Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sky_As schreef:vergeleken met de stal waar je nu staat, zal bijna alles een paradise zijn
dus ik zou zeker je oudje verhuizen. Slechter dan waar ze nu staat kan namelijk bijna niet.
En mocht het niet bevallen, kan je van hieruit altijd verder kijken naar stalling.....maar dan staat ze in ieder geval lekker veel buiten.
boedjang schreef:Elke stal heeft wel wat, met dat in achterhoofd goed kijken naar je paardje, kan ze inderdaad de rust nemen die ze nodig heeft.
1 tot 2 uurtjes buiten is echt not done dus sowieso een andere plek zoeken denk ik.
Mijn 1e paardje van 19 had echt wel moeite met niet meer even apart kunnen bijtanken. De 2e vond het fantastisch die is jammer genoeg maar12 geworden. De 2 jarige die ik nu heb,hoort gewoon 24/7 buiten . Pp past niet elk paard. Sterkte met je keuze, ik weet hoe lastig dat is
Ficky schreef:boedjang schreef:Elke stal heeft wel wat, met dat in achterhoofd goed kijken naar je paardje, kan ze inderdaad de rust nemen die ze nodig heeft.
1 tot 2 uurtjes buiten is echt not done dus sowieso een andere plek zoeken denk ik.
Mijn 1e paardje van 19 had echt wel moeite met niet meer even apart kunnen bijtanken. De 2e vond het fantastisch die is jammer genoeg maar12 geworden. De 2 jarige die ik nu heb,hoort gewoon 24/7 buiten . Pp past niet elk paard. Sterkte met je keuze, ik weet hoe lastig dat is
Het is zo lastig ,ik lig van wakker hoor ,ze is natuurlijk al 26 ,maar hier waar ze staat is een ramp ,wat ik al zei ,de zomer enigszins prima,ondanks een wei vol onkruid ,want ze doen daar echt niks gewoon maar in de winter 2 paddocks en 19 paarden ,dus dat ze soms heel de dag binnen sta omdat ik voorgangers heb ,dan zitten die paddocks vol ,er zit geen tijd op ,er loopt niet echt een baas,dus een Tamara met 4 paarden pakt elke dag 3 uur die paddocks ,en dan nog iemand met 4 paarden weer 3 uur ,dat leverde zoveel stress op ,
Akshay schreef:Als eigenaar van een intussen 26 jarig paard, wat na de meest recente verhuizing plotseling écht terugviel (2 maanden op pension in verband met training van mijn andere paard).
Als je gaat kijken bij de paddock paradise, zorg dat je even in beeld hebt in hoeverre er mogelijkheden zijn om jouw paard éxtra bij te voeren. Is er plaats om hem een bak grasbrok/slobber te laten eten, kan dat allemaal. Kun/wil je dat zelf, is er iemand die dat kan doen etc.
De kans bestaat natuurlijk dat je (binnen afzienbare tijd) eens wat extra's zou moeten geven, ik denk dat het fijn is als je dat dan vooraf al weet. En als het niet mag, dat je dan eventueel zelf conclusies trekt.
Ficky schreef:Heel de dag onbeperkt hooi ,en 1 x per dag worden ze bijgevoerd met brok ,/muesli ,ik heb zelf voer uit de natuur ,zo heet dat ,ik heb een vitamine check gedaan bij haar ,en daar is haar brok en kruiden helemaal op afgestemd,,is zo puur ,ze is ook best een pittige merrie ,
Ficky schreef:Daar ben ik net mee begonnen,omdat ik het idee had dat ze tekort kwam ,en ik heb het laten onderzoeken,Google maar eens op voer uit de natuur ) en het klopte ,elke maand laat ik het checken vanaf nu ,ze is een sober ras en eerder aan de dikkere kant ,en echt een merrie ,,
superpony schreef:Eigenlijk reageer ik niet zoveel meer, maar heb wel ervaring met oudere paarden en pp's.
Onze oude quarter merrie hebben we nog met 20+ van stal naar 24/7 buiten gezet en die is daar enorm van opgeknapt. Was minder stijf. Kwam mager bij ons, maar zag er snel super uit en is 29 geworden.
Haar zoon is nu 25 en was wel een stal paard met overdag buiten. Hij heeft een pittig leven gehad en wel de nodige problemen. Zijn gebit is recent nog gedaan, maar is niet meer 100%. Er is onbeperkt hooi, maar je ontkomt niet aan bijvoeren dan, met name vanaf het najaar.
Dat verschilt niet zoveel met traditioneel houden, want daar zijn doorgaans vaak ook maar 1-3 voerbeurten. Ik begin het op te voeren als de dagen korter worden.
Hij krijgt wel vrij snel een deken op als ik het te koud vind. Ik weet hoe vachten werken en heb ze het liefst zonder, maar hij is een quarter met mega dun velletje en het scheelt hem wel in op gewicht blijven en niet stijf worden.
Vanwege de nattigheid en ook de wolf gaan ze tegenwoordig regelmatig wel rond 23 uur op stal tot +/- 6:30. Als het echt slecht weer is, zet ik ze overdag een tijdje op stal en krijgt hij een extraatje en kan dus droog liggen. Maar die mogelijkheid heeft niet iedereen.
Mijn oude shet ( is overleden) had bijna geen tanden en kiezen meer. Hij kon naar een eigen plekje met wat extra's en ik zette voor de nacht een wekker en voerde hem dan nog een keer. Maar een shet tussen wat grotere ergens onderdoor laten lopen is wat makkelijker dan een grotere ergens apart heen laten lopen. En om er maanden 's nachts uit te gaan, moet je een beetje gek zijn.
Ik heb het hier ooit wel eerder gezegd, maar alle pp's worden snel over 1 kam geschoren. Mensen zien er 1 die net niet perfect is en hebben een vooroordeel. Of in een natte periode.......
Maar er zijn heel veel traditionele stallen waar ook veel rotte appels tussen zitten en daar zijn ook heel veel problemen met voeren, nattigheid etc.
Of je paard goed kan wennen, ligt ook aan de kudde, indeling en manier van introduceren. Wij hebben de afgelopen jaren wel wat wisselingen gehad en nooit problemen. Mijn merrie (17jr quarter) die bekend is met op stal staan, vind het echt vreselijk als ze nu op stal moet. Ze ziet de rest, kan contact maken, heeft eten etc. Alles al geprobeerd, andere volgorde van stallen, wel contact, minder contact. Ze wil gewoon buiten staan en alles overzien.
Om me heen ook steeds meer mensen die ze 24/7 buiten houden of iets van een track maken etc. Vrijwel iedereen is positief en hoor nooit mensen over de problemen die ik her en der weleens hoor en lees. Als mensen een negatieve ervaring delen, vraag dan door, want niet elke pp is hetzelfde en er kan van alles mis zijn gegaan, net als bij gewone stallen.
Rust pakken is belangrijk. Hier slapen ze overdag in setjes en om de beurt. 's Nachts zie ik ze wel altijd op een hoopje liggen. Soms staat er dan 1 op wacht, maar meestal is alles plat.
Bij een grote verandering kan je in het begin van alles zien aan je paard. Of hij moet enorm wennen, of hij is heel enthousiast dat hij buiten loopt en vriendjes heeft etc. Voor sommige paarden met een niet zo sociaal leven kan het echt wel pittig zijn. Maar in een stabiele groep zie je wel dat zo een paard snel leert van de rest.
26 Is senior, maar ze worden alleen maar ouder, dus hoe langer je het uitstelt, hoe ouder. En mijn merrie die 29 is geworden, liep met 26 iedereen er nog uit, dus een getal zegt ook niet alles.