Paddock Paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ficky

Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 13:44

Hoi mijn paardje heeft slechte stralen ,maar nu ze dag en nacht buitenstaat is het echt stukke beter ,ik heb ook een andere Hoefsmid die bare feet bekapping toepast. Maar ik weet als het winter word heel veel binnenstaat ,op de pension stal waar ik sta zijn we met 19 paarden afhankelijk van2 paddocks ,waar ze per dag een uurtje buitenstaat ,dat vraagt natuurlijk om problemen ,ook de hooi kwaliteit is erg slecht (vitamine check )en betaalde 225,en in september gaan ze waarschijnlijk nog omhoog ,nu had ik een paddock paradise gevonden en gister wezen kijken ,geweldig ❤️,super netjes en mooie schuil stallen,inclusief onbeperkt hooi ,het is een zeer rustige kudde ,thinkers en 2 Shetlanders ,totaal 6 paardjes (merries),wat is jullie ervaringen met paddock Paradise ? Mijn paardje is 26 jaar ,alvast bedankt ☺️

Sky_As

Re: Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:46

vergeleken met de stal waar je nu staat, zal bijna alles een paradise zijn ;-)
dus ik zou zeker je oudje verhuizen. Slechter dan waar ze nu staat kan namelijk bijna niet.

En mocht het niet bevallen, kan je van hieruit altijd verder kijken naar stalling.....maar dan staat ze in ieder geval lekker veel buiten.

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 13:53

Sky_As schreef:
vergeleken met de stal waar je nu staat, zal bijna alles een paradise zijn ;-)
dus ik zou zeker je oudje verhuizen. Slechter dan waar ze nu staat kan namelijk bijna niet.

En mocht het niet bevallen, kan je van hieruit altijd verder kijken naar stalling.....maar dan staat ze in ieder geval lekker veel buiten.

Ik vind het wel spannend hoor ,we gaan haar rustig laten wennen ,,indd heb je gelijk ,is vragen om problemen,

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:11

Ik denk dat je sowieso beter naar een andere stal kunt inderdaad. Maar zou je wel adviseren meerdere stallen te bekijken voor je de keuze neemt te verhuizen. Voor een ouder paard kan het best lastig wennen zijn en wil je voorkomen dat je snel weer moet verhuizen. Ook zou je van tevoren vragen kunnen opstellen die je aan de stal kunt stellen zoals: Kan mijn paard eventueel apart om gevoerd te worden (hogere voerbehoefte want wat ouder)? Hoe is de bodem - slijten de hoeven snel (misschien dan ijzers/hoefschonen nodig, wil je dat?) etc. Paddock paradises zijn vaak heel erg mooi, maar besef je wel dat de paarden daarin vaak veel meer moeten bewegen en dat kan voor een ouder paard een pittige overgang zijn. Een kleinere kudde, track met zachtere bodem en/of vlak zal dan wel de voorkeur hebben voor jou paard.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:21

Ik sluit me bij XladyX aan. Ik heb ook een ouder paard van 28 jaar en heb altijd op pensionstallen gestaan waar ze ook maar paar uurtjes per dag buiten mochten. Nu al paar jaar een eigen wei met stallen gehuurd en staat hij de hele dag buiten; daar is hij zoveel van opgeknapt. Maar.. ik merk wel dat hij zn tijd op stal nachts ook echt nodig heeft; hij word ouder en heeft hogere voerbehoefte. Hij krijgt nu speciaal voer (lijkt op dikke slobber) voor senior paarden en daar doet hij lang over om het op te eten. Geef ik hem dit in de wei dan zijn de andere paarden al lang klaar met eten en jagen hem bij zn voer weg. Op stal krijgt hij ook zn hooi en hij slaapt liggend op een dik bed van rubber tegels en vlas (in de wei gaat hij niet snel liggen) Ochtends vroeg gaat hij weer naar buiten. Hij zou het in een paddock paradise niet meer redden tussen andere paarden dag en nacht. Misschien wel 3, 4 jaar geleden maar nu niet meer. Ook wat XladyX schrijft over hoefschoenen ect dat herken ik ook. Hij heeft voor buitenrijden nu ook hoefschoenen maar in de wei gelukkig niet nodig omdat we hele fijne grond hebben (en ook weinig modder) maar de grond is wel heel belangrijk; nu is het zomer maar hoe is de grond winters.? En dan welke regio; jouw paard is ouder dus word ook zwakker met de jaren; komt in die regio wolf voor? dan zou ik hem nachts niet buiten laten lopen. Ik zou ook aanraden meerdere stallen te bekijken en kijken wat het beste past bij wat jouw paard nodig heeft. Niet alleen nu maar ook over paar jaar als hij nog wat ouder is

