Vlas of stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Vlas of stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 19:17

Ik ben benieuwd waar jullie voorkeur naar uit gaat. Wij hebben 8 paarden en pony’s. Deze staan nu op stro.
Dagelijks de stallen opfrissen als ze er staan en elke week compleet leeg. In de zomer minder ivm weide seizoen.
Mest laten we elke maand afvoeren . Ik heb met wel eens verdiept in vlas. Wat zijn de voor en nadelen? Verschil qua kosten en verbruik ? En kunnen jullie dit makkelijk laten afvoeren?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:08

Gehakseld stro!
Dikkere bodem/meer volume als vlas, neemt nog meer vocht op, is wel eetbaar en ook stofarm plus wat goedkoper als vlas.

Fudge

Re: Vlas of stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:31

Hier een vlasfan :Y)
Ik heb 2 paarden, verbruik ong 30 balen per jaar. Als het weer het toelaat staan ze zomers snachts ook buiten. Je hebt veel minder afval dan met stro. Ik haal dagels mest eruit, trek de bovenste laag glad en doe er een klein beetje nieuw bij in. Ongeveer eens per 2-3 mnd haal ik de natte plek eruit en vul dan aan.
Dus weinig werk en relatief weinig afval, ik vind zelf dat je strostallen ook altijd zo ruikt. Vlasstallen ruik je niet zolang je van de natte plekken afblijft. Kan het hier bij een boer kwijt. Nadeel is dat het er minder mooi uitziet dan een vers strobed.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:05

Gebruik zelf helaas vlas, eis pensionstal. Kosten per jaar voor 1 paard incl btw 1 duizend euro. Dus onbetaalbaar met 8 paarden. Stro ken ik van werk op handelsstal, top spul alleen niet alle paarden kunnen er tegen. Stro schoner dan vlas en veel paard vriendelijker. Ik maakte op 1 ochtend altijd 15 stallen schoon met stro, inclusief paard eruit en erin. Grote kruiwagen eruit en erin per stal zodat ze altijd schoon staan en niet potten. Met vlas moet je potten of die duizend euro per paard per jaar.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:10

1000,- per jaar is gemiddeld 83,- per maand. Afhankelijk van de prijs van de geleverde vlas balen, zo’n 8-10 balen vlas per maand. Dat is niet extreem veel (natuurlijk afhankelijk van hoeveel paard buiten staat, hoe vies de stal is etc). Ik vraag me af hoeveel je dan op stro per maand gerekend had?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:18

Gehakseld stro vind ik persoonlijk fijner dan vlas of stro.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:23

Gehakseld stro. Twee keer daags mest er uit, wekelijks de natte plekken er uit, het nog schone stro als onderlaag en een nieuw pak er in. Halverwege de week gaat er nog een half pak per stal in. Stal helemaal leeg doe ik zelden. Kost me tien minuten per dag per stal, een keer per week een uurtje voor de natte plekken.

Op mijn werk gebruiken ze gewoon stro. Ik vind dat veel minder. Stoffig, je ruikt het ook sneller en veel meer werk van uitmesten. De stallen worden twee keer per week helemaal leeg getrokken en ondanks dagelijks mest er uit en opstrooien vind ik het snel vies.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 21:46

Gehakseld stro heb ik de mogelijkheid niet voor; ik neem af bij een vaste leverancier (hooi en stro) dit laat ik altijd in grote partijen bezorgen .
Hij heeft vlas nieuw in het assortiment en was nieuwsgierig. Onze paarden staan alleen de nacht op stal vanaf 20.00 uur en 8.00 uur er weer uit.
Stro bevalt hier goed en fijne kwaliteit, echter mocht ik met vlas beter qua besparing uitkomen gaat de voorkeur daar wel naar uit, maar denk dat het niet veel gaat schelen als ik dit zo lees.
Ik denk dat ik een aantal balen ga uit testen bij de “smerigste “‘pony die wij hebben ;)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:52

MairiMacBran schreef:
Gehakseld stro. Twee keer daags mest er uit, wekelijks de natte plekken er uit, het nog schone stro als onderlaag en een nieuw pak er in. Halverwege de week gaat er nog een half pak per stal in. Stal helemaal leeg doe ik zelden. Kost me tien minuten per dag per stal, een keer per week een uurtje voor de natte plekken.

....

Exact dit. Ik heb 2 paarden, mest op precies deze manier uit en dat bevalt fantastisch.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 21:54

Friesfanaat schreef:
MairiMacBran schreef:

....

