Poortgreep zonder veer? (Ontsnappende shet)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chovi

Poortgreep zonder veer? (Ontsnappende shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 11:53

Hoi,

Ik heb een Shetlander die, ondanks de stroom, gewoon onder de draden door blijft kruipen. Hang ik er genoeg boven elkaar, dan kruipt ze onder de draad van de poort omdat er natuurlijk een veer in die poortgrepen zit die meegeeft.

Daarom ben ik op zoek naar poortgrepen zonder veer of rek, zodat ook die draden gewoon strak genoeg blijven staan. Helaas vind ik ze niet direct.

Iemand ervaring mee? Die weet waar ik zulke poortgrepen kan bestellen? Of een andere oplossing?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:07

Wij halen de veer er gewoon vanaf, dan heb je een handgreep zonder veer. De draad rechtstreeks aan het oogje van de greep vastmaken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:04

Paardenfann4 schreef:
Wij halen de veer er gewoon vanaf, dan heb je een handgreep zonder veer. De draad rechtstreeks aan het oogje van de greep vastmaken.

De veer zit toch ‘in’ het handvat? De handvatten die ik ken, als je daar de veer los maakt dan krijg je de draad ook niet meer vast.

TS: Evt een ander soort haakje? Wij hebben op een paar plekken een ijzeren oogje met een haak eraan. Weet niet hoe het heet :7

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:11

Een stukje veer in de poortgreep zelf heb je nodig wil je het draad/koord/lint strak houden. Zit dat er niet in dan moet je het heel strak spannen allemaal en dan kost het flink moeite om je poortgreep dicht te krijgen. Waarschijnlijk zitten je draden niet voldoende op spanning nu dat de shet erdoorheen kan drukken. Soms is een kleine spanner ertussen al voldoende om alles strak te houden. Of een extra lagere draad spannen waar ze niet onderdoor kan?

Ik heb softgrip poortgrepen van Gallagher, zit ook iets veer in de greep zelf, erbuiten niet maar daar kunnen de kleintjes echt niet doorheen duwen. Ja als er niet voldoende stroom opstaat of we het apparaat per ongeluk vergeten aan te doen dan wordt het een spelletje maar anders blijven ze er wel af.

Chovi

Re: Poortgreep zonder veer? (Ontsnappende shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 01:52

Bedankt allemaal!

Ik heb echt grepen waar de veer helemaal uitgetrokken is, ze doet dus echt haar best wel

Heb gekeken naar poortgrepen die extra bestendig zijn tegen trekkracht, met een interne veer. Ga die een keertje proberen dan!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 07:16

Misschien de stroom ook controleren? Klinkt alsof de huidige stroomsterkte niet genoeg effect om je pony tegen te houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 07:32

Begrijp ik verkeerd wat je nodig hebt? Want wij hebben alleen maar grepen zonder veer en zijn heel makkelijk te krijgen ook. Gewoon bij de welkoop al bijvoorbeeld?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 08:07

MyWishMax schreef:
Begrijp ik verkeerd wat je nodig hebt? Want wij hebben alleen maar grepen zonder veer en zijn heel makkelijk te krijgen ook. Gewoon bij de welkoop al bijvoorbeeld?

in het handvat zit een veer. En daar maak je de draad/lint aanvast
En beetje per merk verschillend hoe goed die uitrekt.
Dus niet zo'n losse veer die je ook wel eens ziet.

Maar als ze telkens onder het draad door blijft gaan zodanig dat de veer uitrekt, dan zou ik eerder eens wat stroomdraden in haar manen vlechten die ook in contact staan met haar huid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 08:42

In onze poortgrepen zit echt zo goed als geen rek. Volgens mij rekt het lint meer als de greep zelf, is soms echt kracht zetten om het vast te krijgen haha.
Misschien zit daar dus ook nog verschil in? De hoeveelheid rek?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:06

Ja is echt per merk wel verschillend hoe gemakkelijk je die veer op kunt rekken.
Maar weet zo ook niet welke hier de stugste is, heb ze hier niet echt op strak staan

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:33

Ik heb deze: https://www.agrishop.nl/voordeelset-5x- ... -haak.html

En ik lees nu dat er een veer in zit, ik dacht werkelijk dat ze zonder veer waren. Dus ze zijn in ieder geval goed stug.

