Stukje afgebroken aan voorhoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChiaraP

Stukje afgebroken aan voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 12:17

Dag Bokkkers,

Gisterenavond toen ik mijn jaarling ging voeren, zag ik dat er een stukje loshing aan haar voorhoef.
Ik heb het loshangende stukje eraf gehaald en meteen foto's naar mijn hoefsmid gestuurd. Hij zei dat ik me geen zorgen moeten maken en dat hij dinsdagavond wel even langs komt. Toch zou ik graag willen weten wat de oorzaak hiervan kan zijn? :? Normaal wordt ze om de 8 weken bekapt; laatste bekapbeurt is nu zo'n 6 weken geleden.

Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog even een foto van haar rechtervoorhoef:

Afbeelding

hagelslag

Re: Stukje afgebroken aan voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:19

Ik vind haar extreem stijl staan.
Dus geen wonder dat er aan de voorkant een stuk afbreekt.
Ik ben best benieuwd naar de onderkant van de hoef.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:21

hagelslag schreef:

Hier ga ik in mee.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:22

hagelslag schreef:

Dat viel mij idd ook meteen op, dat ze heel stijl staat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:25

Dit stuk had er al lang af gemogen en daarom is het afgebroken. Ik sluit me bij mijn voorgangers. Een goede correcte bekapping kan dit paardje wel gebruiken..

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 12:37

Bedankt! Ik leg het dinsdag voor aan de smid.
Dit is een foto van de hoef langs de onderkant
Afbeelding

Bij de laatste kapbeurt had de smid mij aangeraden iets langer tussen de beurten te laten omdat hij nu telkens bijna geen werk had als hij kwam vond hij...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:48

Is het een natuurlijke bekapper?
Of een gewone hoefsmid?
Ik vind de straal best samen geknepen en de hiel toch wel wat lang

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 12:56

Bedankt voor je reactie hageslag! Ik vertrouw momenteel volledig op de smid omdat mijn kennis van standen etc. niet zo goed is eerlijk gezegd... dus alle feedback is zeker welkom. Het is een gewone hoefsmid. Hij heeft vorige keer niets vande straal afgehaald

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:02

Als je hier nu een goede bekapper/hoefsmid bijhaalt, heb je enige kans dat de hoeven nog gecorrigeerd kunnen worden, omdat ze nog jong is.

Heb je deze hoefsmid altijd gehad? Aangezien alle 4 de hoeven even stijl lijken te zijn?
Laatst bijgewerkt door Polar op 20-09-24 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:03

Ik denk dat je je over de scheur op zich inderdaad niet persé zorgen hoeft te maken, maar wel de oorzaak ervan, de slechte hoefstand. Ik zou er persoonlijk een goede bekapper bij halen en zelf ook wat meer kennis over hoeven opdoen, zeker als deze smid aangeeft er niet veel werk aan te hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:11

Als ik de onderkant zie is het gewoon de lengte van de hoef waarom het is afgebroken, ook ik vind haar heel stijl staan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:16

hagelslag schreef:
Is het een natuurlijke bekapper?
Of een gewone hoefsmid?
Ik vind de straal best samen geknepen en de hiel toch wel wat lang

Uit ervaring van mijn 1,5 jarige Fjord die op zijn achtervoet ook zo stond. Die lengte en voetstand maakt straal stimulatie nihil, gevolg is dat de hele verende achterkant van de voet wegvlucht en je van die oncomfortabele knijpvoetjes krijgt. Mijn jonkie had ook nog eens veel uren zonder bewegingskans, dat maakte het dubbel prijs..

Ik denk dat een correcte smid of bekappper bij dit paard een hoop comfort kan bereiken TS.
Er zijn voor jouw eigen kennis en comfort met betrekking tot de hoeven en "wat is dit wat ik zie" hele leuke laagdrempelige cursussen te volgen! Niet dat je dan direct zelf moet gaan bekappen, maar gewoon omdat het fijn is om er wat van te weten!

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 13:37

Polar schreef:
Als je hier nu een goede bekapper/hoefsmid bijhaalt, heb je enige kans dat de hoeven nog gecorrigeerd kunnen worden, omdat ze nog jong is.

Heb je deze hoefsmid altijd gehad? Aangezien alle 4 de hoeven even stijl lijken te zijn?

Ik heb idd deze hoefsmid altijd gehad omdat hij in de regio bekend staat als een goede bekapper...
Ik heb net ook even snel een standfoto proberen maken zodat je alle 4 de hoeven tegelijk ziet. Let wel, ze staat hier op matten en aangezien op het weiland hiernaast een loonwerker met tractor aan de slag is, was stilstaan een hele opdracht :+

Afbeelding

Afbeelding

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 13:39

JudithGigi schreef:
Ik denk dat je je over de scheur op zich inderdaad niet persé zorgen hoeft te maken, maar wel de oorzaak ervan, de slechte hoefstand. Ik zou er persoonlijk een goede bekapper bij halen en zelf ook wat meer kennis over hoeven opdoen, zeker als deze smid aangeeft er niet veel werk aan te hebben.

