Bomen voor in het weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jojo2024

Bomen voor in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:54

Aangezien bij ons geen bomen in het weiland staan en onze paarden nergens een schaduwplek hebben zijn wij ons aan het oriënteren.

Wie kan ons advies geven welke bomen wij kunnen planten die niet giftig is voor paarden en die misschien ook nog helpt tegen de talloze dazen en muggen die hier vliegen. :(

Wij hebben eigenlijk interesse in een boom waar die een dichte "kroon" heeft waaronder de paarden schaduw kunnen krijgen, zodat we niet tientallen bomen moeten planten.

butengeweun

Re: Bomen voor in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:00

Wat is je tijdsplanning dat ze eronder moeten kunnen staan.

bomen groeien niet snel en eer ze er echt goed onder kunnen staan ben je zo 10 jaar verder, afhankelijk van het soort boom sommige snellen (wilg) andere langer (Beuk).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:01

Als je een jonge boom plant, duurt het nog jaren voordat hij voldoende schaduw geeft om functioneel te zijn.

Het gezegde is niet voor niets
Boompje groot, plantertje dood.

Het duurt zowat een mensenleven voor een boom mooi volwassen is.

Ik vind het idee van boom voor schaduw prima.
Alleen is dat dus voor de zeer lange termijn, jaar of 20 minimaal.

In de tussentijd zul je dus ook een ander plan moeten maken.

Exacte soort is erg afhankelijk van de bodem en hoe diep het grondwater staat.
Een Els, Wilg, Beuk, Plataan of Eik stellen allemaal nogal andere eisen, willen ze goed gedijen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:03

Je zou kunnen kijken naar een soort leibomen die ipv recht geleid worden met een plafondachtig iets werken. Vaak snelgroeiende bomen met een mooie schaduw. Een hondenpension in de buurt heeft deze staan en vind het echt een top idee.

Hou er rekening mee dat je jonge (en oude bomen als je een paard die dat leuk vindt) bomen beschermd tegen vraat

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:07

Ik heb hier een Lindeboom, tamme kastanje en een wilg geplant. Duurt inderdaad erg lang voor ze schaduw gaan geven. Of ze wat doen tegen dazen en muggen durf ik niet te zeggen . Als je de boom plant, wel goed beschermen tegen de paarden. :D

Afbeelding

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:09

Of opteren voor wel bomen te planten (want dat is altijd een goed idee) maar tussentijds werken met palen en schaduwdoek?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:11

Vlier groeit echt super snel en heeft nog enige vlieg afwerende werking ook. Eten paarden niet van. Kun je ook wel wat snoeien richting een parasol vorm. Je kunt gewoon takken van stekken en dan heb je er echt heel snel schaduw van.
Verder groeit els en wilg bij ons ook bizar snel. Maar dat eten ze wel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:11

Je zou evt kunnen beginnen met knotwilg (met een laaaaaange tak, letv wel, paarden snoeien ze met liefde weer kort) voor de snelle groei en daarnaast voor een grotere boom erbij die langzamer groeit en tevens tzt meer schaduw levert.

Of idd eerst met schaduwdoek

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:49

Een snelgroeiende haag zorgt ook snel voor schaduw. Denk aan wilgenstruiken, haagbeuk, hazelaar. Die worden 2-3 meter hoog en als je dat over een lengte van meters plant, dan heb je met een paar jaar een mooie schaduw muur. Tot die tijd zou je een schuilplek met schaduwdoek kunnen maken. En zijkanten met winddoek of schuttingdelen. Of een overkapping bijvoorbeeld via marktplaats.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:18

Wij hadden waar wij vroeger woonden wilgenbomen verspreid in de weilanden staan.
Dit zijn geschikte bomen voor paarden.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:22

Ik heb een grote walnotenboom staan . Vroeger werden ze bij boerderijen gezet tegen vliegen. Ook nu werkt t nog steeds, geen vliegen en schaduw.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:26

Berkenboom gaat eigenlijk wel vrij snel (jaartje of 3). Bijkomend voordeel: ze lusten veel water dus houden je weide daaronder mooi droog.
Heb ze al vele jaren, paarden knabbelen er af en toe wat takken van af en die leven nog gewoon.

Een wilg is ook wel heel fijn, maar dat is vooral een snack-boom. Echt schaduw hebben wij er hier iig niet van, omdat hun blad vrij laag zit en niet breed is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:05

Als je een flinke poter (6/7 meter)hebt van een schietwilg kan je al snel heel wat boom hebben.

Berk groeit best snel, zeker als je begint met een redelijk formaat van pak en beet 3 meter. Zwarte els groeit ook snel

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:09

roekes schreef:
Ik heb een grote walnotenboom staan . Vroeger werden ze bij boerderijen gezet tegen vliegen. Ook nu werkt t nog steeds, geen vliegen en schaduw.

