Scheren maar niet kort? Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Scheren maar niet kort? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 19:53

Hallo allemaal.
Ik heb mijn paard vorig jaar al eens geschoren maar ik vind 3 mm eigenlijk niet zo heel mooi (ik vind het te kort) dus wilde ik het dit jaar eerst laten maar hij zweet toch wel erg met het rijden. Nu zit ik erover te denken of ik hem wel wat korter kan scheren maar dan iets van 1 cm haar of zo erop kan houden.

Ik heb wel opzetkammen maar hoor hier nooit iemand over. Zijn er tips om dus je paard wel te scheren maar niet zo enorm kort??

Ik begrijp dat ik het dan misschien vaker moet bijhouden maar dat is geen probleem.

Suzanne F.

Re: Scheren maar niet kort? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:04

Ik heb het vroeger weleens geprobeerd maar dat werd snel happerig. En voor de grote scheermachines zijn er zover ik weet geen opzetkammen. Met een tondeuse een heel paard doen gaat niet lukken denk ik, dan stopt hij er halverwege mee.
Je kan wel een iets langer mes zetten op je grote scheermachine, dat zou kunnen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 20:07

Ik zou wel graag een beetje een strak resultaat willen natuurlijk. Ik heb een heiniger opal liggen met opzetkammen maar die heb ik dus nog niet geprobeerd.
Daar kun je wel een heel paard mee scheren in principe. Misschien dan eens kijken of ik daar langere messen op kan zetten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:11

Of je probeert met die opzetkam. Is het lelijk zie je dat al snel en scheer je hem daar kort over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:16

Kan je daar een heel paard mee scheren? Loopt hij dan niet warm? Ik dacht dat het meer een opscheertondeuse was. De standaard messen zijn 3 mm. Ik denk dat 10 mm echt te lang is. Je zou 5 mm kunnen proberen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 20:21

DuoPenotti schreef:
Of je probeert met die opzetkam. Is het lelijk zie je dat al snel en scheer je hem daar kort over.

Ja dat is waar. Kan het inderdaad proberen maar dacht als anderen al zeker weten dat dat lelijk wordt dan hoef ik het niet te proberen :D

@Susanne F. Ja dat lukt wel. Ligt ook een beetje aan de vacht van het paard vermoed ik. En ik heb olie die ook de messen weer koelt of zo. Ik heb mijn eigen paard met deze nog nooit helemaal gedaan trouwens maar een stalgenoot heeft hem vorig jaar van me geleend en haar paard er helemaal mee gedaan. Toen hadden we wel zo’n extra breed mes erop gezet. Dat maakt wel uit natuurlijk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:27

Het is bijna niet te doen om netjes langer te scheren, niet met een opzetkam iig omdat de haren daar nooit strak en gelijk inliggen. Je zou met de haren mee kunnen scheren maar okk daar krijg je niet een strak resultaat mee. Je hebt voor de opal wel scheerkoppen die wat langer scheren

https://transgroom.com/nl/show-tech-sch ... gJx7_D_BwE

Bijvoorbeeld deze, die scheer op bijna 1 cm. Dit is ook een wijde scheerkop dus pakt wat meer oppervlakte mee. Of hij echt geschikt is voor een paardenvacht durf ik niet goed te zeggen, ik weet ook niet wat voor vacht je paard heeft/ras, een fijne vacht zou hij wel door komen

https://transgroom.com/nl/show-tech-sch ... gJx7_D_BwE

Deze is smaller maar zou door een dikkere vacht moeten komen
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 29-10-24 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:31

Suzanne F. schreef:
Ik heb het vroeger weleens geprobeerd maar dat werd snel happerig. En voor de grote scheermachines zijn er zover ik weet geen opzetkammen. Met een tondeuse een heel paard doen gaat niet lukken denk ik, dan stopt hij er halverwege mee.
Je kan wel een iets langer mes zetten op je grote scheermachine, dat zou kunnen.

Hier thans 2 paarden volledig geschoren met een trimmachinetje. Dat ging heel goed.
Wel zonder opzetkammen dus op 3mm.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:34

Ik heb een stukje hals/borst met de Sectolin tondeuse met opzetkam gedaan. Is wel heel netjes strak geworden, maar kostte ook wel even wat tijd. Denk dat ik er meer ook mee kan doen, maar een heel paard zou ik wel echt in etappes doen denk ik omdat het best een monsterklus is. Maar ik wilde inderdaad ook niet kaal kaal, alleen ik heb het bij het kleine stukje borst gehouden omdat dat nu nog voldoende was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:35

Wat ik wel eens doe als ik niet té kort wil scheren is met de haren mee scheren ipv -zoals normaal- er tegen in.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:46

Er zijn genoeg tondeuses waarmee je makkelijk een heel paard kan scheren. Hele fijne is de heiniger saphir of opal. Maar een prijsgunstigere is de moser max 45 ook fijn ding en kan heel paard mee.

Op beide tondeuses kan je gewoon een scheerkop snap on zetten van verschillende merken en dan kan je rustig een langere nemen.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/verz ... =100949.18

Hier heb je scheerkopjes tot 9 mm. Dus hoef je niet met opzetkammen. Dat werkt niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:49

Een jachtpatroon is ook een optie.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 21:08

Dankjewel voor de tips met de kop van 9.6 mm

Hij heeft een hele fijne vacht. Is een zangersheide paard dus dat gaat wel goed komen met de Opal.