Exact dit. Ik heb 2 paarden, mest op precies deze manier uit en dat bevalt fantastisch.

Ik heb enkel opties stro en vlas helaas

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:01

Ik had hiervoor vlas en dat werkt hetzelfde hoor. Gehakseld stro is iets goedkoper en het is wat minder glad. Ik heb twee bejaarde pony’s en die zijn wat onhandig aan het worden met opstaan en zo, ik was bang dat het lastiger voor ze zou zijn, al is het gladde er wel snel van af naarmate het viezer wordt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:25

Lianne007 schreef:
Gehakseld stro heb ik de mogelijkheid niet voor; ik neem af bij een vaste leverancier (hooi en stro) dit laat ik altijd in grote partijen bezorgen .
Hij heeft vlas nieuw in het assortiment en was nieuwsgierig. Onze paarden staan alleen de nacht op stal vanaf 20.00 uur en 8.00 uur er weer uit.
Stro bevalt hier goed en fijne kwaliteit, echter mocht ik met vlas beter qua besparing uitkomen gaat de voorkeur daar wel naar uit, maar denk dat het niet veel gaat schelen als ik dit zo lees.
Ik denk dat ik een aantal balen ga uit testen bij de “smerigste “‘pony die wij hebben ;)

Op langere termijn is vlas wel goedkoper.
Je hoeft minder bij te strooien. En je mesthoop blijft kleiner. Dus ook minder vaak af te voeren.
En voordeel, vlas kun je eventueel buiten op slaan

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:29

Idd, minder volume qua uitmesten. Wij voeren de mest zelf af naar een boer verderop, met gewoon stro is dat veel en veel meer werk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:29

Lianne007 schreef:

Ik zou ze op de schoonste uitproberen. Daar zit je winst niet bij smeerkezen want dan is je verbruik hoger en overweeg je het niet te doen. Evt. Een combi van beide

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:41

Vlas vind ik echt het allerfijnste bodem materiaal voor stal! Blijft fris, vormt een goede vaste bodem, neemt veel op, en is zuinig in gebruik. Maarrr qua opslag is het echt ruk omdat er muizen en ratten in gaan zitten voor de vlas zaadjes. Wij hebben helaas veel op onze stal lopen en ze bezoeken ook de stallen waar het in ligt. Ik vind het een nare en vieze gedachte dat ze zo veelvuldig bij de paarden im stal komen en daarom toch maar weer naar zaagsel over gestapt. Puur vanwege het ongedierte waar we last van hebben. Want voor de paarden had ik het graag aangehouden.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:50

Mijn paard staat ook op vlas, eis van stal.
Ik haal elke dag de mest eruit en de plasplek alleen als hij 'boven' komt of als de stal begint te ruiken. Ik gebruik ong 1 baal à €7,50 per week.
Je moet wel echt zorgen dat je met een goede bodem, dus genoeg vlas, begint, anders blijft de stal vies.
Maar hoe ze hierboven op €1000,- per jaar uit komen???

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 23:39

Hoe is jullie ervaring betreft het eten van vlas ? En kunnen oudere paarden hier net zo fijn in liggen als op stro ? (Deze liggen hier op een flink bedje). Heb er 2 senior Friezen bij .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 23:44

Tancreda4 schreef:
Vlas vind ik echt het allerfijnste bodem materiaal voor stal! Blijft fris, vormt een goede vaste bodem, neemt veel op, en is zuinig in gebruik. Maarrr qua opslag is het echt ruk omdat er muizen en ratten in gaan zitten voor de vlas zaadjes. Wij hebben helaas veel op onze stal lopen en ze bezoeken ook de stallen waar het in ligt. Ik vind het een nare en vieze gedachte dat ze zo veelvuldig bij de paarden im stal komen en daarom toch maar weer naar zaagsel over gestapt. Puur vanwege het ongedierte waar we last van hebben. Want voor de paarden had ik het graag aangehouden.

Dat lijkt me ook echt niet fijn . Dat is wel het laatste wat je op stal wil hebben rond lopen.
Het scheelt dat wij veel vossen in en rondom onze stal hebben. De jongen slapen zelfs in een aantal oude balen stro die ik nu niet meer weg gooi (haha). Wij zien hier amper ratten of muizen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 02:07

Lianne007 schreef:
Hoe is jullie ervaring betreft het eten van vlas ? En kunnen oudere paarden hier net zo fijn in liggen als op stro ? (Deze liggen hier op een flink bedje). Heb er 2 senior Friezen bij .