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 15:36

De bodem is een stuk verhard en derest een mooie bak eb en vloed ,mogen ‘s nachts er ook in ,dat kiezen ze zelf derest zijn het weides ,waar ze 6 uur per dag ingaan ,ook zeer goed onderhouden,eromheen ,die keurig onderhouden zijn ,hooi krijgen ze onbeperkt ‘s middags worden ze geroepen en krijgen ze eten ,mijn paardje is half thinker ,half Arabier ,en is dikkertje ,ook is ze nooit de onderste in rang ,eerder de hoogste verder zijn de inloopstallen groot Indd rubbere tegels ,en kan dicht ,was ook geen enkel probleem,ook is er 24/7 overzicht,(aan huis ) ,ik vind het ook zeer spannend,andere stallen tippen daar niet aan ,toch weer veel binnen en ja hoe meer luxe hoe hoger de prijs ,dan zit je in onze omgeving al op 425 ,(oudenhoorn),

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:58

Elke stal heeft wel wat, met dat in achterhoofd goed kijken naar je paardje, kan ze inderdaad de rust nemen die ze nodig heeft.
1 tot 2 uurtjes buiten is echt not done dus sowieso een andere plek zoeken denk ik.
Mijn 1e paardje van 19 had echt wel moeite met niet meer even apart kunnen bijtanken. De 2e vond het fantastisch die is jammer genoeg maar12 geworden. De 2 jarige die ik nu heb,hoort gewoon 24/7 buiten . Pp past niet elk paard. Sterkte met je keuze, ik weet hoe lastig dat is

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 07:14

boedjang schreef:
Elke stal heeft wel wat, met dat in achterhoofd goed kijken naar je paardje, kan ze inderdaad de rust nemen die ze nodig heeft.
1 tot 2 uurtjes buiten is echt not done dus sowieso een andere plek zoeken denk ik.
Mijn 1e paardje van 19 had echt wel moeite met niet meer even apart kunnen bijtanken. De 2e vond het fantastisch die is jammer genoeg maar12 geworden. De 2 jarige die ik nu heb,hoort gewoon 24/7 buiten . Pp past niet elk paard. Sterkte met je keuze, ik weet hoe lastig dat is

Het is zo lastig ,ik lig van wakker hoor ,ze is natuurlijk al 26 ,maar hier waar ze staat is een ramp ,wat ik al zei ,de zomer enigszins prima,ondanks een wei vol onkruid ,want ze doen daar echt niks gewoon maar in de winter 2 paddocks en 19 paarden ,dus dat ze soms heel de dag binnen sta omdat ik voorgangers heb ,dan zitten die paddocks vol ,er zit geen tijd op ,er loopt niet echt een baas,dus een Tamara met 4 paarden pakt elke dag 3 uur die paddocks ,en dan nog iemand met 4 paarden weer 3 uur ,dat leverde zoveel stress op ,

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:38

Ficky schreef:
boedjang schreef:

Het is zo lastig ,ik lig van wakker hoor ,ze is natuurlijk al 26 ,maar hier waar ze staat is een ramp ,wat ik al zei ,de zomer enigszins prima,ondanks een wei vol onkruid ,want ze doen daar echt niks gewoon maar in de winter 2 paddocks en 19 paarden ,dus dat ze soms heel de dag binnen sta omdat ik voorgangers heb ,dan zitten die paddocks vol ,er zit geen tijd op ,er loopt niet echt een baas,dus een Tamara met 4 paarden pakt elke dag 3 uur die paddocks ,en dan nog iemand met 4 paarden weer 3 uur ,dat leverde zoveel stress op ,

je kan het altijd proberen toch. Het is altijd beter als waar je nu staat. En mocht je het idee hebben dat iets niet goed is of bij je paard past dan is het vaak wel in overleg een mouw aan te passen

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:42

Alles beter dan waar je nu staat, lijkt het. Maar voor een 26-jarige is het wel een hele verandering. Heeft ze altijd gestaan zoals ze nu staat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:11

Is het niet een idee om te zoeken naar een pensioenplek ipv een pensionplek?

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 12:26

Ik weet het dat ik het los moet laten en vertrouwen moet hebben ,en kijken hoe ze het vind ,er is natuurlijk overal een oplossing voor ,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 12:27

Ibbel schreef:
Is het niet een idee om te zoeken naar een pensioenplek ipv een pensionplek?

