Stalgeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery3434

Stalgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:33

Hoi iedereen

Mijn paard staat normaal 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Begin van de maand is hij geopereerd en moest hij 2 weken op boxrust staan. Hierdoor heb ik 2 weken niet op mijn huidige wei gestaan.

Hoe wordt dit op andere stallen gedaan? Het bedrag van die twee weken, wordt die normaal verwerkt in jullie maandelijkse betaling? Zodat jullie minder betalen?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:36

Lijkt me niet? Het is niet alsof de eigenaar die 2 weken ff last-minute een andere klant kan regelen die na 2 weken ook weer weg wil. Opzegtermijnen zijn vaak al een kalendermaand met een reden...

Als de rekening omlaag gaat is dat coulance, maar daar zou ik niet op rekenen. Betalen zou normaal zijn.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:38

Paard op stal is toch ook juist duurder? Want je hebt dan als extra kostenpost de bodembedekking.
Dus als je stalgeld hetzelfde blijft, dan zou dat juist een meevaller zijn!

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:42

mairead schreef:
Paard op stal is toch ook juist duurder? Want je hebt dan als extra kostenpost de bodembedekking.
Dus als je stalgeld hetzelfde blijft, dan zou dat juist een meevaller zijn!

Mijn paard staat nu elders, dus niet op de thuisbasis. ‘Thuis’ is het enkel hooi. Brok betaal ik zelf en met klusjes wordt geholpen

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:43

Cambionn schreef:
Lijkt me niet? Het is niet alsof de eigenaar die 2 weken ff last-minute een andere klant kan regelen die na 2 weken ook weer weg wil. Opzegtermijnen zijn vaak al een kalendermaand met een reden...

Als de rekening omlaag gaat is dat coulance, maar daar zou ik niet op rekenen. Betalen zou normaal zijn.

Ze staan privé, er staan nu ook geen andere mensen buiten ik en de eigenares. Als ik er nu wel of niet had gestaan, het hooi werd sws gehaald voor hun paard

Utixo

Re: Stalgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:46

Uh, nee, niet voor 2 weken. Gewoon volledig stalgeld. Ik vind het echt bizar dat je hier zelfs maar over nadenkt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:47

Gewoon betalen.
Als je met hem op vakantie gaat voor een week vraag je toch ook geen korting?

Ik vind het ook vreemd. Als het om meerdere maanden gaat kan je meestal wat afspreken rondom kale huur
Laatst bijgewerkt door Saaams op 21-06-24 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:47

Begrijp ik het goed dat je effectief alleen hooi afneemt? Je zou kunnen vragen of ze de kosten voor dat hooi voor twee weken van de rekening kunnen halen, de rest van de kosten lopen gewoon door (weidehuur, onderhoud). Dus de vraag is even of die paar tientjes voor hooi het waard is om de discussie aan te gaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:51

Ik begrijp dit soort vragen nooit zo goed, zeker niet achteraf.
Je huurt een locatie, als je een huis huurt krijg je ook geen twee weken korting tijdens vakanties. Waarom zou je dat nu wel krijgen?
Ik begrijp volledig dat paarden houden een dure hobby is en je met dubbele kosten zit, maar dat had je van te voren in kunnen schatten en al een balletje op kunnen gooien, om wellicht te kijken of je tegemoet gekomen kan worden in hooikosten bijvoorbeeld omdat dat nu niet afgenomen wordt. Als je op goede voet staat met de verhuurder kan je ongetwijfeld nu nog eens dat gesprek aan gaan, maar het valt en staat vooral met de gemaakte afspraken en verwachtingen van alle kanten. Is jouw stalprijs normaal gesproken gebaseerd op ook meewerken in de dagelijkse handelingen en zijn die vervallen die twee weken? Moet je extra betalen wanneer er langer hooi gevoerd moet worden of rekenen jullie al een wisselende prijs voor de afname per maand? Etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:56

Het is niet de staleigenaar hun probleem dat jij je paard twee weken weghaalt.
Dus doorbetalen is normaal.

Bij een all in prijs (stal + hooi, bodembedekking, brok) loopt gewoon die prijs door.
Als de eigenaar minder rekent is dat uit coulance van hem.

Bij een kale stal is het ook normaal dat die prijs doorloopt, dan is het wel zo netjes dat niet afgenomen hooi en bodembedekking niet afgenomen wordt.

Als ik het goed begrijp betaal jij geen stalgeld, alleen een deel in het hooi, en doe je klusjes (dus in ruil voor stalgeld).
Als jij die twee weken wel je klusjes gedaan hebt, zou het mss wel netjes zijn dat je wat minder aangerekend wordt gezien er geen hooi verbruikt is. Als je geen klusjes gedaan hebt dan lijkt het me logisch dat je ook gewoon je deel in het hooi betaalt (als compensatie voor het stalgeld dat ze niet aanrekenen.)

een stal waar je gratis staat in ruil voor wat klusjes en enkel het hooi betaalt, zou ik met beide handjes eren en dus zeker geen problemen maken over dat bedragje dat je moet betalen. (we spreken over iets van 50-100 euro max? )

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:57

Ik wil toch even melden dat dit over een wei gaat, dus geen stal. Hier wordt enkel het hooi voorzien. Er zijn geen stallen, dus ook geen stro. Krachtvoer voorzie ik ook zelf. Ik sta nog alle dagen daar voor de klusjes, dus er zijn geen extra klusjes voor de eigenaars.

Ik zit ook niet in geldnood

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:02

Dat maakt toch niets uit, hier wordt ‘stal’ gebruikt als locatie, niet per definitie een werkelijke stal.

