Welke biotine en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Welke biotine en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 10:36

De hoeven van mijn haflinger zijn met dit vreemde weer toch weer wat aan het brokkelen. Hij krijgt oerbalans en staat op de weide met gras en hooi. Hier doet hij het prima op.

Als ondersteuning voor zijn voeten wil ik dus biotine bijgeven. Het liefste in brokvorm maar als een poeder beter is kan dat ook.

Met welke hebben jullie het beste ervaring en waarom? Ik hoor graag jullie meningen en suggesties

Melzazu

Re: Welke biotine en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:41

Ik heb mijn paard een jaar lang biotine gevoerd maar dat deed bij die van mij niets voor zijn hoeven. Daarna op silicium overgestapt van heltiehorse en dat werkt heel fijn voor de mijne. Zelfs de hoefsmid merkte het op zonder dat hij wist dat ik het gaf.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 10:44

Melzazu schreef:
Ik heb mijn paard een jaar lang biotine gevoerd maar dat deed bij die van mij niets voor zijn hoeven. Daarna op silicium overgestapt van heltiehorse en dat werkt heel fijn voor de mijne. Zelfs de hoefsmid merkte het op zonder dat hij wist dat ik het gaf.

Dankje, nog nooit van gehoord. Ik ga het eens opzoeken!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:11

Ik heb een liksteen met Biotin hangen

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:51

Ik had altijd de biotine van de paardendrogist, maar heb daar laatst een pot biotine forte besteld die zo typisch ruikt dat ze het niet willen eten. Die kan ik je dus niet aanraden.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:12

wij hebben 'gewoon' vloeibare van naf, 1e keer dat de hoefsmid kwam nadat we begonnen met geven moest ie bij de achterhoeven bijna een hele centimeter eraf halen! hij gaf toen ook wel aan dat ie dan echt een tekort had, als het goed is doet biotine anders niks

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:11

Hier geef ik NAF biotin plus de navulzak die ik in een bak doe om te bewaren, de poeder vorm dat ze door de slobber krijgt. Kort nadat ik het ben gaan geven zag ik al verschil in haar hoeven en die worden steeds beter met deze biotine

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:23

SandraWierda schreef:

Hier ook. Eerst met poeder maar die van mij is een zeikerd met eten, dus nu een blok waar gebruik van gemaakt wordt. Ik zag binnen een paar weken al verschil, heb op de steentjes nu geen hoefschoenen meer nodig.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:18

Biotine werkt, als het iets doet, op de nieuw te vormen hoef. Dus meestal merk je pas verschil na maanden. Ik zou even naar de ingredientenlijst kijken van het merk dat je kiest. Wat het eerst op het etiket staat zit er het meeste in. Bij veel supplementen is dat dextrose of een andere suiker en staat biotine ergens achteraan. Dan voer je dus dure suikerklontjes.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:20

Sybelle schreef:
Biotine werkt, als het iets doet, op de nieuw te vormen hoef. Dus meestal merk je pas verschil na maanden. Ik zou even naar de ingredientenlijst kijken van het merk dat je kiest. Wat het eerst op het etiket staat zit er het meeste in. Bij veel supplementen is dat dextrose of een andere suiker en staat biotine ergens achteraan. Dan voer je dus dure suikerklontjes.

Voor het harde gedeelte van de hoeven merk je inderdaad pas verschil na maanden, maar bij de zool die sneller vernieuwd merk je dit wel sneller dan maanden. (Gelukkig maar.)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:47

Captain schreef:
SandraWierda schreef:

Hier ook. Eerst met poeder maar die van mij is een zeikerd met eten, dus nu een blok waar gebruik van gemaakt wordt. Ik zag binnen een paar weken al verschil, heb op de steentjes nu geen hoefschoenen meer nodig.

Mag ik vragen welke liksteen met biotine jij hebt? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:04

Sybelle schreef:

Biotine staat als het goed is altijd als kleine toevoeging ergens aan het eind van de ingrediëntenlijst. Je moet er namelijk enorm weinig van voeren om eventuele verbetering door te zien.

Ik houd zelf de dosis van 0.1mg/kg paard aan, omdat in de onderzoeken waar deze dosis gebruikt werd over het algemeen wel verschil werd gemerkt, terwijl de onderzoeken waar 0.02-0.04mg/kg paard ingezet werd dit slechts in de helft van de gevallen was.