Volgens hem kon hij er elke keer als hij kwam amper iets afhalen, dus daarom had hij voorgesteld 2 weekjes extra te wachten...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:42

Deze foto geeft wel een heel ander beeld qua stijlheid zeg!
Je ziet wel duidelijk dat alle hoeven te lang zijn.

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 13:49

Polar schreef:
Deze foto geeft wel een heel ander beeld qua stijlheid zeg!
Je ziet wel duidelijk dat alle hoeven te lang zijn.

Lijkt me dat door de hoek van mijn camera de vorige foto's misschien inderdaad een ietwat vertekend beeld hebben gegeven... Neemt niet weg dat het afgebroken stuk niet hoort, en dus 8 weken misschien toch te lang is tussen de bekapbeurten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:53

In de zomer groeien ze vaak ook wel harder.
En volgens mijn smid dit jaar ook echt veel. Want ze had er nu meer die ineens een groeispurt hadden.
Zij kwam hier nu ook een weekje later als normaal door de vakantie. En mijn ruin had ook wat stukjes uit de hoef. Terwijl hij dat anders nooit heeft.
Kon ook echt een stuk af en nu is het weer mooi.
Dus ook die van jou komt wel goed na een bekapbeurtje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:53

ChiaraP schreef:
[ Afbeelding ]

Bij de laatste kapbeurt had de smid mij aangeraden iets langer tussen de beurten te laten omdat hij nu telkens bijna geen werk had als hij kwam vond hij...

Die hoeven zijn gewoon te lang. Dat steunt dan op de wand. Die was al veel eerder aan een goede bekap beurd toe.
In de zomer groeien de hoeven veel sneller en moeten ze om de 6 a 7 weken bekapt worden.

Staart mag ook wel een stuk af...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:00

Als de hoeven er na 1 jaar al zo uit zien... Ik zou een andere bekapper zoeken!

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 14:02

DuoPenotti schreef:
In de zomer groeien ze vaak ook wel harder.
En volgens mijn smid dit jaar ook echt veel. Want ze had er nu meer die ineens een groeispurt hadden.
Zij kwam hier nu ook een weekje later als normaal door de vakantie. En mijn ruin had ook wat stukjes uit de hoef. Terwijl hij dat anders nooit heeft.
Kon ook echt een stuk af en nu is het weer mooi.
Dus ook die van jou komt wel goed na een bekapbeurtje.

Bedankt voor je reactie DuoPenotti! Tijdens de zomermaanden dan toch maar de 6 weken blijven aanhouden. Zal de smid vermoed ik dan zelf ook wel aanraden als hij nu dinsdag komt en de groei ziet :)

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 14:04

Macs schreef:
Als de hoeven er na 1 jaar al zo uit zien... Ik zou een andere bekapper zoeken!

Hoi Macs,
Ik heb verder in het topic andere foto's geplaatst waarop de stand beter te zien is van alle 4 de hoeven. Vind je haar hierop ook nog zo slecht staan?

Afbeelding

Afbeelding

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 14:05

Popstra schreef:
ChiaraP schreef:
[ Afbeelding ]

Die hoeven zijn gewoon te lang. Dat steunt dan op de wand. Die was al veel eerder aan een goede bekap beurd toe.
In de zomer groeien de hoeven veel sneller en moeten ze om de 6 a 7 weken bekapt worden.

Staart mag ook wel een stuk af...

Bedankt voor je reactie Popstra, smid komt dinsdag en zullen uiteraard vanaf nu dan maar 6 weken aanhouden :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:47

Ik zou je toch ook aanraden om zelf wat basiskennis over hoeven op te doen, dat je in ieder geval herkent wat een goede en minder ideale stand is. Dat kan je veel ellende schelen is mijn ervaring!

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 14:53

JudithGigi schreef:
Ik zou je toch ook aanraden om zelf wat basiskennis over hoeven op te doen, dat je in ieder geval herkent wat een goede en minder ideale stand is. Dat kan je veel ellende schelen is mijn ervaring!

Bedankt JudithGigi, ga ik zeker doen! Zij en haar weidemaatje zijn mijn eerste eigen pony's (aan huis), dus er valt zeker nog veel te leren. Ik heb me het afgelopen jaar verdiept in voeding, ontworming en weidebeheer etc. dus hoefverzorging is nu een goede volgende op het lijstje :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:55

Dat zou ook mijn voorstel zijn. Fijn dat je je zo in wil zetten voor je pony's! <3