Miz is een belangrijke vraag hoe jullie het normaal met het hooi regelen? Betaal je een vaste prijs ongeacht de omstandigheden (en in die prijs zit dus een buffer) of betaal je de gemiddelde afname van jullie twee paarden? En heb je het al eens met de staleigenaar/weidebaas over gehad?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:24

mystery3434 schreef:
Cambionn schreef:

Ze staan privé, er staan nu ook geen andere mensen buiten ik en de eigenares. Als ik er nu wel of niet had gestaan, het hooi werd sws gehaald voor hun paard
Want privémensen doen het voor de lol? Je betaald stalgeld, waarschijnlijk met een reden. Niet omdat ze enkel je paard daar hebben voor de gein. Het is waarschijnlijk een fijne bijverdienste voor hun. Privépersoon of niet, uiteindelijk is het enige verschil daarin dat ze privé aansprakelijk zijn voor dingen ipv dat het los gekoppeld wordt naar een bedrijf als rechtspersoon.

Uiteindelijk heb je gewoon afgesproken ergens te staan en daarvoor te betalen. Dat je paard ziek wordt en je hem last-minute 2 weken elders moet stallen is poedersuiker, maar kunnen zij ook niks aan doen. Jouw paard is jouw verantwoordelijkheid. Waarom zouden zij dan wel inkomstenderving moeten krijgen daardoor?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:26

mystery3434 schreef:

Wij weten natuurlijk niet wat er in je contract staat. Hebben jullie afgesproken dat je alleen betaalt voor wat je feitelijk afneemt, of dat je een vast bedrag per maand betaalt voor wei inclusief hooi?
Mijn paard eet veel minder brok dan haar buurman, dat verschil krijg ik ook niet terug. Want ik betaal stalling inclusief brok.

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:31

Zoals als iedereen eigenlijk al zegt, normaal gesproken betaal je gewoon door, alsof je paard er gewoon heeft gestaan. Laatst heeft mijn paard 2 weken in het dure hotel dat de kliniek heet gestaan. Haar normale Pensionstalling heb ik gewoon doorbetaald.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:34

Cambionn schreef:

Dit _/-\o_

Hoe vervelend het ook voor jou is dat je dubbele kosten had, dat is niet het probleem van de eigenaar van de wei.

Zoals iemand al zei: als je een huurhuis hebt, krijg je ook geen korting als je 2 weken op vakantie gaat.

Wat zijn jouw argumenten om wel korting te willen? Waarom zou je daar denk je aanspraak op kunnen doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:47

Als jouw paard tijdelijk elders staat (kliniek, training, dekstation, vakantie, trektocht of wat dan ook) dan betaal je gewoon je stalgeld door. Dat is gebruikelijk en ook logisch. Je weet dan zeker dat je er ook weer terug kunt komen. Als je als mens in het ziekenhuis ligt, in een revalidatiecentrum zit, een week voor je werk in de VS zit of op vakantie bent, loopt je huishuur of je hypotheek ook door.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:15

Je betaald huur voor een plek op de wei, niet of je paard er wel of niet staat. Dus ja, die plek is van jou en je betaald ervoor okal staat je paard ergens anders.
Je kunt het evt altijd bespreken, of weide eigenaar daar blij mee is, is weer wat anders.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:23

Als jij een maand in het ziekenhuis ligt, betaal je jouw verhuurder toch ook gewoon de huur door? :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:28

Idd, je moet die 2 weken gewoon betalen. Maakt niet uit of dat dan een kale wei, rijke stal of all-in accomodatie is.
Eigenaar heeft vaak ook vaste kosten, die lopen gewoon door als je paard daar nu staat en ze kunnen niet even voor die 2 weken een ander paard er zetten, dus zie ik ook niet waarom je niet zou moeten betalen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:31

Ibbel schreef:
Als je als mens in het ziekenhuis ligt, in een revalidatiecentrum zit, een week voor je werk in de VS zit of op vakantie bent, loopt je huishuur of je hypotheek ook door.

Maar als we die vergelijking doortrekken: ik laat in die tijd geen boodschappen komen, en die betaal ik dan dus ook niet.

(Ik zou er niet moeilijk over doen bij twee weken hoor, maar toch, als je in principe vooral het hooi betaalt en je gebruikt dat hooi niet...)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:36

Shadow0 schreef:
(Ik zou er niet moeilijk over doen bij twee weken hoor, maar toch, als je in principe vooral het hooi betaalt en je gebruikt dat hooi niet...)

Als je in principe alleen het hooi betaalt, is er geen vraag. Want dat koop je idd niet in die 2 weken.
Maar kennelijk wordt er óók betaald voor de plek an sich, en zijn 'de enige kosten die de stalhouder zou hebben' het feit dat TS hooi afneemt van de stalhouder. En dat klopt natuurlijk niet.

Verder lopen allerlei andere vaste lasten voor je huis als je er niet woont uiteindelijk wel gewoon door. Afvalstoffenheffing, vastrecht voor GLW, en sowieso wat gas en electriciteit omdat je CV ('s winters) en je koelkast ook doordraaien als je niet thuis bent.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:03

Ik vind het inderdaad normaal dat je doorbetaalt, maar anderzijds zou ik als weide-eigenaar er ook begrip voor hebben dat je die periode geen of minder klusjes doet, en dat je die tijd liever bij je paard op de andere stalling doorbrengt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:05

Nee, want de klusjes zijn betaling in natura. Dus hoort er gewoon bij.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:10

Gewoon betalen.