Ze is 26 jaar zeer fit nog verder ,je zal haar ook jonger schatten hoor ,ik ga het proberen en kijken hoe ze het vind ,anders kan het altijd nog indd

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:05

Super lastig en herkenbaar hoor, je wilt zo graag goed doen
Ik zou als ik jou was het proberen,de huidige stal levert jou al teveel stress op das zeker niet tof

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 13:35

Nee dat is het juist ,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 13:36

Afbeelding
Afbeelding

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 13:36

Hier nog iets jonger ,❤️

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:37

Als eigenaar van een intussen 26 jarig paard, wat na de meest recente verhuizing plotseling écht terugviel (2 maanden op pension in verband met training van mijn andere paard).

Als je gaat kijken bij de paddock paradise, zorg dat je even in beeld hebt in hoeverre er mogelijkheden zijn om jouw paard éxtra bij te voeren. Is er plaats om hem een bak grasbrok/slobber te laten eten, kan dat allemaal. Kun/wil je dat zelf, is er iemand die dat kan doen etc.
De kans bestaat natuurlijk dat je (binnen afzienbare tijd) eens wat extra's zou moeten geven, ik denk dat het fijn is als je dat dan vooraf al weet. En als het niet mag, dat je dan eventueel zelf conclusies trekt.

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 13:42

Akshay schreef:
Als eigenaar van een intussen 26 jarig paard, wat na de meest recente verhuizing plotseling écht terugviel (2 maanden op pension in verband met training van mijn andere paard).

Als je gaat kijken bij de paddock paradise, zorg dat je even in beeld hebt in hoeverre er mogelijkheden zijn om jouw paard éxtra bij te voeren. Is er plaats om hem een bak grasbrok/slobber te laten eten, kan dat allemaal. Kun/wil je dat zelf, is er iemand die dat kan doen etc.
De kans bestaat natuurlijk dat je (binnen afzienbare tijd) eens wat extra's zou moeten geven, ik denk dat het fijn is als je dat dan vooraf al weet. En als het niet mag, dat je dan eventueel zelf conclusies trekt.

Heel de dag onbeperkt hooi ,en 1 x per dag worden ze bijgevoerd met brok ,/muesli ,ik heb zelf voer uit de natuur ,zo heet dat ,ik heb een vitamine check gedaan bij haar ,en daar is haar brok en kruiden helemaal op afgestemd,,is zo puur ,ze is ook best een pittige merrie ,

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:59

Ficky schreef:
Heel de dag onbeperkt hooi ,en 1 x per dag worden ze bijgevoerd met brok ,/muesli ,ik heb zelf voer uit de natuur ,zo heet dat ,ik heb een vitamine check gedaan bij haar ,en daar is haar brok en kruiden helemaal op afgestemd,,is zo puur ,ze is ook best een pittige merrie ,

En als dit qua hoeveelheid niet meer voldoende is voor jouw paard?

Komt er dan heel de dag rijker hooi?

Er komt als het goed is ook een ''toekomst'' dat is wat ik bedoelde.
Mijn paard had op 25 jaar niks extra nodig behalve onbeperkt hooi, in de zomermaanden nog strookbegrazing gras en een vitaminebrok.
Intussen is hij 26 en krijgt jaarrond 2x per dag een extra bak voer. Omdat hij anders veel te mager wordt. (nog steeds onbeperkt hooi, in de zomermaanden gras en zijn vitaminebrok).

Ik vind dat, zeker als je toch met een senior gaat verhuizen, iets waar je dus op voorhand over na kunt denken. Nu leef ik in de veronderstelling dat je gaat verhuizen met het idee ''hier blijft ze staan''.

Mijn paard staat nu dus twee keer per dag ongeveer een half uur in de stal apart. Ik heb ze aan huis, dus dit is redelijk eenvoudig te realiseren, maar is niet iets wat pensionhouders zomaar vanzelfsprekend ook (kunnen) aanbieden

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 14:24

Daar ben ik net mee begonnen,omdat ik het idee had dat ze tekort kwam ,en ik heb het laten onderzoeken,Google maar eens op voer uit de natuur ) en het klopte ,elke maand laat ik het checken vanaf nu ,ze is een sober ras en eerder aan de dikkere kant ,en echt een merrie ,,

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:37

Ficky schreef:
Daar ben ik net mee begonnen,omdat ik het idee had dat ze tekort kwam ,en ik heb het laten onderzoeken,Google maar eens op voer uit de natuur ) en het klopte ,elke maand laat ik het checken vanaf nu ,ze is een sober ras en eerder aan de dikkere kant ,en echt een merrie ,,

Dat is niet wat ik zeg. Ik vraag jou niet om voeradvies.
Jij vraagt wat je het beste even in de gaten kan houden bij je zoektocht naar een paardvriendelijkere plaats voor je paard. Dus daar ga ik op in. Ik geef je slechts de reden voor deze tip met mijn eigen praktijkvoorbeeld. :D Lees nog maar eens wat ik typ.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:57

Eigenlijk reageer ik niet zoveel meer, maar heb wel ervaring met oudere paarden en pp's.