Maar dat betekent dat een paard van 500kg 50mg biotine gesupplementeerd wordt, oftewel dat je 20 dagen over 1 gram biotine zou doen bij een puur product. Enorm foutgevoelig.

Subli biotinemix heeft/had (ik kan hun huidige dosering niet terugvinden) een behoorlijk geconcentreerd product met 5.5g biotine/kg product, dat betekent dat je met 10g je 550kg paard van biotine kan voorzien. Maar dan nog is 994.5g van dat product geen biotine. Gelukkig maar, want zo is het al lastig genoeg om consequent dezelfde dosis te geven waarvan niet de halve dosering wegwaait als het paard een keer boven zijn brokken (of gehakseld ruwvoer) briest.

Dat betekent niet dat er geen supplementen zijn die te weinig biotine bevatten om werkzaam te zijn.

Veel biotine supplementen bevatten maar 1 tot 2 gram biotine per kg product. Dan moet je dus flink meer geven voor dezelfde hoeveelheid biotine. Alleen zie je dat deze producten vaak alsnog de dosering 10-20mg voor een paard aanhouden (en de helft voor een pony), deze dosis is bij een gedeelte van de dieren effectief, maar bij een groot gedeelte ook niet. Ik heb ooit zelfs een biotinesupplement gezien dat bij de aanbevolen dosering slechts 0.5mg biotine voor een paard voorschreef. Ik heb het nagevraagd en volgens hen was dit een prima dosering biotine. Verrassend genoeg heb ik het merk dan ook nooit aangeraden. Het supplement was qua biotine absoluut waardeloos, enige winst qua hoeven zou volledig toegeschreven dienen te worden aan de andere nutriënten van dit supplement (o.a. zink, selenium en hoogwaardig eiwit).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:09

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:32

Ik geef pavo biotin forte. Sinds 3 weken mee begonnen. Paard heeft enorme dunne zolen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 18:38

Dank jullie wel allemaal. Fijne ervaringen en informatie allemaal!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:39

Is een andere balancer waar o.a. meer biotine inzit geen optie? Dan hoef je het niet los bij te voeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:49

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:18

DuoPenotti schreef:
@mizora
Ik ben heel slecht met getallen.
Kun jij iets zeggen over onderstaande?

https://depaardenartsen.nl/supplementen ... f-special/

Ik vind dat hier een zeer problematische tabel gemaakt is voor een site van een leverancier. Er staat 1.250.000 mg biotine per samenstelling. Ten eerste staat er geen eenheid bij de samenstelling, of de waarden per 100g, per kg of per ton is, staat er dus niet bij. Over het algemeen is het bij paarden in kilo, maar ik moet dat dus al gokken, al hoewel de 9mg selenium ook past bij de samenstelling per kg. Een paard van 500kg heeft minimaal 1mg Se, eigenlijk minimal 1.5mg Se nodig en optimaal 2.5mg Se, maar liever niet boven de 5.0mg Se (en vanaf 20mg Se is het giftig). 9mg Se/kg is voor een supplement een logische dosis als deze bovenop een brok of vitaminekorrel gevierd wordt. Dan wordt in dit geval zo'n 0.25mg Se gevoerd. Uitgaande van de samenstelling per 100g zou dat 2.5mg Se zijn, wat het gehalte Se bij een stevig brokgevoerd paard zo maar boven de langetermijngrens van 5.0mg zou kunnen trekken. In dat geval zou daar een duidelijke waarschuwing op de verpakking voor moeten staan.

Uitgaande van die kg, is er het volgende probleem. 1.250.000mg biotine is 1250g is 1.25kg, per kg. Juist, er zou dan meer biotine in zitten dan gewicht, onmogelijk. Wat er waarschijnlijk had moeten staan is 1.250.000mcg, microgram. Dat is gelijk aan 1.250mg, milligram, oftewel: 1,25g per kg product. Dat zit in de lagere kant van de acceptabele doseringen, maar is niet dramatisch slecht, uitgaande van een paard van 500kg, ook al iets dat ze 'vergeten' te benoemen bij de aanbevolen hoeveelheid. Voor een pony van 350kg is het een prachtige dosering, voor een paard van 700kg is de kans behoorlijk dat het weinig doet, Hoewel het soms net dat zetje kan zijn.