De mijne eten het niet. Krijgen ook onbeperkt ruwvoer

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 06:18

De mijne aten het toen ze er net waren en het vlas nog brandschoon, daarna niet meer. Als het nog heel schoon is, is het glad en dat vond ik wat tricky bij de bejaarden vooral bij opstaan, dat gaat niet zo soepel meer.
Ik vind dat ze juist fijner kunnen liggen dan op stro. Als je een flink bed hebt blijft het vocht in de onderlaag en is het bovenop droog. Bij stro vind ik het sneller nat worden. Tenzij je een vieze smeerder hebt die alles ondersteboven gooit, dan is het verschil een stuk kleiner.
Mijn oudste bejaarde komt van een manege met strostallen en daar lag hij al een tijdje niet meer. Hier ligt hij op gehakseld stro elke nacht te pitten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:29

Wij hebben stro. In de zomer/weide maanden sinds 2 jaar enkel rubbermatten en in de wintermaanden dus stro. Inloopstallen en we potten op. In voorjaar dus volledige schoonmaak en ook ontsmetten van alles en in het najaar potstal opbouwen. Soms willen we in de winter een x even volledig leeg halen maar hoeft niet altijd. Ondanks onbeperkt hooi eten ze ook graag stro. We halen de vieze plekken er dagelijks uit en meestal bijvullen met half pak stro en soms heel pak. Gaat om 2 grote stallen/container. Doordat er rubbermatten onder liggen en onder die matten afvoer is van urine is het ideaal voor ons!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:06

Ik heb paarden zowel op vlas als stro gehad en gebruik nu weer stro. Vlas moest ik alsnog een hoop van gebruiken om het een comfortabel bed van te maken, nieuwe is glad en huidige is te vies en loopt het bed overhoop. Plus het eten. Ze staan hier niet op onbeperkt, want dan worden ze te dik maar ik wil absoluut geen hooinetten ivm te veel in verkeerde houding eten. Dan is voor de korte tijd dat ze het hooi ophebben het stro ook prettiger :') Ze at het vlas ook gewoon en stopte daar niet mee helaas.

Een goed stro bed is ook niet nat, net zoals bij vlas. Als dat wel zo is dan heb je er te weinig in liggen, dat is eigenlijk hetzelfde dus. Ik vond alleen dat je wel veel meer vlas moest gebruiken voordat je dat fijne bed had. Ik ruik bij het stro ook niets, behalve met mesten. Haal elke dag de mest eruit en 1 keer per week leeg.

Gehakseld klinkt ook goed, maar die optie hebben wij hier ook niet. Staleigenaar heeft ook vlas bij eigen paarden geprobeerd, maar heeft alles terug gezet op stro weer. Behalve degene die problemen ermee hadden, maar zelfs die staan niet meer op vlas maar op zaagsel geloof ik. Vlas is nog voor paar klanten met paarden die niet op stro kunnen

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:13

Hier wordt vlas niet gegeten. Het maakt juist een heel fijn dik zacht bed maar dat duurt wel een paar dagen. Als je start is het heel los en glad, er moet vocht bij om het één vast bed te maken. Ik doe er niks aan en door het plassen wordt het dat fijne bed na ong 1 week. Je kunt dat versnellen door hetzelf wat nat te sproeien.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:17

Ik ben zelf ook meer van de stro. Vlas wel eens geprobeerd maar vond het niks. Moest alsnog veel gebruik na het creëeren van een bodem, zeker bij de paarden die veel plassen of lopen. Daarnaast vind ik het soms echt scherp dat verse vlas. Ik had toen ook wel eens hoefzweren bij de paarden. En daarna niet meer. En lijkt mij daarom ook niet altijd comfortabel qua liggen voor de paarden. En ik vind het fijn dat ze gewoon wat stro kunnen eten in de nacht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:18

Door de jaren heen van alles geprobeerd.
Maar kom steeds weer op vlas terug.
Gebruik 1 baal in de week per paard. Heel soms eens een keer een extra als ze er te dun op komen te staan.
Een dik bed geeft de droogte stal.

Bij totaal nieuw beginnen werkt het om eerst de vloer iets nat te maken zodat het onderste vlas daaraan plakt.
Dan schuift het niet.
Maar dat totaal nieuw beginnen doen wij 1 keer per jaar.