Onze oude quarter merrie hebben we nog met 20+ van stal naar 24/7 buiten gezet en die is daar enorm van opgeknapt. Was minder stijf. Kwam mager bij ons, maar zag er snel super uit en is 29 geworden.

Haar zoon is nu 25 en was wel een stal paard met overdag buiten. Hij heeft een pittig leven gehad en wel de nodige problemen. Zijn gebit is recent nog gedaan, maar is niet meer 100%. Er is onbeperkt hooi, maar je ontkomt niet aan bijvoeren dan, met name vanaf het najaar.

Dat verschilt niet zoveel met traditioneel houden, want daar zijn doorgaans vaak ook maar 1-3 voerbeurten. Ik begin het op te voeren als de dagen korter worden.

Hij krijgt wel vrij snel een deken op als ik het te koud vind. Ik weet hoe vachten werken en heb ze het liefst zonder, maar hij is een quarter met mega dun velletje en het scheelt hem wel in op gewicht blijven en niet stijf worden.

Vanwege de nattigheid en ook de wolf gaan ze tegenwoordig regelmatig wel rond 23 uur op stal tot +/- 6:30. Als het echt slecht weer is, zet ik ze overdag een tijdje op stal en krijgt hij een extraatje en kan dus droog liggen. Maar die mogelijkheid heeft niet iedereen.

Mijn oude shet ( is overleden) had bijna geen tanden en kiezen meer. Hij kon naar een eigen plekje met wat extra's en ik zette voor de nacht een wekker en voerde hem dan nog een keer. Maar een shet tussen wat grotere ergens onderdoor laten lopen is wat makkelijker dan een grotere ergens apart heen laten lopen. En om er maanden 's nachts uit te gaan, moet je een beetje gek zijn.

Ik heb het hier ooit wel eerder gezegd, maar alle pp's worden snel over 1 kam geschoren. Mensen zien er 1 die net niet perfect is en hebben een vooroordeel. Of in een natte periode.......
Maar er zijn heel veel traditionele stallen waar ook veel rotte appels tussen zitten en daar zijn ook heel veel problemen met voeren, nattigheid etc.

Of je paard goed kan wennen, ligt ook aan de kudde, indeling en manier van introduceren. Wij hebben de afgelopen jaren wel wat wisselingen gehad en nooit problemen. Mijn merrie (17jr quarter) die bekend is met op stal staan, vind het echt vreselijk als ze nu op stal moet. Ze ziet de rest, kan contact maken, heeft eten etc. Alles al geprobeerd, andere volgorde van stallen, wel contact, minder contact. Ze wil gewoon buiten staan en alles overzien.

Om me heen ook steeds meer mensen die ze 24/7 buiten houden of iets van een track maken etc. Vrijwel iedereen is positief en hoor nooit mensen over de problemen die ik her en der weleens hoor en lees. Als mensen een negatieve ervaring delen, vraag dan door, want niet elke pp is hetzelfde en er kan van alles mis zijn gegaan, net als bij gewone stallen.

Rust pakken is belangrijk. Hier slapen ze overdag in setjes en om de beurt. 's Nachts zie ik ze wel altijd op een hoopje liggen. Soms staat er dan 1 op wacht, maar meestal is alles plat.

Bij een grote verandering kan je in het begin van alles zien aan je paard. Of hij moet enorm wennen, of hij is heel enthousiast dat hij buiten loopt en vriendjes heeft etc. Voor sommige paarden met een niet zo sociaal leven kan het echt wel pittig zijn. Maar in een stabiele groep zie je wel dat zo een paard snel leert van de rest.

26 Is senior, maar ze worden alleen maar ouder, dus hoe langer je het uitstelt, hoe ouder. En mijn merrie die 29 is geworden, liep met 26 iedereen er nog uit, dus een getal zegt ook niet alles.