Nou is die wel giftig voor paarden, dus misschien niet direct de veiligste keus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:09

Hazelnoot bomen groeien meters per jaar. Zal je wel moeten beschermen of aan de randen van weiland planten. Voordeel is dat je jonge scheuten gewoon afknipt, zijn ze dol op , en een aantal stuks laat groeien.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:17

Wilgen gaan echt wel snel hoor. Hier zie je de kleintjes, die staan er nu 2 jaar. Helaas wel een paar keer aan gegeten toen er geen stroom op stond. :')
Afbeelding

Deze bomen zijn 5 jaar geleden geplant uit hele dunne takjes. Dus geeft iets van een beeld hoe snel het gaat. Dit was t4ouwens begin van dit jaar, nu geven ze door de bladeren wel veel schaduw!

Afbeelding

Verder heb ik wat kleine stekjes berk en zwarte els geplant en die doen het dit seizoen ook echt top! Niet voor schaduw maar groeien wel erg snel dus kan me voorstellen als je daar een boompje van koopt van formaat het ook wrl snel gaat.
Dat geldt natuurlijk ook voor wilgen he, hoe groter je eraan komt hoe sneller je schaduw hebt.
Laatst bijgewerkt door Marieke1495 op 03-09-24 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:21

De wilgenbomen die wij hadden waren wel 30 jaar of ouder.
Ze waren groot zat en gaven genoeg schaduw, en ze knabbelen er inderdaad ook wel aan.
Hoewel ik me niet herinner dat de paarden perse in de schaduw wilden staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:38

Wij hadden toen we ons stuk kregen een berk zaailing staan van een meter of 2. Die is nu, 3 jaar later, al 8 meter lang. Maar vooral nog lang en spits en niet heel veel schaduw. Hazelaar waaiert bijvoorbeeld meteen breed uit. Wordt niet zo hoog (alhoewel ik ze hier van een meter of 4 hoog en nog veel breder zie staan), maar veel meer en breder blad en daardoor veel sneller schaduw.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:50

Daihyo schreef:
Wij hadden toen we ons stuk kregen een berk zaailing staan van een meter of 2. Die is nu, 3 jaar later, al 8 meter lang. Maar vooral nog lang en spits en niet heel veel schaduw. Hazelaar waaiert bijvoorbeeld meteen breed uit. Wordt niet zo hoog (alhoewel ik ze hier van een meter of 4 hoog en nog veel breder zie staan), maar veel meer en breder blad en daardoor veel sneller schaduw.

Ja idd, hazelaar ook mega snel en breed en grote bladeren. Maar paarden zijn er hier wel dol op dus wel afzetten!
De hazelaar bij de bak hebben ze aan 1 kant echt in parasol vorm opgegeten, steekt echt zeker meter over, staan ze.ook wel onder te schuilen bij regen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:18

Ik zou een flinke wilgenstok planten. Het is 1 van de snelst groeiende bomen. Stam beschermen tegen vraat want ze vinden ze lekker en ze zijn gezond.
Verder is meidoorn ook wat vrij snel groeit en goed bij paarden kan. En berk, maar die hebben vaak wel dunne losse takken en niet zo een dik bladerdek (maar geeft nog steeds schaduw)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:24

Je kan ook een haag maken met wilgen. Ik heb een stuk track met een "rotonde", waarbij ik aan beide zijden wilgen heb geplant ongeveer, kleine vier jaar geleden. Toen ze twee jaar oud waren heb ik alles teruggesnoeid naar ongeveer 1 meter hoog.

Het staat inmiddels al weer meters hoog.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:28

Welke wilgensoort heb je daar staan Marlies?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:37

Daihyo schreef:
Welke wilgensoort heb je daar staan Marlies?

Het is een mix van schietwilg, geoorde wilg, amandelwilg, katwilg en boswilg. En er staan ook nog zwarte elzen tussen, die groeien net zo hard mee.

Ik heb overigens op een ander deel van het terrein ook hazelaar aangeplant. In de hoop dat het ook zo goed en snel zou groeien. Dat is nu ook 4 jaar oud en komt nog steeds amper boven de 1,20 uit :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:56

Dus op de schietwilg na ook allemaal struiken. Mooi :j

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:48

Als je snelle groei wilt zou ik je aanraden om een aantal van die snelgroeiers in groepjes bij elkaar te zetten. Bomen hebben veel baat bij steun aan elkaar, dan groeien ze ook harder. Dan kun je met 3 jaar al een plek hebben met mooie bomen die schaduw geven.