Heb vorig jaar eerst een jachtpatroon geschoren gehad dat gaf zoveel kleurverschil bij hem. Dat vond ik echt geen gezicht. Ik geinde al dat als ik vlekken had geschoren ik een bonte zou hebben.
Toen wilde ik hem dus alsnog helemaal gaan doen maar gaf dus halverwege ineens mijn mes het op. Waarschijnlijk omdat ik die dus had uitgeleend aan mijn stalgenoot die er haar hele paard mee gedaan had die wel een dichte vacht heeft (halve tinker) en het mes dus toch te bot was geworden. Omdat hij er toen echt helemaaaaal idioot uit zag had ik even een professional ingeschakeld. Toen dus echt kort kort wat op zich heel fijn was hoor maar wat ik gewoon niet zo mooi vind.

Ach ja waar je je druk over kan maken hè :D
Maarrrr dan denk ik dat ik die van 9.6 eens bestel en dat dit jaar maar eens probeer +:)+

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:34

Let bij het bestellen van langere messen wel op dat ze nog steeds “ fijn “ zijn.
Langere messen hebben vaak minder tanden en geven dan sneller een grover scheerresultaat.
Ze zijn hierdoor ook niet voor elke vacht geschikt.
Let dus goed op dat ze wel hetzelfde aantal tanden hebben als de kortere messen.

Een grovere vacht met langere messen scheren geeft vaak een mooier resultaat dan een zacht dons - vachtje zeg maar zoals je bij de meeste warmbloeden ziet.
Succes! :-)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 23:03

HorseChica schreef:
Let bij het bestellen van langere messen wel op dat ze nog steeds “ fijn “ zijn.
Langere messen hebben vaak minder tanden en geven dan sneller een grover scheerresultaat.
Let dus goed op dat ze wel hetzelfde aantal tanden hebben als de kortere messen.

Een grovere vacht met langere messen scheren geeft vaak een mooier resultaat dan een zacht dons - vachtje zeg maar zoals je bij de meeste warmbloeden ziet.

Dankjewel. Die uit de link lijkt me fijn genoeg voor zover ik het kan beoordelen hoor.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 00:04

Melzazu schreef:
HorseChica schreef:

Dankjewel. Die uit de link lijkt me fijn genoeg voor zover ik het kan beoordelen hoor.

Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Ik scheer veel , maar met Engelse machines en een heel ander type messen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:29

Ik heb een 5 en 9 mm mes om dezelfde reden als jij aangaf voor op mijn heiniger maar mijn paard krijg ik er niet netjes mee geschoten. Haar vacht is er echt te fijn voor.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 08:50

Ik heb in ieder geval besteld. Een extra brede en de normale breedte. Beide zijn met fijne randen. Ik zal nog laten weten of het een beetje is gelukt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:53

Ja fijn als je het laat weten.
Ik scheer niet. Maar ze zitten dit jaar in zo'n beren vacht dat ik een racestreep misschien zou overwegen. Maar gemilimeterd tegenover de rest is ook zo lelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:04

Melzazu schreef:
Ik heb in ieder geval besteld. Een extra brede en de normale breedte. Beide zijn met fijne randen. Ik zal nog laten weten of het een beetje is gelukt.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:57

Ik heb laatst m’n haf met een aesculap favorita met kop 3mm gedaan. Ik vond dat hij aardig warm werd. Halverwege op de billen waar de vacht nog weer dikker is dan de rest, hield de eerste 3mm kop ermee op en heb ik tweede apparaat gepakt en nieuwe 3mm erop gezet.
Hiermee heb ik af kunnen maken. Ik vond het resultaat niet denderend. Toch wat streperig, moet wel eerlijk zeggen dat ik niet gewassen heb oid voor ik begon.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:41

Ik heb een opzetstuk op mijn scheermachine, de vacht wordt daardoor tot ongeveer 1 centimeter geschoren. Dit ook omdat ik 3mm te kort vond en m'n tinker staat 24/7 buiten, dus vond het anders ook te koud. Vooral op de buik krijg ik strepen, op de hals en kont wat minder maar ze doet het er maar mee :') Na 2 weekjes zie je daar ook niks meer van.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:48

mellamoshan schreef:
Ik heb laatst m’n haf met een aesculap favorita met kop 3mm gedaan. Ik vond dat hij aardig warm werd. Halverwege op de billen waar de vacht nog weer dikker is dan de rest, hield de eerste 3mm kop ermee op en heb ik tweede apparaat gepakt en nieuwe 3mm erop gezet.
Hiermee heb ik af kunnen maken. Ik vond het resultaat niet denderend. Toch wat streperig, moet wel eerlijk zeggen dat ik niet gewassen heb oid voor ik begon.

Heb je tussendoor ge-olied?
Dat is wel heel belangrijk, ook tussendoor even de haren met een scheerkwast tussen de scheerkop wegborstelen. Elke 5 minuten een paar druppels olie.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 22:16

DuoPenotti schreef:
Ja fijn als je het laat weten.
Ik scheer niet. Maar ze zitten dit jaar in zo'n beren vacht dat ik een racestreep misschien zou overwegen. Maar gemilimeterd tegenover de rest is ook zo lelijk.

Nou dat vond ik dus vorig jaar ook niet zo mooi staan. Ik heb wel een foto ervan via pb eventueel mocht je willen lachen :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 22:17

Suzanne F. schreef:
Melzazu schreef:

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

Ik ook whaha.
Als het goed is komen de messen morgen. Dan zal ik dit weekend eens mijn best gaan doen.