Leovet biotine wordt door een andere bokker genoemd, deze bevat echter maar 0.9g biotine/kg product, minder dus dan wat ik verwacht in dit product te hebben zitten. Hun geadviseerde dosering biotine is ook maar 20mg voor een paard van 600kg, ik zou die dosering voor een pony van 200kg inzetten.

Overigens zie ik op hun etiket nog iets zorgelijks. Ze hebben het namelijk over 20ml = 20 mg biotine, maar hun product bestaat voor het leeuwendeel uit water, waarbij 1000ml = 1kg. Toch zit er in hun product volgens het etiket geen 1000mg biotine/kg in, maar slechts 900mg/kg product. Je geeft met hun dosering dus geen 20mg biotine, maar slechts 18mg biotine, nog eens 10% minder dan de toch al lage geadviseerde dosering.

https://www.bol.com/nl/nl/p/leovet-biot ... 144391357/

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:33

Ik heb vandaag de biotine van iris van gulik binnen gekregen. Ik heb er dus zelf nog geen ervaring mee maar heb wel goede reviews gelezen. Ik ben erg benieuwd.
Dit is de samenstelling.

Afbeelding

Ik ben in ieder geval wel al super tevreden over haar probiotica. Dus ik hoop ook dat deze biotine heel goed is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:34

Die 18 mg is toch een prima dagdosering, ervan uitgaande dat een paard 15-20 mg per dag nodig heeft? Nog wat vers gras erbij en wat luzerne en je zit er al aan, want daar zit van nature al biotine in. Voordeel van dat vloeibare spul is dat het niet weggeblazen wordt zoals poeder, en als ik kijk dat veel supplementen in mcg's gedoseerd zijn ipv mg waardoor het wel hoog lijkt maar niet is.... Vroeger gaf ik tabletten van Equipur, die kon je als een soort snoepjes geven, 20 mg biotine per tablet, maar sinds ze de samenstelling hebben veranderd zit daar helaas nog maar 10 mg per tablet in.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:38

Horseflex Hoef Support bevat biotine én silicium, onder andere.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:50

@mizora dankjewel!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:53

prompter schreef:
Die 18 mg is toch een prima dagdosering, ervan uitgaande dat een paard 15-20 mg per dag nodig heeft? Nog wat vers gras erbij en wat luzerne en je zit er al aan, want daar zit van nature al biotine in. Voordeel van dat vloeibare spul is dat het niet weggeblazen wordt zoals poeder, en als ik kijk dat veel supplementen in mcg's gedoseerd zijn ipv mg waardoor het wel hoog lijkt maar niet is.... Vroeger gaf ik tabletten van Equipur, die kon je als een soort snoepjes geven, 20 mg biotine per tablet, maar sinds ze de samenstelling hebben veranderd zit daar helaas nog maar 10 mg per tablet in.

Ondersteunend heeft 0.1mg/kg paard, dus 50mg voor een paard van 500kg, een veel grotere kans op verschil veroorzaken dan de 20mg die door sommige fabrikanten voorgeschoteld wordt. Daarnaast is zeggen dat je 20mg geeft met de voorgestelde dosering maar in werkelijkheid blijkt het 10% minder te zijn, een vorm van misleiding, zelfs al kan je het wel uit de kleine lettertjes terughalen.

Ik maak poeder in principe ook altijd nat, bij voorkeur zelfs door slobber (gewoon het voer dat ze toch al krijgen natgemaakt, geen voer dat speciaal gemaakt is om als slobber te voeren).

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:11

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 23:11

En weer een hele hoop antwoorden, super fijn!

@mizora bedankt voor je uitgebreide uitleg, top!

@puppy1128 heb je een suggestie kwa balancer? Op de oerbalans doet hij het supergoed maar den uitstapje kan altijd om te proberen

Liksteen heeft weinig zin nu hij 24/7 in groepsverband buiten staat

Vloeibaar lijkt me wel echt super handig ivm wegblazen inderdaad.

Het zou mooi zijn als er eens en tabel zou zijn met de gehaltes van allerlei supplementen