ik doe 3 of 4 keer per week een halfuurtje grondwerk of wandelen in het bos. Niks dat ik doe is belastend en ze vind het allemaal super leuk! Ik werk idd met R+

In de zomer was ze echt mooi vol, echt een “echte” quarter! Ik wil haar het liefste weer zo krijgen. Zeker omdat het nu eigenlijk helemaal niet zo koud is, ben ik een beetje bang dat ze in de echte winter echt mager wordt ipv wat schraal.
Laatst bijgewerkt door Holis18 op 30-10-24 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:39

Een basisbrok is prima voer die suikers en zetmelen kunnen ze prima hebben als je er geen kilo's van voert :j
Maar, als je kwalitatief goed en rijk ruwvoer geeft heeft je paard niet veel krachtvoer nodig met weinig arbeidsintensief werk.

Ik gok zo dat je ruwvoer te arm is.
Is je paard echt schraal of mager? Wat schraal kan prima door groei komen namelijk, maar ook dan; voer rijk ruwvoer.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:41

Cioccolato schreef:
Een basisbrok is prima voer die suikers en zetmelen kunnen ze prima hebben als je er geen kilo's van voert :j
Maar, als je kwalitatief goed en rijk ruwvoer geeft heeft je paard niet veel krachtvoer nodig met weinig arbeidsintensief werk.

Ik gok zo dat je ruwvoer te arm is.
Is je paard echt schraal of mager? Wat schraal kan prima door groei komen namelijk, maar ook dan; voer rijk ruwvoer.

Ze is schraal, maar pas sinds de herfst. Wat dus betekend dat ze is afgevallen. Daarom ben ik een beetje bang voor de echte winter

Aan het ruwvoer kan ik niks veranderen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:42

Ruwvoer is de basis, die moet goed zijn. Ga dat eens testen, dan weet je waar je mee begint

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:43

Cioccolato schreef:
Ruwvoer is de basis, die moet goed zijn. Ga dat eens testen, dan weet je waar je mee begint

Dat komt van stal, ik kan daar niks aan veranderen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:50

Je mag altijd in gesprek. Kopen ze het? 1 partij? Is het van eigen land?
Je kan een analyse doen of af en toe een analyse, die je zelf betaald als de stal niet wil, dan heb je een idee wat je nu voert.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:52

Ik kan misschien wel een analyse doen maar ik kan sowieso niks veranderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:55

Als je een analyse doet, weet je wat je moet aanvullen.
Vermoedelijk eiwit, maar dat weet je pas als je test.
Eiwit aanvullen kan simpel met bv een grasbrok, esparcette, meer luzerne, erwtenlysaat, etc etc.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:02

Ibbel schreef:
Als je een analyse doet, weet je wat je moet aanvullen.
Vermoedelijk eiwit, maar dat weet je pas als je test.
Eiwit aanvullen kan simpel met bv een grasbrok, esparcette, meer luzerne, erwtenlysaat, etc etc.

Ze krijgen gewoon hooi wat eigenlijk alle stallen laten leveren in deze omgeving. Eiwit zou ze genoeg van moeten krijgen, ze krijgt namelijk al 1kg lucerne brok bijgevoerd. Maar misschien wel..?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:06

Misschien zit er wel 0 eiwit in je hooi.. geen idee als je echt niks weet van je ruwvoer.

Als je dan brok wil voeren kun je ook kijken naar lucerne brok, merriebrok, jonge paarden brok

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:08

Cioccolato schreef:
Misschien zit er wel 0 eiwit in je hooi.. geen idee als je echt niks weet van je ruwvoer.

Als je dan brok wil voeren kun je ook kijken naar lucerne brok, merriebrok, jonge paarden brok

In mijn openingspost staat het idd al: ze krijgt al 1kg lucerne brok per dag gevoerd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:27

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd? En is de juiste hoeveelheid gebruikt?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:29

Wij doen altijd mestonderzoek en die is gewoon altijd op tijd gedaan. Daar komt ook altijd uit dat ze geen wormen hebben. In december ontwormen we wel tegen horzeleitjes

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:34

Jonge paarden kunnen eigenlijk niet alleen op mestonderzoek worden beoordeeld, zeker in groepsstalling. Ik zou wel ontwormen.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:35

senna21 schreef:
Jonge paarden kunnen eigenlijk niet alleen op mestonderzoek worden beoordeeld, zeker in groepsstalling. Ik zou wel ontwormen.

Waarom niet?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:37

Omdat mestonderzoek niet altijd een besmetting zichtbaar maakt. Bijna alle (jonge) paarden hebben wormen bij zich.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:44

Ik vind Masters Omega Plus een fijne brok om extra te voeren voor de vetten en eiwitten.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:45

Is het vet dat je vindt dat hij mist? Ik hou mijn 2.5 jarige bewust enigzins schraal (in de zin dat ze alleen ruwvoer en een balancer krijgt) omdat ik niet wil dat ze sneller groeit dan de natuur in gedachten heeft. Heb je een foto van hem zodat we mee kunnen denken?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:45

Oke, in december moet ik sowieso ontwormen tegen horzeleitjes dus dat kan ik een paar weken eerder doen en dan gelijk vragen wat onze dierenarts aanraad!

Maar voor nu, zal ik haar gewoon een jonge paarden brok bij gaan voeren? Gewoon opbouwen tot een halve schep en kijken of ze wat aankomt?

Ik heb liever dat mijn paarden een beetje een vetreserve hebben voor de winter, en op dit moment heeft ze echt de ribben zichtbaar

Of welk voer raden jullie aan?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:56

Ik zou lucerne brok doen, of kijken wat de ingredienten van Masters Omega zijn. Iets wat laag in suiker en calcium is (aangezien je lucernebrok bijvoert en daar waarschijnlijk wat meer calcium inzit). Of een lijnzaadbrok of iets in die trant.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:00

Havens draversbrok. Daar doen puberpaarden het goed op. En dan ook echt wat kilo's per dag geven.

Balancer voor schrale opfokdieren zou ik zelf niet doen. Dat is meer voor dikke pownies.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:02

Dees schreef:
Havens draversbrok. Daar doen puberpaarden het goed op. En dan ook echt wat kilo's per dag geven.

Balancer voor schrale opfokdieren zou ik zelf niet doen. Dat is meer voor dikke pownies.

Balancer is in mijn ogen niet perse voor dikke ponys, ik geef het gewoon zodat ze geen tekorten krijgen. Dit is echt maar een bekertje per dag, als supplement eigenlijk.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:04