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 15:26

Het gaat zeker wennen worden voor haar ,maar ik heb bijna geen keuze ,ik vind in de winter een uur per dag of soms helemaal niks door overvolle paddocks veels te weinig en zeker het hele beleid van de stal ,super slecht ,en ze holde achteruit ,nu net dag en nacht buiten ,zo opgeknapt ,de hoeven worden beter eigenlijk echt alles ,dus daardoor de keuze voor pp,ziet er keurig uit ,hele rustige kudde ,eigenaar staat voor alles open en welzijn van het paard staat in hoog vaandel ,alleen is Missouri ontzettend lief maar zal moeten wennen ,is echt een merrie ,maar ik doe het voor haar en de eigenaar zei ook dat ze het heel rustig op gaat bouwen ,ik vind het spannend hoor ,en indd het voer moet goed in de gaten gehouden worden ,ze heeft nog nooit een deken opgehad in de winter ,misschien met zoveel buiten misschien wel ,als ik er ben zal ik foto’s maken hoor ❤️,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 15:33

superpony schreef:
Eigenlijk reageer ik niet zoveel meer, maar heb wel ervaring met oudere paarden en pp's.

Onze oude quarter merrie hebben we nog met 20+ van stal naar 24/7 buiten gezet en die is daar enorm van opgeknapt. Was minder stijf. Kwam mager bij ons, maar zag er snel super uit en is 29 geworden.

Haar zoon is nu 25 en was wel een stal paard met overdag buiten. Hij heeft een pittig leven gehad en wel de nodige problemen. Zijn gebit is recent nog gedaan, maar is niet meer 100%. Er is onbeperkt hooi, maar je ontkomt niet aan bijvoeren dan, met name vanaf het najaar.

Dat verschilt niet zoveel met traditioneel houden, want daar zijn doorgaans vaak ook maar 1-3 voerbeurten. Ik begin het op te voeren als de dagen korter worden.

Hij krijgt wel vrij snel een deken op als ik het te koud vind. Ik weet hoe vachten werken en heb ze het liefst zonder, maar hij is een quarter met mega dun velletje en het scheelt hem wel in op gewicht blijven en niet stijf worden.

Vanwege de nattigheid en ook de wolf gaan ze tegenwoordig regelmatig wel rond 23 uur op stal tot +/- 6:30. Als het echt slecht weer is, zet ik ze overdag een tijdje op stal en krijgt hij een extraatje en kan dus droog liggen. Maar die mogelijkheid heeft niet iedereen.

Mijn oude shet ( is overleden) had bijna geen tanden en kiezen meer. Hij kon naar een eigen plekje met wat extra's en ik zette voor de nacht een wekker en voerde hem dan nog een keer. Maar een shet tussen wat grotere ergens onderdoor laten lopen is wat makkelijker dan een grotere ergens apart heen laten lopen. En om er maanden 's nachts uit te gaan, moet je een beetje gek zijn.

Ik heb het hier ooit wel eerder gezegd, maar alle pp's worden snel over 1 kam geschoren. Mensen zien er 1 die net niet perfect is en hebben een vooroordeel. Of in een natte periode.......
Maar er zijn heel veel traditionele stallen waar ook veel rotte appels tussen zitten en daar zijn ook heel veel problemen met voeren, nattigheid etc.

Of je paard goed kan wennen, ligt ook aan de kudde, indeling en manier van introduceren. Wij hebben de afgelopen jaren wel wat wisselingen gehad en nooit problemen. Mijn merrie (17jr quarter) die bekend is met op stal staan, vind het echt vreselijk als ze nu op stal moet. Ze ziet de rest, kan contact maken, heeft eten etc. Alles al geprobeerd, andere volgorde van stallen, wel contact, minder contact. Ze wil gewoon buiten staan en alles overzien.

Om me heen ook steeds meer mensen die ze 24/7 buiten houden of iets van een track maken etc. Vrijwel iedereen is positief en hoor nooit mensen over de problemen die ik her en der weleens hoor en lees. Als mensen een negatieve ervaring delen, vraag dan door, want niet elke pp is hetzelfde en er kan van alles mis zijn gegaan, net als bij gewone stallen.

Rust pakken is belangrijk. Hier slapen ze overdag in setjes en om de beurt. 's Nachts zie ik ze wel altijd op een hoopje liggen. Soms staat er dan 1 op wacht, maar meestal is alles plat.

Bij een grote verandering kan je in het begin van alles zien aan je paard. Of hij moet enorm wennen, of hij is heel enthousiast dat hij buiten loopt en vriendjes heeft etc. Voor sommige paarden met een niet zo sociaal leven kan het echt wel pittig zijn. Maar in een stabiele groep zie je wel dat zo een paard snel leert van de rest.

26 Is senior, maar ze worden alleen maar ouder, dus hoe langer je het uitstelt, hoe ouder. En mijn merrie die 29 is geworden, liep met 26 iedereen er nog uit, dus een getal zegt ook niet alles.

Zijn jou paardjes echt door ouderdom gestorven of een ziekte ?ja en indd missie is 26 maar ziet er nog zo goed uit ,en is nog zeer snel