Heb je wel eens gezien hoe ze er onderdoor kruipt? Anders zou ik dat eens proberen te filmen. Dan heb je meer informatie om eventuele aanpassingen te doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 14:17

Span de draden zodanig op dat de veer van het handvat al flink uitgerekt is. Dan hou je alleen nog een klein beetje vering over om nog net je handvat los te kunnen maken, maar kan de shet het niet verder oprekken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 15:30

Ik zou denk ik even wat antennes in haar manen vlechten of aan het halster maken.

Zodat ze een fikse knal van de stroom krijgt. Is het daarna vast weer veilig en rustig

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 15:41

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 17:14

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:49

GDG schreef:
Ir111 schreef:
https://www.kramer.nl/Stallen/Weide-omh ... rtgreepset

Deze zijn zonder veer. Kan ze zo snel niet los vinden. Maar t bestaat dus. :)

Ik zie dat er niet bijstaan, hoe weet jij dat ze zonder veer zijn?

Omdat ik m zelf heb. :D ik zal morgen een foto plaatsen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:00

Die greep is zonder veer omdat het koord flexibel is, dus in de greep geen veer meer nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:04

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:45

Staat je Shet alleen? Zo ja, paard(je) erbij, want dan is hij waarschijnlijk gewoon eenzaam.

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 18:07

Bedankt allemaal!

De shet staat niet alleen, ze staan met 4 (nog een shet/welsh en 2 paarden.
Ze ontsnapt gewoon omdat ze het gras groener vindt aan de andere kant, maar het is niet aan haar om aan weidebeheer te doen en ze ontsnapt op die manier ook gewoon UIT de wei…

Ik ga de stroom nogmaals controleren, maar dit is met een apparaat rechtstreeks op het net aangesloten dus ik zou denken dat dat normaal voldoende moet zijn.

Ik heb op agrishop grepen besteld met ingebouwde veer die tegen veel trekkracht bestand zijn, we zullen zien… en draadspanners heb ik ook besteld, als ik ergens nog maar denk dat de draad een beetje los zit -> aanspannen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 18:11

Hoe dik zijn haar manen /vacht?
Als ze geen stroom krijgt of maar een tikje is de beloning van het gras groter dan de tik.

Ik zou dan echt eens draad door de manen vlechten of in een boogje bovenop het halster en contact laten maken met de huid.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 18:43

Chovi schreef:
Ik ga de stroom nogmaals controleren, maar dit is met een apparaat rechtstreeks op het net aangesloten dus ik zou denken dat dat normaal voldoende moet zijn.

Ik heb op agrishop grepen besteld met ingebouwde veer die tegen veel trekkracht bestand zijn, we zullen zien… en draadspanners heb ik ook besteld, als ik ergens nog maar denk dat de draad een beetje los zit -> aanspannen

Over het algemeen ligt het niet aan het draad, en of dat strak of superstrak gespannen staat. Span je het te strak aan dan is de kans op draadbreuk groter. Ik zou eerst met bijvoorbeeld een NEONTESTER de draden nalopen, en kijken of er op het eind van de draden voldoende stroom staat.
En dan een draad extra (of 2) erbij spannen waar ze er vaker uit piept. Het kan bij breuken halverwege ergens ook helpen om verticaal wat draden te maken, bij de isolatoren. Eigenlijk wil je geen spanningsverlies aan het eind zien. En minimaal 6 kv op de draden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 18:54

Wij hebben ook een stroomapparaat direct op het huisstroom zitten.
Maarrrrr alsnog stond er niet voldoende stroom op.
Al helemaal niet doordat de aardpen in de zomer te kort was en daardoor niet in het grondwater zat.
En we hadden een paar "neukfouten" erin _O-
Toen dat opgelost was en daarna de aardpen ook nog.
Toen zat er wel genoeg stroom op

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 19:47

hagelslag schreef:
Wij hebben ook een stroomapparaat direct op het huisstroom zitten.
Maarrrrr alsnog stond er niet voldoende stroom op.
Al helemaal niet doordat de aardpen in de zomer te kort was en daardoor niet in het grondwater zat.
En we hadden een paar "neukfouten" erin _O-
Toen dat opgelost was en daarna de aardpen ook nog.
Toen zat er wel genoeg stroom op

Oh, bedankt voor de tip van de aardpen, ga ik zeker nakijken!

Ik heb een tester, zal alles nog eens nagaan en idd evt verticale draden bij spannen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:57

Ik weet niet of jullie op zandgrond zitten?
Maat wij dus wel en vroeger op Ameland hadden wij al een 4 meter lange pen.
Het voelde overdreven. Maar korter werkte niet altijd in de zomer