Onkruid natuurvriendelijk bestrijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Onkruid natuurvriendelijk bestrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 18:42

We hebben veel onkruid in de wei zoals distels en jacobskruid. Deze verwijderen we nu met de hand maar het word steeds meer ieder jaar en is geen doen meer met de hand alles eruit te trekken. . Buurman raadde aan om het te spuiten maar na overleg met de verhuurder willen we het zo natuurvriendelijk mogelijk aanpakken ..

Tips ?

Dreamboy

Re: Onkruid natuurvriendelijk bestrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:48

Vaak is de oorzaak te schrale grond. Flink bemesten dus.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:02

Idd bemesten en blijven verwijderen. Maar als er van JKK nog een heel klein worteltje achter blijft komt het terug. De boer naast ons gooit wel eens kunstmest in het gat waar het uit komt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 19:26

Dat was ik vergeten te schrijven . Bemesten ; in najaar gegierd en in voorjaar 2 x mest ( eigen mesthoop) erover verdeeld. In najaar word weer de mesthoop erover verdeeld en ook weer gegierd. Dus is eigenlijk best vaak al toch ?
We doen dit wel alleen in de periodes dat het veel regent

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 19:26

RanjaRietje schreef:
Idd bemesten en blijven verwijderen. Maar als er van JKK nog een heel klein worteltje achter blijft komt het terug. De boer naast ons gooit wel eens kunstmest in het gat waar het uit komt.

Ohh bedankt dat ga ik proberen

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:29

Grasmaaier die het meteen opzuigt. Alle bloeiende afmaaien

Dit doen wij nu. Met de gedachte, tweejarige plant, daarna zo goed als er vanaf :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:51

Maaien voor alles in bloei staat, daarnaast idd bemesten.
Door te maaien put je het onkruid uit. Niet maaien al het bloeit, anders zaak je enkel uit.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:59

tengeltje11 schreef:
Door te maaien put je het onkruid uit. Niet maaien al het bloeit, anders zaak je enkel uit.

Het zaait pas uit als de bloem zaadjes heeft. Dus de blaasbloem. Niet als er net een bloem in komt.

Bij net gele knoppen kan je prima maaien :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 08:17

Bedankt :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:28

Wees er bij JKK op bedacht dat ook een afgemaaide / afgeknipte stengel nog groeikracht heeft. Ze maken snel nieuwe blaadjes / stengels en ook bloemen. Deze zitten echter veel dichter bij de grond, waardoor je ze niet (goed) ziet en ze soms ook te laag zijn voor de maaier.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:40

Eventueel een (kleine) kudde schapen laten grazen? Die vreten alle 'onkruid' weg.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:45

Wij doen idd ook de schapen op de paardenwei als er veel jkk staat. Distels maak ik gewoon plat met de bosmaaier

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 11:35

Hilary schreef:
Wees er bij JKK op bedacht dat ook een afgemaaide / afgeknipte stengel nog groeikracht heeft. Ze maken snel nieuwe blaadjes / stengels en ook bloemen. Deze zitten echter veel dichter bij de grond, waardoor je ze niet (goed) ziet en ze soms ook te laag zijn voor de maaier.

als je na het maaien er mest op gooit dan ook nog ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 11:36

Shenavallie schreef:
Eventueel een (kleine) kudde schapen laten grazen? Die vreten alle 'onkruid' weg.

ook jacobskruid?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:00

Hilary schreef:

Ligt eraan hoe hoog het gras staat.
Hier is het gras dusdanig kort gegraasd dat je ook de kleinere jkk goed herkend. En de te lage kannke evt met de hand uitsteken. Zouden er dan maar enkele zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:24

Horseloverl schreef:
Wij doen idd ook de schapen op de paardenwei als er veel jkk staat. Distels maak ik gewoon plat met de bosmaaier

jacobskruid is toch ook giftig voor schapen!?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:18

PaulSimonFan schreef:
tengeltje11 schreef:

Het zaait pas uit als de bloem zaadjes heeft. Dus de blaasbloem. Niet als er net een bloem in komt.

Bij net gele knoppen kan je prima maaien :)

Jkk zal verder uitbloeien en zaad vormen, ook al maai je de bloemen die nog niet in het zaad staan, dus dat zou ik echt niet doen, je zaait het rond dan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:43

Sassy4barrel schreef:
Shenavallie schreef:

ook jacobskruid?

Schapen schijnen minder snel last er van te hebben maar ik zou ze er niet aan wagen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:45

Sassy4barrel schreef:
Dat was ik vergeten te schrijven . Bemesten ; in najaar gegierd en in voorjaar 2 x mest ( eigen mesthoop) erover verdeeld. In najaar word weer de mesthoop erover verdeeld en ook weer gegierd. Dus is eigenlijk best vaak al toch ?
We doen dit wel alleen in de periodes dat het veel regent

Beter in het voorjaar gieren. Als je op zandgrond zit heeft het gras in het najaar weinig aan mest en er is er veel in het voorjaar uitgespoeld. Dat is dan meer mest dumpen dan gebruiken. Gras heeft nauwelijks groei als het onder de 10 graden komt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:49

Schapen hebben daar geen last van en worden zelfs in natuurreservaten ingezet tegen de bestrijding van JKK.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:19

Hele schrale grond heeft meer dan 2x per jaar bemesting nodig en zorg dat het biet te extreem belast word. Goed doorzaaien is ook echt belangrijk. Onze grond is ook heel schraal waar we 3 jaar terug zijn komen te wonen. Ik heb er echt voor een vermogen al in gestopt en pas nu we extreem zijn gaan bemesten werkt het. Misschien een fijne tip, laat je grond testen bij welkoop is gratis. Die kunnen je ook advies geven of de grond te zuur is bijv en hoe arm het is. Als je je paarden er op zet en het echt super kort laat grazen kost het heel veel om het gras weer op lengte te krijgen, op een al arme bodem is dat dus nog een extra aanslag waardoor onkruid juist meer kans krijgt.

Nu het bij ons de goede kant op gaat zie je bij extreem kleur verschil in gras terwijl dat eerst niet eens opviel, de plekken die goed gaan zijn echt mooi groen en de plekken die toch nog arm zijn zie je echt heel duidelijk verschil in.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:35

Schapen zijn herkauwers en grazen anders.

Verder inderdaad onkruid wegmaaien en afvoeren, goed bemesten.
Zorg er wel voor dat je eigen mest schoon is; als je veel onkruid in je mesthoop hebt en dat weer verspreidt, hou je je eigen ellende in stand.
Paardenmest in de wei dagelijks/wekelijks opruimen helpt ook.
En geef de stukken waar paarden hebben gelopen af en toe rust. Paarden millimeteren je weiland en dan is het moeilijk voor gras om weer te gaan groeien. Onkruid heeft daar vaak wat minder moeite mee.
Als het lukt ook een keer doorzaaien met een robuust grasmengsel (BG11 of speciaal paardenmengsel), waar gras de overhand heeft krijgt onkruid minder kans.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:26

Hoe ze kauwen maakt niks uit, gif komt toch binnen en stapelt zich op in de lever.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:39

Idd en schapen eten het ook niet als er andere dingen te eten zijn.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:52

Citaat:
Jkk zal verder uitbloeien en zaad vormen, ook al maai je de bloemen die nog niet in het zaad staan, dus dat zou ik echt niet doen, je zaait het rond dan.

Volgens mij zei ik in mijn eerste post heel duidelijk een maaier die het opzuigt.

Onze maaier heeft een zuigfunctie, laat niks achter.

De inhoud lossen we in de container